INNE EBOOKI AUTORA
-18%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Zamykając w skrzyni sekretarzyka rękopis, zakończony klarownie lodowatą uwagą - "ale wszystko, co znakomite, równie jest trudne, jak rzadkie" Spinoza wiedział już o tym, że Czytelnicy, gotowi zadać sobie trud zrozumienia jego dzieła, niemalże nie istnieją, a w nielicznej gromadce zapaleńców jeszcze mniej znajdzie się desperatów, skłonnych wytrwać w zmaganiach z jego koncepcją do ostatniej stronicy książki i pewnie nikt, kto okazałby dość męstwa, aby według jej wskazań ruszyć w drogę do siebie. Etyka to doprawdy "książka dla wszystkich": rozum niezbędny do podążania za jej treścią jest w końcu dobrem rozdysponowanym najsprawiedliwiej na świecie i nikt nie uskarża się na jego brak. Obiecana raritas, niedostępna inaczej, jak tylko przez podjęcie największego wysiłku zrodzenia jej w sobie, to doskonale, "przejasne" wytchnienie, niewzruszoność duszy (praeclara animi acquiescentia). Aby ją zdobyć, nie wystarczy o niej przeczytać - Etyka służy tylko radą, jak ją osiągnąć, ale to życie dostarcza sposobności, by sprawdzić, ile taka rada jest warta.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 382 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2581-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Koncepcje i teorie afektów. Spinoza i jego wielcy poprzednicy - Descartes, stoicy, Hobbes | 17 |
A. Filozofia Descartes'a a Spinozjańska teoria afektów | 22 |
1. Prawda, umysł i ciało | 27 |
2. Co istnieje w umyśle, a co poza nim? | 31 |
3. Czego trzeba, by popełnić błąd? | 39 |
4. Kartezjańska koncepcja afektów. Namiętności duszy | 43 |
5. Problematyczność Kartezjańskiego ujęcia woli | 53 |
6. Ratio | 59 |
B. Spinoza i filozofia stoicka | 65 |
1. Stoicka fizyka, Spinozjańska teoria natury | 68 |
2. Stoicy i Spinoza: proces poznania i wiedza o poznaniu | 76 |
3. Spostrzeżenie i wyobrażenie | 78 |
4. Etyka stoików, Etyka Spinozy | 94 |
C. Wpływ Elementów filozofii Hobbesa na ujęcie afektów w Etyce | 122 |
1. Poznanie ludzkie | 124 |
2. Koncepcja afektów | 125 |
3. Podstawy wiedzy o człowieku. Pojęcie mocy | 130 |
Podsumowanie | 137 |
Tabele | 146 |
Część II. Spinozjańska teoria pobudzeń substancji | 157 |
A. Problematyczna tradycja | 162 |
1. Pojęcie przyczynowości. Cztery przyczyny a zjawisko ruchu | 165 |
2. Przyczynowość a nieskończoność | 171 |
B. Nauka i filozofia | 176 |
1. Przedmiot nauki - przedmiot filozofii | 180 |
2. Bezbożna mechanika | 187 |
3. Mechanicyzm | 195 |
4. Spojrzenie na naturę. Immanentyzm, czy tradycyjny punkt widzenia? | 200 |
C. Immanentyzm: wszystko i Jedno | 210 |
1. Problem metody poznania. Analiza a dedukcja, wiedza a niewiedza | 213 |
2. Omnis determinatio est negatio | 219 |
3. Jasność i wyraźność. Cena prawdy | 225 |
D. Podstawy Etyki: prawda i fałsz. Co istnieje w umyśle, a co poza nim? | 233 |
1. Prawda i fałsz. Afekty towarzyszące poznaniu | 235 |
2. Umysł, idea ciała i idee, jego koncepty | 239 |
3. Ens reale, ens rationis | 247 |
4. Słowo: „sądzić o nazwach wedle rzeczy” | 260 |
5. Substancja i modi | 265 |
6. Oglądanie, rozumienie, adekwatność | 273 |
7. Żyjąca natura | 286 |
E. Teorie afektów w filozofii Spinozy? | 298 |
1. Affectio i affectus | 300 |
2. Teoria pobudzeń a pobudzenia substancji | 313 |
3. Istnienie: to już tu jest? | 320 |
4. „Istota dobra polega na czynieniu właściwego użytku z wyobrażeń” | 325 |
5. Działanie w bezczasowej naturze | 334 |
6. Wolność od przypadkowości | 340 |
Zakończenie - transcendować w immanencji | 346 |
Definicje wybranych pojęć używanych w Etyce | 355 |
Bibliografia | 359 |
Spinoza's Theory of Affects | 365 |
Indeks osób | 367 |
Indeks pojęć | 371 |