Ciało widowiskowe

Ciało widowiskowe

Etnoscenologia sztuk widowiskowych

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor analizuje antyczne, renesansowe oraz klasycystyczne działania widowiskowe oraz bada zależność między tymi działaniami a rozwojem nauk o człowieku. Prezentuje stosunek do ciała i jego funkcji w zachodniej myśli filozoficznej, a także w naukach medycznych i innych. Pokazuje, jak kształtowała się koncepcja "ciała widowiskowego", na którą miały wpływ determinanty kulturowe i religijne danych epok, poglądy wybitnych twórców teatralnych oraz liczne przemiany społeczne i polityczne. Wreszcie dla podkreślenia cech charakterystycznych zachodniego sposobu myślenia zestawia teorie europejskie z azjatyckimi.


Jean-Marie Pradier – francuski psycholog i teatrolog, jeden z najwybitniejszych współczesnych teoretyków sztuk widowiskowych, prekursor podejścia multidyscyplinarnego w badaniach nad teatrem. W latach 90. XX w. powołał do życia etnoscenologię. Wykładał na uczelniach całego świata, m.in. w Tuluzie, Istambule, Nowym Jorku, Perugii, Salwadorze w Brazylii i Paryżu.


Rok wydania2012
Liczba stron480
KategoriaTeatr
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17065-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Punkt wyjścia: Hipotezy i twierdzenia     7
  Jezuici na dworze Ming     7
  Scena, antropologiczny model ciała     14
  Teza i hipotezy     17
  Theatrum scientiae     25
  Scientia theatri     29
  Zachód, Wschód i dualizm: kuszące złudzenia     32
  
  Rozdział 1. Miód Asklepiosa     39
  
  Tragiczny lazaret     39
  Muzyka, taniec i poezja     49
  Piękno i dobro     55
  Obłęd i delirium     65
  Płeć żeńska     71
  Życie i to, co żyje     75
  Bogowie, zwierzę, człowiek     79
  Duch hipokratejski (ok. 460–370 p.n.e.)     84
  Poeta, aktor i lekarz     96
  Płyny namiętności     107
  Katharsis i efekt nauki     118
  Wzruszać się, jeść i krzyczeć     122
  Odrzucić albo opanować     125
  Archipelag emocji     136
  Theatron, mózg i emocja     138
  Ćwiczenie dla zmysłów     143
  
  Rozdział 2. Gwiazdy, anatomia i perspektywa     147
  
  Gwiazdy, anatomia i perspektywa     147
  Perspektywa liniowa     149
  Naciąć, obedrzeć ze skóry, badać i patrzeć     168
  Nagość: ze stołu sekcyjnego na scenę     183
  Anatomia aktora     191
  Anatomiczne upojenie     201
  Człowiek bez gwiazd     207
  Niebo i teatr dżumy     215
  Gwiazdy ludzkich namiętności     221
  
  Rozdział 3. Materia namiętności     228
  
  Dżuma, śmierć, papież     228
  Exercitatio anatomica     235
  Natura natury     244
  Cztery humory i scena     248
  Pot Erosa     266
  Skalpel Moliera     273
  Spojrzenie Racine’a     280
  Wzrok Hipolita     285
  
  Rozdział 4. Stół sekcyjny, ciało i emocja     293
  
  Paradoks: aporia cywilizacyjna     293
  Historia mimowolnego oszustwa     297
  Między dworem a przeponą     305
  Pasja ciała     309
  Maszyna, nagość i energia     317
  Żyć znaczy czuć     326
  W głównej roli – włókno     331
  Marionetka i dryl     337
  Twarz i krzyk     341
  Gorączka jak prawda     348
  Prawda tkanek     358
  Anatomiczny patos     363
  Obserwować, udawać, wydawać się     371
  Rozkosze rui i prostota agonii     382
  Zwierzęcy magnetyzm     389
  Głuchy, opat i gest     400
  Wschód, zamiast zakończenia     407
  Jezuita i tancerka     407
  Anatom, tatuażysta i lekarz sądowy     416
  Ciało, przedłużenie myśli     423
  
  Bibliografia     429
  Indeks nazwisk     455
RozwińZwiń