Interpretować dalej

-17%

Interpretować dalej

Najważniejsze polskie książki poetyckie lat 1945-1989

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,45  15,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 15,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,55 zł  


12,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

KRYTYKA XX i XXI WIEKU. Tom 13


Koncepcja tomu, który proponujemy czytelnikom, […] opiera się na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne, ale również nieustanne przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. […] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, różnych koncepcji poezji przez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, zachwyt, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów, ale również osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo […].
Tom Interpretować dalej… jest wynikiem pewnego eksperymentu – na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy „interpretować dalej” […], podjąć próbę czytania „znanych” rzeczy „inaczej” i sprawdzenia, na ile to „inaczej” modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 1945–1989. (Ze Wstępu)


Rok wydania2011
Liczba stron540
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1539-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Grzegorz Jankowicz
  
  „Bunt roślin”?
  
  Ekopoetyka w Drzewie rozpaczającym Władysława Broniewskiego . . . .    9
  
  Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter
  
  Ballada o smutnym kataryniarzu.
  
  O Zaczarowanej dorożce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego . . . . . . .23
  
  Jacek Łukasiewicz
  
  Na przedwiośniu. O Wiklinie Leopolda Staffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
  
  Igor Stokfiszewski
  
  „Nieobecne zgromadzenie kamieniarzy”.
  
  O tomie Najmniej słów Juliana Przybosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
  
  Jakub Momro
  
  „Tak pulsująca obecność”. O Tłach Stanisława Czycza . . . . . . . . . . . . .65
  
  Andrzej Skrendo
  
  Uwagi z oddali. O tomie Hermes, pies i gwiazda Zbigniewa Herberta . . . 81
  
  Krzysztof Siwczyk
  
  Julia myśli, że mówi „ja”.
  
  O Hymnie bałwochwalczym Haliny Poświatowskiej . . . . . . . . . . . . . . . 97
  
  Krzysztof Kłosiński
  
  „Pyrrusowe usta”. O Trzech poematach Zbigniewa Bieńkowskiego . . . 105
  
  Kacper Bartczak
  
  Podmiot i polszczyzna w ekstremalnych i pośrednich stanach „siulpetu”.
  
  O Mylnych wzruszeniach Mirona Białoszewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117
  
  Jerzy Franczak
  
  Mise en abyme. O Labiryncie Adama Ważyka . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
  
  Paweł Próchniak
  
  Wat: serce kamienia. Notatki o Wierszach śródziemnomorskich . . . . . . 149
  
  Dariusz Pawelec
  
  Antropologia fotografii. Witolda Wirpszy Komentarze do fotografii . . . . . 171
  
  Agata Stankowska
  
  „Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”.
  
  Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu . . . . . . . .183
  
  Danuta Opacka-Walasek
  
  Kobieca sygnatura pod Listą obecności Urszuli Kozioł . . . . . . . . . . . . .197
  
  Anna Legeżyńska
  
  Po co nam Czarny polonez Kazimierza Wierzyńskiego? . . . . . . . . . . . 211
  
  Alina Świeściak
  
  Pomiędzy „wiecznym niepokojem” a zgodą.
  
  O Twarzy trzeciej Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
  
  Tadeusz Komendant
  
  Ziąb. O zbiorze Nie było lata Stanisława Grochowiaka . . . . . . . . . . . . 249
  
  Iwona Gralewicz-Wolny
  
  „Świat w wolnych chwilach jest różowy”.
  
  O Drugim zbiorze wierszy Ewy Lipskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259
  
  Paweł Majerski
  
  Concept album. O Odwróconym świetle Tymoteusza Karpowicza . . . . . 271
  
  Tomasz Kunz
  
  Więcej niż słowa. O Nie skończonej krucjacie Rafała Wojaczka . . . . . . . 285
  
  Michał Larek
  
  Retoryka i etyka. O Komunikacie Adama Zagajewskiego . . . . . . . . . . .295
  
  Grzegorz Olszański
  
  Taka sama w środku. O tomie Jestem baba Anny Świrszczyńskiej . . . . 309
  
  Grażyna Borkowska
  
  Na progu Nowego. O Kropce nad ypsylonem Edwarda Stachury . . . . . . .329
  
  Dorota Wojda
  
  Poezja niemożliwego powrotu.
  
  O Organizmie zbiorowym Ryszarda Krynickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
  
  Julia Fiedorczuk
  
  Życie nie do pojęcia. O Wielkiej liczbie Wisławy Szymborskiej . . . . . . . .361
  
  Jerzy Jarniewicz
  
  Wyjście z Luwru. Przygodność w Małych muzeach Bohdana Zadury . . . . 371
  
  Anna Kałuża
  
  Wyjść z pola piorunów. O Mapie pogody Jarosława Iwaszkiewicza . . . . . 385
  
  Joanna Kisiel
  
  Śmierć w horyzoncie ciała.
  
  O Thema regium Jarosława Marka Rymkiewicza . . . . . . . . . . . . . . . . .403
  
  Stanisław Balbus
  
  Nieśmiertelna choroba. O Psalmach Tadeusza Nowaka . . . . . . . . . . . . 421
  
  Piotr Bogalecki
  
  Odpis treści: „żywa czerń”. O Wykazie treści Krystyny Miłobędzkiej . . . 443
  
  Joanna Orska
  
  Obywatel Poeta.
  
  Estetyka i polityka w Czynniku lirycznym Piotra Sommera . . . . . . . . 461
  
  Tomasz Mizerkiewicz
  
  Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury
  
  Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka . . . . . . . . . . . . . . . 479
  
  Konrad C. Kęder
  
  Martwa perspektywa.
  
  O wyprojektowanym tomie „Kat bez maski” Andrzeja Bursy . . . . . . . 491
  
  Piotr Zawojski
  
  Słowo – litera – cyfra lub/i obraz. O twórczości Stanisława Dróżdża . . 505
  
  Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
  
  Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523
RozwińZwiń