Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,75

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Stereotypowe myślenie o płci jest więc nadal wpisane w naszą codzienność, funkcjonuje nie tylko w sferze opiniodawczej, ale i – co oczywiste – w samej literaturze. Założenia na temat płci formułowane są mniej lub bardziej świadomie, zawsze jednak stanowią odzwierciedlenie rzeczywistości kulturowej, w której żyjemy. W niniejszej książce jako cel postawiłam sobie zbadanie wzorców płciowych i kobiecego repertuaru topicznego literatury dla dzieci i młodzieży. Przez wzorce płciowe rozumiem wszelkie jawne komunikaty dotyczące płci kulturowej, z którymi dzieci i młodzież stykają się w procesie lektury. Chodzi zarówno o zapisany w literaturze proces budowania tożsamości rodzajowej, jak i o przypisane płciom role społeczne, a także o utrwalone stereotypy kobiecości i męskości71. Przez toposy kobiece i feministyczne rozumiem funkcjonujące w literaturze zespoły wyobrażeń dotyczące kobiecości, a realizujące się poprzez określone typy baśniowych postaci. Repertuar topiczny zawężony został do penetrowania dziedziny topiki żeńskiej. Taki wybór podyktowany jest moimi zainteresowaniami badawczymi.
(Ze Wstępu)


Liczba stron273
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-174-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    5
  CZĘŚĆ PIERWSZA – WZORCE PŁCIOWE    19
  Rozdział I. GENDER W BAŚNI    21
  1. PŁEĆ A TRADYCJA KULTURY    21
  Kobieta jako symbol zła    22
  Fabularna i psychologiczna rola zakazów    26
  Baśniowe próby dziewcząt i chłopców jako wzorce socjalizacyjne    31
  Dojrzewanie chłopca i dziewczynki z perspektywy genderowej    40
  Brak – pasywność – podporządkowanie jako psychoseksualny model dojrzewania dziewczynki w baśniach braci Grimm i Charles’a Perraulta    45
  Destrukcyjność męskiej seksualności i zbawcza rola kobiety – baśnie o narzeczonym zaklętym w zwierzę    53
  Dojrzewanie mężczyzny do związków – baśnie o narzeczonej zaklętej w zwierzę    56
  2. POZA PATRIARCHALNYM STEREOTYPEM    59
  Spotkać czarownicę    59
  Kobieta w baśni rosyjskiej    64
  Dziewczęce baśnie inicjacyjne    69
  Rozdział II. PŁEĆ W TWÓRCZOŚCI HANSA CHRISTIANA ANDERSENA    74
  1. KULT PRAWDZIWEJ KOBIECOŚCI    74
  2. KOBIETA WIKTORIAŃSKA    77
  3. OD CYTATOWOŚCI PŁCI DO TOŻSAMOŚCI NIENORMATYWNEJ    82
  4. CIEŃ CIENIA    86
  5. KOBIECOŚĆ DEMONICZNA    89
  6. KOBIECOŚĆ OCALAJĄCA    92
  Rozdział III. KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ W PROZIE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY    97
  1. KOBIECOŚĆ    97
  Od socjalizacji ku kobiecości do ról płciowych    97
  Płeć w perspektywie emancypacyjnej    104
  Pryzmaty rodzaju    107
  Społeczne nakazy roli płciowej    112
  Tożsamość kobieca jako konstrukt gender    117
  2. MĘSKOŚĆ    122
  Męskość i powieść przygód    122
  Męskość jako niebezpieczna zabawa    125
  Chłopiec, który „czuje się w świecie, jak u siebie w domu”    130
  Chłopiec jako superman    133
  Kryzys supermana    137
  CZĘŚĆ DRUGA – KOBIECY REPERTUAR TOPICZNY    141
  Rozdział I. BAŚNIOWE DZIEDZICTWO    143
  Rozdział II. TOPIKA KOBIECA    148
  1. W KRĘGU ZNACZEŃ KOPCIUSZKA    148
  Wzorcowa opowieść o utracie Matki i wejściu dziewczynki do świata Ojca    148
  Wśród wątków baśni    148
  Córka Matki    150
  Córka Ojca    155
  Tajemniczy opiekunowie    157
  Kobiety wobec siebie. Kopciuszek, siostry i macocha królewny Śnieżki    160
  Mężczyzna i jego „charakter ekonomiczny”    160
  Macocha Królewny Śnieżki    161
  Konstruowanie kobiecości    164
  Zazdrosne siostry i maskarada. „Kopciuszek” bez Kopciuszka    168
  2. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE NEGATYWNE    171
  Czarownica w literaturze dla dzieci    171
  Kiedy zło przybiera postać pięknej kobiety    173
  3. PIĘKNE I BESTIE    180
  Struktura opowieści i współczesne pytania    180
  Matka, której nie ma    183
  Piękna i Bestia jako antybaśń    185
  Urok śmiertelnych zaślubin    189
  Bestia jako Inny    193
  Kto zdejmie zaklęcie?    196
  Rozdział III. TOPIKA FEMINISTYCZNA    201
  1. OBUDZENIE ŚPIĄCEJ KRÓLEWNY    201
  Po rewolucji seksualnej    201
  Z ducha Matki. Znaczenie psychoseksulnej symboliki matriarchalnej    203
  Silniejsze od Ojca. Przekroczenie perspektywy Freuda    208
  2. PERSWAZYJNOŚĆ MAŁEJ SYRENY I CZERWONEGO KAPTURKA    219
  Moje ciało jest moim głosem    219
  Opowiedzenie traumy    226
  „Zejście w wilczość”    233
  3. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE AFIRMATYWNE    234
  Magia mężczyzn, magia kobiet    235
  Czarownica: Kobieta-Natura    238
  Czarownica-Bogini    241
  ZAKOŃCZENIE    249
  BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA    256
  BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA    260
  ABSTRACT    268
  NOTA BIBLIOGRAFICZNA    270
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia