Performans

Performans

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przewodnik po historii i kierunkach rozwoju zjawiska performansu. Autor, znany amerykański badacz teatru i literatury porównawczej, tworzy ciekawą syntezę, w której przez pryzmat performansu ukazuje przemiany współczesnej kultury i sztuki. Analizuje historię powstania i rozwoju tego zjawiska artystycznego w kontekście przemian społecznych, politycznych i obyczajowych. W badaniach wykorzystuje metody zaczerpnięte z etnografii, antropologii, socjologii, psychologii, lingwistyki oraz kulturoznawstwa. Wykazując ścisłe związki między tymi dziedzinami a performansem nie tylko rozszerza zakres performatyki, ale również integruje nauki humanistyczne, udowadniając, że jest to niezbędne do pełnego zrozumienia i opisu zjawisk współczesnej kultury.


Do tłumaczenia dodano informację o sposobie przekładu terminologii oraz publikacjach tematycznych wydanych w języku polskim.


Liczba stron364
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15325-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Performans według Marvina Carlsona (Tomasz Kubikowski)    5
  Nota edytorska    16
  Przedmowa    19
  Podziękowania    21
  Wstęp. Czym jest performans?    23
    Cele książki    24
    Pokaz umiejętności    25
    Zachowanie według wzorca    27
    Spełnienie normy    28
    Teatr i sztuka performansu    30
    Plan książki    31
  CZĘŚĆ I. Performans a nauki społeczne    35
    Rozdział 1. Performans kulturowy. Podejście antropologiczne i etnograficzne    35
      Performans i antropologia    36
      Teorie performansu kulturowego    38
      Liminalność i zabawa    46
      Performująca antropologia    54
    Rozdział 2. Performans w społeczeństwie. Podejście socjologiczne i psychologiczne    62
      Performans społeczny    63
      Ramy    67
      Performans i działanie    70
      Poglądy na performans społeczny    72
      Moreno i psychodrama    75
      Eric Berne i Talcott Parsons    78
      Konstrukcjonizm społeczny    79
      Erving Goffman i dopasowanie    81
      Richard Schechner i zachowane zachowanie    83
      Podwójne widzenie a rzeczywistość    84
      Performans i psychoanaliza    87
  Rozdział 3. Performans językowy. Podejścia lingwistyczne    96
    Semiotyka    96
    Poststrukturalistyczne wyzwanie    97
    Tradycja lingwistyczna    98
    Teoria aktów mowy    103
    Akty mowy literackiej    108
    Teoria aktów mowy a semiotyka    117
    Tekst i performans    121
    Performatywność i cytat    122
    Performans i nauki społeczne: spojrzenie wstecz    129
  CZĘŚĆ II. Sztuka performansu    133
    Rozdział 4. Performans w kontekście historycznym    133
      Nowy kierunek performansu    133
      Performans ludowy i popularny    138
      Performans eksperymentalny    146
      Nowoczesny mim i taniec    154
      Zdarzenia niedramatyczne    158
    Rozdział 5. Sztuka performansu    166
      Początki sztuki performansu    166
      Performans widowiskowy    176
      Twórczość solowa    184
      Zwrot ku językowi    190
      Sztuka na żywo, żywość i media    195
      Patrząc w przyszłość    199
  CZĘŚĆ III. Performans i współczesna teoria    203
    Rozdział 6. Performans i postmoderna    203
      Teoretycy modernizmu i postmodernizmu    204
      Spuścizna Antonina Artauda    207
      Taniec postmodernistyczny    209
      Strategie postmodernizmu    213
      Postmodernizm, poststrukturalizm i teatralność    217
      Performans jako doświadczenie    222
      Po postmodernizmie    228
    Rozdział 7. Performans i tożsamość    230
      Wczesny performans feministyczny    230
      Performans autobiograficzny    237
      Performans męski    241
      Spory lat 90. XX wieku    246
      Performans i etniczność    252
    Rozdział 8. Performans kulturowy    259
      Performans guerrilla i performans uliczny    260
      Kwestie społeczne we wczesnym performansie feministycznym    263
      Szukanie podmiotowości    266
      Performans oporu    271
      Dzisiejszy performans polityczny    280
      Perspektywy postkolonialne    284
      Międzykulturowy performans w kontekście globalnym    292
  Zakończenie. Czym jest performans?    294
    Aby rzecz zamknąć    294
    Kilka zarysów    298
    Rozwój performatyki    302
    Koda: apologia teatru    306
  Słowniczek    311
  Bibliografia    319
    Bibliografia w języku polskim    338
  Indeks nazwisk    341
  Indeks rzeczowy    352
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia