Kino nieme

-17%

Kino nieme

Historia kina, tom 1

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,90  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,10 zł  


24,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kino nieme to pierwszy tom przygotowywanej w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego czterotomowej Historii kina pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej i Rafała Syski. W zamierzeniu redaktorów ma to być książka wykorzystująca nowe źródła, uwzględniająca przyjęte dziś kryteria ocen i aktualne opracowania naukowe, która w formie kompetentnej narracji będzie uczyć rozumienia dziejów kina, a zarazem stanowić bazę lekturową dla dalszych studiów. Autorami poszczególnych rozdziałów są czołowi polscy specjaliści (także spoza Krakowa), zajmujący się na co dzień opisywanymi przez siebie okresami, gatunkami i szkołami narodowymi. W ciągu najbliższego pięciolecia ukażą się trzy kolejne tomy, poświęcone kinu klasycznemu, kinu epoki nowofalowej i kinu współczesnemu. Mamy nadzieję, że - zaspokoiwszy pilną potrzebę podręcznika, którego od dawna brakuje - książka stanie się też ciekawą lekturą dla szerszego grona miłośników filmu.


Rok wydania2012
Liczba stron964
KategoriaFilm
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1536-2
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  I. Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu
  
  Andrzej Gwoźdź
  
  Początki bez początku, czyli jak kino nie zostało odkryte
  
  Po drodze do kina: lustro i spektakle cieni
  
  Ku mechanizacji widzenia
  
  Fantasmagorie, zabawki, automaty
  
  Widzialność sformalizowana
  
  Kino to projekcja
  
  Świat na pokaz
  
  Światło i ruch
  
  Kino poza kinem
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  II. Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf
  
  Tadeusz Lubelski
  
  Louis Lumiere – wynalazca kinematografu
  
  Louis Lumiere – pierwszy autor kinematograficzny
  
  Louis Lumiere – pierwszy producent kinematograficzny
  
  Georges Melies – od sztuk magicznych do kinematografu
  
  Georges Melies – mistrz „kinematografu atrakcji”
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  III. Początki kina amerykańskiego
  
  Rafał Syska
  
  Edison
  
  Czasy Dicksona
  
  Czasy White’a
  
  Czasy Portera
  
  Inne wytwornie trustu
  
  Biograph
  
  Vitagraph
  
  Essanay
  
  Selig
  
  Kalem
  
  Lubin
  
  Motion Picture Patents Company
  
  Nickelodeony
  
  Hollywood
  
  Star system
  
  Wytwornie niezależne
  
  W orbicie Harry’ego Aitkena
  
  Universal
  
  Paramount
  
  Fox
  
  Metro Goldwyn Mayer
  
  Inne wytwornie
  
  Amerykańskie kino narodowe
  
  Kosmopolityzm
  
  Idealizm
  
  Western – gatunek wczesnego kina amerykańskiego
  
  Zakończenie
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  IV. Trzy europejskie kinematografie narodowe la belle epoque –
  
  Francja, Wielka Brytania, Włochy
  
  Grażyna Stachowna
  
  Francja – menedżerowie i artyści
  
  Pathe-Freres – pod znakiem galijskiego koguta
  
  Gaumont – pod znakiem margerytki
  
  Film d’Art – pod znakiem sztuki
  
  Louis Feuillade – ten trzeci
  
  Fantomas wkracza na ekran
  
  Wielka Brytania – szkoła z Brighton
  
  Włochy – historia na ekranie
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  V. David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać
  
  Michał Oleszczyk
  
  Opowiadać obrazem: filmy dla wytworni Biograph (1908-1913)
  
  Paradoksy historii: Narodziny narodu (1915)
  
  Kolebka dziejow, kolebka kina: Nietolerancja (1916)
  
  Wzloty i upadki: lata 1918-1929
  
  Epilog: dwie proby dźwiękowe (1930-1931)
  
  Filmografia
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  VI. Skandynawia
  
  Tadeusz Szczepański
  
  Dania
  
  Imperium Olsena
  
  Konkurencja
  
  Asta Nielsen i inni
  
  August Blom, Forest Holger-Madsen i ich operatorzy
  
  Benjamin Christensen
  
  Z dala od rzeczywistości
  
  Zmierzch
  
  Autorskie kino Carla Theodora Dreyera
  
  Szwecja
  
  Pionierzy
  
  Imperium Charlesa Magnussona
  
  Victor Sjostrom
  
  Mauritz Stiller
  
  Georg af Klercker: w cieniu zapomnienia
  
  Efterklang
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  VII. Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej
  
  Tomasz Kłys
  
  Kino wilhelmińskie
  
  Ufa
  
  Ekspresjonizm
  
  Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości
  
  Gatunki kina weimarskiego
  
  Kammerspiel
  
  Inne gatunki
  
  Weimarska krytyka i kultura filmowa
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  VIII. Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego
  
  Joanna Wojnicka
  
  Kino przedrewolucyjne
  
  Emigracja
  
  Wojna domowa; początki kina sowieckiego
  
  Nowa Ekonomiczna Polityka i początki awangardy
  
  Siergiej Eisenstein
  
  Pudowkin i wytwornia Mieżrabpom-Ruś
  
  Realizm czy propaganda?
  
  Aleksander Dowżenko, tworca kina ukraińskiego
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  IX. Złoty wiek burleski
  
  Iwona Sowińska
  
  Przemysł rozrywkowy na przełomie XIX i XX wieku
  
  Odmiany niemej komedii filmowej
  
  Gag: molekuła komizmu
  
  Max Linder: pierwsza gwiazda kina
  
  Mack Sennett, wytwornia Keystone i „slapstick kalifornijski”
  
  Charlie Chaplin daje gagowi duszę
  
  Keystone: 1914
  
  Essanay: 1915-1916
  
  Mutual: 1916-1917
  
  First National: 1918-1923
  
  United Artists: od 1923 do końca epoki niemej
  
  Harold Lloyd: świat się śmieje
  
  Buster Keaton: człowiek pod presją
  
  U boku Fatty Arbuckle’a
  
  Droga do samodzielności
  
  Buster
  
  Zakończenie
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  X. Hollywood: epoka jazzu
  
  Łukasz A. Plesnar
  
  „Wielka Piątka”
  
  „Mała Piątka”
  
  Skandale obyczajowe i utworzenie MPPDA
  
  Cecil B. DeMille: krol Hollywoodu
  
  Erich von Stroheim: tworca filmowego naturalizmu
  
  Lubitsch Touch
  
  Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie
  
  Inni przybysze z Niemiec
  
  Skandynawska fala
  
  Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty
  
  Zachod stary i nowy: westerny
  
  Serce i szpada: filmy przygodowo-kostiumowe
  
  Wielkie widowiska biblijne, kryminały, filmy wojenne i horrory
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  XI. Francuska szkoła impresjonistyczna
  
  Iwona Kolasińska-Pasterczyk
  
  Louis Delluc, czyli we władzy melancholii
  
  Germaine Dulac, czyli jak „portretować” duszę kobiety
  
  Marcel L’Herbier – „poeta sztuki niemej”
  
  Abel Gance, czyli „czas obrazu”
  
  Jean Epstein – poszukiwanie efektu „nadwrażenia”
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  XII. Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym
  
  Alicja Helman
  
  Film abstrakcyjny
  
  Film dadaistyczny
  
  Film surrealistyczny
  
  Kino czyste
  
  Dokument liryczny
  
  Eksperymenty narracyjne
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  XIII. Nieme kino dokumentalne
  
  Jadwiga Hučkova
  
  Prehistoria dokumentu
  
  Robert Flaherty – tropiciel odległych enklaw
  
  Dziga Wiertow – eksperymentator
  
  Początki filmu montażowego i reportażu
  
  Kontynentalna tradycja realistyczna: symfonie miast
  
  Joris Ivens – konsekwentny lewicowiec
  
  Brytyjska szkoła dokumentalna
  
  Chronologia
  
  Propozycje lektur
  
  XIV. Inne kinematografie
  
  Chiny – Alicja Helman
  
  Japonia – Krzysztof Loska
  
  Indie – Artur Majer
  
  Hiszpania – Iwona Kolasińska-Pasterczyk
  
  Turcja – Magdalena Bartczak
  
  Bałkany – Magdalena Bartczak
  
  Czechy i Słowacja – Jadwiga Hučkova
  
  Polska – Tadeusz Lubelski
  
  Noty o autorach
  
  Indeks nazwisk
  
  Indeks filmów
RozwińZwiń