Ciało w tańcu Analiza socjologiczna

Ciało w tańcu Analiza socjologiczna

2 oceny

Format:

ibuk

Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna to jedna z pierwszych polskich publikacji z zakresu socjologii tańca, a także jedna z niewielu traktujących o socjologii ciała opartych na wynikach wieloletnich badań empirycznych. W książce znajdzie Czytelnik opis etnograficzny środowiska tańca towarzyskiego, gdzie podejmowana jest m.in. tematyka rozwoju kariery tanecznej, kształtowania tożsamości, budowania pozycji w hierarchii grupowej. Autorka proponuje także interesującą koncepcję społecznego konstruowania cielesności, czyli wpływu procesów społecznych na ciało jednostki. Przydatny badaczom cielesności z pewnością okaże się zaproponowany przegląd metod i technik badawczych wykorzystywanych w badaniach socjologicznych nad tańcem i ciałem, oraz opis paradygmatu teoretycznego i koncepcji wykorzystanych do wyjaśnienia zjawisk zaobserwowanych w środowisku społecznym tańca towarzyskiego.
Książkę skierowana jest głównie do socjologów zajmujących się cielesnością, badaniem karier, socjalizacją, ale także do badaczy innych dziedzin, takich jak psychologia, pedagogika, etnologia, ale także do praktyków- nauczycieli tańca i tancerzy różnych stylów.


Rok wydania2012
Liczba stron302
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7525-649-9
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  1. Ciało – taniec – metoda    13
  1.1. Wstęp     15
  1.2. Metodologia teorii ugruntowanej     15
  1.3. Techniki zbierania danych     16
  1.3.1. Wywiad    16
  1.3.2. Obserwacja    19
  1.3.3. Techniki zbierania danych z wykorzystaniem fotografii     20
  1.3.4. Wywiad z użyciem fotografii     21
  1.3.5. Wywiad z wykorzystaniem analizy wideo     22
  1.4. Opis etnograficzny     26
  1.5. Autoetnografia     27
  1.6. Triangulacja     28
  1.7. Techniki analizy danych     29
  1.7.1. Kodowanie teoretyczne     32
  1.8. Problemy metodologiczne w badaniu zjawiska cielesności     34
  2. Ciało – taniec – teoria     39
  2.1. Wstęp     41
  2.2. Perspektywa interakcjonizmu symbolicznego oraz jego podstawowe założenia     41
  2.3. Aspekty socjologiczne i psychologiczne w koncepcjach fenomenologicznych Edmunda Husserla i Alfreda Schütza     46
  2.4. Pojęcie cielesności i fenomenologia Maurice’a Merleau-Pontiego     49
  2.5. Koncepcja światów społecznych     53
  2.6. Perspektywa dramaturgiczna Ervinga Goffmana     59
  2.7. Socjologiczne koncepcje cielesności     61
  2.8. Socjologiczne i antropologiczne koncepcje tańca     71
  2.9. Zarys historii tańca towarzyskiego     78
  3. Ciało – taniec – działanie     85
  3.1. Wstęp     87
  3.2. Subświat społeczny tańca towarzyskiego – opis etnograficzny     87
  3.2.1. Strategiczne wstępowanie     87
  3.2.2. Rozpoczęcie kariery tanecznej     94
  3.2.3. Warunki interweniujące     96
  3.2.4. Instytucjonalizacja w subświecie tańca towarzyskiego     105
  3.2.5. Rywalizacja     116
  3.2.6. Rola sędziego i kryteria oceny tańca     122
  3.2.7. Role innych osób. Taniec jako działanie społeczne     129
  3.2.8. Proces stawania się tancerzem     173
  3.2.9. Filozofia wyjątkowości     210
  3.2.10. Wygląd tancerza     211
  3.2.11. Aspekt estetyczny i konwencja tańca     217
  3.2.12. Wyodrębniona rzeczywistość tańca     219
  3.3. Społeczne konstruowanie cielesności – analiza interakcjonistyczna     224
  3.3.1. Perspektywy postrzegania ciała. Ciało jako narzędzie, aktor, materiał     224
  3.3.2. Ostrzenie narzędzia     245
  3.3.3. Polerowanie narzędzia     251
  3.3.4. Komunikowanie cielesności     253
  3.3.5. Praca nad przestrzenią     262
  3.4. Wnioski     272
  Podsumowanie     275
  Naturalna historia badania     283
  Bibliografia     287
  Załączniki     297
RozwińZwiń