Wzornictwo przemysłowe jako determinanta konkurencyjności gospodarki

Wzornictwo przemysłowe jako determinanta konkurencyjności gospodarki

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia stanowi wieloaspektową analizę możliwości wykorzystania wzornictwa przemysłowego, określanego w języku polskim również mianem design, jako czynnika determinującego konkurencyjność przedsiębiorstw. W pracy podjęto kwestie dotyczące znaczenia designu wykraczające poza korzyści stosujących go firm, wynikające z wyższego zysku ze sprzedaży produktów i usług oraz oszczędności zużycia materiałów w procesie produkcji. Uwzględniono wymiar społeczny w zakresie zdrowia w związku z wykorzystaniem ergonomicznych sprzętów, maszyn czy urządzeń, a także materialnego dziedzictwa w wymiarze kulturowym tworzonego poprzez design. Autor dokonuje analizy teorii wartości i jej elementów pojawiających się w różnych doktrynach ekonomicznych pod kątem poszukiwania bezpośrednich i pośrednich odniesień do designu. Oprócz rozważań o charakterze teoretycznym, na podstawie cyklu trzech empirycznych badań ankietowych przedstawia m.in. następujące aspekty problematyki dotyczącej designu: postrzeganie roli wzornictwa przemysłowego przez przedsiębiorców, ocena designu produktów konkretnych firm przez konsumentów, preferencje i skłonność do płacenia przez konsumentów za dobrej jakości wzornictwo przemysłowe. Prezentowana praca jest pierwszą w Polsce tak kompleksową próbą analizy obszarów wartości dodanej związanych z wykorzystaniem designu.


Rok wydania2012
Liczba stron270
KategoriaTeoria ekonomii
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-600-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. Istota wzornictwa przemysłowego    13
  
  1.1. Zakres pojęciowy terminów: design i wzornictwo przemysłowe     13
  1.2. Design jako proces     21
  1.3. Rola wzornictwa przemysłowego w opakowaniach produktów     23
  1.4. Design jako narzędzie kształtowania funkcjonalności i ergonomii     28
  1.5. Ochrona prawna wzorów przemysłowych     34
  
  Rozdział 2. Ekonomiczny wymiar wzornictwa przemysłowego     39
  
  2.1. Wartość i design w świetle teorii ekonomii     39
  2.2. Design jako dobro publiczne     47
  2.3. Ekonomiczna wartość wzornictwa przemysłowego jako podstawa konkurencyjności firm     56
  2.4. Próby pomiaru wartości designu z perspektywy konsumentów     65
  2.5. Kreatywność i wzornictwo przemysłowe     69
  2.6. Innowacyjny wymiar designu     75
  
  Rozdział 3. Pozaekonomiczne aspekty designu    80
  
  3.1. Emocjonalna wartość designu     80
  3.2. Kulturowy wymiar designu     85
  3.3. Estetyczny aspekt wzornictwa przemysłowego     89
  3.4. Design jako narzędzie manifestowania własnego stylu i statusu społecznego     94
  3.5. Design w świetle koncepcji zrównoważonego rozwoju     100
  
  Rozdział 4. Charakterystyka rozwoju wzornictwa przemysłowego w ujęciu historycznym    103
  
  4.1. Rozwój wzornictwa przemysłowego na świecie     103
  4.2. Rozwój wzornictwa przemysłowego w Polsce     111
  
  Rozdział 5. Wzornictwo przemysłowe jako determinanta konkurencyjności gospodarki w wymiarze międzynarodowym i krajowym    119
  
  5.1. Polityka państwa w zakresie designu     119
  5.2. Znaczenie kraju pochodzenia designu     124
  5.3. Potencjał w zakresie designu w wymiarze międzynarodowym i krajowym     126
  5.4. Design jako narzędzie rozwoju miast     133
  
  Rozdział 6. Wartość designu i preferencje z nim związane w świetle wyników międzynarodowych badań ankietowych    137
  
  6.1. Metodologia badań oraz wiek, płeć i narodowość ankietowanych     137
  6.2. Wartość designu z perspektywy nabywców     138
  6.3. Design na tle pozostałych parametrów produktów wpływających na decyzje o ich zakupie     143
  6.4. Znaczenie designu przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących poszczególnych grup produktów     147
  6.5. Ranking jakości designu w wymiarze międzynarodowym     149
  6.6. Ocena jakości krajowego designu w stosunku do wzornictwa przemysłowego w innych państwach     150
  6.7. Częstotliwość wymiany produktów ze względu na niemodny design     152
  6.8. Podsumowanie wyników badań o charakterze międzynarodowym     158
  
  Rozdział 7. Aktywność firm w zakresie designu a ocena ich produktów przez konsumentów – wyniki badań ankietowych o zasięgu ogólnopolskim    160
  
  7.1. Metodyka badań oraz kategoryzacja firm w zakresie designu     160
  7.2. Rola wzornictwa przemysłowego i strategie korzystania z niego w badanych firmach     162
  7.3. Wydatki na wzornictwo i ocena ich użyteczności przez przedstawicieli firm     164
  7.4. Aktywność firm w zakresie wprowadzania na rynek nowych produktów (projektów) oraz metody i bariery w zakresie pozyskiwania projektów wzorniczych     167
  7.5. Zależności pomiędzy zmiennymi charakteryzującymi firmy a ocenami klientów dotyczącymi roli jakości designu wytwarzanych przez nie produktów     168
  7.6. Ocena roli designu z perspektywy konsumentów     172
  7.7. Wnioski z analizy badań ankietowych o zasięgu ogólnopolskim     181
  
  Rozdział 8. Design jako czynnik konkurencyjności firm w Małopolsce    183
  
  8.1. Metodologia badań i struktura firm ze względu na liczbę zatrudnionych     183
  8.2. Ocena roli wzornictwa przy opracowywaniu nowych projektów i aktywność firm w tym zakresie     184
  8.3. Wpływ designu na konkurencyjność firm i sprzedaż produktów     189
  8.4. Wnioski z badań firm w Małopolsce     193
  
  Rozdział 9. Proponowane założenia strategii rozwoju i promocji polskiego designu    195
  
  9.1. Obszary działań w zakresie strategii rozwoju i promocji polskiego designu     195
  9.2. Działania o charakterze promocyjnym     196
  9.3. Działania stymulujące popyt na wzornictwo przemysłowe ze strony przedsiębiorstw     199
  
  Podsumowanie     202
  
  Załączniki     205
  Literatura     236
  Spis tabel     255
  Spis rysunków     257
  Streszczenie w języku angielskim     259
  Wykaz rozpraw habilitacyjnych wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie     261
RozwińZwiń