Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 2: Klucz do wspólnej przyszłości

-20%

Dialog chrześcijańsko-muzułmański, t. 2: Klucz do wspólnej przyszłości

6 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,20  19,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,2019,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W dniach 19–20 października 2011 roku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu odbyła się druga międzynarodowa konferencja poświęcona teorii i praktyce chrześcijańsko-muzułmańskiego dialogu. Do jej organizacji zachęciły nas pozytywne echa pierwszej konferencji z października 2010 roku oraz dobre przyjęcie opublikowanych materiałów pokonferencyjnych (Wydawnictwo Naukowe UMK Toruń, 2011). Mamy podstawy, aby sądzić, że zarówno konferencja, jak i publikacja przyczyniły się do przełamywania „wzajemnej ignorancji”, wzbogaciły naszą wiedzę o partnerach religijnego dialogu i o naszych religiach, określiły szanse oraz wskazały wyzwania i zagrożenia chrześcijańsko-muzułmańskiego dialogu we współczesnym świecie. Uświadomiły także, że zarówno chrześcijaństwo, jak i islam są nie tylko wiarą, ale także wiedzą, nauką i historią. Oba wyznania są również systemem wartości ważnych dla współczesnego świata; wśród tych wartości na pierwszym miejscu należy wymienić pokój. Toruńskiej konferencji patronują dwie wybitne osobistości reprezentujące świat chrześcijański oraz świat islamu, darzący się szacunkiem i doskonale rozumiejący się zwolennicy i orędownicy międzyreligijnego dialogu – błogosławiony Jan Paweł II oraz Fethullah Gulen. W niniejszym tomie pomieściliśmy teksty wygłoszonych podczas konferencji referatów, których autorzy podejmowali różnorodne aspekty chrześcijańsko-muzułmańskiego dialogu: od zagadnień metodologiczno- merytorycznych, poprzez pogłębioną refleksję o orędownikach dialogu, przemyślenia dotyczące praktyki dialogowej, informacji o chrześcijańsko-muzułmańskich relacjach w wielowyznaniowym, wielonarodowym, wielokulturowym i wielojęzycznym Wielkim Księstwie Litewskim, aż do literackich ujęć chrześcijaństwa oraz islamu. W sumie prezentujemy Czytelnikowi dwadzieścia różnorodnych opracowań autorskich, będących pokłosiem dwudniowych obrad. Organizatorzy konferencji serdecznie dziękują za pomoc w jej organizacji, za obecność i udział w obradach patronom honorowym, szanownym gościom, referentom oraz wszystkim jej uczestnikom. Szczególnie gorące podziękowania kierujemy pod adresem patronów honorowych konferencji: reprezentującego Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego członka Zarządu Sławomira Kopyścia oraz reprezentującego Prezydenta Miasta Torunia – Wiceprezydenta Ludwika Szuby. Swą obecnością na uroczystym otwarciu konferencji zaszczycili organizatorów. Ich Ekscelencje Ambasadorowie krajów arabskich: J.E. Ambasador Republiki Jemeńskiej, Ali Ali Abdulaziz Aqlan; J.E. Ambasador Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Asim Mirza Ali Mohamed Al-Rahma; J.E. Ambasador Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, Abdelkader Khemri, którym przekazujemy nasze wyrazy wdzięczności i głębokiego szacunku. W konferencji uczestniczył jako gość honorowy, a zarazem jako współorganizator i współgospodarz spotkania, p. Selcuk Mustafa Ozcan, prezes Instytutu Dialogu Dunaj, któremu również składamy serdeczne podziękowania. Słowa powitania w imieniu Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz władz Wydziału Filologicznego skierował do organizatorów i uczestników konferencji Dziekan prof. Adam Bednarek. Miło nam było gościć również przedstawicieli ważnych dla międzyreligijnego dialogu Instytucji od wielu lat efektywnie realizujących dialog nie tylko w teorii, ale także w praktyce: ks. prof. Waldemara Chrostowskiego – przewodniczącego Stowarzyszenia Biblistów Polskich; ks. dra Adama Wąsa oraz dra Artura Konopackiego – współprzewodniczących Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Jeszcze raz dziękujemy wszystkim uczestnikom naszego spotkania: patronom honorowym, gościom, referentom, słuchaczom oraz dyskutantom. W osobach referentów podziękowania kierujemy zarazem do autorów tekstów zamieszczonych w niniejszym tomie.


Liczba stron318
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2932-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od redaktorów /     9
  
  Czesław Łapicz, Wprowadzenie /    17
  
  METODOLOGICZNE I MERYTORYCZNE ASPEKTY DIALOGU CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKIEGO
  
  Ks. Waldemar Chrostowski, Zasady dialogu religijnego w odniesieniu do relacji chrześcijańsko-muzułmańskich – perspektywa katolicka /    23
  
  Davut Han Aslan, Koncepcja dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego w islamie /    43
  
  Bassam Aouil, Czy dialog chrześcijańsko-muzułmański ma sens? Jeżeli tak – to jaki? Kto ma go prowadzić i po co? /    53
  
  Aldona Maria Piwko, Modlitwa, post, jałmużna – chrześcijańskie i muzułmańskie drogowskazy do wspólnej przyszłości /    61
  
  Marcin Grodzki, Dialog chrześcijańsko-muzułmański w świetle badań naukowych zachodnioeuropejskiej szkoły rewizjonizmu islamistycznego /    75
  
  ORĘDOWNICY MIĘDZYRELIGIJNEGO DIALOGU
  
  Dorota Rudnicka-Kassem, Pacem in terris: nieustanne zaangażowanie. Misja dialogiczna w orędziach Jana Pawła II na Światowy Dzień Pokoju /    89
  
  Eugeniusz Sakowicz, Dialog „kluczem do zamku”… M. Fethullaha Gulena „wizja” pedagogiki dialogu /    103
  
  Magdalena Lewicka, Między teorią a praktyką – Gulenowski model dialogu międzywyznaniowego /117
  
  Michał Moch, Sercem szukamy jedności. Matta ăl-Miskin – wybitny myśliciel, teolog i orędownik dialogu /    143
  
  DIALOG CHRZEŚCIJAŃSKO-MUZUŁMAŃSKI W PRAKTYCE
  
  Kazimierz Banek, Islam na Krymie (aspekt dialogu międzyreligijnego) /    159
  
  Selim Chazbijewicz, Dialog chrześcijańsko-muzułmański w Polsce w kontekście sytuacji dialogicznej w Rosji, na Białorusi i Ukrainie /    179
  
  Selcuk Mustafa Ozcan, Wkład Fethullaha Gulena w rozwój dialogu międzywyznaniowego w Turcji /    187
  
  Michał Łyszczarz, Tożsamość etniczna i generacyjna młodego pokolenia polskich Tatarów. Stosunek otoczenia sąsiedzkiego do odmienności kulturowej w świetle badań empirycznych /    201
  
  MUZUŁMANIE WŚRÓD CHRZEŚCIJAN W WIELKIM KSIĘSTWIE LITEWSKIM
  
  Czesław Łapicz, Językowe aspekty chrześcijańsko-muzułmańskiego dyskursu: dysputy teologiczne a międzyreligijny dialog /    219
  
  
  
  Artur Konopacki, Raz jeszcze o konwersjach Tatarow – postulaty badawcze /    259
  
  CHRZEŚCIJANIE I MUZUŁMANIE W SZTUCE I LITERATURZE
  
  Arleta Szulc, Bóg jednoczący wszystkie narody w przekładach odzwierciedlonych w cerkiewnosłowiańskich redakcjach Księgi Psalmów /    267
  
  Magdalena Kubarek, Chrześcijanie i muzułmanie w twórczości Rafika Schamiego – literacka fikcja a rzeczywistość /    283
  
  Zdzisław Preisner, Między chrześcijaństwem a islamem – dwa tysiące lat świetności Stambułu /    297
  
  Noty o autorach /    309
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia