INNE EBOOKI AUTORA
Szanowni Klienci,
Rozwijamy się dla Was :) 16 i 17-tego stycznia w godzinach 22:00 do 8:00 rano przeprowadzimy niezbędne prace techniczne. Mogą wystąpić opóźnienia w dostępie do zakupionych ebooków.
Przepraszamy za niedogodności.
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik objaśnia podstawowe pojęcia językoznawstwa, syntetycznie prezentuje strukturę języka i główne problemy metodologiczne lingwistyki. Dostarcza początkującym studentom kierunków filologicznych wiedzy niezbędnej do dalszego kształcenia oraz świadomego wyboru zajęć z tej dyscypliny. Autorka, wykorzystując wieloletnie doświadczenie dydaktyczne, podzieliła materiał na 15 rozdziałów, z których każdy odpowiada jednemu wykładowi. Całość obejmuje zakresem semestralny kurs przedmiotu prowadzonego również na wydziałach dziennikarskich i pedagogicznych.
Liczba stron | 212 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15233-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I. Istota języka i jego cechy | 12 |
Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych | 12 |
1.1. Definicja języka | 12 |
1.2. System a użycie systemu. Język a mówienie | 13 |
1.3. Język jako system znaków konwencjonalnych | 15 |
Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego | 22 |
2.1. Czy znaki językowe mają charakter konwencjonalny? | 23 |
2.2. Foniczność znaków językowych | 24 |
2.3. Dwustopniowość znaków językowych | 25 |
2.4. Dwuklasowość języka | 26 |
2.5. Uniwersalność systemu językowego | 28 |
2.6. Abstrakcyjność znaków językowych | 28 |
2.7. Polisemiczność znaków (twórcze przesunięcia znaczeń) | 29 |
2.8. Inne właściwości języka, będące konsekwencją cech podstawowych | 30 |
2.9. Podsumowanie: cechy specyficzne języka ludzkiego w opozycji do komunikacji zwierząt | 31 |
Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu | 34 |
3.1. Granice systemu językowego | 35 |
3.2. Złożoność zjawisk należących do sfery użycia języka | 37 |
3.3. Pojęcie tekstu, wypowiedzi i dyskursu | 38 |
3.4. Sposób istnienia tekstów-wytworów, ich realizacje i przekształcenia | 42 |
3.5. Elementy paralingwistyczne jako składniki czynności mówienia. Tak zwana mowa ciała | 44 |
Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi | 46 |
4.1. Rzut oka na historię zagadnienia | 46 |
4.2. Odróżnienie systemu, wypowiedzi i języka pojętego jako ogólna działalność mowna człowieka (fr. langage) | 52 |
4.3. Funkcje systemu językowego | 53 |
4.4. Funkcje języka jako zjawiska społecznego | 55 |
4.5. Typy funkcji wypowiedzi | 56 |
4.6. Podsumowanie | 61 |
Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie | 62 |
5.1. Różne rozumienia terminu pragmatyka | 62 |
5.2. Rzut oka na rozwój teorii aktów mowy | 64 |
5.3. Typy aktów mowy | 66 |
5.4. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie | 68 |
5.5. Odczytywanie sensów ,,naddanych’’, niepowiedzianych wprost | 69 |
Część II. Struktura systemu językowego | 72 |
Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny | 72 |
6.1. Hierarchiczna budowa języka | 72 |
6.2. Budowa i funkcje podsystemu fonologicznego | 78 |
Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi | 89 |
7.1. Definicja morfemu. Typy morfemów i ich klasyfikacje | 89 |
7.2. Słowotwórstwo a fleksja | 94 |
7.3. Rola słowotwórstwa w systemie językowym | 98 |
7.4. Rola fleksji w systemie językowym | 99 |
Wykład 8. Podsystem składniowy | 108 |
8.1. Reguły składniowe: obraz ogólny | 108 |
8.2. Schematy zdaniowe i ich typy. Wzorce wypowiedzi niezdaniowych | 110 |
8.3. Reguły rozbudowywania grup i sygnalizowania zależności składniowych | 114 |
8.4. Reguły tworzenia zdań złożonych: obraz ogólny | 115 |
8.5. Właściwości zdań intensjonalnych | 117 |
8.6. Zdania relatywne (względne) | 118 |
8.7. Zdania łączone na zasadzie semantycznej | 118 |
Wykład 9. Słownictwo jako system. I. Klasy funkcjonalne leksemów (tzw. części mowy) | 123 |
9.1. Wstępna charakterystyka słownictwa | 123 |
9.2. Podział leksemów na klasy funkcjonalne. Kryteria klasyfikacji | 125 |
9.3. Cechy charakterystyczne poszczególnych części mowy | 127 |
Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa | 133 |
10.1. Słownik jako magazyn pojęć opisujących świat | 134 |
10.2. Relacje semantyczne między leksemami | 137 |
10.3. Subiektywna (antropocentryczna) interpretacja nazywanych zjawisk | 140 |
10.4. Mechanizmy nazwotwórcze | 141 |
Część III. Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa | 146 |
Wykład 11. Językoznawstwo wśród innych nauk. Nauka humanistyczna czy przyrodnicza? | 146 |
11.1. Ogólny podział nauk i swoistość humanistyki | 147 |
11.2. Cechy specyficzne badań humanistycznych: interpretacja i wartościowanie | 149 |
11.3. Typy nauk humanistycznych | 151 |
11.4. Miejsce językoznawstwa wśród wyróżnionych dyscyplin | 153 |
Wykład 12. Przegląd i charakterystyka dyscyplin językoznawczych | 155 |
12.1. Językoznawstwo wewnętrzne i zewnętrzne | 156 |
12.2. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne | 159 |
12.3. Podział dyscyplin językoznawczych ze względu na zakres i aspekt badawczy | 160 |
12.4. Typy badań porównawczych | 162 |
12.5. Badanie języka charakteryzujące się swoistością metody: językoznawstwo statystyczne | 164 |
Wykład 13. Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego | 166 |
13.1. Pojęcie zmiany językowej. Źródła i przyczyny zmian językowych | 166 |
13.2. Najważniejsze metody badań diachronicznych | 168 |
13.3. Pojęcie pokrewieństwa językowego. Problem prajęzyka | 172 |
13.4. Etapy wyodrębniania się polszczyzny z wcześniejszych wspólnot językowych | 174 |
Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego | 179 |
14.1. Najważniejsze grupy językowe świata | 180 |
14.2. Ekskurs na temat początków mowy | 181 |
14.3. Typologia fonologiczna | 184 |
14.4. Typologia morfologiczna: sygnalizowanie struktury składniowej | 186 |
Wykład 15. Problemy językoznawstwa kulturowego. Typologia semantyczna. Uniwersalizm i relatywizm językowy | 190 |
15.1. Różnice w zakresie znaczeń zgramatykalizowanych | 191 |
15.2. Różnice w sposobach liczenia | 192 |
15.3. Różnice w kategoryzacjach świata | 193 |
15.4. Kulturowe ukształtowanie pojęć | 196 |
15.5. Kulturowe uwarunkowanie aktów mowy | 197 |
15.6. Uniwersalizm i relatywizm językowy. Czy da się w pełni przezwyciężyć relatywizm? | 198 |
Wykaz stosowanych skrótów i symboli | 201 |
Bibliografia | 203 |