ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego

ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego

1 opinia

Wydawca:

Universitas

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

To pozycja adresowana do nauczycieli, którzy rozpoczynają pracę zawodową, oraz tych, którzy pragnęliby rozwinąć swój warsztat, dla słuchaczy studiów podyplomowych oraz studentów studiów magisterskich z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, a także do nauczycieli polonijnych.


Rok wydania2005
Liczba stron332
KategoriaEdukacja
WydawcaUniversitas
ISBN-13978-83-242-1044-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Władysław Miodunka – WSTĘP    11
  OD AUTOREK    13
  WPROWADZENIE    15
  CZĘŚĆ I
  NAUCZANIE CZĘŚCI
  SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY
  NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI    23
  I. Fonetyka . .    23
  II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego .    28
  III. Miejsca trudne    31
  IV. Techniki nauczania wymowy    37
  V. Podsumowanie . .    43
  NAUCZANIE PISOWNI .    45
  I. Alfabet    45
  II. Pismo a mowa    46
  III. Zasady pisowni . .    47
  IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego .    49
  V. Techniki nauczania pisowni    55
  NAUCZANIE SŁOWNICTWA . .    75
  I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna    75
  II. Kompetencja leksykalna .    76
  III. Dobór materiału leksykalnego . .    80
  IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego . .    83
  V. Techniki nauczania słownictwa .    85
  VI. Gęstość słownictwa .    99
  VII. Słownictwo a sprawności językowe    100
  VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego    105
  IX. Repetitio est mater studiorum    110
  NAUCZANIE GRAMATYKI . .    111
  I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego .    111
  II. Kompetencja gramatyczna . .    112
  III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa    113
  IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego
  jako obcego . .    115
  V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki . .    116
  VI. Techniki nauczania gramatyki    117
  VII. Poprawianie błędów .    132
  VIII. Podsumowanie . .    133
  CZĘŚĆ II
  NAUCZANIE I ROZWIJANIE
  SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
  ROZUMIENIE ZE SŁUCHU .    137
  I. Słuchanie ze zrozumieniem .    137
  II. Słyszenie a słuchanie .    137
  III. Efektywność słuchania . .    138
  IV. Słuchanie a mówienie    140
  V. Słuchanie a czytanie .    142
  VI. Sprawność rozumienia ze słuchu    143
  VII. Techniki nauczania rozumienia ze słuchu . .    146
  VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem . .    154
  IX. Wskazówki praktyczne . .    159
  X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu .    161
  MÓWIENIE    163
  I. Komunikowanie (porozumiewanie się) .    163
  II. Komunikacja werbalna . .    164
  III. Komunikacja niewerbalna    165
  IV. Kod mówiony a kod pisany .    168
  V. Kod mówiony – kiedy i jak go uczyć? . .    172
  VI. Techniki nauczania mówienia . .    177
  VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami . .    183
  VIII. Ocena postępów w mówieniu . .    183
  IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia . .    184
  NAUCZANIE CZYTANIA    185
  I. Czytanie .    185
  II. Akt czytania a sprawność czytania . .    187
  III. Czytanie w nauczaniu języka obcego . .    188
  IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania .    193
  V. Materiały do nauczania czytania .    195
  VI. Cele nauczania czytania w języku obcym . .    198
  VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym . .    200
  VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem .    204
  IX. Podsumowanie . .    226
  PISANIE    227
  I. Komunikacja pisemna    227
  II. Dlaczego pisanie jest trudne?    228
  III. Pisanie a czytanie .    230
  IV. Język pisany a język mówiony . .    231
  V. Język pisany – czy i jak go uczyć?    234
  VI. Techniki nauczania pisania . .    245
  VII. Poprawa i ocena prac .    247
  CZĘŚĆ III
  KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU
  JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
  TESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU
  JĘZYKOWEGO .    255
  I. Wstęp .    255
  II. Klasyfikacja testów    255
  III. Kryteria poprawności testu .    259
  IV. Ewaluacja    266
  TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI
  JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO . .    269
  I. Wstęp .    269
  II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu .    270
  III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako
  obcego    277
  CZĘŚĆ IV
  ANEKS
  CERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO    299
  I. Certyfikacja . .    299
  II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów
  zaawansowania    301
  PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR . .    309
  Podręczniki ogólne . .    309
  Podręczniki do nauczania wymowy polskiej    310
  Pomoce do nauczania ortografii .    311
  Pomoce do nauczania słownictwa . .    311
  Pomoce do nauczania gramatyki .    311
  Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu    312
  Pomoce do nauczania mówienia .    313
  Pomoce do nauczania czytania . .    313
  Pomoce do nauczania pisania    313
  Zbiory testów .    314
  Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) . .    314
  Słowniki specjalistyczne .    314
  Słowniki ogólne dla cudzoziemców .    315
  Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców    315
  BIBLIOGRAFIA    316
RozwińZwiń