Badania jakościowe t.1

Podejścia i teorie

2 oceny

Format:

mobi, epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,10  43,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

30,1043,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom 1 skupia się na głównych teoriach w ramach badań jakościowych, prezentując również podstawowe problemy, jakie może napotkać badacz w trakcie projektowania, a następnie realizacji badań. Dokładnie omówiono w nim takie podejścia, jak antropologia wizualna, badania w działaniu, etnografia czy teoria ugruntowana.


Liczba stron252
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20657-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe? (Dariusz Jemielniak) IX
  
  ROZDZIAŁ. Projektowanie badania jakościowego (Agata Stasik, Adam Gendźwiłł)    1
  1.1. Teoria a problem, czyli o formułowaniu problemu badawczego     3
  1.2. Problem a metoda, czyli o doborze metod     10
  1.3. Metoda a realizacja badania, czyli o zasobach niezbędnych do prowadzenia badań     14
  1.4. Podsumowanie     20
  Polecane lektury     20
  Bibliografia     21
  
  ROZDZIAŁ 2. Etyka w badaniach jakościowych (Sylwia Ciuk, Dominika Latusek-Jurczak)     23
  2.1. Tworzenie projektu badawczego a kwestie etyczne     25
  2.2. Uzyskanie zgody na badanie     26
  2.3. Ochrona danych i tożsamości badanych     31
  2.4. Utrzymywanie relacji z badanymi     33
  2.5. Prezentacja wyników badań w terenie     36
  2.6. Podsumowanie     37
  Polecane lektury     39
  Bibliografia     39
  
  ROZDZIAŁ 3. Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych (Beata Glinka, Przemysław Hensel)     41
  3.1. Typowe pułapki w badaniach jakościowych     41
  3.2. Projekt badania     44
  3.3. Prowadzenie badania     47
  3.4. Wnioskowanie i przygotowywanie tekstów     50
  3.5. Podsumowanie     54
  Polecane lektury     54
  Bibliografia     54
  
  ROZDZIAŁ 4. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych (Bartosz Sławecki)     57
  4.1. Paradygmaty w naukach społecznych     58
  4.1.1. Pojęcie i znaczenie paradygmatów w nauce     58
  4.1.2. Nauki społeczne i nauki przyrodnicze     61
  4.2. Struktura paradygmatów     66
  4.2.1. Założenia ontologiczne, czyli dotyczące natury rzeczywistości społecznej     66
  4.2.2. Założenia epistemologiczne, czyli dotyczące natury poznania naukowego     67
  4.2.3. Metodologie     71
  4.3. Rodzaje paradygmatów w naukach społecznych     75
  4.3.1. Dwa wymiary – cztery paradygmaty: klasyfikacja Gibsona Burella i Garetha Morgana     75
  4.3.2. Pięć podstawowych paradygmatów: koncepcja Egona Guby i Yvonny Lincoln     79
  4.4. Podsumowanie. Po co komu wiedza o paradygmatach w naukach społecznych, czyli o praktycznej użyteczności paradygmatów     81
  Polecane lektury     85
  Bibliografia     85
  
  ROZDZIAŁ 5. Teoria ugruntowana (Przemysław Hensel, Beata Glinka)     89
  5.1. Teoria ugruntowana – geneza metody     90
  5.2. Strategia prowadzenia badań     91
  5.2.1. Teoretyczne pobieranie próbek i nasycenie teoretyczne     92
  5.2.2. Zbieranie danych i prowadzenie notatek     93
  5.2.3. Kodowanie i identyfikacja idei lub koncepcji     95
  5.2.4. Generowanie teorii     104
  5.3. Nieporozumienia związane z teorią ugruntowaną     106
  5.4. Podsumowanie. Wykorzystanie teorii ugruntowanej     108
  Polecane lektury     111
  Bibliografia     112
  
  ROZDZIAŁ 6. Action research, czyli o badaniach w działaniu (Davydd J. Greenwood) (tłum. Marta Höffner)     115
  6.1 Czym nie są i czym są badania w działaniu     116
  6.2. Podstawy badań w działaniu     119
  6.3. Prowadzenie badań w działaniu     122
  6.4. Przykłady badań w działaniu     125
  6.5. Różnorodność badań w działaniu     130
  6.6. Problemy związane z prowadzeniem badań w działaniu     133
  Polecane lektury     136
  Bibliografia     136
  
  ROZDZIAŁ 7. Antropologia wizualna (Sławomir Magala) (tłum. Marta Höffner)     141
  7.1. Próba zdefiniowania antropologii wizualnej     142
  7.2. Fotografia – „matka założycielka” antropologii i socjologii wizualnej     144
  7.3. Fotografia w kontekście wyważonego paradygmatu jakościowego    148
  7.4. Przykłady wizualnej łączności między sztuką, badaniami a zarządzaniem    150
  7.4.1. Otwarci – Zamknięci     150
  7.4.2. Wizualne narracje między ekranami dotykowymi a wspólnotami    153
  7.5. Widok cudzego cierpienia, czyli antropologia wizualna marketingu politycznego     158
  7.6. Zamiast podsumowania     162
  Polecane lektury     164
  Bibliografia     164
  
  ROZDZIAŁ 8. Etnografia (Monika Kostera, Paweł Krzyworzeka)     167
  8.1. Miejsce etnografii wśród badań jakościowych     168
  8.2. Cechy etnografii     169
  8.3. Metody badawcze w etnografii     172
  8.3.1. Obserwacja     172
  8.3.2. Wywiad     175
  8.3.3. Analiza tekstu     177
  8.3.4. Metody badania rzeczywistości wyobrażonej     178
  8.4. Notatki z badań     178
  8.5. Interpretacja     180
  8.6. Pisanie etnografii     181
  Polecane lektury     185
  Bibliografia     185
  
  ROZDZIAŁ 9. Jak zostałem etnografem. Opowieść konfesyjna (Gideon Kunda) (tłum. Filip Rogalski)     189
  9.1. Moje początki     190
  9.1.1. Wojsko: pytania zasadnicze     191
  9.1.2. Ekonomia: pierwsze poszukiwania odpowiedzi     191
  9.1.3. Psychoanaliza: lekcja interpretacji     192
  9.1.4. Psychologia organizacji: nauka metody     194
  9.1.5. Zarządzanie: kolejny zwrot w karierze     198
  9.2. Ameryka i jej postacie     199
  9.3. Badania nabierają kształtu     201
  9.4. Nareszcie w terenie     202
  9.5. Interpretacja w terenie     204
  9.5.1. Przełom: pojawia się sens     205
  9.5.2. Badania nakierowane: pościg za kulturą     207
  9.6. Po terenie: interpretacja wstecz     208
  9.7. Sztuka kodowania     209
  9.8. Sztuka i rzemiosło pisania     212
  9.9. Na zakończenie     214
  
  ROZDZIAŁ 10. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania (David M. Boje, Nazanin Tourani) (tłum. Marta Höffner)     215
  10.1. Komunikacja poprzez kulturę     216
  10.2. Żywa materialność i metodologia ontologicznego opowiadania     218
  10.3. Fizyka kwantowa a praktyka opowiadania     220
  10.3.1. Ontologia sprawczego realizmu     222
  10.4. Teoria aktora-sieci a żywa materialność praktyk opowiadania     225
  10.4.1. Całostka – materialność – onto-historia     226
  10.5. Praktyka opowiadania wśród autochtonów a żywa materialność     230
  10.5.1. Żywa materialność     230
  10.5.2. Czas     234
  10.5.3. Przestrzeń     235
  
  Bibliografia     240
  Indeks nazwisk     243
  Nota o autorach     249
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia