INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Recenzowana monografia jest wartościową wieloaspektową rozprawą, w której powiązano ściśle inwestycje środowiskowe z rozwojem społeczno-gospodarczym gmin. Praca ta może w pewnym stopniu wypełnić istniejącą lukę w polskim piśmiennictwie ekonomicznym z tego zakresu i zainicjować dalsze badania. Podkreślenia wymaga także jej znaczenie praktyczne. Walory tego dotyczące wiążą się w szczególności z zastosowaniem metod taksonomicznych w badaniach związków inwestycji środowiskowych z rozwojem społeczno-gospodarczym (...)
z recenzji wydawniczej
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 498 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-696-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Ekonomiczno-ekologiczne uwarunkowania rozwoju zrównoważonego | 15 |
1.1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w teorii ekonomii | 15 |
1.1.1. Zasoby środowiska w ujęciu ekonomii | 15 |
1.1.2. Przesłanki i rozwój koncepcji zrównoważonego rozwoju | 23 |
1.1.3. Pojęcie i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju | 29 |
1.1.4. Prawne i strategiczne ujęcie zrównoważonego rozwoju w Polsce | 36 |
1.2. Polityka ekologiczna a zrównoważony rozwój | 42 |
1.2.1. Cele i kierunki proekologicznej polityki państwa i jej europejska geneza | 42 |
1.2.2. Zasady polityki ekologicznej państwa w Unii Europejskiej i w Polsce | 54 |
1.2.3. Polityka ekologiczna w odniesieniu do samorządu terytorialnego w Polsce | 57 |
1.3. Zastosowanie instrumentów ekonomicznych do realizacji polityki ekologicznej i zrównoważonego rozwoju | 60 |
1.3.1. Identyfikacja celów i funkcji instrumentów ekonomicznych | 60 |
1.3.2. Typologia instrumentów ekonomicznych stosowanych do ochrony środowiska | 63 |
1.3.3. Perspektywa modyfikacji instrumentów ekonomicznych wykorzystywanych w ramach zrównoważonego rozwoju | 67 |
1.4. Realizacja polityki ekologicznej w samorządach terytorialnych poprzez dokumenty strategiczno-planistyczne | 72 |
1.4.1. Samorząd województwa jako realizator polityki zrównoważonego rozwoju | 72 |
1.4.2. Gminne i powiatowe programy strategiczno-planistyczne na rzecz realizacji polityki ekologicznej | 76 |
1.4.3. Obowiązki samorządów w zakresie wykonywania przepisów ochrony środowiska Unii Europejskiej | 80 |
1.4.4. Transpozycja do samorządów terytorialnych długookresowej strategii trwałego i zrównoważonego rozwoju | 87 |
2. Implementacja idei trwałego i zrównoważonego rozwoju w aspekcie działań gminy | 91 |
2.1. Kategoria rozwoju trwałego i zrównoważonego w gminie | 91 |
2.2. Istota rozwoju lokalnego, jego cele i determinanty | 96 |
2.3. Rola samorządu terytorialnego w procesach rozwoju zrównoważonego i konkurencyjności gminy | 107 |
2.4. Planowanie strategiczne jako narzędzie zrównoważonego rozwoju gminy | 120 |
2.5. Specyfika ekoinwestycyjnego rozwoju gminy | 126 |
2.6. Programy i strategie inwestycyjne gmin | 133 |
2.7. Narzędzia kreowania gminnych inwestycji ekologicznych w realizacji rozwoju gminy | 137 |
2.7.1. Wieloletni plan inwestycyjny i prognoza finansowa | 137 |
2.7.2. Budżet zadaniowy | 145 |
2.8. Problem monitorowania polityki rozwoju i rozwoju zrównoważonego | 154 |
3. Zadania jednostek samorządu terytorialnego na rzecz ochrony środowiska | 165 |
3.1. Istota zadań publicznych realizowanych przez samorządy terytorialne | 165 |
3.2. Zadania publiczne związane z ochroną środowiska wykonywane przez powiatowe i wojewódzkie jednostki samorządowe | 182 |
3.3. Zadania publiczne związane z ochroną środowiska wykonywane przez gminy | 189 |
3.3.1. Gospodarka wodno-ściekowa | 189 |
3.3.2. Zagospodarowanie odpadów komunalnych | 195 |
3.3.3. Utrzymanie porządku i czystości w gminie | 199 |
3.3.4. Ochrona przyrody w gminie | 204 |
3.3.5. Ochrona powietrza i gospodarka energetyczna | 206 |
3.4. Dylematy dotyczące zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego związanych z ochroną środowiska | 208 |
4. Istota procesu inwestycji ekologicznych w jednostkach samorządu gminnego | 213 |
4.1. Pojęcie i typologia inwestycji | 213 |
4.2. Specyfika inwestycji samorządowych | 219 |
4.3. Specyfika ekologicznych inwestycji jednostek samorządu gminnego | 225 |
4.4. Problem rachunku ekonomicznego ochrony środowiska i efektywności samorządowych inwestycji ekologicznych | 233 |
4.5. Proces przygotowania i wdrażania projektu inwestycyjnego | 243 |
4.6. Ryzyko inwestycyjne | 247 |
5. Źródła finansowania ochrony środowiska w gminie | 253 |
5.1. System finansowania ochrony środowiska | 253 |
5.2. Budżetowe źródła finansowania ochrony środowiska w gminie | 258 |
5.2.1. Dochody własne podstawą finansowania zadań publicznych związanych z ochroną środowiska | 258 |
5.2.2. Finansowanie z budżetu państwa wspomagające realizację inwestycji ekologicznych jednostek samorządu terytorialnego | 266 |
5.3. Celowe fundusze ekologiczne w systemie finansowania ochrony środowiska | 275 |
5.3.1. Istota ekologicznych funduszy celowych w systemie finansów publicznych | 275 |
5.3.2. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej | 279 |
5.3.3. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej | 292 |
5.3.4. Powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej i proces ich likwidacji | 296 |
5.3.5. Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych i Fundusz Leśny | 301 |
5.3.6. EkoFundusz i inne fundacje | 304 |
5.4. Fundusze Unii Europejskiej jako źródło finansowania inwestycji ekologicznych | 309 |
5.4.1. Fundusze przedakcesyjne | 309 |
5.4.2. Fundusze pomocowe po akcesji | 316 |
5.4.3. Program operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” | 327 |
5.4.4. Fundusz LIFE+ i pozostałe źródła | 332 |
5.5. Zwrotne źródła finansowania inwestycji ekologicznych w gminie | 336 |
5.5.1. Przychody zwrotne na cele ekologiczne w budżecie jednostek samorządu terytorialnego | 336 |
5.5.2. Rola wyspecjalizowanych banków w finansowaniu ochrony środowiska | 344 |
5.5.3. Obligacje komunalne jako źródło długoterminowego kapitału obcego na cele ekologiczne | 350 |
5.6. Alternatywne źródła finansowania działań środowiskowych w gminie | 356 |
5.6.1. Wykorzystywanie leasingu i sekurytyzacji przez jednostki samorządu terytorialnego w pozyskiwaniu środków finansowych na publiczne inwestycje ekologiczne | 356 |
5.6.2. Partnerstwo publiczno-prywatne metodą realizacji zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego | 358 |
5.7. Dylematy wyboru źródeł finansowania zadań ekologicznych | 364 |
6. Analiza i ocena roli inwestycji ekologicznych w zrównoważonym rozwoju gmin | 369 |
6.1. Metodologia badawcza | 369 |
6.1.1. Źródło danych empirycznych oraz opracowanie i prezentacja materiału statystycznego | 369 |
6.1.2. Wykorzystanie metod taksonomicznych | 370 |
6.1.3. Zastosowanie analizy wariancji dla potrzeb określenia roli inwestycji ekologicznych w aspekcie rozwoju zrównoważonego gmin | 375 |
6.2. Analiza poziomu i dynamiki gminnych inwestycji ekologicznych | 376 |
6.3. Analiza naturalnych elementów środowiska w obszarze gmin | 395 |
6.4. Gminne środki budżetowe – dochody własne i transfery z budżetu państwa | 400 |
6.5. Wydatki i nakłady gmin na ochronę środowiska | 410 |
6.6. Zastosowanie metod taksonomicznych do badania ekoinwestycyjności podmiotów samorządowych | 425 |
6.7. Określenie występowania zależności między inwestycjami ekologicznymi a wybranymi cechami gminy | 429 |
6.8. Podsumowanie | 444 |
Zakończenie | 449 |
Bibliografia | 457 |
Spis rysunków | 493 |
Spis tabel | 495 |
Od Redakcji | 497 |