INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Autorka koncentruje się na charakterystyce psychologów-diagnostów pod kątem ich preferencji poznawczych oraz na opisie wybranych elementów procesu diagnozowania. Choć efektem prezentowanych badań było stworzenie typologii diagnostów i tytuł książki mógłby sugerować przypisywanie tej typologii dużej wagi, to zamiarem Autorki nie jest zachęcanie do "szufladkowania" psychologów-diagnostów.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-1943-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Charakterystyka procesu diagnozowania | 13 |
1.1. Sposoby ujmowania procesu diagnozowania | 14 |
1.2. Struktura myślenia lekarskiego w postępowaniu diagnostycznym | 16 |
1.3. Specyfika diagnozy psychologicznej | 20 |
1.4. Modele psychologicznej diagnozy klinicznej | 23 |
1.5. Systemy klasyfikacji chorób | 27 |
1.6. Etapy psychologicznej diagnozy klinicznej | 28 |
1.7. Trafność diagnozy klinicznej i statystycznej | 32 |
1.8. Zakończenie | 36 |
Rozdział 2. Rola reguł heurystycznych w procesie diagnozowania | 37 |
2.1. Znaczenie terminu heurystyka | 39 |
2.2. Strategie przetwarzania informacji diagnostycznych | 44 |
2.3. Pozytywne znaczenie heurystyk w diagnozie | 46 |
2.4. Negatywne aspekty stosowania heurystyk w diagnozie | 49 |
2.5. Zakończenie | 56 |
Rozdział 3. Podmiotowe uwarunkowania strategii diagnozowania | 58 |
3.1. Rola typu umysłu w spostrzeganiu i ocenie informacji | 59 |
3.1.1. Typy umysłu – podstawy teoretyczne | 60 |
3.1.2. Relacja mózg – umysł, lokalizacja podstawowych funkcji | 63 |
3.1.3. Stosowanie heurystyk w zależności od ogólnych preferencji poznawczych | 67 |
3.2. Potrzeba domknięcia poznawczego jako dyspozycja | 71 |
3.3. Rola paradygmatu teoretycznego w diagnozowaniu | 75 |
3.4. Wpływ doświadczenia zawodowego na strategie diagnozowania | 77 |
3.5. Zakończenie | 82 |
Rozdział 4. Prezentacja badań własnych | 83 |
4.1. Określenie paradygmatu badań | 83 |
4.2. Badania eksploracyjne | 87 |
4.2.1. Badanie pierwsze | 87 |
4.2.2. Badanie drugie | 91 |
4.3. Główne problemy badawcze | 95 |
4.4. Zmienne i ich operacjonalizacja | 98 |
4.5. Metody zastosowane w badaniu | 101 |
4.6. Charakterystyka badanej próby | 108 |
4.7. Procedura i przebieg badania | 109 |
4.8. Zakończenie | 110 |
Rozdział 5. Wyniki badań i wnioski | 111 |
5.1. Wskaźniki strategii przetwarzania danych diagnostycznych | 111 |
5.2. Typologia diagnostów | 118 |
5.3. Psychologiczna charakterystyka wyodrębnionych typów | 130 |
5.4. Dyskusja nad wynikami | 135 |
5.5. Implikacje praktyczne | 142 |
5.6. Zakończenie | 147 |
Aneks 1. Analiza Przypadku-Symulacja | 148 |
Aneks 2. Arkusz Oceny Strategii Diagnozowania | 152 |
Literatura | 156 |
Diagnosticians’ types. Cognitive preferences of psychologists and diagnostic strategies (Summary) | 164 |