Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady

-23%

Obrazy i klisze. Między biegunami wizualnej pamięci Zagłady

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,55  15,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 15,00 zł (-23%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,00 zł (-4%)  


11,55

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Rozpoczynamy nową serię wydawniczą, jakiej w ostatnim czasie brakowało. Przekazy audiowizualne odgrywają tak wielką rolę w opanowywaniu naszej wyobraźni, że prace, które racjonalizują i opisują najważniejsze aspekty tego zjawiska, powinny wyróżniać się na rynku książkowym. Wydało nam się właściwe, żeby nowa seria zainaugurowana została przez książkę wypełniającą najbardziej odczuwalny brak w tym zakresie. Praca Bartosza Kwiecińskiego ogromnie kompetentnie, a jednocześnie pasjonująco zdaje sprawę z problemu wizualnej pamięci Zagłady. Pozornie jej tematem są zaledwie dwa filmy; w istocie autor zachęca nas do wspólnej refleksji nad tym, co możemy zrobić z najokrutniejszą częścią dziedzictwa, przekazanego nam przez poprzednie stulecie.


Prof. Tadeusz Lubelski


Książka dr Bartosza Kwiecińskiego jest pod wieloma względami niezwykła. Wybór dwóch filmów jako podstawowego materiału badawczego w niczym nie ogranicza jej horyzontów poznawczych i interpretacyjnych. Konteksty, w których autor umieszcza wybrane pozycje są tak bogate i rozległe, że wątek filmoznawczy staje się tylko tu tylko jednym z wielu i to nie najważniejszym. Lektura tej książki jest pasjonującą przygodą intelektualną po rzadko uczęszczanych ścieżkach (…) Książka doktora Kwiecińskiego łączy w sposób spójny i przekonywujący kilka dyskursów: dyskurs historyka tout court (ze szczególnym uwzględnieniem historii idei), dyskurs historyka filmu (oba filmy nalezą wprawdzie do współczesności – Shoah powstał w 1985 roku, Lista Schindlera w 1993, ale wymagają wielu odwołań do przeszłości), dyskurs filozofa, politologa, kulturoznawcy. Praca jest znakomicie napisana, zawiera partie wręcz porywające. Rzadko się zdarza, by od lektury rozprawy naukowej wręcz nie można było się oderwać, oraz by reakcja na nią w dużym stopniu miała charakter emocjonalny.


Prof. Alicja Helman


Podstawową wartością pracy Bartosza Kwiecińskiego jest szeroka perspektywa myślowa, którą stosuje do rozpatrzenia miejsca analizowanych filmów w całości piśmiennictwa i filmografii o Holocauście, bardzo dobra orientacja w tym jakże bogatym materiale, pasja poznawcza jaka mu towarzyszy w męczącej, traumatycznej wędrówce. Dwie modelowo przeciwstawne sobie narracje o zagładzie stanowią szkielet pracy Kwiecińskiego. Wyraźnie zresztą wartościowane: bohaterem pozytywnym jest tu film Lanzmanna, negatywnym – Lista Schindlera Spielberga. Szczególnie ważny jest jednak wysiłek autora zmierzający do wypracowania ogólnej interpretacji źródeł Holocaustu, zrozumienia miejsca tej zbrodni na mapie przekształceń cywilizacyjnych dwudziestowiecznej Europy.


Prof. Andrzej Werner


Bartosz Kwieciński (ur. 1972 w Krakowie), absolwent filmoznawstwa UJ (1998), doktoryzował się na podstawie rozprawy o wizualnej pamięci Zagłady. Jest adiunktem w Centrum Badań Holokaustu Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorem szeregu publikacji na temat wizerunku Zagłady w kinie. Jest również ekspertem w zakresie relacji inwestorskich na rynku sztuki, co stanowi drugi obszar jego zainteresowań.


Rok wydania2012
Liczba stron340
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1581-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  I SHOAH
  1. Dekorum    21
  Gatunek    22
  Słowo    29
  Język    31
  Obraz    35
  Czas    39
  2. Ideologia. Nowoczesność i Zagłada    42
  Obrazy nowoczesności    43
  Industrializacja. Fabryki śmierci. Specjalizacja    45
  Wybór katów. Dehumanizacja administracji.
  Etyka posłuszeństwa. Oddzielenie praktyki od etyki    50
  Shoah jako kulminacja antysemityzmu? Wybór ofiar    58
  Współdziałanie ofiar    63
  Banalność zła    71
  Baumanowska nowoczesność i niedoskonałość teorii    80
  3. Kontekst Lanzmanna    83
  Asymilacja. Antysemityzm. Lewica    87
  Sartre i de Beauvoir    96
  Rozważania o kwestii żydowskiej. Sartre raz jeszcze    111
  4. Pamięć nieprzyswojona    116
  Kontekst społeczny    117
  Polska premiera    122
  Polska oskarżona i „polskie lobby”    124
  Świadkowie i sprawcy. O czym się nie mówi    130
  Plebejski stygmat świadka    136
  Relacja Karskiego    139
  Polska jako cmentarz pamięci    144
  Kontekst współczesny    147
  5. Strategie pamięci    151
  Pamięć jako świadectwo. Anamneza    153
  Pamięć jako psychodrama    161
  Pamięć niewerbalna    166
  Pamięć traumatyczna    170
  Working through/Acting out    173
  To, co godne pamięci    176
  Pamięć heroiczna    177
  II LISTA SCHINDLERA
  1. Wstęp    183
  2. Pamięć a genologia    187
  Pamięć w formule gatunku    189
  Transgresje pamięci    192
  Pamięć w formule kiczu    195
  3. Pamięć i pustka. O kształtowaniu się
  pamięci Zagłady w Stanach Zjednoczonych    205
  Wojna    207
  Pustka    209
  Proces Eichmanna    211
  Przełom 1967 roku    213
  Polityka historyczna (Americanization of the Holocaust)    214
  4. Hollywood i Holokaust    219
  5. Kształtując Pamięć.
  Holokaust jako metafora współczesności    240
  6. Żydzi    250
  Eschatologia ofiary    250
  Stygmat Wybrańca. Opowiedzieć przez ocalenie    252
  Współodpowiedzialność    260
  Odemani    265
  Mit ekonomicznej użyteczności    271
  Pamięć heroiczna    273
  7. Polacy. Pamięć jako cytat    275
  Kolaboranci    278
  Klisze    287
  8. Niemcy – pamięć „odnaleziona”    295
  Radykalne zło    295
  Demon i kat. Estetyzacja    300
  Schindler. Radykalne dobro    307
  Idealizacja    308
  Zwyczajni Niemcy i Holokaust. Problem winy.
  Recepcja Listy w Niemczech    310
  Zakończenie    313
  Bibliografia    317
  Indeks nazwisk    333
RozwińZwiń