Barwy i psychika

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

21,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O czym jest ta książka? Najprościej mówiąc, o związkach kolorów z psychiką człowieka, o wędrówce poprzez prawdy jawne i utajone (ukryte), leżące na pograniczu nauki i sztuki; fizyki, fizjologii, medycyny niekonwencjonalnej, a nade wszystko psychologii, i to w wymiarze procesów percepcji, ekspresji i projekcji. Autor podjął trud intelektualnej wędrówki, trwającej ponad dziesięć lat, poprzez bezdroża mitów, faktów empirycznych i teorii wyjaśniających ów związek barw z psychiką człowieka. Książka jest próbą intelektualnej syntezy i próbą stawiania pytań z pozycji psychologicznej, mimo że jest to problem znacznie wykraczający poza możliwości psychologii.


Liczba stron340
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-149-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     9
  
  ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW     11
  
  Powstanie problemu     11
  Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku     13
  Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła     13
  Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw     19
  Fizjologiczne podstawy widzenia barw     21
  Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne     21
  Obrazy następcze i kontrast barw     26
  Zjawisko adaptacji na barwy     28
  Stałość spostrzegania barwy     29
  Ślepota na barwy – daltonizm     30
  Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne     33
  Wprowadzenie     33
  Model układu barw J. W. Goethego     34
  Schemat kuli barw Rungego     35
  Diagramy kołowe barw     37
  Ewolucja palety barw w malarstwie     40
  
  ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI     47
  
  Wprowadzenie     47
  Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny     51
  
  ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ     69
  
  Istota symbolu i symbolizacji     69
  Barwa jako symbol     72
  
  ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE     80
  
  Wprowadzenie     80
  Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji     81
  Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka     84
  Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka     87
  Światło i barwa jako podstawowa energia życia     92
  Próba syntezy     100
  
  ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ     109
  
  Zjawisko projekcji a barwy     109
  Wprowadzenie     109
  Zjawisko projekcji w psychologii     111
  Projekcja twórcza     113
  Ekspresja plastyczna a projekcja     117
  Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej     121
  Kolor jako znak i wartość w projekcji     123
  Prezentacja wybranych narzędzi badawczych     131
  Test Kolorów Maxa Lüschera     131
  Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie)     139
  Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna     146
  
  ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII     154
  
  Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii     154
  Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych     158
  Energie życia     158
  Aura i energie barwne czakramów     162
  Terapia barwna     169
  Mandala jako kreatywna terapia     174
  Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja     176
  
  ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ     182
  
  Wprowadzenie do problemu     182
  Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym     186
  Opis metody     186
  Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych     193
  Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich     196
  Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat     197
  Cele i problemy badawcze     197
  Metodyka prowadzonych badań     199
  Zasady obliczania wyników     201
  Charakterystyka terenu badań i osób badanych     201
  Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest)     202
  
  ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY     216
  
  Wprowadzenie do problemu     216
  Opis metody i organizacji badań     219
  Inwentarz Emocji (IE)     219
  Charakterystyka terenu badań i osób badanych     220
  Synteza wyników badań     221
  Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej     234
  
  ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY     243
  
  Wprowadzenie do problemu     243
  Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu     244
  Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży     251
  Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych     258
  Problematyka badań     258
  Metodyka prowadzonych badań     259
  Teren i osoby badane     261
  Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym     262
  Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym     268
  Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej     274
  
  ZAKOŃCZENIE     283
  BIBLIOGRAFIA     288
  ILUSTRACJE     295
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia