EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Podręcznik wprowadza w podstawowe pojęcia i koncepcje związane ze środkami przekazu, komunikacją społeczną i społeczeństwem informacyjnym. Wskazuje zadania mediów w edukacji, a także funkcje i obszary badawcze pedagogiki mediów. Przybliża rolę radia, filmu i telewizji w wychowaniu i patologii. Ponadto autorzy omawiają zmiany w modelach nauczania oraz znaczenie technologii informacyjnej w procesie kształcenia, dokształcania i samokształcenia, w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zarządzaniu edukacją, badaniach nauczycielskich, szkolnictwie zawodowym oraz edukacji na odległość. Publikacja porusza też zagadnienia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej.
Treść książki jest identyczna z treścią książki o numerze ISBN 978-83-01-15243-7
Liczba stron | 272 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15704-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ I. Technologia informacyjna w edukacji | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Komputery a humanizm w edukacji (Stanisław Juszczyk) | 11 |
ROZDZIAŁ 2. Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej (Stanisław Juszczyk) | 16 |
2.1. Charakterystyka technologii informacyjnej | 16 |
2.1.1. Uwagi ogólne | 16 |
2.1.2. Cele kształcenia technologii informacyjnej | 18 |
2.1.3. Zastosowania technologii informacyjnej | 22 |
2.2. Założenia edukacji medialnej wykorzystującej technologię informacyjną | 26 |
2.2.1. Cele edukacji medialnej | 26 |
2.2.2. Kompetencje medialne | 28 |
ROZDZIAŁ 3. Taksonomie zastosowań technologii informacyjnej w edukacji (Bronisław Siemieniecki) | 33 |
3.1. Taksonomia możliwości wykorzystania komputera w edukacji | 33 |
3.2. Taksonomia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym | 42 |
ROZDZIAŁ 4. Technologia informacyjna w procesie kształcenia, dokształcania i samodoskonalenia (Stanisław Juszczyk) | 47 |
4.1. Znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji | 47 |
4.2. Style uczenia się z wykorzystaniem komputera i Internetu – praktyczne implikacje dla nauczycieli | 49 |
ROZDZIAŁ 5. Zastosowania technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej (Bronisław Siemieniecki) | 52 |
5.1. Prace badawcze dotyczące komputerowej diagnostyki i terapii pedagogicznej w Polsce | 52 |
5.2. Programy do diagnozowania i terapii w Internecie | 55 |
5.3. Heurystyczne zasady tworzenia samodzielnych programów do diagnozowania i terapii pedagogicznej | 55 |
5.3.1. Zasada wizualizacji | 56 |
5.3.2. Zasada różnorodności | 60 |
5.3.3. Zasada wartościowania | 61 |
5.3.4. Zasada przestrzenności | 61 |
5.3.5. Zasada ludyczności | 61 |
5.3.6. Zasada aktualności | 62 |
ROZDZIAŁ 6. Komputer w zarządzaniu informacją oraz w szkolnictwie zawodowym (Stefan M. Kwiatkowski) | 63 |
6.1. Komputer w zarządzaniu edukacją | 63 |
6.2. Podstawowe rodzaje (zbiory) informacji | 65 |
6.2.1. Informacje prawne | 66 |
6.2.2. Informacje pedagogiczne | 66 |
6.2.3. Informacje merytoryczne | 67 |
6.2.4. Informacje administracyjno-finansowe | 67 |
6.2.5. Informacje ze sfery produkcyjnej | 69 |
6.3. Komputer w szkolnictwie zawodowym | 72 |
6.3.1. Komputerowa symulacja zjawisk i procesów – gry dydaktyczne | 72 |
6.3.2. Projektowanie wspomagane komputerem | 74 |
ROZDZIAŁ 7. Technologia informacyjna w badaniach nauczycielskich (Stanisław Juszczyk) | 78 |
ROZDZIAŁ 8. Technologia informacyjna a twórczość (Dorota Siemieniecka) | 84 |
8.1. Uwagi ogólne | 84 |
8.2. Twórczość, innowacje i technologie informacyjno-komunikacyjne | 86 |
8.3. Twórczość nauczycielska w technologiach informacyjno-komunikacyjnych | 91 |
8.3.1. Gromadzenie informacji | 92 |
8.3.2. Przetwarzanie informacji | 93 |
8.3.3. Prezentowanie informacji | 95 |
8.4. Twórczość jako proces poznawczy – rozwiązywanie problemów | 97 |
8.5. Twórczość indywidualna w kontekście mediów | 99 |
8.5.1. Poglądy, stanowiska, badania | 99 |
8.5.2. Twórczość wysoka | 103 |
8.6. Twórczość jako forma działania – charakterystyka i rola metody projektów w TIK | 106 |
ROZDZIAŁ 9. Internet w edukacji (Dorota Siemieniecka) | 109 |
9.1. Internet jako źródło informacji | 109 |
9.1.1. Portale i serwisy informacyjne | 110 |
9.1.2. Serwery edukacyjne | 111 |
9.1.3. Czasopisma w postaci elektronicznej | 112 |
9.1.4. Grupy, listy i fora dyskusyjne | 113 |
9.1.5. Słowniki i encyklopedie on-line | 116 |
9.2. Internet jako narzędzie pozyskiwania informacji | 117 |
9.2.1. Biblioteki wirtualne i e-książki | 117 |
9.2.2. Wyszukiwarki internetowe | 119 |
9.2.3. Bazy danych | 119 |
ROZDZIAŁ 10. Edukacja na odległość (Stanisław Juszczyk) | 121 |
10.1. Pojęcie, cele i zadania edukacji na odległość | 121 |
10.2. Rodzaje nauczania na odległość i ich charakterystyka | 124 |
10.3. Edukacja na odległość w krajach wysoko rozwiniętych | 124 |
10.4. Edukacja na odległość w krajach rozwijających się | 131 |
10.5. Systemy elektronicznego nauczania na odległość | 133 |
10.5.1. Narzędzia komunikacji asynchronicznej | 137 |
10.5.2. Narzędzia komunikacji synchronicznej | 138 |
10.6. Model asynchronicznego uczenia się w sieci komputerowej | 139 |
10.7. Portal edukacyjny | 144 |
10.8. Zalety i wady nauczania na odległość | 146 |
10.8.1.Aspekty pozytywne kształcenia on-line | 148 |
10.8.2.Aspekty negatywne kształcenia on-line | 151 |
10.8.3.Konkluzje | 153 |
Pytania i zadania kontrolne | 155 |
Literatura podstawowa | 155 |
CZĘŚĆ II. Metodyka kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej | 159 |
ROZDZIAŁ 1. Cele i założenia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) | 159 |
1.1. Procesy nauczania-uczenia się – uwagi ogólne | 159 |
1.2. Prowadzenie zajęć z informatyki i technologii informacyjnej – uwagi metodyczne | 168 |
ROZDZIAŁ 2. Treści i program edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) | 172 |
2.1. Treści kształcenia | 172 |
2.2. Program kształcenia | 174 |
ROZDZIAŁ 3. Projektowanie procesu dydaktycznego w edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk) | 177 |
3.1. Cele dydaktyczne | 177 |
3.2. Plany lekcji | 181 |
3.3. Metody kształcenia wykorzystywane w edukacji medialnej i technologii informacyjnej | 182 |
3.4. Ewaluacja procesu kształcenia na lekcjach informatyki i technologii informacyjnej | 191 |
ROZDZIAŁ 4. Organizacja pracy w pracowni komputerowej (Stanisław Juszczyk) | 195 |
4.1. Zasady ergonomii | 195 |
4.2. Wyposażenie pracowni | 196 |
4.3. Regulamin pracowni i przepisy BHP | 199 |
4.4. Organizacja pracy uczniów | 202 |
4.5. Przygotowanie i wykorzystanie dodatkowych materiałów dydaktycznych | 204 |
4.6. Multimedia i hipermedia w pracowni komputerowej | 205 |
Pytania i zadania kontrolne | 207 |
Literatura podstawowa | 207 |
CZĘŚĆ III. Nauczyciel edukacji medialnej i technologii informacyjnej | 211 |
ROZDZIAŁ 1. Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) | 211 |
ROZDZIAŁ 2. Funkcje nauczyciela edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) | 219 |
ROZDZIAŁ 3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) | 226 |
ROZDZIAŁ 4. Koncepcje kształcenia nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta) | 231 |
ROZDZIAŁ 5. Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli (Kazimierz Wenta) | 237 |
Pytania i zadania kontrolne | 245 |
Literatura podstawowa | 245 |
Bibliografia | 246 |
Indeks nazwisk | 263 |
Indeks rzeczowy | 268 |