INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Praca stanowi propozycję nowego spojrzenia na proces uczestnictwa w kulturze artystycznej z perspektywy uwzględniającej w badaniu aktywności kulturalnej nie tylko czynniki o charakterze makrospołecznym, jak to jest obecnie czynione, ale również związane z samą sytuacją partycypacji w kulturze, umiejscowioną na poziomie mikrospołecznym. Zamiarem autora było przedstawienie nowej perspektywy służącej do badania partycypacji kulturalnej, a następnie rozważenie jej rzeczywistych możliwości poznawczych. Punktem wyjścia prowadzonych rozważań była analiza współczesnej partycypacji kulturalnej. Autor zaproponował model teoretyczny uwzględniający typizacje sposobów definiowania sytuacji w aktach partycypacji artystycznej. Wyodrębnione teoretyczne typy odbiorców zostały scharakteryzowane na podstawie badania empirycznego zrealizowanego przez autora techniką wywiadu kwestionariuszowego wśród mieszkańców Krakowa.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-603-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Tradycja badań nad uczestnictwem w kulturze artystycznej | 13 |
Rozdział 2. Kultura artystyczna i partycypacja kulturalna | 36 |
2.1. Uwagi ogólne | 30 |
2.2. Pojęcie kultury artystycznej | 36 |
2.3. Partycypacja w kulturze artystycznej | 46 |
2.4. Społeczne funkcje uczestnictwa w kulturze artystycznej | 56 |
Rozdział 3. Konteksty współczesnego uczestnictwa w kulturze | 71 |
3.1. Uwagi ogólne | 71 |
3.2. Demokratyzacja kultury artystycznej | 74 |
3.3. Globalizacja przestrzeni kultury artystycznej | 79 |
3.4. Fragmentaryzacja i rekompozycja kultury | 85 |
3.5. Estetyzacja życia codziennego | 91 |
3.6. Swoistość współczesnego uczestnictwa w kulturze | 93 |
Rozdział 4. Partycypacja w kulturze artystycznej w perspektywie sytuacji uczestnictwa – model teoretyczny | 105 |
4.1. Uwagi ogólne | 105 |
4.2. Sytuacja uczestnictwa | 110 |
4.3. Aspekt definiowania dzieła kultury | 116 |
4.4. Aspekt konstytuowania znaczenia dzieła | 122 |
Rozdział 5. Partycypacja kulturalna a sytuacja społeczna uczestnictwa – model empiryczny | 127 |
5.1. Uwagi ogólne | 127 |
5.2. Analiza modelu empirycznego w aspekcie definiowania dzieła kultury | 132 |
5.2.1. Typologia odbiorców | 132 |
5.2.2. Charakterystyka aktów uczestnictwa | 135 |
5.2.3. Społeczne skutki uczestnictwa | 142 |
5.2.4. Charakterystyka społeczno-demograficzna typów odbiorców | 147 |
5.2.5 Profile typologiczne odbiorców | 150 |
5.3. Analiza modelu empirycznego w aspekcie konstytuowania znaczenia dzieła | 153 |
5.3.1. Typologia odbiorców | 153 |
5.3.2. Charakterystyka aktów uczestnictwa | 155 |
5.3.3. Społeczne skutki uczestnictwa | 160 |
5.3.4. Charakterystyka społeczno-demograficzna typów odbiorców | 165 |
5.3.5. Profile typologiczne odbiorców | 168 |
5.4. Formy alternatywne aktywności kulturalnej | 169 |
5.4.1. Uwagi ogólne | 169 |
5.4.2. Partycypacja w sferze religijnej | 173 |
5.4.3. Partycypacja w sferze polityki | 176 |
5.4.4. Partycypacja w działaniach społecznych | 180 |
5.4.5. Partycypacja sportowa | 181 |
Rozdział 6. Typy odbiorców kultury a współczesny wymiar uczestnictwa | 184 |
Zakończenie | 201 |
Aneks | 206 |
Literatura | 217 |
Spis tabel | 229 |
Spis rysunków | 230 |
Streszczenie w języku angielskim | 231 |
Wykaz rozpraw habilitacyjnych wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie | 233 |