Pedagogika specjalna t.2

Pedagogika specjalna t.2

Podręcznik akademicki

3 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podstawowy podręcznik z zakresu pedagogiki specjalnej przybliżający najważniejsze i aktualne zagadnienia tej dyscypliny w Polsce i na świecie. Autorka wyczerpująco omawia zagadnienia poświęcone kontekstowi edukacji specjalnej w dobie obecnych szans i możliwości, indywidualizacji w zakresie planowania kształcenia osób niepełnosprawnych oraz konkretnych rozwiązań w tej dziedzinie. Przybliża wiedzę oraz sposoby pracy z osobami mającymi konkretne zaburzenia czy odchylenia od normy. Omawia specyfikę upośledzenia fizycznego, chorób przewlekłych i specjalnej opieki zdrowotnej, kształcenia osób z problemami wzroku i słuchu, dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi oraz zaburzeniami zachowania. Pokazuje konkretne rozwiązania dotyczące uczenia się osób upośledzonych umysłowo, dzieci z zaburzeniami mówienia i języka, czy specyficzne problemy dzieci z autyzmem. Szczegółowo prezentuje problemy osób z niepełnosprawnością złożoną, głuchoniemych oraz z pourazowym uszkodzeniem mózgu. Przedstawia także problemy różnic kulturowych w zakresie kształcenia osób niepełnosprawnych, w tym dwujęzycznych. Jeden z rozdziałów poświęcony jest również rozwojowi dzieci zdolnych oraz specyfice pracy z nimi.


Rok wydania2009
Liczba stron404
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
TłumaczenieTomasz Hołówka, Saba i Mieczysław Litwińscy, Andrzej P. Zakrzewski
ISBN-13978-83-01-15707-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  ROZDZIAŁ 1. Niepełnosprawności fizyczno-ruchowe oraz specjalne potrzeby zdrowotne     11
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Hura! Hura! Hura! Niech żyje Bethany!     11
  Czego się dowiesz?     12
  Szanse na lepszą przyszłość     13
  1.1. Definicja niepełnosprawności fizyczno-ruchowych i specjalnych potrzeb zdrowotnych     14
  1.1.1. Jakie są dwie główne grupy dziecięcych niepełnosprawności ruchowych?     16
  1.1.2. Jakie są grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami zdrowotnymi?     23
  1.1.3. Jak diagnozuje się dzieci z ADHD?     31
  1.1.4. Jakie są konsekwencje tych niepełnosprawności?     33
  1.2. Rys historyczny     35
  1.3. Rozpowszechnienie     38
  1.4. Przyczyny i zapobieganie     39
  1.4.1. Co powoduje zaburzenia fizyczno-ruchowe?     39
  1.4.2. Jak można zapobiec niepełnosprawnościom fizyczno-ruchowym i specjalnym potrzebom zdrowotnym?     42
  1.5. Charakterystyka niepełnosprawności fizyczno-ruchowych i specjalnych potrzeb zdrowotnych     44
  1.5.1. Jakie czynniki mają wpływ na przebieg i efekty uczenia się tych dzieci?     45
  1.5.2. Jakie bariery fizyczne wpływają na warunki w klasie i w szkole?     48
  1.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     51
  1.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     52
  1.7.1. Jak dostosować proces nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami fizyczno-ruchowymi oraz specjalnymi potrzebami zdrowotnymi?     52
  1.7.2. Jak dostosować środowisko szkolne do potrzeb tych uczniów?     54
  1.8. Współpraca na rzecz włączania     56
  1.8.1. Jaka jest rola nauczyciela w medycznej opiece nad dzieckiem?     57
  1.8.2. Jak włączać tych uczniów w zajęcia rekreacyjne i inne zajęcia nadprogramowe?     58
  1.9. Przygotowanie do dorosłego życia     59
  1.10. Rodziny     61
  1.11. Technologie wspomagające kształcenie     63
  1.11.1. Jaki jest wpływ technologii wspomagających na życie osób z niepełnosprawnościami fizycznymi lub specjalnymi potrzebami zdrowotnymi?     63
  1.11.2. Jaki jest wpływ bioniki i robotyki na życie ludzi z niepełnosprawnościami fizycznymi?     65
    Podsumowanie     66
    Dodatkowe źródła informacji     67
  
  ROZDZIAŁ 2. Niepełnosprawność słuchowa     71
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Znalazłam drogę w świecie słyszących     71
  Czego się dowiesz?     72
  Szanse na lepszą przyszłość     73
  2.1. Definicja głuchoty i niedosłuchu     75
  2.1.1. Jakie są dwa typy niedosłuchu i czym się one różnią?     78
  2.1.2. Jakie są metody wykrywania niedosłuchu?     79
  2.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     83
  2.2. Rys historyczny     84
  2.3. Rozpowszechnienie     86
  2.4. Przyczyny i zapobieganie     87
  2.4.1. Co może być przyczyną uszkodzenia słuchu?     87
  2.4.2. Czy niektórym uszkodzeniom słuchu można zapobiec lub je skorygować?     90
  2.5. Charakterystyka niepełnosprawności słuchowej     94
  2.5.1. Jak kultura Głuchych wpływa na życie tych osób?     95
  2.5.2. Jaki jest wpływ głuchoty i niedosłuchu na osiągnięcia uczniów w nauce?     96
  2.5.3. Jak utrata słuchu wpływa na umiejętności mowy?     98
  2.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     99
  2.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     101
  2.7.1. Jakie modyfikacje sposobów i warunków nauczania są potrzebne uczniom niedosłyszącym?     102
  2.7.2. Jakie specjalne metody nauczania opracowane zostały dla uczniów niesłyszących?     104
  2.7.3. Jakie umiejętności wymagają specjalnej uwagi?     105
  2.8. Współpraca na rzecz włączania     106
  2.8.1. Jakie środowisko nauczania jest najmniej ograniczające dla uczniów niesłyszących i niedosłyszących?     107
  2.8.2. Jak powinna przebiegać współpraca nauczycieli z tłumaczami?     109
  2.9. Przygotowanie do dorosłego życia     110
  2.9.1. Z jakich możliwości kształcenia wyższego korzystają uczniowie niesłyszący i niedosłyszący?     111
  2.9.2. Jakie bariery pokonywać muszą ludzie niesłyszący?     112
  2.10. Rodziny     112
  2.11. Technologie wspomagające kształcenie     113
  2.11.1. Czym są urządzenia wspomagające słyszenie?     114
  2.11.2. Jakie korzyści czerpią ludzie niesłyszący z używania urządzeń telekomunikacyjnych?     116
  2.11.3. Jakie korzyści mogą przynieść studentom niesłyszącym skomputeryzowane translacje mowy na tekst?     119
  2.11.4. Czym są urządzenia alarmujące?     120
    Podsumowanie     120
    Dodatkowe źródła informacji     122
  
  ROZDZIAŁ 3. Niepełnosprawność wzrokowa     125
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Droga do profesjonalizmu     125
  Czego się dowiesz?     127
  Szanse na lepszą przyszłość     128
  3.1. Definicja niepełnosprawności wzrokowej     129
  3.1.1. Jakie są rodzaje niepełnosprawności wzrokowej?     131
  3.1.2. Jak diagnozowana jest niepełnosprawność wzrokowa?     133
  3.1.3. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     135
  3.2. Rys historyczny     137
  3.3. Rozpowszechnienie     139
  3.4. Przyczyny i zapobieganie     139
  3.5. Charakterystyka niepełnosprawności wzrokowej     140
  3.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     143
  3.6.1. Dlaczego w wychowaniu przedszkolnym ważna jest zabawa?     144
  3.6.2. Czy kształcenie umiejętności umożliwiających niezależne życie jest ważnym elementem programów nauczania?     144
  3.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     145
  3.7.1. Jak uczniowie z niepełnosprawnością wzrokową uczą się czytać i pisać?     145
  3.7.2. Jak osoby z niepełnosprawnością wzrokową uczą się samodzielnego poruszania się?     152
  3.8. Współpraca na rzecz włączania     154
  3.9. Przygotowanie do dorosłego życia     156
  3.9.1. Czy uczniom z niepełnosprawnością wzrokową udaje się wejść na rynek pracy?     156
  3.9.2. Czy osoby z niepełnosprawnością wzrokową mają dostęp do kultury i rekreacji?     158
  3.10. Rodziny     159
  3.11. Technologie wspomagające kształcenie     160
  3.11.1. Urządzenia wspomagające wzrok     160
  3.11.2. Urządzenia dźwiękowe     161
  3.11.3. Urządzenia dotykowe     162
    Podsumowanie     163
    Dodatkowe źródła informacji     164
  
  ROZDZIAŁ 4. Zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania     168
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Z wieży z kości słoniowej – do szkoły     168
  Czego się dowiesz?     170
  Szanse na lepszą przyszłość     171
  4.1. Definicje zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania     172
  4.1.1. Jakie są rodzaje zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania?     174
  4.1.2. Czy pewne grupy uczniów są wyłączone z edukacji specjalnej?     179
  4.1.3. Jak diagnozuje się zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania?     180
  4.1.4. Jakie są konsekwencje tej niepełnosprawności?     181
  4.2. Rys historyczny     182
  4.3. Rozpowszechnienie     184
  4.4. Przyczyny i zapobieganie     185
  4.4.1. Co może powodować zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania?     185
  4.4.2. Jak można zapobiegać i leczyć zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania?     187
  4.5. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania     191
  4.5.1. Jaki jest wpływ tej niepełnosprawności na umiejętności społeczne?     191
  4.5.2. Jak rówieśnicy postrzegają takich uczniów?     192
  4.5.3. W jaki sposób zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania wpływają na to, jak uczniowie radzą sobie z nauką?     195
  4.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     195
  4.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     198
  4.7.1. Jakie są kluczowe elementy efektywnych programów?     200
  4.7.2. Czy kara to skuteczny rodzaj interwencji?     205
  4.7.3. Jaki jest związek między zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania a przestępczością, systemem sprawiedliwości dla nieletnich i przemocą w szkole?     206
  4.8. Współpraca na rzecz włączania     208
  4.8.1. Gdzie uczą się uczniowie z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania?     209
  4.8.2. Jak społeczność lokalna może przyczynić się do poprawy sytuacji uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania?     210
  4.9. Przygotowanie do dorosłego życia     211
  4.9.1. Jakie wyniki osiągają uczniowie z zaburzeniami emocjonalnymi i/lub zaburzeniami zachowania?     211
  4.9.2. Jakie znaczenie dla uczniów ma rozwijanie umiejętności samostanowienia?    212
  4.10. Rodziny     213
  4.10.1. Jak ułatwić rodzinom kontakt z systemem psychologicznej i psychiatrycznej opieki zdrowotnej?     214
  4.10.2. Jak może wpływać na dzieci opieka zastępcza?     214
  4.11. Technologie wspomagające kształcenie     215
    Podsumowanie     216
    Dodatkowe źródła informacji     218
  
  ROZDZIAŁ 5. Edukacja specjalna dzieci pochodzących ze środowisk wielokulturowych i dwujęzycznych     222
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Tanto, tanto, Karisa     222
  Czego się dowiesz?     224
  Szanse na lepszą przyszłość     225
  5.1. Definicja wielokulturowej i dwujęzycznej edukacji specjalnej     226
  5.1.1. Jak rząd federalny klasyfikuje ludzi pochodzących z różnych środowisk kulturowych i językowych?     227
  5.1.2. Jakich uczniów uznaje się za zróżnicowanych kulturowo?     228
  5.1.3. Kim są uczniowie zróżnicowani językowo?     228
  5.1.4. Kim są uczniowie rdzenni?     229
  5.1.5. Jak rzetelniej diagnozować zróżnicowanych kulturowo lub językowo uczniów z niepełnosprawnościami?     230
  5.1.6. Jakie są konsekwencje błędnego diagnozowania niepełnosprawności u uczniów zróżnicowanych kulturowo i językowo?     233
  5.2. Rys historyczny     233
  5.3. Rozpowszechnienie     236
  5.3.1. Ilu jest uczniów zróżnicowanych kulturowo i językowo?     236
  5.3.2. Czy uczniowie zróżnicowani kulturowo są nadreprezentowani w nauczaniu specjalnym?     239
  5.3.3. Czy uczniowie zróżnicowani kulturowo są niedoreprezentowani w kształceniu uczniów wybitnie zdolnych?     240
  5.4. Przyczyny i sposoby zapobiegania niepełnosprawności u uczniów pochodzących ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo     241
  5.4.1. Co decyduje o tym, że u uczniów ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo istnieje większe ryzyko wystąpienia niepełnosprawności?     241
  5.4.2. Co decyduje o tym, że u uczniów ze środowisk zróżnicowanych kulturowo i językowo istnieje większe ryzyko błędnego rozpoznania niepełnosprawności?     245
  5.4.3. Jak można zapobiegać zjawisku nadreprezentowania i niedoreprezentowania uczniów pochodzących ze środowisk wielokulturowych i dwujęzycznych w edukacji specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnościami i wybitnie zdolnych?     246
  5.5. Charakterystyka zróżnicowania kulturowego i językowego     249
  5.5.1. Jaka jest różnica między zaburzeniami językowymi a zróżnicowaniem językowym?     249
  5.5.2. Jak różnice kulturowe mogą prowadzić do błędnego rozpoznania u ucznia zaburzeń emocjonalnych i/lub zaburzeń zachowania oraz ADHD?     252
  5.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     254
  5.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     255
  5.7.1. Jak wspierać dydaktycznie dzieci uczące się języka angielskiego?     255
  5.7.2. Co zrobić, by szkoły stały się bardziej odpowiedzialne za wyniki w nauce osiągane przez dzieci pochodzące z różnych środowisk kulturowych i językowych?     260
  5.8. Współpraca na rzecz włączania     262
  5.9. Przygotowanie do dorosłego życia     264
  5.10. Rodziny     265
  5.10.1. Dlaczego wielu rodzinom uczniów zróżnicowanych kulturowo zarzuca się brak zainteresowania edukacją swych dzieci?     266
  5.10.2. Jak pedagodzy mogą zwiększyć uczestnictwo rodzin zróżnicowanych kulturowo w edukacji ich dzieci i życiu szkoły?     267
  5.11. Technologie wspomagające kształcenie     268
    Podsumowanie     269
    Dodatkowe źródła informacji     271
  
  ROZDZIAŁ 6. Wybitne zdolności i rozwijanie talentów     274
  
  Z WŁASNEJ PERSPEKTYWY. Co mówią dzieci wybitnie zdolne o swoim samopoczuciu, zajęciach i znaczeniu terminu wybitnie zdolny?     274
  Czego się dowiesz?     275
  Szanse na lepszą przyszłość     276
  6.1. Definicja wybitnych zdolności i talentów     278
  6.1.1. Co oznaczają terminy wybitnie zdolny i rozwój talentu?     278
  6.1.2. Jak diagnozuje się uczniów wybitnie zdolnych – a jak powinno się ich diagnozować?     281
  6.1.3. Jakie są konsekwencje edukacyjne posiadania szczególnych zdolności lub talentów?     283
  6.2. Rys historyczny     284
  6.3. Rozpowszechnienie     286
  6.4. Przyczyny: czynniki, które wspomagają lub utrudniają rozwój wybitnych zdolności     287
  6.5. Charakterystyka wybitnych zdolności     290
  6.5.1. Czy niektóre cechy uczniów wybitnie zdolnych wymagają szczególnej uwagi nauczycieli?     291
  6.5.2. Czy istnieją podgrupy uczniów wybitnie zdolnych, które wymagają szczególnej uwagi?     292
  6.6. Edukacja we wczesnym dzieciństwie     301
  6.7. Edukacja w szkole podstawowej i średniej     302
  6.7.1. Na czym polegają dwa główne podejścia stosowane w edukacji uczniów wybitnie zdolnych?     302
  6.7.2. Opcje świadczenia usług stosowane w kształceniu uczniów wybitnie zdolnych     307
  6.8. Współpraca na rzecz włączania     308
  6.9. Przygotowanie do dorosłego życia     310
  6.9.1. Co zrobić, aby więcej osób wybitnie zdolnych i utalentowanych osiągnęło sukces?     311
  6.10. Rodziny     312
  6.11. Technologie wspomagające kształcenie     313
    Podsumowanie     314
    Dodatkowe źródła informacji     315
  
  ROZDZIAŁ 7. Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce (Anna Firkowska-Mankiewicz, Grzegorz Szumski)     319
  
  7.1. Geneza polskiej pedagogiki specjalnej     319
  7.2. Zakres pedagogiki specjalnej     322
  7.2.1. Podmioty pedagogiki specjalnej     323
  7.2.2. Przedmioty pedagogiki specjalnej     325
  7.3. Formy oddziaływań stosowanych w pedagogice specjalnej     330
  7.4. Idea integracyjnego kształcenia i edukacji włączającej w polskiej pedagogice specjalnej     331
  7.5. System kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi     333
  7.5.1. Zasada powszechności nauczania     333
  7.5.2. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego     334
  7.5.3. Formy organizacyjne kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami     337
  7.5.4. Środki modernizacji polskiego systemu kształcenia specjalnego     340
  7.5.5. Ocena jakości systemu kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami w Polsce     343
  7.6. Uwagi końcowe     346
  
  Bibliografia     347
  Indeks osób     389
  Indeks rzeczowy     400
RozwińZwiń