Barwy i psychika

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

21,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O czym jest ta książka? Najprościej mówiąc, o związkach kolorów z psychiką człowieka, o wędrówce poprzez prawdy jawne i utajone (ukryte), leżące na pograniczu nauki i sztuki; fizyki, fizjologii, medycyny niekonwencjonalnej, a nade wszystko psychologii, i to w wymiarze procesów percepcji, ekspresji i projekcji. Autor podjął trud intelektualnej wędrówki, trwającej ponad dziesięć lat, poprzez bezdroża mitów, faktów empirycznych i teorii wyjaśniających ów związek barw z psychiką człowieka. Książka jest próbą intelektualnej syntezy i próbą stawiania pytań z pozycji psychologicznej, mimo że jest to problem znacznie wykraczający poza możliwości psychologii.


Liczba stron340
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-149-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW    11
  Powstanie problemu    11
  Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku    13
  Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła    13
  Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw    19
  Fizjologiczne podstawy widzenia barw    21
  Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne    21
  Obrazy następcze i kontrast barw    26
  Zjawisko adaptacji na barwy    28
  Stałość spostrzegania barwy    29
  Ślepota na barwy – daltonizm    30
  Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne    33
  Wprowadzenie    33
  Model układu barw J. W. Goethego    34
  Schemat kuli barw Rungego    35
  Diagramy kołowe barw    37
  Ewolucja palety barw w malarstwie    40
  ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI    47
  Wprowadzenie    47
  Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny    51
  ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ    69
  Istota symbolu i symbolizacji    69
  Barwa jako symbol    72
  ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE    80
  Wprowadzenie    80
  Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji    81
  Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka    84
  Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka    87
  Światło i barwa jako podstawowa energia życia    92
  Próba syntezy    100
  ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ    109
  Zjawisko projekcji a barwy    109
  Wprowadzenie    109
  Zjawisko projekcji w psychologii    111
  Projekcja twórcza    113
  Ekspresja plastyczna a projekcja    117
  Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej    121
  Kolor jako znak i wartość w projekcji    123
  Prezentacja wybranych narzędzi badawczych    131
  Test Kolorów Maxa Lüschera    131
  Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie)    139
  Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna    146
  ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII    154
  Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii    154
  Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych    158
  Energie życia    158
  Aura i energie barwne czakramów    162
  Terapia barwna    169
  Mandala jako kreatywna terapia    174
  Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja    176
  ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ    182
  Wprowadzenie do problemu    182
  Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym    186
  Opis metody    186
  Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych    193
  Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich    196
  Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat    197
  Cele i problemy badawcze    197
  Metodyka prowadzonych badań    199
  Zasady obliczania wyników    201
  Charakterystyka terenu badań i osób badanych    201
  Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest)    202
  ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY    216
  Wprowadzenie do problemu    216
  Opis metody i organizacji badań    219
  Inwentarz Emocji (IE)    219
  Charakterystyka terenu badań i osób badanych    220
  Synteza wyników badań    221
  Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej    234
  ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY    243
  Wprowadzenie do problemu    243
  Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu    244
  Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży    251
  Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych    258
  Problematyka badań    258
  Metodyka prowadzonych badań    259
  Teren i osoby badane    261
  Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym    262
  Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym    268
  Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej    274
  ZAKOŃCZENIE    283
  BIBLIOGRAFIA    288
  ILUSTRACJE    295
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia