POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Autor analizuje antyczne, renesansowe oraz klasycystyczne działania widowiskowe oraz bada zależność między tymi działaniami a rozwojem nauk o człowieku. Prezentuje stosunek do ciała i jego funkcji w zachodniej myśli filozoficznej, a także w naukach medycznych i innych. Pokazuje, jak kształtowała się koncepcja "ciała widowiskowego", na którą miały wpływ determinanty kulturowe i religijne danych epok, poglądy wybitnych twórców teatralnych oraz liczne przemiany społeczne i polityczne. Wreszcie dla podkreślenia cech charakterystycznych zachodniego sposobu myślenia zestawia teorie europejskie z azjatyckimi.
Jean-Marie Pradier – francuski psycholog i teatrolog, jeden z najwybitniejszych współczesnych teoretyków sztuk widowiskowych, prekursor podejścia multidyscyplinarnego w badaniach nad teatrem. W latach 90. XX w. powołał do życia etnoscenologię. Wykładał na uczelniach całego świata, m.in. w Tuluzie, Istambule, Nowym Jorku, Perugii, Salwadorze w Brazylii i Paryżu.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 480 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17065-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Punkt wyjścia: Hipotezy i twierdzenia | 7 |
Jezuici na dworze Ming | 7 |
Scena, antropologiczny model ciała | 14 |
Teza i hipotezy | 17 |
Theatrum scientiae | 25 |
Scientia theatri | 29 |
Zachód, Wschód i dualizm: kuszące złudzenia | 32 |
Rozdział 1. Miód Asklepiosa | 39 |
Tragiczny lazaret | 39 |
Muzyka, taniec i poezja | 49 |
Piękno i dobro | 55 |
Obłęd i delirium | 65 |
Płeć żeńska | 71 |
Życie i to, co żyje | 75 |
Bogowie, zwierzę, człowiek | 79 |
Duch hipokratejski (ok. 460–370 p.n.e.) | 84 |
Poeta, aktor i lekarz | 96 |
Płyny namiętności | 107 |
Katharsis i efekt nauki | 118 |
Wzruszać się, jeść i krzyczeć | 122 |
Odrzucić albo opanować | 125 |
Archipelag emocji | 136 |
Theatron, mózg i emocja | 138 |
Ćwiczenie dla zmysłów | 143 |
Rozdział 2. Gwiazdy, anatomia i perspektywa | 147 |
Gwiazdy, anatomia i perspektywa | 147 |
Perspektywa liniowa | 149 |
Naciąć, obedrzeć ze skóry, badać i patrzeć | 168 |
Nagość: ze stołu sekcyjnego na scenę | 183 |
Anatomia aktora | 191 |
Anatomiczne upojenie | 201 |
Człowiek bez gwiazd | 207 |
Niebo i teatr dżumy | 215 |
Gwiazdy ludzkich namiętności | 221 |
Rozdział 3. Materia namiętności | 228 |
Dżuma, śmierć, papież | 228 |
Exercitatio anatomica | 235 |
Natura natury | 244 |
Cztery humory i scena | 248 |
Pot Erosa | 266 |
Skalpel Moliera | 273 |
Spojrzenie Racine’a | 280 |
Wzrok Hipolita | 285 |
Rozdział 4. Stół sekcyjny, ciało i emocja | 293 |
Paradoks: aporia cywilizacyjna | 293 |
Historia mimowolnego oszustwa | 297 |
Między dworem a przeponą | 305 |
Pasja ciała | 309 |
Maszyna, nagość i energia | 317 |
Żyć znaczy czuć | 326 |
W głównej roli – włókno | 331 |
Marionetka i dryl | 337 |
Twarz i krzyk | 341 |
Gorączka jak prawda | 348 |
Prawda tkanek | 358 |
Anatomiczny patos | 363 |
Obserwować, udawać, wydawać się | 371 |
Rozkosze rui i prostota agonii | 382 |
Zwierzęcy magnetyzm | 389 |
Głuchy, opat i gest | 400 |
Wschód, zamiast zakończenia | 407 |
Jezuita i tancerka | 407 |
Anatom, tatuażysta i lekarz sądowy | 416 |
Ciało, przedłużenie myśli | 423 |
Bibliografia | 429 |
Indeks nazwisk | 455 |