EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Prezentowana książka omawia ważne zagadnienia neuropsychologii klinicznej związane ze stale powiększającą się grupą dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Zespół specjalistów i badaczy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej podejmuje takie problemy, jak: neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych, upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, w opanowywania czytania i pisania, ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu.
Zasadniczą zaletą książki są zagadnienia neuropsychologii wieku rozwojowego, niedostępne w innych podręcznikach. Całość książki ma klarowną strukturę: zawiera bloki rozszerzające, pytania, bibliografię i indeksy.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15362-5 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska) | 9 |
Rozdział 1. Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych (Aneta R. Borkowska) | 13 |
1.1. Podstawy rozwoju mózgu dziecka | 14 |
1.2. Okresy krytyczne i plastyczność rozwojowa | 16 |
1.3. Plastyczność a specjalizacja | 20 |
1.4. Atypowy rozwój mózgu jako propozycja wyjaśniania zaburzeń rozwojowych | 25 |
Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe (Stanisław Siwek) | 31 |
2.1. Pojęcie upośledzenia umysłowego | 32 |
2.2. Objawy upośledzenia umysłowego | 33 |
2.2.1. Objawy podstawowe | 33 |
2.2.2. Objawy towarzyszące | 36 |
2.2.3. Objawy upośledzenia umysłowego u dzieci | 37 |
2.3. Przyczyny upośledzenia umysłowego | 39 |
2.3.1. Patomechanizm zaburzeń w rozwoju - obraz kliniczny upośledzenia umysłowego | 41 |
2.3.2. Okołoporodowa patogeneza zaburzeń w rozwoju | 52 |
2.3.3. Pourodzeniowa patogeneza zaburzeń w rozwoju | 52 |
2.4. Populacja osób upośledzonych umysłowo - klasyfikacja | 56 |
2.5. Diagnoza upośledzenia umysłowego | 67 |
2.5.1. Podstawowe zasady diagnozowania upośledzenia | 67 |
2.5.2. Kryteria upośledzenia umysłowego | 69 |
2.5.3. Psychologiczne metody badań | 71 |
2.5.4. Diagnoza różnicowa upośledzenia umysłowego | 82 |
2.6. Rewalidacja osób upośledzonych umysłowo | 83 |
Rozdział 3. Mózgowe porażenie dziecięce (Stanisław Siwek) | 89 |
3.1. Pojęcie oraz przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego | 90 |
3.2. Objawy - postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego | 92 |
3.2.1. Piramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego | 93 |
3.2.2. Pozapiramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego | 96 |
3.2.3. Móżdżkowa postać mózgowego porażenia dziecięcego (ataktyczna) | 97 |
3.2.4. Inne klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego | 98 |
3.3. Rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym | 101 |
3.4. Diagnoza dzieci z porażeniem mózgowym | 105 |
3.5. Rehabilitacja - leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 109 |
4.2. Kryteria rozpoznawania i opisu afazji / dysfazji rozwojowej | 120 |
4.1. Ustalenia terminologiczne | 119 |
4.2. Kryteria rozpoznawania i opisu afazji / dysfazji rozwojowej | 120 |
4.3. Diagnoza specyficznych zaburzeń językowych | 124 |
4.4. Przyczyny afazji / dysfazji rozwojowej | 126 |
4.5. Obraz kliniczny afazji / dysfazji rozwojowej | 128 |
4.5.1. Afazja / dysfazja rozwojowa typu ekspresyjnego | 128 |
4.5.2. Afazja / dysfazja rozwojowa typu percepcyjno- -ekspresyjnego | 131 |
4.5.3. Inne klasyfikacje afazji dziecięcej | 133 |
Rozdział 5. Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania (Urszula Oszwa, Aneta R. Borkowska) | 139 |
5.1. Pojecie trudności szkolnych | 140 |
5.2. Definicja specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu | 140 |
5.3. Mózgowa organizacja czynności czytania i pisania | 142 |
5.3.1. Mózgowa struktura czynności czytania | 143 |
5.3.2. Mózgowa struktura czynności pisania | 144 |
5.3.3. Asymetria funkcjonalna a czynność czytania | 145 |
5.4. Klasyfikacje objawów trudności w czytaniu i pisaniu | 146 |
5.5. Poglądy na mechanizmy zaburzeń czytania i pisania | 147 |
5.5.1. Koncepcje genetyczne | 148 |
5.5.2. Podejście psychologiczne | 148 |
5.5.3. Koncepcje neuropsychologiczne | 149 |
5.5.4. Koncepcje lingwistyczne | 154 |
Blok rozszerzający. Związek dysleksji z zaburzeniami emocjonalnymi | 157 |
Rozdział 6. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci (Urszula Oszwa) | 159 |
6.1. Definicja i kryteria diagnostyczne | 160 |
6.2. Mózgowa organizacja posługiwania się liczbami | 162 |
6.2.1. Systemy reprezentacji liczbowych | 163 |
6.2.2. Model potrójnego kodowania | 163 |
6.3. Neuropsychologia dyskalkulii rozwojowej | 164 |
6.4. Dyskalkulia rozwojowa i nabyta | 171 |
Blok rozszerzający. Możliwe błędy diagnostyczne | 175 |
Rozdział 7. ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Aneta R. Borkowska) | 177 |
7.1. Sposoby definiowania nadpobudliwości psychoruchowej | 178 |
7.2. Objawy behawioralne ADHD | 179 |
7.2.1. Objawy kryterialne | 179 |
7.2.2. Objawy pozakryterialne | 180 |
7.3. Kryteria diagnostyczne ADHD | 181 |
7.4. Mechanizmy neuropsychologiczne ADHD | 182 |
7.4.1. Model dysfunkcji hamowania | 182 |
7.4.2. Model kognitywno-energetyczny | 187 |
7.4.3. Model BIS i BAS | 189 |
7.5. Mózgowe podłoże zespołu ADHD | 190 |
7.5.1. Wyniki badań neuroobrazowania w zespole ADHD | 190 |
7.5.2. Wyniki neuroobrazowania a jakość wykonania zadań | 191 |
7.5.3. Deficyty równowagi neurochemicznej w zespole ADHD | 192 |
7.6. Znaczenie diagnozy neuropsychologicznej w ocenie dziecka z ADHD | 193 |
Blok rozszerzający I. Badania genetyczne osób z zespołem ADHD | 197 |
Blok rozszerzający II. Rozwojowe zaburzenie koordynacji motorycznej | 198 |
Rozdział 8. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi (Stanisław Siwek, Ewa Zawadzka) | 201 |
8.1. Problemy w funkcjonowaniu społecznym osób z dysfunkcjami mózgu | 202 |
8.2. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie | 205 |
8.3. Edukacyjne problemy osób z dysfunkcjami mózgu | 209 |
Indeks nazwisk | 213 |
Indeks rzeczowy | 216 |