INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Znaczenie problematyki, jaką podejmuje Andrzej Boczkowski, trudne jest do przecenienia. (…) Autor bardzo umiejętnie rekonstruuje (…) wszystkie dylematy, wątpliwości i pęknięcia w ideologii procesu bolońskiego i edukacyjnych aspektach strategii lizbońskiej. Nie brakuje tu analitycznych rozróżnień, wnikliwych spostrzeżeń, błyskotliwych zestawień, które demaskują mało uświadamiane płycizny założeń ideologicznych, będących w równej mierze założeniami komercjalizacji systemu. (…) Nacisk na współgranie z wymogami rynku pracy ukazany został w sposób wieloczynnikowy, pogłębiony i krytyczny, szczególnie w odniesieniu do sytuacji, gdy wymogi rynkowe nie pokrywają się z wymogami ról społecznych i nie mogą być do nich redukowane, w szczególności – utożsamiane z autoteliczną wartością edukacji. (…) Przedstawione (…) analizy ukazują złożone relacje elementów całego systemu edukacyjnego i ewaluacyjnego w procesie monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia. Znajdujemy tam pogłębione studium relacji wszystkich elementów systemu i choćby z tego względu publikacja tego typu jest współcześnie, w warunkach kolejnych reform systemu szkolnictwa wyższego, niezwykle potrzebna.
z recenzji prof. dr. hab. Leszka Korporowicza
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 432 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-572-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część I. Idee i ideologie jakości kształcenia na poziomie wyższym | 11 |
Rozdział 1. Społeczne funkcje edukacji w wymiarze ideologicznym | 13 |
1.1. Proces boloński jako ideologia edukacyjna strategii lizbońskiej | 13 |
1.2. Idea edukacji a idea pozytywnej zmiany społecznej | 30 |
1.3. Funkcje edukacji na poziomie wyższym i podyplomowym a jej skuteczność i użyteczność | 39 |
Rozdział 2. Teoretyczne dylematy jakości kształcenia w szkołach wyższych | 54 |
2.1. Ideowa infrastruktura jakości kształcenia | 54 |
2.2. Podstawowe założenia zapewniania i oceny jakości kształcenia | 60 |
2.3. Jakość kształcenia: kwestie definicyjne | 64 |
Rozdział 3. Mechanizmy oceny jakości kształcenia | 72 |
3.1. Ewaluacja i ocenianie w kształceniu | 72 |
3.2. Zapewnianie i ocena jakości kształcenia w ujęciu systemowym | 76 |
3.3. Relacje ewaluacyjne w procesie nauczania i uczenia się | 84 |
Rozdział 4. Skuteczność i użyteczność jako wyznaczniki jakości kształcenia | 97 |
4.1. Skuteczność i użyteczność jako kategorie socjologiczne | 97 |
4.2. Zadowolenie klienta systemu edukacyjnego w ujęciu krytycznym | 101 |
4.3. Spełnienie oczekiwań jako miara użyteczności kształcenia | 108 |
Podsumowanie części pierwszej | 118 |
Część II. Badanie skuteczności i użyteczności kształcenia (na przykładzie studiów i kursów podyplomowych) | 125 |
Rozdział 5. Badanie jakości kształcenia podyplomowego: ogólne założenia i hipotezy | 127 |
5.1. Kształcenie podyplomowe jako edukacja dorosłych i element kształcenia ustawicznego | 127 |
5.2. Jakość kształcenia podyplomowego jako przedmiot badań: zakres problematyki i główne hipotezy | 135 |
Rozdział 6. Problemy oceny skuteczności i użyteczności. Badanie walidacyjne pytań testowych z zakresu medycyny pracy | 139 |
6.1. Wskaźniki walidacyjne – zastosowanie i interpretacja | 139 |
6.2. Uwarunkowania stosowalności testu skuteczności (postępów) w kształceniu podyplomowym z zakresu medycyny pracy w świetle opinii specjalistów i ekspertów | 145 |
Rozdział 7. Skuteczność kształcenia podyplomowego w dziedzinie zdrowia publicznego w ocenie słuchaczy | 157 |
7.1. Intersubiektywne wskaźniki skuteczności kształcenia | 158 |
7.2. Ocena procesu edukacyjnego | 159 |
7.3. Ocena przyrostu kompetencji profesjonalnych | 168 |
7.4. Ocena udziału elementów programu w nabywaniu (rozwijaniu) kompetencji | 178 |
Rozdział 8. Użyteczność kształcenia podyplomowego w dziedzinie zdrowia publicznego, medycyny pracy i higieny pracy w opiniach absolwentów, pracodawców i ekspertów | 186 |
8.1. Motywy podejmowania kształcenia podyplomowego | 187 |
8.2. Podejmowanie kształcenia podyplomowego a kierownictwo zakładu pracy | 190 |
8.3. Ocena korzyści związanych z uczestnictwem w kształceniu podyplomowym | 201 |
8.4. Postrzeganie warunków użyteczności kształcenia podyplomowego | 213 |
8.5. Uczestnictwo w kształceniu podyplomowym a kariera zawodowa | 221 |
Rozdział 9. Użyteczność kompetencji nabywanych podczas kształcenia specjalizacyjnego w autoocenie lekarzy medycyny pracy | 233 |
9.1. Akceptacja roli zawodowej lekarza medycyny pracy i motywy specjalizowania się w tej dziedzinie | 235 |
9.2. Ocena użyteczności kształcenia specjalizacyjnego w dziedzinie medycyny pracy | 251 |
9.3. Specjalizacja w dziedzinie medycyny pracy a kariera zawodowa . | 274 |
9.4. Ocena możliwości aplikacyjnych europejskiego programu kształcenia specjalistycznego w dziedzinie medycyny pracy | 278 |
9.5. Miejsce podnoszenia kwalifikacji w osiąganiu korzyści materialnych i niematerialnych z pracy zawodowej | 293 |
9.6. Praktycy i eksperci o kształceniu specjalizacyjnym w dziedzinie medycyny pracy: jeden światopogląd, dwie perspektywy | 298 |
Podsumowanie części drugiej | 302 |
Zakończenie | 313 |
Piśmiennictwo | 319 |
Spis rysunków | 326 |
Spis tabel | 328 |
Aneks 1. Metodyka badania skuteczności i użyteczności kształcenia podyplomowego | 331 |
Aneks 2. Metodyka badania ewaluacyjnego wśród absolwentów, pracodawców i ekspertów | 352 |
Aneks 3. Badanie użyteczności kompetencji nabywanych podczas kształcenia specjalistycznego – charakterystyka badanej zbiorowości lekarzy medycyny pracy | 355 |
Aneks 4. Kwestionariusz ankiety w badaniu walidacyjnym pytań testowych | 357 |
Aneks 5. Kwestionariusz wywiadu w badaniu walidacyjnym pytań testowych | 362 |
Aneks 6. Kwestionariusz oceny procesu dydaktycznego (kursy, szkolenia) | 370 |
Aneks 7. Kwestionariusz oceny procesu dydaktycznego (studia podyplomowe) | 374 |
Aneks 18. Kwestionariusz samooceny nabytych kompetencji (studia podyplomowe) | 381 |
Aneks 19. Kwestionariusz dla absolwenta (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego) | 387 |
Aneks 10. Kwestionariusz dla pracodawcy (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego) | 395 |
Aneks 11. Kwestionariusz dla eksperta (badanie użyteczności kształcenia podyplomowego) | 403 |
Aneks 12. Kwestionariusz dla lekarza medycyny pracy (badanie skuteczności i użyteczności kształcenia specjalizacyjnego) | 413 |
Od Redakcji | 431 |