Odkrywanie świata

Odkrywanie świata

O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

W pracy dokonano analizy i opisu przestrzeni edukacyjnej, w jakiej rozwija się i uczy dziecko w okresie późnego dzieciństwa. Głównymi kreatorami tej przestrzeni są rodzina i szkoła. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują jednak, że podmioty te nie tworzą spójnego, zintegrowanego środowiska, a jakość ich wzajemnych relacji jest niezadowalająca z punktu widzenia optymalizacji rozwoju dzieci.


Liczba stron296
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2463-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  ROZDZIAŁ I. AKTYWNOŚĆ JEDNOSTKI JAKO PODŁOŻE PROCESÓW ROZWOJOWYCH    11
  1. Pojęcie aktywności i jej rodzaje    11
  2. Aktywność jako czynnik rozwoju    14
  3. Mechanizm wpływu aktywności na rozwój    16
  4. Główne zadania i osiągnięcia rozwojowe okresu późnego dzieciństwa    21
  5. Aktywność poznawcza    26
  6. Rola zewnętrznej interwencji w cykl rozwoju. Dorosły jako mediator pomiędzy dzieckiem a otoczeniem fizyczno-społecznym    28
  ROZDZIAŁ II. PRZESTRZEŃ EDUKACYJNA JAKO ZEWNĘTRZNY KONTEKST PODEJMOWANIA PRZEZ DZIECKO AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ    33
  1. Analiza pojęć: środowisko, środowisko lokalne, środowisko wychowawcze, przestrzeń edukacyjna    33
  2. Składniki przestrzeni edukacyjnej dziecka w okresie późnego dzieciństwa    40
  2.1. Przestrzeń fizyczno-przyrodnicza    40
  2.2. Przestrzeń społeczna    41
  2.2.1. Rodzina    42
  2.2.2. Szkoła    49
  2.2.3. Grupa rówieśnicza    57
  2.2.4. Społeczność lokalna oraz instytucje środowiska lokalnego    58
  2.3. Przestrzeń kulturowa    58
  2.4. Przestrzeń wirtualna    59
  ROZDZIAŁ III. WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZINY W PROCESIE EDUKACYJNYM    61
  1. Prawne uwarunkowania współuczestnictwa rodziców w procesie edukacji dziecka    61
  2. Przyczyny dezintegracji    65
  2.1. Przyczyny osobowe    66
  2.2. Przyczyny organizacyjne    70
  2.3. Przyczyny historyczno-społeczno-kulturowe    71
  3. Obszary współuczestnictwa nauczycieli i rodziców w procesie edukacji    73
  ROZDZIAŁ IV. METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH    78
  1. Przedmiot i cele badań    78
  2. Problemy główne i szczegółowe oraz hipotezy badawcze    80
  3. Dobór zmiennych i ich charakterystyka    85
  4. Metody, techniki i narzędzia badawcze    91
  5. Organizacja i procedura badań    92
  ROZDZIAŁ V. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ    94
  1. Nauczyciele    94
  2. Rodzice    97
  3. Dzieci    101
  4. Charakterystyka środowisk lokalnych    101
  4.1. Szkoły wiejskie    101
  4.2. Szkoła w małym mieście    105
  4.3. Szkoły dużego miasta    107
  ROZDZIAŁ VI. CHARAKTERYSTYKA AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA    118
  1. Przedmiot poznania    118
  2. Formy aktywności poznawczej w środowisku    131
  3. Cechy charakteryzujące aktywność poznawczą dziecka w okresie późnego dzieciństwa    142
  3.1. Częstotliwość podejmowania aktywności poznawczej w środowisku    142
  3.2. Stopień spontaniczności w podejmowaniu aktywności poznawczej    147
  4. Miejsce aktywności poznawczej wśród innych rodzajów aktywności w środowisku    153
  5. Potrzeby dziecka w zakresie aktywności poznawczej    155
  ROZDZIAŁ VII. DOŚWIADCZENIA ZDOBYWANE PODCZAS AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ W RELACJI ZE ŚRODOWISKIEM    164
  1. Rodzaj doświadczeń zdobywanych przez dziecko w różnych dziedzinach aktywności poznawczej w relacji ze środowiskiem    164
  2. Uczucia towarzyszące aktywności poznawczej dziecka w środowisku    174
  3. Sposoby wykorzystywania informacji zdobywanych w toku aktywności poznawczej    176
  ROZDZIAŁ VIII. RODZINA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W OKRESIE PÓŹNEGO DZIECIŃSTWA    179
  1. Rozbudzanie potrzeb poznawczych dziecka przez rodzinę    179
  2. Wykorzystywanie ofert edukacyjnych środowiska lokalnego    185
  3. Rodzice jako twórcy ofert edukacyjnych dla dziecka    195
  ROZDZIAŁ IX. SZKOŁA JAKO MIEJSCE AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ DZIECKA W ŚRODOWISKU    202
  1. Wykorzystywanie przez szkołę ofert edukacyjnych środowiska lokalnego    203
  2. Wbudowanie ofert edukacyjnych środowiska w proces nauczania    207
  3. Oferty edukacyjne w środowisku tworzone przez szkołę    210
  ROZDZIAŁ X. BUDOWANIE WSPÓLNEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ PRZEZ RODZICÓW I NAUCZYCIELI    222
  1. Kontakty rodziców i nauczycieli na płaszczyźnie edukacyjnej    223
  2. Włączanie (się) rodziców w edukacyjne działania szkoły    231
  PODSUMOWANIE I WNIOSKI    243
  1. Środowiska lokalne o dużym potencjale    247
  2. Środowiska lokalne o przeciętnym potencjale    249
  3. Środowisko lokalne o małym potencjale    251
  BIBLIOGRAFIA    254
  ANEKS    262
  SPIS TABEL, RYSUNKÓW I WYKRESÓW    291
  DISCOVERING THE WORLD. CHILD’S COGNITIVE ACTIVITY IN LOCAL ENVIRONMENT’S EDUCATIONAL SPACE (Summary)    296
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia