Firma we współczesnej myśli ekonomicznej

-20%

Firma we współczesnej myśli ekonomicznej

Studium teoretyczno-metodologiczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

43,88  54,85

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

43,8854,85

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Teoria firmy jest, obok teorii rynków i konkurencji, najważniejszą częścią współczesnej mikroekonomii. Jej osiągnięcia mają istotne znaczenie dla opisu i wyjaśniania decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie w kwestiach rozmiarów i struktury produkcji, cen oferowanych do sprzedaży dóbr i usług oraz wielkości i struktury ponoszonych dla ich wykonania nakładów. Praktycznie nie ma podręcznika do mikroekonomii, w którym nie poruszano by zagadnień związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Problematyka ta jest również przedmiotem ciągłych zainteresowań nauk o zarządzaniu. Pojęcia firmy i przedsiębiorstwa używane są zwykle zamiennie, chociaż z punktu widzenia mikroekonomii nie są one tożsame. Tylko w przypadku przedsiębiorstwa wytwarzającego na wymianę jeden produkt można je traktować jako synonimy. współczesny świat firm (przedsiębiorstw) jest niezwykle bogaty i zróżnicowany. Wiedza potoczna i teoretyczna jest w tym zakresie ogromna. Jednakże, pomimo dynamicznego rozwoju badań teoretycznych i empirycznych dotyczących problematyki przedsiębiorstwa, ciągle nie ma jednomyślności i precyzji co do tak fundamentalnych kwestii, jak: status ontologiczny firmy, czynniki determinujące jej wielkość i wewnętrzną strukturę, cele działalności przedsiębiorstw, sposób ich zachowania się na rynku, wpływ otoczenia na efekty działalności firmy, ocena warunków sukcesu i przyczyn porażek, powody zróżnicowania populacji przedsiębiorstw w branży czy wreszcie tak podstawowa sprawa, jak przyczyny powstawania firm. Listę tę można by bez problemu jeszcze wydłużyć, ale i bez tego łatwo docenić teoretyczną i praktyczną doniosłość wspomnianych wyżej problemów.


Liczba stron616
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2487-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Rozdział 1. Neoklasyczna teoria firmy /    55
  1.1. Charakterystyka neoklasycznego modelu przedsiębiorstwa /    55
  1.2. Krytyka i obrona modelu neoklasycznego /    69
  1.3. Wnioski /    84
  Rozdział 2. Menedżerska teoria firmy /    90
  2.1. Prekursorzy i głowni reprezentanci /    91
  2.2. Własność i kontrola /    119
  2.3. Wnioski /    140
  Rozdział 3. Behawioralna teoria firmy /    143
  3.1. Firma jako koalicja grup interesów /    143
  3.2. Struktura organizacyjna a sposób i efektywność funkcjonowania firmy /    155
  3.3. Koncepcja X-efektywności /    173
  3.4. Relacje firmy z otoczeniem /    182
  3.5. Ocena behawioralnej teorii firmy /    196
  3.6. Wnioski /    200
  Rozdział 4. Firma w nowej ekonomii instytucjonalnej /    203
  4.1. Relacje kontraktowe jako podstawa ekonomicznej teorii firmy /    203
  4.2. Teoria kosztów transakcyjnych /    214
  4.3. Teoria agencji /    252
  4.4. Ewolucyjna teoria firmy /    274
  4.5. Wnioski /    298
  Rozdział 5. Przedsiębiorstwo w teorii gospodarki socjalistycznej /    300
  5.1. Istota i pozycja przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej /    301
  5.2. Behawioralne aspekty przedsiębiorstwa socjalistycznego /    330
  5.3. Ocena dokonań teorii przedsiębiorstwa socjalistycznego /    341
  5.4. Wnioski /    349
  Rozdział 6. Ekonomiczna teoria firmy a procesy zmian systemowych w gospodarkach postsocjalistycznych /    352
  6.1. Propozycje kierunków badań /    353
  6.2. Znaczenie modelu przedsiębiorstwa państwowego /    365
  6.3. Przekształcenia własnościowe /    381
  6.4. Ścieżki wejścia do biznesu /    396
  6.5. Przedsiębiorstwo i przedsiębiorczość w modelach transformacji /    408
  6.6. Problemy metodologiczne /    425
  6.7. Wnioski /    434
  Rozdział 7. Ontologia i epistemologia firmy /    438
  7.1. Podstawowe pytania filozofii nauki /    438
  7.2. Ontologia firmy /    445
  7.3. Epistemologia firmy /    482
  7.4. Wnioski /    531
  Uwagi końcowe /    540
  Wykaz literatury /    571
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia