Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka

Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka wpisuje się w nurt szeroko pojętej nowoczesnej edukacji, inspirowanej antropologią zmysłów. Autorki zrezygnowały z opisywania poszczególnych predyspozycji (wzroku, słuchu, dotyku, smaku czy węchu) na rzecz przedstawienia różnych znaczeń wielozmysłowości. Odsłonięcie mechanizmów poznania zmysłowego wymaga lektury tekstów filozoficznych, a następnie zapoznania się z takimi zagadnieniami, jak: lektura wielozmysłowa, słowa rzeźbiarskie, synestezja, eurytmia, somaestetyka, dydaktyka dotyku, audiodeskrypcja i kompensacja zmysłowa. W procesie poszukiwania sensów czytelnik zyskuje wiedzę niezbędną do podjęcia samodzielnych prób interpretacji polisensorycznej.


Autorki proponują ćwiczenia, które pozwalają odkryć nowe przestrzenie wrażliwości oraz dostrzec w literaturze i sztuce „audio-foto-czucio-gramy” o rozmaitym charakterze, występujące w różnym nasileniu i w odmiennych wzajemnych proporcjach.


Książka została pomyślana jako podręcznik pomocniczy dla studentów polonistyki, niewątpliwie będzie też pomocna studentom innych kierunków humanistycznych. Może też stać się przewodnikiem po problematyce cielesności i poznania zmysłowego, stanowi zaproszenie do wędrówki po świecie filologii wielu zmysłów.


Rok wydania2012
Liczba stron226
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2431-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  I. W POSZUKIWANIU WIELOZMYSŁOWOŚCI     7
  Obraz świata, teoria poznania     7
  Inne źródła (judaizm, kultura słowiańska i japońska)     10
  Siatka pojęć     13
  Budowa książki     17
  II. FILOZOFIA W KRĘGU WIELOZMYSŁOWOŚCI     19
  Platon     19
  Arystoteles     25
  Św. Tomasz z Akwinu     34
  Kartezjusz     40
  Denis Diderot     47
  Ernst Mach     56
  Edmund Husserl     63
  Wolfgang von Buddenbrock-Hettersdorff     71
  Władysław Witwicki     77
  Maurice Merleau-Ponty     86
  Antoni Kępiński     96
  Richard Shusterman     103
  III. ZANIM ZACZNIESZ ANALIZOWAĆ, PROJEKTOWAĆ     111
  Strategia interpretacyjna     111
  Tendencje w edukacji polonistycznej     113
  Ostatnie wskazówki     115
  IV. DYDAKTYKA W KRĘGU WIELOZMYSŁOWOŚCI     117
  Lektura wielozmysłowa     117
  Opisy epickie. Od Ani z Zielonego Wzgórza do Pamuka     119
  Góra jako forma medytacji     121
  Słowa rzeźbiarskie     125
  Poeci właściwie odczytani     127
  Przypadek w sztuce słowa     129
  Trzy krzyże, Miciński, Zegadłowicz, Gliński     133
  Syntestezja     136
  Synestezyjne wprawki     139
  Barwa muzyczna, malarska i poetycka     142
  Intermedialny Themerson     146
  Eurytmia     149
  Animowany Wojtkiewicz     151
  Krzyczący portret     155
  Somaestetyka     161
  Manifest Miłosza     163
  W przestrzeni smaku     165
  Dydaktyka dotyku     169
  Wielozmysłowy Baczyński     174
  Czaszka – w kręgu wrażeń dotykowo-optycznych     177
  Audiodeskrypcja     180
  Wobec krzyku     184
  Kompensacja zmysłowa     190
  Zapach w wymiarze lirycznym i epickim     193
  Przypadek Wandy Malinowskiej     196
  Zakończenie     199
  Słownik pojęć przydatnych     203
  Fokalizacja     203
  Hylemorfizm     204
  Hypotypoza     204
  Immersja    205
  Neurosieciowa teoria narracji (NTN)    206
  Sieć neuronowa     207
  Taktylizm     208
  Telematyczność    208
  Teoria wyuczonych asocjacji     209
  Wyobrażenia surogatowe.210
  Zestawienie bibliograficzne     211
  Wielozmysłowość w ujęciu ogólnym (filozofia, socjologia, neurobiologia, antropologia)     211
  Wielozmysłowość w literaturze i sztuce     213
  Indeks autorów     217
RozwińZwiń