Pedagogika medialna, t. 2

-20%

Pedagogika medialna, t. 2

Podręcznik akademicki

1 ocena

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

13,9617,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podręcznik wprowadza w podstawowe pojęcia i koncepcje związane ze środkami przekazu, komunikacją społeczną i społeczeństwem informacyjnym. Wskazuje zadania mediów w edukacji, a także funkcje i obszary badawcze pedagogiki mediów. Przybliża rolę radia, filmu i telewizji w wychowaniu i patologii. Ponadto autorzy omawiają zmiany w modelach nauczania oraz znaczenie technologii informacyjnej w procesie kształcenia, dokształcania i samokształcenia, w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zarządzaniu edukacją, badaniach nauczycielskich, szkolnictwie zawodowym oraz edukacji na odległość. Publikacja porusza też zagadnienia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej.


Treść książki jest identyczna z treścią książki o numerze ISBN 978-83-01-15243-7


Liczba stron272
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15704-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I. Technologia informacyjna w edukacji    11
    ROZDZIAŁ 1. Komputery a humanizm w edukacji (Stanisław Juszczyk)    11
    ROZDZIAŁ 2. Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej (Stanisław Juszczyk)    16
      2.1. Charakterystyka technologii informacyjnej    16
        2.1.1. Uwagi ogólne    16
        2.1.2. Cele kształcenia technologii informacyjnej    18
        2.1.3. Zastosowania technologii informacyjnej    22
      2.2. Założenia edukacji medialnej wykorzystującej technologię informacyjną    26
        2.2.1. Cele edukacji medialnej    26
        2.2.2. Kompetencje medialne    28
    ROZDZIAŁ 3. Taksonomie zastosowań technologii informacyjnej w edukacji (Bronisław Siemieniecki)    33
      3.1. Taksonomia możliwości wykorzystania komputera w edukacji    33
      3.2. Taksonomia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym    42
    ROZDZIAŁ 4. Technologia informacyjna w procesie kształcenia, dokształcania i samodoskonalenia (Stanisław Juszczyk)    47
      4.1. Znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji    47
      4.2. Style uczenia się z wykorzystaniem komputera i Internetu – praktyczne implikacje dla nauczycieli    49
    ROZDZIAŁ 5. Zastosowania technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej (Bronisław Siemieniecki)    52
      5.1. Prace badawcze dotyczące komputerowej diagnostyki i terapii pedagogicznej w Polsce    52
      5.2. Programy do diagnozowania i terapii w Internecie    55
      5.3. Heurystyczne zasady tworzenia samodzielnych programów do diagnozowania i terapii pedagogicznej    55
        5.3.1. Zasada wizualizacji    56
        5.3.2. Zasada różnorodności    60
        5.3.3. Zasada wartościowania    61
        5.3.4. Zasada przestrzenności    61
        5.3.5. Zasada ludyczności    61
        5.3.6. Zasada aktualności    62
    ROZDZIAŁ 6. Komputer w zarządzaniu informacją oraz w szkolnictwie zawodowym (Stefan M. Kwiatkowski)    63
      6.1. Komputer w zarządzaniu edukacją    63
      6.2. Podstawowe rodzaje (zbiory) informacji    65
        6.2.1. Informacje prawne    66
        6.2.2. Informacje pedagogiczne    66
        6.2.3. Informacje merytoryczne    67
        6.2.4. Informacje administracyjno-finansowe    67
        6.2.5. Informacje ze sfery produkcyjnej    69
      6.3. Komputer w szkolnictwie zawodowym    72
        6.3.1. Komputerowa symulacja zjawisk i procesów – gry dydaktyczne    72
        6.3.2. Projektowanie wspomagane komputerem    74
    ROZDZIAŁ 7. Technologia informacyjna w badaniach nauczycielskich (Stanisław Juszczyk)    78
    ROZDZIAŁ 8. Technologia informacyjna a twórczość (Dorota Siemieniecka)    84
      8.1. Uwagi ogólne    84
      8.2. Twórczość, innowacje i technologie informacyjno-komunikacyjne    86
      8.3. Twórczość nauczycielska w technologiach informacyjno-komunikacyjnych    91
        8.3.1. Gromadzenie informacji    92
        8.3.2. Przetwarzanie informacji    93
        8.3.3. Prezentowanie informacji    95
      8.4. Twórczość jako proces poznawczy – rozwiązywanie problemów    97
      8.5. Twórczość indywidualna w kontekście mediów    99
        8.5.1. Poglądy, stanowiska, badania    99
        8.5.2. Twórczość wysoka    103
      8.6. Twórczość jako forma działania – charakterystyka i rola metody projektów w TIK    106
    ROZDZIAŁ 9. Internet w edukacji (Dorota Siemieniecka)    109
      9.1. Internet jako źródło informacji    109
        9.1.1. Portale i serwisy informacyjne    110
        9.1.2. Serwery edukacyjne    111
        9.1.3. Czasopisma w postaci elektronicznej    112
        9.1.4. Grupy, listy i fora dyskusyjne    113
        9.1.5. Słowniki i encyklopedie on-line    116
      9.2. Internet jako narzędzie pozyskiwania informacji    117
        9.2.1. Biblioteki wirtualne i e-książki    117
        9.2.2. Wyszukiwarki internetowe    119
        9.2.3. Bazy danych    119
    ROZDZIAŁ 10. Edukacja na odległość (Stanisław Juszczyk)    121
      10.1. Pojęcie, cele i zadania edukacji na odległość    121
      10.2. Rodzaje nauczania na odległość i ich charakterystyka    124
      10.3. Edukacja na odległość w krajach wysoko rozwiniętych    124
      10.4. Edukacja na odległość w krajach rozwijających się    131
      10.5. Systemy elektronicznego nauczania na odległość    133
        10.5.1. Narzędzia komunikacji asynchronicznej    137
        10.5.2. Narzędzia komunikacji synchronicznej    138
      10.6. Model asynchronicznego uczenia się w sieci komputerowej    139
      10.7. Portal edukacyjny    144
      10.8. Zalety i wady nauczania na odległość    146
        10.8.1.Aspekty pozytywne kształcenia on-line    148
        10.8.2.Aspekty negatywne kształcenia on-line    151
        10.8.3.Konkluzje    153
    Pytania i zadania kontrolne    155
    Literatura podstawowa    155
  CZĘŚĆ II. Metodyka kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej    159
    ROZDZIAŁ 1. Cele i założenia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk)    159
      1.1. Procesy nauczania-uczenia się – uwagi ogólne    159
      1.2. Prowadzenie zajęć z informatyki i technologii informacyjnej – uwagi metodyczne    168
    ROZDZIAŁ 2. Treści i program edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk)    172
      2.1. Treści kształcenia    172
      2.2. Program kształcenia    174
    ROZDZIAŁ 3. Projektowanie procesu dydaktycznego w edukacji medialnej i technologii informacyjnej (Stanisław Juszczyk)    177
      3.1. Cele dydaktyczne    177
      3.2. Plany lekcji    181
      3.3. Metody kształcenia wykorzystywane w edukacji medialnej i technologii informacyjnej    182
      3.4. Ewaluacja procesu kształcenia na lekcjach informatyki i technologii informacyjnej    191
    ROZDZIAŁ 4. Organizacja pracy w pracowni komputerowej (Stanisław Juszczyk)    195
      4.1. Zasady ergonomii    195
      4.2. Wyposażenie pracowni    196
      4.3. Regulamin pracowni i przepisy BHP    199
      4.4. Organizacja pracy uczniów    202
      4.5. Przygotowanie i wykorzystanie dodatkowych materiałów dydaktycznych    204
      4.6. Multimedia i hipermedia w pracowni komputerowej    205
    Pytania i zadania kontrolne    207
    Literatura podstawowa    207
  CZĘŚĆ III. Nauczyciel edukacji medialnej i technologii informacyjnej    211
    ROZDZIAŁ 1. Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta)    211
    ROZDZIAŁ 2. Funkcje nauczyciela edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta)    219
    ROZDZIAŁ 3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta)    226
    ROZDZIAŁ 4. Koncepcje kształcenia nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej (Kazimierz Wenta)    231
    ROZDZIAŁ 5. Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli (Kazimierz Wenta)    237
    Pytania i zadania kontrolne    245
    Literatura podstawowa    245
  Bibliografia    246
  Indeks nazwisk    263
  Indeks rzeczowy    268
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia