Od edukacji sportowej do olimpijskiej

Od edukacji sportowej do olimpijskiej

Studium antropologiczne

1 opinia

Format:

epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

32,00

Format: epub

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

32,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport – w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyny – przez zawartą w nim niepewność i nieustanną konieczność podejmowania wyzwań jak żadna inna forma aktywności cielesnej otwiera człowieka na jego ciało, uczy go ciała. Sport jest więc formą wychowania do ciała, ale też wychowania człowieka cielesnego. Nie chodzi tu oczywiście o redukcję bytu ludzkiego do poziomu cielesnego, ale o pełny rozwój potencjału cielesnego człowieka i kształtowanie zdolności wykorzystywania go.
Celem prezentowanej monografii nie jest opis rozwiązań wszystkich problemów, które pedagogika i pedagogika sportu mogłyby stawiać przed edukacją sportową i olimpijską. Stanowi ona jedynie próbę antropologicznego uzasadnienia sensu edukacji sportowej i olimpijskiej, próbę integralnego ujęcia problematyki przez pokazanie jedności doświadczenia (którego podział zarysowany w książce ma charakter czysto teoretyczny, porządkujący) i wyeksponowanie znaczenia aktywności sportowej dla integralnego rozwoju człowieka. Nawet jeśli sportowiec doznaje różnych stanów podczas aktywności sportowej: cielesnych, psychicznych, duchowych, to każde to skoncentrowane doświadczenie promieniuje na pozostałe sfery przeżywania. Sportowiec, wykonując jakąś trudną próbę, doznaje cielesnej radości z pokonania kolejnego progu technicznego, czuje również psychiczną satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, a także jakąś formę duchowego spełnienia w związku z przekroczeniem samego siebie, bo dokonał tego, co wydawało się niewykonalne.
Założeniem zastosowanej metody jest nie systematyczny ogląd sportu, ale raczej próba refleksji w głąb fenomenów sportu. Intencję, która mi przyświecała, trafnie wyjaśnia cytat z pracy Michała Hellera Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje:


Nie chcę przez to twierdzić, że moje myśli są rzeczywiście głębokie. „W głąb” jest kierunkiem moich intencji, a niekoniecznie wykonania. I z podobnymi intencjami Czytelnik powinien nachylać się nad tymi stronicami. Bo jedno jest pewne – błądząc po powierzchni, niczego nie da się usprawiedliwić.


Taki wysiłek spojrzenia w głąb w celu lepszego i głębszego rozumienia sportu, czyli jego „usprawiedliwienia”, powinien być udziałem każdego, kto zajmuje się sportem: nauczycieli, trenerów, zawodników, menedżerów, psychologów, dziennikarzy, kibiców i wreszcie badaczy, którzy chcieliby wyjść poza empiryzm i wąski pragmatyzm. I to przede wszystkim do nich adresowana jest ta monografia.
Autor


Liczba stron250
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-149-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

   Od autora    9
[] Rozdział    1
   Konteksty edukacyjne sportu    13
   Czy sport wychowuje?    13
   Humanizm sportu – rewalidacja doświadczenia    18
   Sport, czyli co?    20
  Rozdział    2
   Edukacja sportowa a edukacja olimpijska    27
   Pedagogika sportu    27
   Idea olimpijska w edukacji    30
  Rozdział    3
   Charakterystyka zastosowanej perspektywy poznawczej    35
   Znaczenie wiedzy antropologicznej dla pedagogiki    35
   Pedagogika antropologiczna    39
   Poznanie humanistyczne i hermeneutyczne    42
  pedagogiki antropologicznej (hermeneutycznej)    48
   Typy doświadczenia wewnętrznego – stany fenomenalne    49
   Doświadczenie a rozwój    54
   Rozdział    4
   Ruch    61
   Ruch a konstruowanie relacji w czasoprzestrzeni    61
   Ruch a ucieleśnienie w świecie ?   64
  Rozdział    5
   Ćwiczenie    71
   Doświadczanie wolności    71
   Apologia trudności    73
  Rozdział    6
   Zabawa    77
   Zabawa i gra    77
   Karnawalizacja trudności ?   78
   Zabawa jako proces darwinowski    81
   Rozdział    7
   Niepewność    87
   Niepewność jako cecha nowoczesności    87
   Sport jako kultura wysokiej tolerancji niepewności    90
  Rozdział    8
   Zaufanie    93
   Zaufanie i fair play    93
   Edukacja w kulturze zaufania (w duchu fair play) przez sport    102
  Rozdział    9
   Cierpienie    109
   Doświadczanie cierpienia jako konstytutywna cecha sportu    109
   Cierpienie i radość    112
   Sport jako wychowanie do cierpienia    115
   Rozdział    10
   Doświadczenie graniczne    121
   Podzielona rzeczywistość    121
   Przez doświadczenie graniczne w sporcie ku integracji    123
   Wyznaczniki sportu jako doświadczenia granicznego    127
  Rozdział    11
   Doświadczenie inicjacyjne    131
   Sport jako obszar ryzyka zinstytucjonalizowanego    131
   Łowiecka geneza sportu    132
   Zawody sportowe jako rytuał przejścia    134
   Markery somatyczne – strojenie przez aktywność sportową    138
   Widowisko sportowe jako rytuał przejścia    141
  Rozdział    12
   Uniesienie – przepływ    145
   Tłumienie impulsów i rutynizacja    145
   Sport jako rewitalizacja emocjonalna    150
   Doświadczenie przepływu    154
   Rozdział    13
   Ciało jako fundament kreatywności człowieka    163
   Przyrodniczy fundament kreatywności    164
   Ciało jako kontekst dla umysłu    167
  Rozdział    14
   Znaczenie refleksji w sporcie    173
   Refleksja. Personalizacja. Indywidualizacja    173
   Dwa aspekty świadomości    176
   Refleksja i transgresja    178
   Podejście metapsychologiczne    181
  Rozdział    15
   Refleksyjność a efektywność aktywności sportowej    185
   Uwarunkowania refleksyjności    185
   Podmiotowość a regulacja emocji    189
  Rozdział    16
   Refleksyjność jako warunek autokreacji    195
   Rozwój refleksji    197
   Dynamika spiralna – koncepcja rozwoju refleksji człowieka    199
  Rozdział    17
   Czynniki warunkujące mistrzostwo sportowe – konteksty rozwojowe    207
  w procesie treningu sportowego    207
  warunkujących mistrzostwo sportowe    210
   Odkrywanie i rozumienie sensów sportu    214
  Rozdział    18
   Lider jako animator rozwoju    217
   Zarys modelu AQAL    218
   Lider z perspektywy kwadrantów    221
   Lider w perspektywie wszystkich poziomów    223
   Lider w perspektywie kwadrantów i poziomów a zmiany w organizacji    229
  Zakończenie    235
  Bibliografia    239
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia