POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8670-4
Autor ma rację twierdząc, że do badania związków między uniwersytetami a państwem należy sięgnąć do okresu kolonialnego. Fenomen amerykańskich uczelni czerpie bowiem swój rodowód z czasów kolonialnych. Koledże bądź uniwersytety zakładane w tym okresie cieszyły się nie tylko finansowym wsparciem Metropolii, ale również autonomią, która niejednokrotnie była nawet wyższa niż poziom nauczania. (...) Innym fenomenem Stanów Zjednoczonych było posiadanie wolnej, niezagospodarowanej ziemi. Pomysł jej wykorzystania w celu budowy i funkcjonowania szkół wyższych, zwłaszcza o charakterze rolniczym pojawił się w 1atach 50. XIX wieku. Jednakże i w tej kwestii trudno było osiągnąć konsensus. Kongres był podzielony, a różnice miedzy Północą a Południem uwidaczniały się niemal w każdej kwestii, w tym także i tej dotyczącej tworzenia szkół wyższych. Autor udowadnia jednak, że konsekwencja i upór Justina Smitha Morrilla doprowadziły do wydania ustawy zwanej Land Grant Act. Było to o tyle ważne, że wówczas (1862 r.) toczyła się przecież wojna secesyjna i wydawać by się mogło, że podzielone państwo ma ważniejsze potrzeby niż zajmowanie się przeznaczaniem ziemi pod tworzenie agrotechnicznych szkół wyższych. Jednakże ustawa została wydana. Dodatkowo została wzmocniona przez kolejną tzw. ustawę Hatcha.
Z recenzji dr hab. Jolanty Aliny Daszyńskiej, prof. UŁ
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3362-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Omawiane zagadnienia | 12 |
Przegląd dotychczasowych badań | 17 |
Podziękowania | 24 |
Rozdział I. Polityka a uczelnie – w stronę teorii | 27 |
1. Wyższe wykształcenie jako dobro prywatne i dobro publiczne | 29 |
2. Polityka wobec szkolnictwa wyższego a polityka publiczna | 36 |
2.1. Modele kształtowania polityki publicznej Charlesa E. Lindbloma i Davida Eastona | 37 |
3. W stronę teorii i metody badania polityki wobec szkolnictwa wyższego? | 42 |
4. Polityka publiczna a administracja – koncepcja Woodrowa Wilsona | 48 |
5. Inwestycje w szkolnictwo wyższe a rozwój gospodarczy | 51 |
6. Pytanie o metodę | 53 |
Rozdział II. Czasy kolonialne – powstanie pierwszych uczelni i ich relacje z władzami | 55 |
1. Harvard College | 58 |
2. College of William and Mary | 64 |
3. Yale College | 69 |
4. King’s College (Columbia University) | 74 |
5. Dartmouth College | 78 |
6. Podsumowanie | 83 |
Rozdział III. Narodowy Uniwersytet Stanów Zjednoczonych – niezrealizowana idea | 87 |
1. Uniwersytet Narodowy – początek idei | 89 |
2. George Washington i Uniwersytet Narodowy | 92 |
3. Niezrealizowany plan Washingtona | 100 |
4. Bez planów, bez działań | 101 |
5. James Madison i powrót idei narodowego uniwersytetu | 107 |
6. Zmierzch Narodowego Uniwersytetu Stanów Zjednoczonych | 113 |
Rozdział IV. Ziemia dla szkół | 115 |
1. Ziemia dla szkół – początki | 117 |
2. Pierwsze propozycje wyzyskania ziemi na potrzeby uczelni | 127 |
3. Justin Smith Morrill i Land Grant Act | 133 |
4. Pierwsza próba przyjęcia ustawy – dyskusje w Senacie i prezydenckie weto | 144 |
5. Land Grant Act of 1862 | 152 |
6. Land Grant Act a polityka | 156 |
Rozdział V. Nie tylko ziemia | 161 |
1. Pierwsze starania o federalne wspieranie badań naukowych w rolnictwie | 165 |
2. Hatch Act i jego znaczenie dla szkolnictwa | 173 |
3. Pieniądze dla uczelni – druga ustawa Morrilla | 179 |
4. Stany, koledże i korzyści | 189 |
Zakończenie | 191 |
Wpływ dziewiętnastowiecznych rozstrzygnięć na współczesne szkolnictwo wyższe | 192 |
Tworzenie instytucjonalnego wsparcia dla szkolnictwa wyższego | 195 |
Miejsce federacji i stanów w dziewiętnastowiecznej polityce publicznej | 199 |
Cykle wprowadzenia zmian w federalnej polityce wobec szkolnictwa wyższego | 203 |
Bibliografia | 205 |
Dokumenty i zbiory dokumentów | 205 |
Akty prawne | 205 |
Projekty ustaw, raporty, memoriały przedstawione w Kongresie | 206 |
Zbiory dokumentów | 211 |
Inne materiały źródłowe (pamflety, pamiętniki, artykuły, wystąpienia) | 212 |
Opracowania | 213 |
Artykuły | 222 |
Źródła internetowe | 228 |
Aneksy | 229 |
James Buchanan, Informacja przesłana do Kongresu, uzasadnienie prezydenckiego weta Do Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych | 229 |
Ustawa przekazująca grunty publiczne niektórym Stanom, które mogą utworzyć koledże służące pożytkowi rolnictwa i mechaniki tak zwana pierwsza ustawa Morrilla] | 235 |
Ustawa o utworzeniu rolniczych stacji eksperymentalnych, we współpracy z koledżami utworzonymi w niektórych stanach na podstawie przepisów ustawy przyjętej 2 lipca 1862 roku [tak zwana ustawa Hatcha] | 237 |
Ustawa o przekazaniu części zysków ze sprzedaży gruntów publicznych w celu pełniejszego uposażenia oraz wsparcia koledżów działających na rzecz rolnictwa i mechaniki, utworzonych na podstawie aktu Kongresu przyjętego 2 lipca 1862 roku [druga ustawa Morrilla] | 239 |