INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
To pozycja adresowana do nauczycieli, którzy rozpoczynają pracę zawodową, oraz tych, którzy pragnęliby rozwinąć swój warsztat, dla słuchaczy studiów podyplomowych oraz studentów studiów magisterskich z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, a także do nauczycieli polonijnych.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 332 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1044-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Władysław Miodunka – WSTĘP | 11 |
OD AUTOREK | 13 |
WPROWADZENIE | 15 |
CZĘŚĆ I | |
NAUCZANIE CZĘŚCI | |
SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY | |
NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI | 23 |
I. Fonetyka . . | 23 |
II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego . | 28 |
III. Miejsca trudne | 31 |
IV. Techniki nauczania wymowy | 37 |
V. Podsumowanie . . | 43 |
NAUCZANIE PISOWNI . | 45 |
I. Alfabet | 45 |
II. Pismo a mowa | 46 |
III. Zasady pisowni . . | 47 |
IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego . | 49 |
V. Techniki nauczania pisowni | 55 |
NAUCZANIE SŁOWNICTWA . . | 75 |
I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna | 75 |
II. Kompetencja leksykalna . | 76 |
III. Dobór materiału leksykalnego . . | 80 |
IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego . . | 83 |
V. Techniki nauczania słownictwa . | 85 |
VI. Gęstość słownictwa . | 99 |
VII. Słownictwo a sprawności językowe | 100 |
VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego | 105 |
IX. Repetitio est mater studiorum | 110 |
NAUCZANIE GRAMATYKI . . | 111 |
I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego . | 111 |
II. Kompetencja gramatyczna . . | 112 |
III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa | 113 |
IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego | |
jako obcego . . | 115 |
V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki . . | 116 |
VI. Techniki nauczania gramatyki | 117 |
VII. Poprawianie błędów . | 132 |
VIII. Podsumowanie . . | 133 |
CZĘŚĆ II | |
NAUCZANIE I ROZWIJANIE | |
SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH | |
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU . | 137 |
I. Słuchanie ze zrozumieniem . | 137 |
II. Słyszenie a słuchanie . | 137 |
III. Efektywność słuchania . . | 138 |
IV. Słuchanie a mówienie | 140 |
V. Słuchanie a czytanie . | 142 |
VI. Sprawność rozumienia ze słuchu | 143 |
VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu . . | 146 |
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem . . | 154 |
IX. Wskazówki praktyczne . . | 159 |
X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu . | 161 |
MÓWIENIE | 163 |
I. Komunikowanie (porozumiewanie się) . | 163 |
II. Komunikacja werbalna . . | 164 |
III. Komunikacja niewerbalna | 165 |
IV. Kod mówiony a kod pisany . | 168 |
V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć? . . | 172 |
VI. Techniki nauczania mówienia . . | 177 |
VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami . . | 183 |
VIII. Ocena postępów w mówieniu . . | 183 |
IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia . . | 184 |
NAUCZANIE CZYTANIA | 185 |
I. Czytanie . | 185 |
II. Akt czytania a sprawność czytania . . | 187 |
III. Czytanie w nauczaniu języka obcego . . | 188 |
IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania . | 193 |
V. Materiały do nauczania czytania . | 195 |
VI. Cele nauczania czytania w języku obcym . . | 198 |
VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym . . | 200 |
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem . | 204 |
IX. Podsumowanie . . | 226 |
PISANIE | 227 |
I. Komunikacja pisemna | 227 |
II. Dlaczego pisanie jest trudne? | 228 |
III. Pisanie a czytanie . | 230 |
IV. Język pisany a język mówiony . . | 231 |
V. Język pisany – czy i jak go uczyć? | 234 |
VI. Techniki nauczania pisania . . | 245 |
VII. Poprawa i ocena prac . | 247 |
CZĘŚĆ III | |
KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU | |
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | |
TESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU | |
JĘZYKOWEGO . | 255 |
I. Wstęp . | 255 |
II. Klasyfikacja testów | 255 |
III. Kryteria poprawności testu . | 259 |
IV. Ewaluacja | 266 |
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI | |
JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO . . | 269 |
I. Wstęp . | 269 |
II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu . | 270 |
III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako | |
obcego | 277 |
CZĘŚĆ IV | |
ANEKS | |
CERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 299 |
I. Certyfikacja . . | 299 |
II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów | |
zaawansowania | 301 |
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR . . | 309 |
Podręczniki ogólne . . | 309 |
Podręczniki do nauczania wymowy polskiej | 310 |
Pomoce do nauczania ortografii . | 311 |
Pomoce do nauczania słownictwa . . | 311 |
Pomoce do nauczania gramatyki . | 311 |
Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu | 312 |
Pomoce do nauczania mówienia . | 313 |
Pomoce do nauczania czytania . . | 313 |
Pomoce do nauczania pisania | 313 |
Zbiory testów . | 314 |
Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) . . | 314 |
Słowniki specjalistyczne . | 314 |
Słowniki ogólne dla cudzoziemców . | 315 |
Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców | 315 |
BIBLIOGRAFIA | 316 |