Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. Przykład sektora motoryzacyjnego

Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych. Przykład sektora motoryzacyjnego

45 ocen

Format:

ibuk

„Wraz z postępem procesów globalizacji i rozwojem gospodarki opartej na wiedzy (GOW) tradycyjny model konkurencji związany z takimi czynnikami, jak koszt i technologiczne umiejętności przestał być wystarczający (...). W szybko zmieniającym się, turbulentnym środowisku KTN zmuszone są implementować nowe strategie oparte na innowacjach, elastycznych strukturach i społecznej odpowiedzialności (....). Nawiązuje do teorii systemów wzajemnych powiązań, która mówi, że każda firma jest zależna od zasobów kontrolowanych przez inne firmy a uzyskuje dostęp do tych zasobów poprzez nawiązywanie więzi ekonomicznych, technicznych, badawczo-rozwojowych, prawnych, administracyjnych i informacyjnych, własnościowych, społecznych itd. z innymi podmiotami. Pozycję firmy charakteryzują jej źródła zaopatrzenia, kanały dystrybucji, klienci, uczestnictwo w joint venture, aliansach strategicznych, fuzjach, przejęciach, franchisingu (...). Szczególnie interesujące jest wykazanie przez autorkę zbieżności pomiędzy etapami budowy struktur sieciowych korporacji transnarodowych a modelem rozwoju regionalnych integracji gospodarczych oraz powiązanie tych pierwszych z modelem rozwoju globalizacji”.
„(...) rozprawa naukowa o bardzo dużych wartościach poznawczych” dotyczy „najważniejszych mechanizmów funkcjonowania gospodarki światowej, a w szczególności postępowania głównych jej aktorów, tj. KTN w warunkach konkurencji globalnej. (...) stanowi istotny przyczynek do rozwoju nauki w obszarze biznesu międzynarodowego”.
z recenzji: prof. zw. dr. hab. Jana Rymarczyka


Rok wydania2012
Liczba stron514
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-675-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział I. Korporacje transnarodowe wobec wyzwań globalnej przestrzeni biznesowej     17
  1.1. Definicje, typologia i ewolucja korporacji transnarodowych     17
  1.1.1. Korporacje transnarodowe – uwagi terminologiczne i definicyjne     17
  1.1.2. Pozycja korporacji w gospodarce światowej – etapy rozwoju, klasyfikacje     28
  1.2. Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji     38
  1.2.1. Postrzeganie globalizacji w świetle rozważań teoretycznych     39
  1.2.2. Globalna przestrzeń biznesowa jako efekt globalizacji korporacyjnej     47
  1.3. Strategie ekspansji korporacji transnarodowych w świetle wybranych teorii     50
  1.3.1. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej – paradygmat OLI     51
  1.3.2. Etapy internacjonalizacji w świetle teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych     55
  1.3.3. Koncepcja efektu synergii umiędzynarodowienia i internalizacji w teorii międzynarodowych fuzji i przejęć     60
  1.3.4. Analiza mechanizmów ekspansji korporacji w koncepcjach zarządzania strategicznego     69
  Podsumowanie     79
  Rozdział II . Strategia konkurencyjna determinantą struktury organizacyjnej korporacji     81
  2.1. Konkurencyjności przedsiębiorstw międzynarodowych w świetle teorii ekonomii     81
  2.1.1. Interdyscyplinarność współczesnej teorii przedsiębiorstwa – implikacje dla badań nad konkurencyjnością     82
  2.1.2. Konkurencyjność przedsiębiorstw – rozważania terminologiczne i definicyjne     97
  2.1.3. Międzynarodowa strategia konkurencyjna     103
  2.2. Modelowanie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w kontekście strategii poprawy konkurencyjności     115
  2.2.1. Struktura jako uzewnętrznienie realizowanej strategii     115
  2.2.2. Parametry strategiczne systemów zarządzania korporacji podstawą relacji strategia – struktura     120
  2.2.3. Struktury współczesnych korporacji efektem kompilacji różnych form organizacyjnych     127
  Podsumowanie     141
  Rozdział III . Globalne sieci biznesowe – efekt realizacji międzynarodowej strategii konkurencyjnej    143
  3.1. Koncepcja globalnej sieci biznesowej – źródła, atrybuty systemu     143
  3.1.1. Geneza myślenia sieciowego – koncepcje dystryktów i klastrów     144
  3.1.2. Sieci biznesowe modelem regulacji systemów gospodarczych     152
  3.1.3. Globalna sieć biznesowa na tle innych klasyfikacji koncepcji sieci     165
  3.2. Ocena konkurencyjności orchestratorów globalnych sieci biznesowych     178
  3.2.1. Etapy dochodzenia do globalnej sieci biznesowej – model integracji biznesowej     179
  3.2.2. Koncepcja paradygmatu międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw     186
  3.2.3. Problemy oceny konkurencyjności korporacji-orchestratorów     205
  Podsumowanie     212
  Rozdział IV. Korporacje transnarodowe w roli orchestratorów globalnych sieci biznesowych     215
  4.1. Najpotężniejsze korporacje transnarodowe świata – ujęcie sektorowe     215
  4.1.1. Struktura branżowa gospodarki światowej w latach 1990–2008 w świetle WIR     216
  4.1.2. Zasady wyłaniania orchestratorów     241
  4.2. Kształtowanie systemów powiązań i struktur organizacyjnych korporacji – w wybranych sektorach     248
  4.2.1. Sektor motoryzacyjny – studia przypadków Toyota Motor, Ford Motor, VW Group     249
  4.2.2. Sektor elektroniczny – studia przypadków GE, Siemens, IBM     272
  4.2.3. Sektor petrochemiczny – studia przypadków Shell, BP, Exxon     294
  Podsumowanie     316
  Rozdział V. Strategie konkurencyjne orchestratorów globalnych sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego     317
  5.1. Filary strategii konkurencyjnej jako podstawa uznania korporacji za orchestratora globalnej sieci biznesowej     317
  5.2. Toyota Motor Corporation     320
  5.3. Ford Motor Company     329
  5.4. Volkswagen Group     332
  5.5. Daimler AG     338
  5.6. Die Bayerische Motorenwerke AG.     344
  5.7. Honda Motor Company     348
  5.8. Nissan Motor Company     355
  5.9. General Motors.     360
  5.10. Fiat SpA     366
  5.11. Renault SA.     375
  Podsumowanie     384
  Rozdział VI. Próba oceny konkurencyjności orchestratorów GSB sektora motoryzacyjnego z wykorzystaniem wielowymiarowej analizy statystycznej     387
  6.1. Założenia badania, dane bazowe i czynniki ograniczające     387
  6.2. Podstawy teoretyczne metod porządkowania liniowego – wybrane zagadnienia     400
  6.3. Miernik syntetyczny dla orkiestratorów sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego – analiza wskaźników składowych     408
  6.4. Ocena efektywności globalnych sieci biznesowych sektora motoryzacyjnego na podstawie rankingu zdolności do kreacji wartości dodanej     420
  6.5. Wyniki syntetycznego pomiaru potencjału konkurencyjnego orchestratorów a ich pozycja w rankingach międzynarodowych     446
  Zakończenie     467
  Bibliografia     481
  Wykaz wykorzystanych raportów     487
  Wykaz tabel     505
  Wykaz schematów     509
  Wykaz wykresów     511
  Od Redakcji     513
  Podsumowanie     463
RozwińZwiń