INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna to jedna z pierwszych polskich publikacji z zakresu socjologii tańca, a także jedna z niewielu traktujących o socjologii ciała opartych na wynikach wieloletnich badań empirycznych. W książce znajdzie Czytelnik opis etnograficzny środowiska tańca towarzyskiego, gdzie podejmowana jest m.in. tematyka rozwoju kariery tanecznej, kształtowania tożsamości, budowania pozycji w hierarchii grupowej. Autorka proponuje także interesującą koncepcję społecznego konstruowania cielesności, czyli wpływu procesów społecznych na ciało jednostki. Przydatny badaczom cielesności z pewnością okaże się zaproponowany przegląd metod i technik badawczych wykorzystywanych w badaniach socjologicznych nad tańcem i ciałem, oraz opis paradygmatu teoretycznego i koncepcji wykorzystanych do wyjaśnienia zjawisk zaobserwowanych w środowisku społecznym tańca towarzyskiego.
Książkę skierowana jest głównie do socjologów zajmujących się cielesnością, badaniem karier, socjalizacją, ale także do badaczy innych dziedzin, takich jak psychologia, pedagogika, etnologia, ale także do praktyków- nauczycieli tańca i tancerzy różnych stylów.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 302 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-649-9 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Ciało – taniec – metoda | 13 |
1.1. Wstęp | 15 |
1.2. Metodologia teorii ugruntowanej | 15 |
1.3. Techniki zbierania danych | 16 |
1.3.1. Wywiad | 16 |
1.3.2. Obserwacja | 19 |
1.3.3. Techniki zbierania danych z wykorzystaniem fotografii | 20 |
1.3.4. Wywiad z użyciem fotografii | 21 |
1.3.5. Wywiad z wykorzystaniem analizy wideo | 22 |
1.4. Opis etnograficzny | 26 |
1.5. Autoetnografia | 27 |
1.6. Triangulacja | 28 |
1.7. Techniki analizy danych | 29 |
1.7.1. Kodowanie teoretyczne | 32 |
1.8. Problemy metodologiczne w badaniu zjawiska cielesności | 34 |
2. Ciało – taniec – teoria | 39 |
2.1. Wstęp | 41 |
2.2. Perspektywa interakcjonizmu symbolicznego oraz jego podstawowe założenia | 41 |
2.3. Aspekty socjologiczne i psychologiczne w koncepcjach fenomenologicznych Edmunda Husserla i Alfreda Schütza | 46 |
2.4. Pojęcie cielesności i fenomenologia Maurice’a Merleau-Pontiego | 49 |
2.5. Koncepcja światów społecznych | 53 |
2.6. Perspektywa dramaturgiczna Ervinga Goffmana | 59 |
2.7. Socjologiczne koncepcje cielesności | 61 |
2.8. Socjologiczne i antropologiczne koncepcje tańca | 71 |
2.9. Zarys historii tańca towarzyskiego | 78 |
3. Ciało – taniec – działanie | 85 |
3.1. Wstęp | 87 |
3.2. Subświat społeczny tańca towarzyskiego – opis etnograficzny | 87 |
3.2.1. Strategiczne wstępowanie | 87 |
3.2.2. Rozpoczęcie kariery tanecznej | 94 |
3.2.3. Warunki interweniujące | 96 |
3.2.4. Instytucjonalizacja w subświecie tańca towarzyskiego | 105 |
3.2.5. Rywalizacja | 116 |
3.2.6. Rola sędziego i kryteria oceny tańca | 122 |
3.2.7. Role innych osób. Taniec jako działanie społeczne | 129 |
3.2.8. Proces stawania się tancerzem | 173 |
3.2.9. Filozofia wyjątkowości | 210 |
3.2.10. Wygląd tancerza | 211 |
3.2.11. Aspekt estetyczny i konwencja tańca | 217 |
3.2.12. Wyodrębniona rzeczywistość tańca | 219 |
3.3. Społeczne konstruowanie cielesności – analiza interakcjonistyczna | 224 |
3.3.1. Perspektywy postrzegania ciała. Ciało jako narzędzie, aktor, materiał | 224 |
3.3.2. Ostrzenie narzędzia | 245 |
3.3.3. Polerowanie narzędzia | 251 |
3.3.4. Komunikowanie cielesności | 253 |
3.3.5. Praca nad przestrzenią | 262 |
3.4. Wnioski | 272 |
Podsumowanie | 275 |
Naturalna historia badania | 283 |
Bibliografia | 287 |
Załączniki | 297 |