POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
„Przesłanie książki jest jednoznaczne: nie wystarczy wdrożyć optymalnego zestawu wymiernych parametrów (prawo, technologia, finanse, kwalifikacje i in.), aby osiągnąć wysoki poziom rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. Wcześniej czy później o swoje prawa upomni się kultura. Jeśli się pominie ów niewymierny i trudny do zbadania „parametr” rozwoju, jakim jest kultura, to system społeczny nie „zaskoczy”. Wpływ kultury ujawnia się powoli, ale jest on ewidentny, czego dowodzą doświadczenia wielu krajów, z których jednym m.in. kulturze się powiodło, a innym nie”. Z recenzji dr. hab. Kazimierza Krzysztofka Ekonomika kultury jest młodą dyscypliną badającą zjawiska i prawidłowości ekonomiczne występujące w kulturze i jej przemysłach, a także ustalającą efektywne w sferze kultury instrumenty polityki gospodarczej. Dorota Ilczuk, korzystając ze swoich ponad 20-letnich doświadczeń badawczych, napisała pierwszą polską monografię na temat ekonomiki kultury jako dziedziny naukowej. Przeprowadzona w pracy analiza została umieszczona w szerszym kontekście teorii związanych z ekonomią oraz polityką społeczną. Dodanie wyników najnowszych badań empirycznych podniosło jej znaczenie jako materiału edukacyjnego. Książka ma na celu m.in. pobudzenie konstruktywnej dyskusji na temat roli kultury we współczesnej gospodarce rynkowej. Publikacja jest kierowana do studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych i pracowników naukowych na kierunkach: kulturoznawstwo, zarządzanie i ekonomia. Powinna również zainteresować osoby związane z organizacją i finansowaniem działalności kulturalnej w obszarach trzech sektorów gospodarki: publicznego, non profit i prywatnego. Dr hab. Dorota Ilczuk jest profesorem Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, założycielką i prezesem Fundacji Pro Cultura. W latach 2001–2007 pełniła funkcję Prezydenta CIRCLE (Cultural Information and Research Centres Liaison in Europe), europejskiej sieci instytucji zajmujących się badaniami, dokumentacją i informacją w kulturze. Jest członkinią Europejskiego Parlamentu Kulturalnego. Należy do Rady Naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy. Współpracuje z zagranicznymi organizacjami i towarzystwami naukowymi, takimi jak ERICArts, Association for Cultural Economics International (ACEI), International Society for Third-Sector Research (ISTR). Jako ekspert Rady Europy i Unii Europejskiej uczestniczy w międzynarodowych programach badawczych poświęconych problemom kultury. Jest autorką i współautorką publikacji książkowych i ponad stu ekspertyz i artykułów z dziedziny ekonomiki kultury i przemysłów kultury, polityki kulturalnej, społeczeństwa obywatelskiego, a także funkcjonowania sektora non profit.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Marketing, reklama |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17600-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis tabel, rysunków i fotografii | 9 |
Wstęp | 13 |
Rozdział 1. Narodziny i rozwój ekonomiki kultury | 19 |
1.1. Wprowadzenie | 19 |
1.2. Geneza ekonomiki kultury | 19 |
1.2.1. Relacje między ekonomią i kulturą | 19 |
1.2.2. Definicja pojęcia „ekonomika kultury” i jej narodziny | 21 |
1.3. Rozwój ekonomiki kultury | 23 |
1.3.1. Obszary ekonomiki kultury | 25 |
1.3.2. Choroba kosztów – główna teoria ekonomiki kultury | 28 |
1.3.3. Specyfika dóbr kultury | 30 |
1.4. Konkluzje | 34 |
Rozdział 2. Ekonomika kultury w sektorze publicznym | 37 |
2.1. Wprowadzenie | 37 |
2.2. Zakres interwencjonizmu państwa w podstawowych teoriach ekonomicznych | 37 |
2.3. Zakres interwencjonizmu państwa w kulturze | 39 |
2.4. Pojęcia odnoszące się do sektora publicznego | 42 |
2.4.1. Sektor publiczny | 42 |
2.4.2. Inne terminy związane z pojęciem sektora publicznego | 43 |
2.5. Zasady i formy finansowania kultury we współczesnej Europie | 44 |
2.5.1. Zasady dystrybucji środków publicznych na kulturę | 48 |
2.5.2. Mecenat i sponsorowanie – uzupełniające źródła publicznego finansowania kultury | 52 |
2.5.3. Finansowanie kultury w wybranych krajach Europy | 54 |
2.5.4. Wspieranie wybranych obszarów kultury w Europie | 73 |
2.5.5. Finansowanie kultury w Polsce | 82 |
2.6. Konkluzje | 91 |
Rozdział 3. Ekonomika kultury w sektorze prywatnym | 93 |
3.1. Wprowadzenie | 93 |
3.2. Od przemysłów kultury do sektora kreatywnego | 93 |
3.2.1. Geneza i rozwój koncepcji | 93 |
3.2.2. Przegląd pojęć pokrewnych i powiązanych | 98 |
3.2.3. Struktura rynku | 101 |
3.2.4. Definicje przemysłów kultury, przemysłów kreatywnych i sektora kreatywnego | 102 |
3.3. Znaczenie ekonomiczne przemysłów kultury, przemysłów kreatywnych i sektora kreatywnego | 111 |
3.3.1. Wymiar światowy i ogólnoeuropejski | 112 |
3.3.2. Przykłady krajów europejskich | 115 |
3.3.3. Przykłady metropolii europejskich | 123 |
3.4. Wybrane branże sektora kreatywnego | 127 |
3.4.1. Przemysł muzyczny | 127 |
3.4.2. Kinematografia | 132 |
3.4.3. Reklama | 135 |
3.4.4. Rynek sztuki | 140 |
3.5. Konkluzje | 146 |
Rozdział 4. Ekonomika kultury w sektorze non profit | 149 |
4.1. Wprowadzenie | 149 |
4.2. Istota sektora non profit i jego instytucji | 150 |
4.2.1. Terminy i określenia | 150 |
4.2.2. Zawodność państwa i rynku | 151 |
4.2.3. Geneza sektora | 151 |
4.2.4. Rozwój sektora non profit | 152 |
4.2.5. Funkcje organizacji non profit | 153 |
4.2.6. Typy sektora non profit | 153 |
4.2.7. Cele i formy organizacyjne działalności instytucji non profit w kulturze | 154 |
4.3. Współczesna skala rozwoju sektora non profit i jego znaczenie ekonomiczne na świecie | 155 |
4.4. Fundacje kapitałowe w kulturze – studia przypadku | 159 |
4.4.1. Fundacja Guggenheima (The Solomon R. Guggenheim Foundation) | 159 |
4.4.2. Fundacja Gulbenkiana (Fundaçao Calouste Gulbenkian) | 162 |
4.5. Ewolucja funkcji i celów polskiego sektora pozarządowego w kulturze | 164 |
4.5.1. Podstawowe fakty o pozarządowym sektorze w obszarze kultury | 164 |
4.5.2. Przykłady organizacji pozarządowych w sferze kultury | 165 |
4.5.3. Zagadnienia strategiczne | 167 |
4.6. Konkluzje | 169 |
Rozdział 5. Między polityką kulturalną a ekonomiką kultury | 171 |
5.1. Wprowadzenie | 171 |
5.2. Interwencjonizm publiczny w zakresie przemysłów kultury i sektora kreatywnego | 173 |
5.2.1. Prawo autorskie i własność intelektualna – interwencjonizm na szczeblu narodowym i międzynarodowym | 177 |
5.2.2. Klastry kreatywne – interwencjonizm na szczeblu lokalnym | 179 |
5.3. Koncepcja środków pomocowych Unii Europejskiej w kulturze – dwa strumienie | 182 |
5.4. Finansowanie kultury ze środków loteryjnych w nowych demokracjach europejskich | 191 |
5.5. Statystyka w kulturze | 198 |
5.5.1. Statystyka kultury w Europie | 199 |
5.5.2. Statystyka kultury w Polsce | 203 |
Zakończenie | 207 |
Bibliografia | 212 |
Streszczenie | 221 |
Summary | 222 |
Od Autora | 223 |