Prestiż

-20%

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,24  25,30

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

20,2425,30

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Fragment Wprowadzenia


"To, co zamierzam powiedzieć na temat prestiżu, będzie zarysem trzech problemów, zazwyczaj lekko zaniedbanych. Spróbuję je zaprezentować nieco inaczej.
Należy przede wszystkim postawić pytanie, czym jest prestiż, nazywany też poważaniem, szacunkiem, estymą, respektem, honorem, wreszcie statusem społecznym. Z jednej strony, jest wartością, którą daje się innym, a z drugiej – samemu się ją otrzymuje. Wzgląd na prestiż skłania ludzi do określonych zachowań, choć oczywiście nie wszystkim zależy na prestiżu w takim samym stopniu. Jego najważniejszym elementem jest hierarchia, której przyjrzymy się najdokładniej – „prestiż dzieli ludzi na tych mniej i bardziej znaczących; bardzo podobnie jak różnicują ludzi zamożność, poziom wykształcenia czy władzy, tyle tylko, że prestiż jest wyrazem świadomości, w odróżnieniu od obiektywnych wymiarów”. Do tej encyklopedycznej definicji dodajmy, że to, co jest dlań charakterystyczne, dotyczy zdolności do syntetycznego ujmowania bardzo różnych aspektów oceny w jeden wymiar gradacji. Podlegają jej cechy osobiste, role i pozycje społeczne jednostek. Znaczenie prestiżu jest tym większe, im bardziej ludzie kierują się nim na co dzień w sytuacjach związanych z podejmowaniem ważnych decyzji. Na jego konsekwencje wpływające na kształt makrostruktur dość wcześnie zwrócił uwagę Max Weber, który zaliczył prestiż do jednej z trzech podstawowych płaszczyzn nierówności – oprócz zakresu władzy i podziałów klasowych utożsamianych z ekonomicznym statusem. Czy można mówić o niewielkim zaniedbaniu w sąsiedztwie takiego nazwiska? Powodem jest jednostronność dotychczasowych ustaleń. Koncentrują się one na prestiżu, który ma się z racji wykonywanego zawodu, stanowiska i innych elementów wynikających z globalnej pozycji społecznej; kwestia psychologicznych gratyfikacji otrzymywanych za osobiste atrybuty, jak i krótkotrwałych aktów wymiany prestiżu w określonych sytuacjach nie została natomiast należycie przedstawiona. Do tych spraw próbuję się w niniejszej publikacji ustosunkować, opierając się na wynikach własnych badań z 1998 r."


Liczba stron210
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2723-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Rozdział 1. Czym jest prestiż? /    13
  Aspekt syntezy i wymiany – dwie podstawowe własności /    13
  Czym różni się prestiż od innych stosunków społecznych? /     21
  Empiryczne ilustracje odmienności normy prestiżu od innych norm /    31
  Autonomia na zmieniających się fundamentach /    38
  Rozdział 2. Rodzaje i źródła prestiżu /    41
  Prestiże: osobisty, pozycyjny, sytuacyjny i zinstytucjonalizowany /    41
  Dwie ilustracje /    52
  Monopol honoru w feudalizmie /    52
  Pojedynek jako sprawa honorowa /    61
  Sacrum: na jakie pytania socjologia nie odpowiedziała w kwestii praprzyczyn prestiżu? /    66
  Rozdział 3. Społeczeństwa statusowe i społeczeństwa oparte na kontrakcie /    71
  Zmiana u podstaw /    71
  Zalety elityzmu /    74
  Wielobarwność prestiżu, czyli postmodernizm /    77
  Od społeczeństw statusowych do społeczeństw kontraktu /    83
  Rozdział 4. Treść i siła norm prestiżu w polsce /    87
  Kształt globalnej hierarchii /    88
  Prestiż jako rekompensata /    91
  Spadek zgodności ocen /    99
  Przyczyny dezintegracji /    104
  Giełdy prestiżu /    110
  Przejściowa anomia i wzory ocen /    112
  Rozdział 5. Jak w polsce ludzie definiują prestiż? /    115
  Prestiż widziany przez rolnika, robotnika i inteligenta /    116
  Wywiad z sołtysem /    117
  Wywiad z robotnikiem /    124
  Wywiad z inteligentem /    127
  Definicje prestiżu /    131
  Prestiż osobisty /    131
  6 SPIS TREŚCI
  Konteksty dotyczące prestiżu osobistego /    138
  Prestiż pozycji /    140
  O tym się nie mówi – konwencjonalny prestiż /    142
  Prestiż okazjonalny /    146
  Syntetyczny wymiar – wielość kryteriów /    148
  Rozdział 6. Subiektywna ważność prestiżu /    149
  Prestiż a bogactwo, wykształcenie i władza /    150
  Czy ludziom zależy na prestiżu? /    157
  Pomniejszanie czyjegoś prestiżu /    162
  Poczucie bycia lepszym lub gorszym /    166
  Konkluzja dotycząca ważności prestiżu /    175
  Rozdział 7. Funkcje prestiżu /    177
  Kryteria prestiżu /    177
  Właściwe pozycje /    177
  Czynniki dostępu do pozycji /    179
  Walory osobiste /    180
  Hierarchia zasług /    183
  Prestiż a potrzeby jednostek /    189
  Zakończenie /    193
  Bibliografia /    197
  Summary /    203
  Indeks osobowy /    207
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia