Poetyka dzieła literackiego

Poetyka dzieła literackiego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

22,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kompendium wiedzy o dziele literackim i jego lekturze, zawiera:

- praktyczne wskazówki, jak czytać ze zrozumieniem dzieło literackie,
- liczne przykłady ilustrujące różne możliwości odczytania tekstu,
- wskazówki, jak budować kompetencję czytelniczą,
- podręczny słownik podstawowych terminów związanych z literaturą i kulturą.

Podręcznik polecany studentom kierunków filologicznych na zajęcia z poetyki i teorii literatury oraz teorii lektury. Przydatny nauczycielom języka polskiego.


Liczba stron280
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15361-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od autora    9
  
  1. Dzieło literackie w sytuacji komunikacyjnej    13
    1.1. Status bytowy dzieła literackiego    13
    1.2. Dzieło literackie w komunikacji    15
    1.3. Akt lektury    16
    1.4. Utwór jako obiekt i program odbioru    19
    1.5. Komunikacja jako gra z oczekiwaniami    20
    1.6. Intertekstualność    22
  
  2. Mechanizmy komunikacyjne mowy jako instrument tworzenia literackiego    24
    2.1. Rola utrwalenia tekstu    24
    2.2. Rola kontekstu    25
    2.3. Rola sytuacji    26
    2.4. Oznaczanie i współoznaczanie    27
    2.5. Rekonstrukcja sensu    27
    2.6. Rola wyobrażeń i przewidywań    30
    2.7. Czytelnik rzeczywisty i oczekiwany    30
  
  3. Komunikat literacki    34
    3.1. Fikcjonalność    34
    3.2. Świat ze słów    35
    3.3. Czas w fikcji literackiej    36
    3.4. Odbiorca w przestrzeni fikcyjnego świata    44
    3.5. Fikcyjny świat jako przesłanie    46
  
  4. Style, stylizacja, stylistyka    48
    4.1. Pojęcie stylu    48
    4.2. Styl wypowiedzi jako rezultat wyboru    49
    4.3. Styl a komunikacja    50
    4.4. Style współczesnej polszczyzny    50
    4.5. Styl w literaturze    54
    4.6. Stylizacja    57
    4.7. Środki stylistyczne    60
  
  5. Literacka genologia    74
    5.1. Tradycyjna klasyfikacja i jej niedostatki    74
    5.2. Kategorie rodzajowe a indywidualne cechy utworu    75
    5.3. Epickość, liryczność i dramatyczność    76
    5.4. Podstawy wyróżniania rodzajów - formy „mówienia”    78
    5.5. Zespolenie w utworze rozmaitych form rodzajowych    79
    5.6. Wybór formy komunikowania jako wyraz intencji nadawcy    84
  
  6. Liryka, poezja, wiersz    91
    6.1. Średniowieczny wiersz zdaniowy    93
    6.2. Sylabizm i sylabotonizm    93
    6.3. Tonizm    100
    6.4. Nieregularność wiersza    101
    6.5. Wiersz wolny    103
    6.6. Organizacja brzmieniowa wiersza    107
    6.7. Podmiotowość wypowiedzi lirycznej    108
    6.8. Kształtowanie się znaczeń w procesie lektury    115
  
  7. Struktura fabularna    119
    7.1. Świat opowiadany    119
    7.2. Zdarzenie w opowiadaniu    120
    7.3. Osoba opowiadającego    121
    7.4. Stawanie się zdarzenia    122
    7.5. Zdarzenie jako zmiana znacząca    123
    7.6. Zdarzenie w perspektywie komunikacji z odbiorcą    124
    7.7. Zdarzenie a opis    127
    7.8. Zdarzenie jako składnik zdarzeń wyższego rzędu i czynnik kształtujący ich sens z punktu widzenia czytelnika    128
    7.9. Porządkująca funkcja zdarzeń w sferze fabularnej i znaczeniowej    135
    7.10. Typy narracji    137
    7.11. Zdarzeniowość a materia i sposób opowiadania    138
    7.12. Opowiadanie o opowiadaniu    139
    7.13. Kiedy opowiadanie przestaje być tokiem zdarzeń    141
    7.14. Ujmowanie w formie zdarzeniowej a rozumienie    146
  
  8. Milczenie jako sposób literackiej komunikacji    149
    8.1. Milczenie w perspektywie oczekiwań    149
    8.2. Milczenie w literaturze fantastyczno-naukowej    160
  
  9. Słowo i obraz    168
    9.1. Lektura wobec form audiowizualnych    168
    9.2. Unaocznianie przestrzeni    170
    9.3. Przestrzeń w epice i jej percepcja w dramacie    171
    9.4. Usytuowanie i orientacja w przestrzeni    173
    9.5. Odczytywanie rzeczywistości postrzeganej    177
    9.6. Oglądanie a lektura    180
    9.7. Rola pośrednika    183
    9.8. Inscenizacja i ekranizacja    184
    9.9. Słowo i obraz jako nośniki informacji    185
  
  10. Wobec wartości    187
    10.1. Dzieło literackie w świecie wartości z perspektywy komunikacyjnej    187
    10.2. Ocena wartości    189
    10.3. Arcydzieło    190
    10.4. Starzenie się dzieł literackich    192
    10.5. Nośniki wartości w dziele literackim    193
  
  Słownik terminów związanych z literaturą i kulturą    201
  Bibliografia uzupełniająca    277
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia