Faust J. W. Goethego na scenach polskich. Grotowski - Szajna - Jarocki

-20%

Faust J. W. Goethego na scenach polskich. Grotowski - Szajna - Jarocki

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,04  33,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,0433,80

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W przypadku studium dr Bogny Paprockiej-Podlasiak mamy do czynienia z dziełem naukowym o dużej wartości, rzetelnym i pomysłowym równocześnie, śmiałym, ale nie beztroskim w ocenie polskich prób z Faustem. Badaczka świetnie rozumie i zna nie tylko tekstową podstawę ba-danych inscenizacji dramatu Goethego, lecz swobodnie porusza się w gąszczu interpretacji Fausta, których jest bez liku, uwydatniając na zmianę cztery linie interpretacyjne ważne dla polskich pisarzy i twórców teatru: a) oświeceniową, akcentującą wątek postępu, nauki, poznania, słabo przyswajalną w kulturze polskiej; b) egzystencjalną, skupioną na motywie miłości, temacie młodości i śmierci, pragnień i lęków, losu i przeznaczenia, wolności i determinacji; c) historyczną, wydobywającą w inscenizacjach wartości znamienne dla danego momentu historycznego, jego tragizm; d) metafizyczną, skoncentrowaną na boskich i/lub mefistofelicznych determinantach ludzkiego dążenia do osiągnięcia indywidualnej i zbiorowej pełni.
Fascynująca, klarownie napisana, godna polecenia rozprawa!
(z recenzji wydawniczej prof. dra hab. Jarosława Ławskiego)


Liczba stron344
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2985-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Z problemów teatralnej recepcji dramatu Goethego w Polsce. Lektura Fausta po 1945 roku /    9
  
  Rozdział pierwszy
  „Wolna parafraza na temat Fausta”. Dramat Goethego w teatrze Jerzego Grotowskiego /    21
  1. „Faust bez Goethego” /    23
  2. Formuła paktu z diabłem, czyli E=mc2 /    32
  3. Faust Grotowskiego jako studium o samotności człowieka /    36
  4. Małgorzata, czyli „eksperyment biologiczny” /    44
  5. Wolna ziemia z wolnym ludem, czyli „eksperyment socjologiczny” /    49
  6. Dionizos w Fauście Grotowskiego /    51
  7. Wagner – współczesny Faust? /    53
  8. Tragiczne dzieje doktora Fausta według Marlowe’a w teatrze Grotowskiego /    62
  
  Rozdział drugi
  „Jedermann roku 1945 i 1971”. Faust w teatrze Józefa Szajny /    75
  1. Teatr autorski Szajny /    77
  2. Motywy faustyczne w pracach plastycznych artysty /    87
  3. Realizacja sceniczna Fausta Goethego /    90
  3.1. Tworzywo literackie i koncepcja inscenizacyjna /    90
  3.2. Wobec tradycji romantycznej /    95
  3.3. Wrota śmierci /    101
  3.4. Piętno więźnia /    105
  3.5. „Noc Duchów” a „Noc Dziadów”    112
  3.6. „Chór męczenników” /    114
  3.7. „Golgota człowiecza” /    120
  3.8. „Ślepcy” Bruegla w Fauście Szajny /    132
  3.9. Duch Ziemi /    143
  3.10. Mefistofeles jako zło historyczne /    148
  3.11. Małgorzata, czyli śmierć /    160
  3.12. „Osądzony!”, a nie „potępiony!” /    171
  
  Rozdział trzeci
  Wtajemniczenie w los. Faust Goethego w teatrze Jerzego Jarockiego /    179
  1. Teatr Jarockiego /    181
  2. Droga do Fausta /    188
  2.1. Inscenizacja Na czworakach Tadeusza Różewicza /    188
  2.2. Inscenizacja Ślubu Witolda Gombrowicza /    210
  2.2.1. Miejsce Ślubu w teatrze Jarockiego /    210
  2.2.2. Wystawienie Ślubu w Starym Teatrze /    221
  2.2.2.1. Henryk Jarockiego – Faust romantyczny? /    221
  2.2.2.2. Noc Fausta, noc Henryka /    230
  2.2.2.3. Ślub i Faust w teatrze Jarockiego: pozytyw–negatyw /    242
  3. Inscenizacja Fausta Goethego w Starym Teatrze w Krakowie /    249
  3.1. „Prolog w teatrze” i „Prolog w niebie” w ujęciu Jarockiego /    249
  3.2. Faust, czyli ratio /    257
  3.3. Małgorzata i Faust: dwie linie losu /    264
  3.3.1. Kategoria losu w teatrze Jarockiego /    264
  3.3.2. Różne wymiary losu w dramacie Goethego /    268
  3.3.2. Diastola i systola jako modele losu Małgorzaty i Fausta /272
  3.4. Noc Walpurgi /297
  3.5. „Urocza okolica” jako scena finałowa przedstawienia /301
  
  Zakończenie /    307
  Bibliografia /    309
  Nota /    333
  Indeks osobowy /    335
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia