Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży

Psychologia kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży

4 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor z dużym znawstwem i wnikliwością analizuje, a także porównuje i zestawia ze sobą dwie koncepcje rozwoju: koncepcje L.S. Wygotskiego i E.H. Eriksona. Choć powstawały one w różnych okresach historycznych i w różnych warunkach społecznych, ich wspólną cechą jest uwypuklenie roli kontekstu historycznego w rozwoju człowieka, a także wskazanie na szczególną rolę kryzysów rozwojowych. Autor - nie gubiąc tego, co jest w każdej z koncepcji specyficzne i odmienne - buduje model przebiegu rozwoju w okresie dzieciństwa i młodości, integrując wiedzę pochodzącą z dzieł wspomnianych psychologów. W modelu tym zostały zestawione wszystkie kryzysy rozwojowe (zarówno kryzysy strukturalne opisane przez L.S. Wygotskiego, jak i funkcjonalne, wskazywane przez E.H. Eriksona) na tle okresów rozwoju stabilnego. Autor w sposób bardzo uporządkowany, wręcz metodyczny, scharakteryzował znaczenie każdego wyodrębnionego etapu w linii rozwoju, wskazał na problemy i niebezpieczeństwa związane z nieumiejętnym odczytywaniem możliwości jednostki lub pozostawianiem dziecka bez potrzebnej mu pomocy. Pokazuje z jednej strony różnicowanie się funkcji psychicznych, wzrost świadomości działań i samoświadomości niezbędnych dla tworzenia się autonomii jednostki, z drugiej zaś - wyłaniające się nowe jakości ego, które nakładają się na rozwój opisywanych funkcji psychicznych.


Rok wydania2012
Liczba stron280
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2407-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wstęp     9
  1.1. Społeczna psychologia rozwoju     11
  1.2. O potrzebie nowego spojrzenia     12
  1.3. Cele książki     14
  1.4. Nurt kulturowo-historyczny w psychologii rozwoju człowieka     16
  1.5. Koncepcja psychospołecznego rozwoju ego     18
  1.6. Podział treści książki     20
  2. Naturalna i kulturowa linia rozwoju     24
  2.1. Wprowadzenie     24
  2.2. Perspektywa ewolucyjna     26
  2.3. Perspektywa historyczna     29
  2.4. Perspektywa dialektyczna     33
  2.5. Splatanie naturalnej i kulturowej linii rozwoju     37
  2.6. Problem nietypowego rozwoju kulturowego     41
  2.7. Aktualizacja kulturowego potencjału     44
  2.8. Dziedziczenie cech nabytych     49
  3. Aktualność kulturowego rozwoju     54
  3.1. Wprowadzenie     54
  3.2. Rzeczywistość i aktualność     54
  3.3. Sytuacja wyboru     56
  3.4. Funkcje mowy i myślenia a sytuacja wyboru     57
  3.5. Rzeczywistość społeczno-kulturowa     59
  3.6. Zmienność społeczna jako problem adaptacyjny     61
  3.7. Problemy z tożsamością/samoświadomością     63
  3.8. Adaptacja do przyszłości społecznej     67
  3.9. Zadania wczesnej dorosłości     69
  3.10. Historyczne możliwości     70
  3.11. Projektowanie życia sobie i innym     72
  4. Tożsamość i uświadomienie     74
  4.1. Wprowadzenie     74
  4.2. Znaczenie koncepcji E.H. Eriksona i L.S. Wygotskiego     74
  4.3. Osobowość     77
  4.4. Tożsamość     78
  4.5. Tożsamość a działanie     82
  4.6. Uświadomienie a samouświadomienie     86
  4.7. Mimowolność a wola     88
  4.8. Dowolne działanie     91
  4.9. Funkcje ego     92
  4.10. Osobowość a funkcje psychiczne     95
  4.11. Porządek rozwoju funkcji intelektualnych     98
  4.12. Kierowanie własnymi procesami psychicznymi     102
  4.13. Dowolność uświadomienia     103
  5. Formy kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży     106
  5.1. Wprowadzenie     106
  5.2. Młodość i historia     107
  5.3. Interdyscyplinarne podejście do problemów życia i rozwoju     108
  5.4. Normatywny kryzys     109
  5.5. Okresy przejściowe w rozwoju     110
  5.6. Okresy regresu     112
  5.7. Idea okresów kryzysu w kulturowym rozwoju     114
  5.8. Różne postaci kryzysów     117
  5.9. Kryzys strukturalny     119
  5.10. Kryzys funkcjonalny     122
  5.11. Negacja i negatywizm w rozwoju     126
  5.12. Ewolucja vs rewolucja w okresach stabilnych     128
  5.13. Kryzys funkcjonalny a zmiana historyczna     130
  5.14. Kryzys a funkcje wychowawcze     134
  6. Okresy kryzysów w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży     139
  6.1. Wprowadzenie     139
  6.2. Okres noworodkowy i niemowlęcy     140
  6.2.1. Kryzys urodzenia     140
  6.2.2. Okres stabilny: niemowlęcy     143
  6.2.3. Konflikt podstawowa ufność vs podstawowa nieufność     146
  6.2.4. Kryzys ego w okresie niemowlęcym     149
  6.3. Wczesne dzieciństwo     150
  6.3.1. Kryzys 1 roku życia     151
  6.3.2. Okres stabilny: wczesne dzieciństwo     152
  6.3.3. Konflikt autonomia vs wstyd, zwątpienie     155
  6.3.4. Kryzys ego w okresie wczesnego dzieciństwa     156
  6.4. Wiek przedszkolny     157
  6.4.1. Kryzys 3 roku życia     157
  6.4.2. Okres stabilny: wiek przedszkolny     159
  6.4.3. Konflikt inicjatywa vs poczucie winy     161
  6.4.4. Kryzys ego w wieku przedszkolnym     163
  6.5. Wiek szkolny     165
  6.5.1. Kryzys 7 roku życia     165
  6.5.2. Okres stabilny: wiek szkolny     167
  6.5.3. Konflikt produktywność vs poczucie niższości     170
  6.5.4. Kryzys ego w wieku szkolnym     171
  6.6. Okres dorastania     172
  6.6.1. Kryzys 13 roku życia     172
  6.6.2. Okres stabilny: dorastanie     174
  6.6.3. Konflikt tożsamość vs rozproszenie tożsamości     175
  6.6.4. Kryzys ego w okresie dorastania     179
  7. Dynamika społecznej sytuacji rozwoju w okresach dzieciństwa i dorastania     182
  7.1. Wprowadzenie     182
  7.2. Od więzi nieuświadomionych do uświadomionych     183
  7.3. Środowisko, środowisko społeczne i środowiska kulturowego rozwoju     187
  7.4. Sytuacja rozwoju a środowisko, środowisko społeczne i środowiska kulturowego rozwoju     189
  7.5. Społeczna sytuacja rozwoju     191
  7.6. Cykl społecznych sytuacji rozwoju     193
  7.7. Różnicowanie się środowiska kulturowego rozwoju     196
  7.8. Cykl środowisk kulturowego rozwoju     197
  7.9. Dwa rodzaje przesunięć w środowisku     199
  7.10. Ocena wydolności wychowawczej środowisk kulturowego rozwoju     201
  7.11. Cykl środowisk szkolnych     204
  7.12. Elementy systemu środowisk szkolnych objęte obowiązkiem     205
  7.13. System środowisk szkolnych a okresy kryzysu w kulturowym rozwoju dzieci i młodzieży     207
  8. Dynamika kulturowych form działalności w okresach dzieciństwa i dorastania     214
  8.1. Wprowadzenie     214
  8.2. Popędy a zainteresowania     216
  8.3. Historyczna treść zainteresowań     218
  8.4. Socjogeneza ludzkich działań     220
  8.5. Nabywanie społecznych wzorców bezkonfliktowego działania     222
  8.6. Rola negacji w kulturowym rozwoju     225
  8.7. Najważniejsza rozwojowo forma działalności     227
  8.8. Działanie a uświadomienie     228
  8.9. Dynamika najważniejszych rozwojowo form działalności w okresie dzieciństwa i dorastania     230
  8.9.1. Zabawa na serio     233
  8.9.2. Zabawa na niby     235
  8.9.3. Uczenie się reaktywne     238
  8.9.4. Tworzenie pojęć     240
  8.10. Poboczne formy działalności okresów dzieciństwa i dorastania     242
  8.10.1. Gra z regułami     242
  8.10.2. Fantazja     244
  8.10.3. Uczenie się spontaniczne     244
  8.10.4. Uczenie się spontaniczno-reaktywne     245
  9. Diagnoza funkcjonalna potencjałów w rozwoju kulturowym     247
  9.1. Wprowadzenie     247
  9.2. Analiza genetyczna     248
  9.3. Podstawowa jednostka analizy złożonych całości     249
  9.4. Badanie rozwoju kulturowego     250
  9.5. Funkcjonalna metoda podwójnej stymulacji     252
  9.6. Rozwiązanie zadania a tworzenie pojęć     255
  9.7. Rola nauczania w kulturowym rozwoju     256
  9.8. Możliwości uczenia się     257
  9.9. Wrastanie bodźców – środków     258
  9.10. Wrastanie a regulacja słowna     260
  9.11. Gotowość, dojrzewanie a zadanie     261
  9.12. Radzenie sobie z kryzysem funkcjonalnym     263
  Literatura     264
  Spis rysunków     275
  Psychology of Crisis in the Cultural Development of Children and Youth (Summary)     277
RozwińZwiń