INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Psychologia. Kluczowe koncepcje to pięć tomów solidnej wiedzy psychologicznej, podanej w niezwykle przystępny i przyjazny sposób. Nowe wydanie zostało zaktualizowane o wyniki badań z ostatnich lat oraz najbardziej aktualne zagadnienia. Podręcznik ten może służyć zarówno studentom, jak i entuzjastom psychologii. Philip Zimbardo, zwany „twarzą i głosem psychologii”, wraz z Robertem Johnsonem i Vivian McCann przybliżają Czytelnikom podstawowe teorie i pojęcia psychologii. Strukturę podręcznika Autorzy zaplanowali tak, by ułatwiała uczenie się i zapamiętywanie materiału, a także zachęcała do krytycznego myślenia. Liczne przykłady, ćwiczenia i zadania pozwalają odnieść wiedzę psychologiczną do własnego doświadczenia i dostrzec jej zastosowania w codziennym życiu.
W tomie I, Podstawy psychologii, Czytelnicy znajdą odpowiedzi na pytania:
- W jaki sposób psycholodzy tworzą nową wiedzę?
- Jak przebiega komunikacja wewnątrz organizmu?
- W jaki sposób są powiązane ze sobą geny i zachowanie?
- Jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe?
- Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stają dzieci, młodzież, dorośli?
Autorzy objaśniają podstawowe pojęcia z zakresu psychologii, tłumaczą jak odróżnić psychologię naukową od pseudonauki, wyjaśniają przebieg procesu badawczego w tej dyscyplinie. Następnie przybliżają wiedzę dotyczącą budowy i funkcji układu nerwowego oraz szczegółowo opisują rozwój psychiczny człowieka na wszystkich etapach życia.
Czytelnik dowie się także, jak wykorzystując krytyczne myślenie, rozstrzygać kontrowersyjne zagadnienia: czy szczepienie dzieci podnosi ryzyko autyzmu? Czy „efekt Mozarta” naprawdę działa?
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19569-4 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp do wydania polskiego IX | |
Do Studenta XI | |
Nowości tego wydania XV | |
Podziękowania XVII | |
O Autorach XX | |
1. Umysł, zachowanie oraz psychologia naukowa | 3 |
Czym jest psychologia – a czym nie jest? | 4 |
1.1. Psychologia: to więcej, niż myślisz | 6 |
1.2. Myśląc krytycznie o psychologii i pseudopschologii | 10 |
Zagadnienie psychologiczne Psychologia jako główny kierunek studiów | 18 |
Na czym polega sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii? | 19 |
1.3. Rozdzielenie umysłu i ciała oraz współczesna perspektywa biologiczna | 21 |
1.4. Powstanie psychologii naukowej | 23 |
1.5. Perspektywy psychologiczne, które rozwinęły się w XX wieku | 28 |
1.6. Perspektywy psychologiczne: sześć narzędzi w twoim „przyborniku” | 35 |
Zagadnienie psychologiczne Zmieniając oblicze psychologii | 36 |
W jaki sposób psycholodzy tworzą nową wiedzę? | 38 |
1.7. Cztery kroki metody naukowej | 40 |
1.8. Pięć rodzajów badań psychologicznych | 44 |
1.9. Tendencyjność i zagadnienia etyczne w badaniach psychologicznych | 54 |
Zagadnienie psychologiczne Zagrożenia płynące z pseudopsychologii | 62 |
Włącz myślenie krytyczne Czy szczepienie dzieci zwiększa ryzyko autyzmu? | 63 |
Podsumowanie rozdziału | 66 |
2. Biopsychologia, nauka o układzie nerwowym i natura ludzka | 71 |
W jaki sposób są powiązane ze sobą geny i zachowanie? | 74 |
2.1. Ewolucja i selekcja naturalna | 75 |
2.2. Genetyka i dziedziczenie | 79 |
2.3. Epigenetyka – nowy wspaniały (odważny) świat | 82 |
Zagadnienie psychologiczne Wybierając geny swojego dziecka | 86 |
Jak przebiega komunikacja wewnątrz organizmu? | 87 |
2.4. Neuron: podstawowa jednostka (składowa) układu nerwowego | 88 |
2.5. Układ nerwowy | 99 |
2.6. Układ dokrewny | 102 |
Zagadnienie psychologiczne Jak substancje psychoaktywne wpływają na system nerwowy? | 105 |
Jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe? | 106 |
2.7. Okna na mózg | 108 |
2.8. Trzy warstwy mózgu | 110 |
2.9. Płaty kory mózgowej | 118 |
2.10. Dominacja półkulowa | 127 |
Zagadnienie psychologiczne Sporty kontaktowe a uszkodzenia mózgu | 135 |
Włącz myślenie krytyczne Lewa półkula versus prawa półkula mózgu | 137 |
Podsumowanie rozdziału | 139 |
3. Rozwój przez całe życie | 143 |
Jakie wrodzone zdolności ma noworodek? | 147 |
3.1. Rozwój prenatalny | 148 |
3.2. Okres noworodkowy: zdolności nowo narodzonego dziecka | 151 |
3.3. Niemowlęctwo: realizacja inwestycji według projektu z okresu noworodkowego | 154 |
Zagadnienie psychologiczne Nie tylko psoty i harce: rola dziecięcej zabawy na drodze do życiowych sukcesów | 168 |
Jakie zadania rozwojowe napotykamy w okresie dzieciństwa? | 170 |
3.4. Jak dzieci przyswajają język | 171 |
3.5. Rozwój poznawczy: teoria Piageta | 176 |
3.6. Rozwój społeczny i emocjonalny | 186 |
Zagadnienie psychologiczne Zagadka ADHD | 196 |
Jakie zmiany charakteryzują okres dorastania? | 200 |
3.7. Dorastanie a kultura | 201 |
3.8. Dojrzewanie fizyczne w okresie dorastania | 202 |
3.9. Rozwój neurologiczny i poznawczy w okresie dorastania | 207 |
3.10. Rozwój moralny | 210 |
3.11. Problemy społeczne i emocjonalne w okresie dorastania | 217 |
Zagadnienie psychologiczne Zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii | 223 |
Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stają dorośli? | 224 |
3.12. Wczesna dorosłość: poszukiwanie, autonomia i intymność | 226 |
3.13. Wyzwania średniej dorosłości: złożoność i produktywność | 230 |
3.14. Późna dorosłość: wiek integralności | 234 |
Zagadnienie psychologiczne Ponowne spojrzenie na badania bliźniąt | 240 |
Włącz myślenie krytyczne Efekt Mozarta | 242 |
Podsumowanie rozdziału | 245 |
Słownik pojęć | 252 |
Bibliografia | 267 |
Indeks nazwisk | 302 |
Źródła rycin | 307 |
Źródła zdjęć | 308 |