Ziemią i pieniędzmi

-20%

Ziemią i pieniędzmi

Początki federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych Ameryki, 1787-1890

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,56  35,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,70 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,70 zł  


28,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8670-4


Autor ma rację twierdząc, że do badania związków między uniwersytetami a państwem należy sięgnąć do okresu kolonialnego. Fenomen amerykańskich uczelni czerpie bowiem swój rodowód z czasów kolonialnych. Koledże bądź uniwersytety zakładane w tym okresie cieszyły się nie tylko finansowym wsparciem Metropolii, ale również autonomią, która niejednokrotnie była nawet wyższa niż poziom nauczania. (...) Innym fenomenem Stanów Zjednoczonych było posiadanie wolnej, niezagospodarowanej ziemi. Pomysł jej wykorzystania w celu budowy i funkcjonowania szkół wyższych, zwłaszcza o charakterze rolniczym pojawił się w 1atach 50. XIX wieku. Jednakże i w tej kwestii trudno było osiągnąć konsensus. Kongres był podzielony, a różnice miedzy Północą a Południem uwidaczniały się niemal w każdej kwestii, w tym także i tej dotyczącej tworzenia szkół wyższych. Autor udowadnia jednak, że konsekwencja i upór Justina Smitha Morrilla doprowadziły do wydania ustawy zwanej Land Grant Act. Było to o tyle ważne, że wówczas (1862 r.) toczyła się przecież wojna secesyjna i wydawać by się mogło, że podzielone państwo ma ważniejsze potrzeby niż zajmowanie się przeznaczaniem ziemi pod tworzenie agrotechnicznych szkół wyższych. Jednakże ustawa została wydana. Dodatkowo została wzmocniona przez kolejną tzw. ustawę Hatcha.
Z recenzji dr hab. Jolanty Aliny Daszyńskiej, prof. UŁ


Rok wydania2012
Liczba stron244
KategoriaPolitologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3362-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Omawiane zagadnienia    12
  Przegląd dotychczasowych badań    17
  Podziękowania    24
  
  Rozdział I. Polityka a uczelnie – w stronę teorii    27
  1. Wyższe wykształcenie jako dobro prywatne i dobro publiczne    29
  2. Polityka wobec szkolnictwa wyższego a polityka publiczna    36
  2.1. Modele kształtowania polityki publicznej Charlesa E. Lindbloma i Davida Eastona    37
  3. W stronę teorii i metody badania polityki wobec szkolnictwa wyższego?    42
  4. Polityka publiczna a administracja – koncepcja Woodrowa Wilsona    48
  5. Inwestycje w szkolnictwo wyższe a rozwój gospodarczy    51
  6. Pytanie o metodę    53
  
  Rozdział II. Czasy kolonialne – powstanie pierwszych uczelni i ich relacje z władzami    55
  1. Harvard College    58
  2. College of William and Mary    64
  3. Yale College    69
  4. King’s College (Columbia University)    74
  5. Dartmouth College    78
  6. Podsumowanie    83
  
  Rozdział III. Narodowy Uniwersytet Stanów Zjednoczonych – niezrealizowana idea    87
  1. Uniwersytet Narodowy – początek idei    89
  2. George Washington i Uniwersytet Narodowy    92
  3. Niezrealizowany plan Washingtona    100
  4. Bez planów, bez działań    101
  5. James Madison i powrót idei narodowego uniwersytetu    107
  6. Zmierzch Narodowego Uniwersytetu Stanów Zjednoczonych    113
  
  Rozdział IV. Ziemia dla szkół    115
  1. Ziemia dla szkół – początki    117
  2. Pierwsze propozycje wyzyskania ziemi na potrzeby uczelni    127
  3. Justin Smith Morrill i Land Grant Act    133
  4. Pierwsza próba przyjęcia ustawy – dyskusje w Senacie i prezydenckie weto    144
  5. Land Grant Act of 1862    152
  6. Land Grant Act a polityka    156
  
  Rozdział V. Nie tylko ziemia    161
  1. Pierwsze starania o federalne wspieranie badań naukowych w rolnictwie    165
  2. Hatch Act i jego znaczenie dla szkolnictwa    173
  3. Pieniądze dla uczelni – druga ustawa Morrilla    179
  4. Stany, koledże i korzyści    189
  
  Zakończenie    191
  
  Wpływ dziewiętnastowiecznych rozstrzygnięć na współczesne szkolnictwo wyższe    192
  Tworzenie instytucjonalnego wsparcia dla szkolnictwa wyższego    195
  Miejsce federacji i stanów w dziewiętnastowiecznej polityce publicznej    199
  Cykle wprowadzenia zmian w federalnej polityce wobec szkolnictwa wyższego    203
  Bibliografia    205
  Dokumenty i zbiory dokumentów    205
  Akty prawne    205
  Projekty ustaw, raporty, memoriały przedstawione w Kongresie    206
  Zbiory dokumentów    211
  Inne materiały źródłowe (pamflety, pamiętniki, artykuły, wystąpienia)    212
  Opracowania    213
  Artykuły    222
  Źródła internetowe    228
  
  Aneksy    229
  James Buchanan, Informacja przesłana do Kongresu, uzasadnienie prezydenckiego weta Do Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych    229
  Ustawa przekazująca grunty publiczne niektórym Stanom, które mogą utworzyć koledże służące pożytkowi rolnictwa i mechaniki tak zwana pierwsza ustawa Morrilla]    235
  Ustawa o utworzeniu rolniczych stacji eksperymentalnych, we współpracy z koledżami utworzonymi w niektórych stanach na podstawie przepisów ustawy przyjętej 2 lipca 1862 roku [tak zwana ustawa Hatcha]    237
  Ustawa o przekazaniu części zysków ze sprzedaży gruntów publicznych w celu pełniejszego uposażenia oraz wsparcia koledżów działających na rzecz rolnictwa i mechaniki, utworzonych na podstawie aktu Kongresu przyjętego 2 lipca 1862 roku [druga ustawa Morrilla]    239
RozwińZwiń