Ekonomika kultury

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

„Przesłanie książki jest jednoznaczne: nie wystarczy wdrożyć optymalnego zestawu wymiernych parametrów (prawo, technologia, finanse, kwalifikacje i in.), aby osiągnąć wysoki poziom rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. Wcześniej czy później o swoje prawa upomni się kultura. Jeśli się pominie ów niewymierny i trudny do zbadania „parametr” rozwoju, jakim jest kultura, to system społeczny nie „zaskoczy”. Wpływ kultury ujawnia się powoli, ale jest on ewidentny, czego dowodzą doświadczenia wielu krajów, z których jednym m.in. kulturze się powiodło, a innym nie”. Z recenzji dr. hab. Kazimierza Krzysztofka Ekonomika kultury jest młodą dyscypliną badającą zjawiska i prawidłowości ekonomiczne występujące w kulturze i jej przemysłach, a także ustalającą efektywne w sferze kultury instrumenty polityki gospodarczej. Dorota Ilczuk, korzystając ze swoich ponad 20-letnich doświadczeń badawczych, napisała pierwszą polską monografię na temat ekonomiki kultury jako dziedziny naukowej. Przeprowadzona w pracy analiza została umieszczona w szerszym kontekście teorii związanych z ekonomią oraz polityką społeczną. Dodanie wyników najnowszych badań empirycznych podniosło jej znaczenie jako materiału edukacyjnego. Książka ma na celu m.in. pobudzenie konstruktywnej dyskusji na temat roli kultury we współczesnej gospodarce rynkowej. Publikacja jest kierowana do studentów, doktorantów, uczestników studiów podyplomowych i pracowników naukowych na kierunkach: kulturoznawstwo, zarządzanie i ekonomia. Powinna również zainteresować osoby związane z organizacją i finansowaniem działalności kulturalnej w obszarach trzech sektorów gospodarki: publicznego, non profit i prywatnego. Dr hab. Dorota Ilczuk jest profesorem Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, założycielką i prezesem Fundacji Pro Cultura. W latach 2001–2007 pełniła funkcję Prezydenta CIRCLE (Cultural Information and Research Centres Liaison in Europe), europejskiej sieci instytucji zajmujących się badaniami, dokumentacją i informacją w kulturze. Jest członkinią Europejskiego Parlamentu Kulturalnego. Należy do Rady Naukowej Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy. Współpracuje z zagranicznymi organizacjami i towarzystwami naukowymi, takimi jak ERICArts, Association for Cultural Economics International (ACEI), International Society for Third-Sector Research (ISTR). Jako ekspert Rady Europy i Unii Europejskiej uczestniczy w międzynarodowych programach badawczych poświęconych problemom kultury. Jest autorką i współautorką publikacji książkowych i ponad stu ekspertyz i artykułów z dziedziny ekonomiki kultury i przemysłów kultury, polityki kulturalnej, społeczeństwa obywatelskiego, a także funkcjonowania sektora non profit.


Rok wydania2012
Liczba stron232
KategoriaMarketing, reklama
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17600-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis tabel, rysunków i fotografii     9
  Wstęp     13
  
  Rozdział 1. Narodziny i rozwój ekonomiki kultury     19
  1.1. Wprowadzenie     19
  1.2. Geneza ekonomiki kultury     19
  1.2.1. Relacje między ekonomią i kulturą     19
  1.2.2. Definicja pojęcia „ekonomika kultury” i jej narodziny     21
  1.3. Rozwój ekonomiki kultury     23
  1.3.1. Obszary ekonomiki kultury     25
  1.3.2. Choroba kosztów – główna teoria ekonomiki kultury     28
  1.3.3. Specyfika dóbr kultury     30
  1.4. Konkluzje     34
  
  Rozdział 2. Ekonomika kultury w sektorze publicznym     37
  2.1. Wprowadzenie     37
  2.2. Zakres interwencjonizmu państwa w podstawowych teoriach ekonomicznych     37
  2.3. Zakres interwencjonizmu państwa w kulturze     39
  2.4. Pojęcia odnoszące się do sektora publicznego     42
  2.4.1. Sektor publiczny     42
  2.4.2. Inne terminy związane z pojęciem sektora publicznego     43
  2.5. Zasady i formy finansowania kultury we współczesnej Europie     44
  2.5.1. Zasady dystrybucji środków publicznych na kulturę     48
  2.5.2. Mecenat i sponsorowanie – uzupełniające źródła publicznego finansowania kultury     52
  2.5.3. Finansowanie kultury w wybranych krajach Europy     54
  2.5.4. Wspieranie wybranych obszarów kultury w Europie     73
  2.5.5. Finansowanie kultury w Polsce     82
  2.6. Konkluzje     91
  
  Rozdział 3. Ekonomika kultury w sektorze prywatnym     93
  3.1. Wprowadzenie     93
  3.2. Od przemysłów kultury do sektora kreatywnego     93
  3.2.1. Geneza i rozwój koncepcji     93
  3.2.2. Przegląd pojęć pokrewnych i powiązanych     98
  3.2.3. Struktura rynku     101
  3.2.4. Definicje przemysłów kultury, przemysłów kreatywnych i sektora kreatywnego     102
  3.3. Znaczenie ekonomiczne przemysłów kultury, przemysłów kreatywnych i sektora kreatywnego     111
  3.3.1. Wymiar światowy i ogólnoeuropejski     112
  3.3.2. Przykłady krajów europejskich     115
  3.3.3. Przykłady metropolii europejskich     123
  3.4. Wybrane branże sektora kreatywnego     127
  3.4.1. Przemysł muzyczny     127
  3.4.2. Kinematografia     132
  3.4.3. Reklama     135
  3.4.4. Rynek sztuki     140
  3.5. Konkluzje     146
  
  Rozdział 4. Ekonomika kultury w sektorze non profit     149
  4.1. Wprowadzenie     149
  4.2. Istota sektora non profit i jego instytucji     150
  4.2.1. Terminy i określenia     150
  4.2.2. Zawodność państwa i rynku     151
  4.2.3. Geneza sektora     151
  4.2.4. Rozwój sektora non profit     152
  4.2.5. Funkcje organizacji non profit     153
  4.2.6. Typy sektora non profit     153
  4.2.7. Cele i formy organizacyjne działalności instytucji non profit w kulturze     154
  4.3. Współczesna skala rozwoju sektora non profit i jego znaczenie ekonomiczne na świecie     155
  4.4. Fundacje kapitałowe w kulturze – studia przypadku     159
  4.4.1. Fundacja Guggenheima (The Solomon R. Guggenheim Foundation)     159
  4.4.2. Fundacja Gulbenkiana (Fundaçao Calouste Gulbenkian)     162
  4.5. Ewolucja funkcji i celów polskiego sektora pozarządowego w kulturze     164
  4.5.1. Podstawowe fakty o pozarządowym sektorze w obszarze kultury     164
  4.5.2. Przykłady organizacji pozarządowych w sferze kultury     165
  4.5.3. Zagadnienia strategiczne     167
  4.6. Konkluzje     169
  
  Rozdział 5. Między polityką kulturalną a ekonomiką kultury     171
  5.1. Wprowadzenie     171
  5.2. Interwencjonizm publiczny w zakresie przemysłów kultury i sektora kreatywnego     173
  5.2.1. Prawo autorskie i własność intelektualna – interwencjonizm na szczeblu narodowym i międzynarodowym     177
  5.2.2. Klastry kreatywne – interwencjonizm na szczeblu lokalnym     179
  5.3. Koncepcja środków pomocowych Unii Europejskiej w kulturze – dwa strumienie     182
  5.4. Finansowanie kultury ze środków loteryjnych w nowych demokracjach europejskich     191
  5.5. Statystyka w kulturze     198
  5.5.1. Statystyka kultury w Europie     199
  5.5.2. Statystyka kultury w Polsce     203
  
  Zakończenie     207
  Bibliografia     212
  Streszczenie     221
  Summary     222
  Od Autora     223
RozwińZwiń