INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podstawowy podręcznik z zakresu pedagogiki specjalnej przybliżający najważniejsze i aktualne zagadnienia tej dyscypliny w Polsce i na świecie. Autorka wyczerpująco omawia zagadnienia poświęcone kontekstowi edukacji specjalnej w dobie obecnych szans i możliwości, indywidualizacji w zakresie planowania kształcenia osób niepełnosprawnych oraz konkretnych rozwiązań w tej dziedzinie. Przybliża wiedzę oraz sposoby pracy z osobami mającymi konkretne zaburzenia czy odchylenia od normy. Omawia specyfikę upośledzenia fizycznego, chorób przewlekłych i specjalnej opieki zdrowotnej, kształcenia osób z problemami wzroku i słuchu, dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi oraz zaburzeniami zachowania. Pokazuje konkretne rozwiązania dotyczące uczenia się osób upośledzonych umysłowo, dzieci z zaburzeniami mówienia i języka, czy specyficzne problemy dzieci z autyzmem. Szczegółowo prezentuje problemy osób z niepełnosprawnością złożoną, głuchoniemych oraz z pourazowym uszkodzeniem mózgu. Przedstawia także problemy różnic kulturowych w zakresie kształcenia osób niepełnosprawnych, w tym dwujęzycznych. Jeden z rozdziałów poświęcony jest również rozwojowi dzieci zdolnych oraz specyfice pracy z nimi.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Tomasz Hołówka, Saba i Mieczysław Litwińscy, Andrzej P. Zakrzewski |
ISBN-13 | 978-83-01-15707-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. Niepełnosprawności fizyczno-ruchowe oraz specjalne potrzeby zdrowotne | 11 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Hura! Hura! Hura! Niech żyje Bethany! | 11 |
Czego się dowiesz? | 12 |
Szanse na lepszą przyszłość | 13 |
1.1. Definicja niepełnosprawności fizyczno-ruchowych i specjalnych potrzeb zdrowotnych | 14 |
1.1.1. Jakie są dwie główne grupy dziecięcych niepełnosprawności ruchowych? | 16 |
1.1.2. Jakie są grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami zdrowotnymi? | 23 |
1.1.3. Jak diagnozuje się dzieci z ADHD? | 31 |
1.1.4. Jakie są konsekwencje tych niepełnosprawności? | 33 |
1.2. Rys historyczny | 35 |
1.3. Rozpowszechnienie | 38 |
1.4. Przyczyny i zapobieganie | 39 |
1.4.1. Co powoduje zaburzenia fizyczno-ruchowe? | 39 |
1.4.2. Jak można zapobiec niepełnosprawnościom fizyczno-ruchowym i specjalnym potrzebom zdrowotnym? | 42 |
1.5. Charakterystyka niepełnosprawności fizyczno-ruchowych i specjalnych potrzeb zdrowotnych | 44 |
1.5.1. Jakie czynniki mają wpływ na przebieg i efekty uczenia się tych dzieci? | 45 |
1.5.2. Jakie bariery fizyczne wpływają na warunki w klasie i w szkole? | 48 |
1.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 51 |
1.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 52 |
1.7.1. Jak dostosować proces nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami fizyczno-ruchowymi oraz specjalnymi potrzebami zdrowotnymi? | 52 |
1.7.2. Jak dostosować środowisko szkolne do potrzeb tych uczniów? | 54 |
1.8. Współpraca na rzecz włączania | 56 |
1.8.1. Jaka jest rola nauczyciela w medycznej opiece nad dzieckiem? | 57 |
1.8.2. Jak włączać tych uczniów w zajęcia rekreacyjne i inne zajęcia nadprogramowe? | 58 |
1.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 59 |
1.10. Rodziny | 61 |
1.11. Technologie wspomagające kształcenie | 63 |
1.11.1. Jaki jest wpływ technologii wspomagających na życie osób z niepełnosprawnościami fizycznymi lub specjalnymi potrzebami zdrowotnymi? | 63 |
1.11.2. Jaki jest wpływ bioniki i robotyki na życie ludzi z niepełnosprawnościami fizycznymi? | 65 |
Podsumowanie | 66 |
Dodatkowe źródła informacji | 67 |
ROZDZIAŁ 2. Niepełnosprawność słuchowa | 71 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Znalazłam drogę w świecie słyszących | 71 |
Czego się dowiesz? | 72 |
Szanse na lepszą przyszłość | 73 |
2.1. Definicja głuchoty i niedosłuchu | 75 |
2.1.1. Jakie są dwa typy niedosłuchu i czym się one różnią? | 78 |
2.1.2. Jakie są metody wykrywania niedosłuchu? | 79 |
2.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 83 |
2.2. Rys historyczny | 84 |
2.3. Rozpowszechnienie | 86 |
2.4. Przyczyny i zapobieganie | 87 |
2.4.1. Co może być przyczyną uszkodzenia słuchu? | 87 |
2.4.2. Czy niektórym uszkodzeniom słuchu można zapobiec lub je skorygować? | 90 |
2.5. Charakterystyka niepełnosprawności słuchowej | 94 |
2.5.1. Jak kultura Głuchych wpływa na życie tych osób? | 95 |
2.5.2. Jaki jest wpływ głuchoty i niedosłuchu na osiągnięcia uczniów w nauce? | 96 |
2.5.3. Jak utrata słuchu wpływa na umiejętności mowy? | 98 |
2.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 99 |
2.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 101 |
2.7.1. Jakie modyfikacje sposobów i warunków nauczania są potrzebne uczniom niedosłyszącym? | 102 |
2.7.2. Jakie specjalne metody nauczania opracowane zostały dla uczniów niesłyszących? | 104 |
2.7.3. Jakie umiejętności wymagają specjalnej uwagi? | 105 |
2.8. Współpraca na rzecz włączania | 106 |
2.8.1. Jakie środowisko nauczania jest najmniej ograniczające dla uczniów niesłyszących i niedosłyszących? | 107 |
2.8.2. Jak powinna przebiegać współpraca nauczycieli z tłumaczami? | 109 |
2.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 110 |
2.9.1. Z jakich możliwości kształcenia wyższego korzystają uczniowie niesłyszący i niedosłyszący? | 111 |
2.9.2. Jakie bariery pokonywać muszą ludzie niesłyszący? | 112 |
2.10. Rodziny | 112 |
2.11. Technologie wspomagające kształcenie | 113 |
2.11.1. Czym są urządzenia wspomagające słyszenie? | 114 |
2.11.2. Jakie korzyści czerpią ludzie niesłyszący z używania urządzeń telekomunikacyjnych? | 116 |
2.11.3. Jakie korzyści mogą przynieść studentom niesłyszącym skomputeryzowane translacje mowy na tekst? | 119 |
2.11.4. Czym są urządzenia alarmujące? | 120 |
Podsumowanie | 120 |
Dodatkowe źródła informacji | 122 |
ROZDZIAŁ 3. Niepełnosprawność wzrokowa | 125 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Droga do profesjonalizmu | 125 |
Czego się dowiesz? | 127 |
Szanse na lepszą przyszłość | 128 |
3.1. Definicja niepełnosprawności wzrokowej | 129 |
3.1.1. Jakie są rodzaje niepełnosprawności wzrokowej? | 131 |
3.1.2. Jak diagnozowana jest niepełnosprawność wzrokowa? | 133 |
3.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 135 |
3.2. Rys historyczny | 137 |
3.3. Rozpowszechnienie | 139 |
3.4. Przyczyny i zapobieganie | 139 |
3.5. Charakterystyka niepełnosprawności wzrokowej | 140 |
3.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 143 |
3.6.1. Dlaczego w wychowaniu przedszkolnym ważna jest zabawa? | 144 |
3.6.2. Czy kształcenie umiejętności umożliwiających niezależne życie jest ważnym elementem programów nauczania? | 144 |
3.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 145 |
3.7.1. Jak uczniowie z niepełnosprawnością wzrokową uczą się czytać i pisać? | 145 |
3.7.2. Jak osoby z niepełnosprawnością wzrokową uczą się samodzielnego poruszania się? | 152 |
3.8. Współpraca na rzecz włączania | 154 |
3.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 156 |
3.9.1. Czy uczniom z niepełnosprawnością wzrokową udaje się wejść na rynek pracy? | 156 |
3.9.2. Czy osoby z niepełnosprawnością wzrokową mają dostęp do kultury i rekreacji? | 158 |
3.10. Rodziny | 159 |
3.11. Technologie wspomagające kształcenie | 160 |
3.11.1. Urządzenia wspomagające wzrok | 160 |
3.11.2. Urządzenia dźwiękowe | 161 |
3.11.3. Urządzenia dotykowe | 162 |
Podsumowanie | 163 |
Dodatkowe źródła informacji | 164 |
ROZDZIAŁ 4. Zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania | 168 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Z wieży z kości słoniowej – do szkoły | 168 |
Czego się dowiesz? | 170 |
Szanse na lepszą przyszłość | 171 |
4.1. Definicje zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania | 172 |
4.1.1. Jakie są rodzaje zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania? | 174 |
4.1.2. Czy pewne grupy uczniów są wyłączone z edukacji specjalnej? | 179 |
4.1.3. Jak diagnozuje się zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania? | 180 |
4.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności? | 181 |
4.2. Rys historyczny | 182 |
4.3. Rozpowszechnienie | 184 |
4.4. Przyczyny i zapobieganie | 185 |
4.4.1. Co może powodować zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania? | 185 |
4.4.2. Jak można zapobiegać i leczyć zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania? | 187 |
4.5. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania | 191 |
4.5.1. Jaki jest wpływ tej niepełnosprawności na umiejętności społeczne? | 191 |
4.5.2. Jak rówieśnicy postrzegają takich uczniów? | 192 |
4.5.3. W jaki sposób zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania wpływają na to, jak uczniowie radzą sobie z nauką? | 195 |
4.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 195 |
4.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 198 |
4.7.1. Jakie są kluczowe elementy efektywnych programów? | 200 |
4.7.2. Czy kara to skuteczny rodzaj interwencji? | 205 |
4.7.3. Jaki jest związek między zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania a przestępczością, systemem sprawiedliwości dla nieletnich i przemocą w szkole? | 206 |
4.8. Współpraca na rzecz włączania | 208 |
4.8.1. Gdzie uczą się uczniowie z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania? | 209 |
4.8.2. Jak społeczność lokalna może przyczynić się do poprawy sytuacji uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania? | 210 |
4.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 211 |
4.9.1. Jakie wyniki osiągają uczniowie z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania? | 211 |
4.9.2. Jakie znaczenie dla uczniów ma rozwijanie umiejętności samostanowienia? | 212 |
4.10. Rodziny | 213 |
4.10.1. Jak ułatwić rodzinom kontakt z systemem psychologicznej i psychiatrycznej opieki zdrowotnej? | 214 |
4.10.2. Jak może wpływać na dzieci opieka zastępcza? | 214 |
4.11. Technologie wspomagające kształcenie | 215 |
Podsumowanie | 216 |
Dodatkowe źródła informacji | 218 |
ROZDZIAŁ 5. Edukacja specjalna dzieci pochodzących ze środowisk wielokulturowych i dwujęzycznych | 222 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Tanto, tanto, Karisa | 222 |
Czego się dowiesz? | 224 |
Szanse na lepszą przyszłość | 225 |
5.1. Definicja wielokulturowej i dwujęzycznej edukacji specjalnej | 226 |
5.1.1. Jak rząd federalny klasyfikuje ludzi pochodzących z różnych środowisk kulturowych i językowych? | 227 |
5.1.2. Jakich uczniów uznaje się za zróżnicowanych kulturowo? | 228 |
5.1.3. Kim są uczniowie zróżnicowani językowo? | 228 |
5.1.4. Kim są uczniowie rdzenni? | 229 |
5.1.5. Jak rzetelniej diagnozować zróżnicowanych kulturowo lub językowo uczniów z niepełnosprawnościami? | 230 |
5.1.6. Jakie są konsekwencje błędnego diagnozowania niepełnosprawności u uczniów zróżnicowanych kulturowo i językowo? | 233 |
5.2. Rys historyczny | 233 |
5.3. Rozpowszechnienie | 236 |
5.3.1. Ilu jest uczniów zróżnicowanych kulturowo i językowo? | 236 |
5.3.2. Czy uczniowie zróżnicowani kulturowo są nadreprezentowani w nauczaniu specjalnym? | 239 |
5.3.3. Czy uczniowie zróżnicowani kulturowo są niedoreprezentowani w kształceniu uczniów wybitnie zdolnych? | 240 |
5.4. Przyczyny i sposoby zapobiegania niepełnosprawności u uczniów pochodzących ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo | 241 |
5.4.1. Co decyduje o tym, że u uczniów ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo istnieje większe ryzyko wystąpienia niepełnosprawności? | 241 |
5.4.2. Co decyduje o tym, że u uczniów ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo istnieje większe ryzyko błędnego rozpoznania niepełnosprawności? | 245 |
5.4.3. Jak można zapobiegać zjawisku nadreprezentowania i niedoreprezentowania uczniów pochodzących ze środowisk wielokulturowych i dwujęzycznych w edukacji specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnościami i wybitnie zdolnych? | 246 |
5.5. Charakterystyka zróżnicowania kulturowego i językowego | 249 |
5.5.1. Jaka jest różnica między zaburzeniami językowymi a zróżnicowaniem językowym? | 249 |
5.5.2. Jak różnice kulturowe mogą prowadzić do błędnego rozpoznania u ucznia zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania oraz ADHD? | 252 |
5.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 254 |
5.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 255 |
5.7.1. Jak wspierać dydaktycznie dzieci uczące się języka angielskiego? | 255 |
5.7.2. Co zrobić, by szkoły stały się bardziej odpowiedzialne za wyniki w nauce osiągane przez dzieci pochodzące z różnych środowisk kulturowych i językowych? | 260 |
5.8. Współpraca na rzecz włączania | 262 |
5.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 264 |
5.10. Rodziny | 265 |
5.10.1. Dlaczego wielu rodzinom uczniów zróżnicowanych kulturowo zarzuca się brak zainteresowania edukacją swych dzieci? | 266 |
5.10.2. Jak pedagodzy mogą zwiększyć uczestnictwo rodzin zróżnicowanych kulturowo w edukacji ich dzieci i życiu szkoły? | 267 |
5.11. Technologie wspomagające kształcenie | 268 |
Podsumowanie | 269 |
Dodatkowe źródła informacji | 271 |
ROZDZIAŁ 6. Wybitne zdolności i rozwijanie talentów | 274 |
Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Co mówią dzieci wybitnie zdolne o swoim samopoczuciu, zajęciach i znaczeniu terminu wybitnie zdolny? | 274 |
Czego się dowiesz? | 275 |
Szanse na lepszą przyszłość | 276 |
6.1. Definicja wybitnych zdolności i talentów | 278 |
6.1.1. Co oznaczają terminy wybitnie zdolny i rozwój talentu? | 278 |
6.1.2. Jak diagnozuje się uczniów wybitnie zdolnych – a jak powinno się ich diagnozować? | 281 |
6.1.3. Jakie są konsekwencje edukacyjne posiadania szczególnych zdolności lub talentów? | 283 |
6.2. Rys historyczny | 284 |
6.3. Rozpowszechnienie | 286 |
6.4. Przyczyny: czynniki, które wspomagają lub utrudniają rozwój wybitnych zdolności | 287 |
6.5. Charakterystyka wybitnych zdolności | 290 |
6.5.1. Czy niektóre cechy uczniów wybitnie zdolnych wymagają szczególnej uwagi nauczycieli? | 291 |
6.5.2. Czy istnieją podgrupy uczniów wybitnie zdolnych, które wymagają szczególnej uwagi? | 292 |
6.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie | 301 |
6.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej | 302 |
6.7.1. Na czym polegają dwa główne podejścia stosowane w edukacji uczniów wybitnie zdolnych? | 302 |
6.7.2. Opcje świadczenia usług stosowane w kształceniu uczniów wybitnie zdolnych | 307 |
6.8. Współpraca na rzecz włączania | 308 |
6.9. Przygotowanie do dorosłego życia | 310 |
6.9.1. Co zrobić, aby więcej osób wybitnie zdolnych i utalentowanych osiągnęło sukces? | 311 |
6.10. Rodziny | 312 |
6.11. Technologie wspomagające kształcenie | 313 |
Podsumowanie | 314 |
Dodatkowe źródła informacji | 315 |
ROZDZIAŁ 7. Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce (Anna Firkowska-Mankiewicz, Grzegorz Szumski) | 319 |
7.1. Geneza polskiej pedagogiki specjalnej | 319 |
7.2. Zakres pedagogiki specjalnej | 322 |
7.2.1. Podmioty pedagogiki specjalnej | 323 |
7.2.2. Przedmioty pedagogiki specjalnej | 325 |
7.3. Formy oddziaływań stosowanych w pedagogice specjalnej | 330 |
7.4. Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej | 331 |
7.5. System kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 333 |
7.5.1. Zasada powszechności nauczania | 333 |
7.5.2. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego | 334 |
7.5.3. Formy organizacyjne kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami | 337 |
7.5.4. Środki modernizacji polskiego systemu kształcenia specjalnego | 340 |
7.5.5. Ocena jakości systemu kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce | 343 |
7.6. Uwagi końcowe | 346 |
Bibliografia | 347 |
Indeks osób | 389 |
Indeks rzeczowy | 400 |