Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

15,75

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Stereotypowe myślenie o płci jest więc nadal wpisane w naszą codzienność, funkcjonuje nie tylko w sferze opiniodawczej, ale i – co oczywiste – w samej literaturze. Założenia na temat płci formułowane są mniej lub bardziej świadomie, zawsze jednak stanowią odzwierciedlenie rzeczywistości kulturowej, w której żyjemy. W niniejszej książce jako cel postawiłam sobie zbadanie wzorców płciowych i kobiecego repertuaru topicznego literatury dla dzieci i młodzieży. Przez wzorce płciowe rozumiem wszelkie jawne komunikaty dotyczące płci kulturowej, z którymi dzieci i młodzież stykają się w procesie lektury. Chodzi zarówno o zapisany w literaturze proces budowania tożsamości rodzajowej, jak i o przypisane płciom role społeczne, a także o utrwalone stereotypy kobiecości i męskości71. Przez toposy kobiece i feministyczne rozumiem funkcjonujące w literaturze zespoły wyobrażeń dotyczące kobiecości, a realizujące się poprzez określone typy baśniowych postaci. Repertuar topiczny zawężony został do penetrowania dziedziny topiki żeńskiej. Taki wybór podyktowany jest moimi zainteresowaniami badawczymi.
(Ze Wstępu)


Liczba stron273
WydawcaWydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-174-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     5
  CZĘŚĆ PIERWSZA – WZORCE PŁCIOWE     19
  Rozdział I. GENDER W BAŚNI     21
  1. PŁEĆ A TRADYCJA KULTURY     21
  Kobieta jako symbol zła     22
  Fabularna i psychologiczna rola zakazów     26
  Baśniowe próby dziewcząt i chłopców jako wzorce socjalizacyjne     31
  Dojrzewanie chłopca i dziewczynki z perspektywy genderowej     40
  Brak – pasywność – podporządkowanie jako psychoseksualny model dojrzewania dziewczynki w baśniach braci Grimm i Charles’a Perraulta     45
  Destrukcyjność męskiej seksualności i zbawcza rola kobiety – baśnie o narzeczonym zaklętym w zwierzę     53
  Dojrzewanie mężczyzny do związków – baśnie o narzeczonej zaklętej w zwierzę     56
  2. POZA PATRIARCHALNYM STEREOTYPEM     59
  Spotkać czarownicę     59
  Kobieta w baśni rosyjskiej     64
  Dziewczęce baśnie inicjacyjne     69
  Rozdział II. PŁEĆ W TWÓRCZOŚCI HANSA CHRISTIANA ANDERSENA     74
  1. KULT PRAWDZIWEJ KOBIECOŚCI     74
  2. KOBIETA WIKTORIAŃSKA     77
  3. OD CYTATOWOŚCI PŁCI DO TOŻSAMOŚCI NIENORMATYWNEJ     82
  4. CIEŃ CIENIA     86
  5. KOBIECOŚĆ DEMONICZNA     89
  6. KOBIECOŚĆ OCALAJĄCA     92
  Rozdział III. KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ W PROZIE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY    97
  1. KOBIECOŚĆ     97
  Od socjalizacji ku kobiecości do ról płciowych     97
  Płeć w perspektywie emancypacyjnej     104
  Pryzmaty rodzaju     107
  Społeczne nakazy roli płciowej     112
  Tożsamość kobieca jako konstrukt gender     117
  2. MĘSKOŚĆ     122
  Męskość i powieść przygód     122
  Męskość jako niebezpieczna zabawa     125
  Chłopiec, który „czuje się w świecie, jak u siebie w domu”    130
  Chłopiec jako superman     133
  Kryzys supermana     137
  CZĘŚĆ DRUGA – KOBIECY REPERTUAR TOPICZNY    141
  Rozdział I. BAŚNIOWE DZIEDZICTWO     143
  Rozdział II. TOPIKA KOBIECA     148
  1. W KRĘGU ZNACZEŃ KOPCIUSZKA     148
  Wzorcowa opowieść o utracie Matki i wejściu dziewczynki do świata Ojca     148
  Wśród wątków baśni     148
  Córka Matki     150
  Córka Ojca     155
  Tajemniczy opiekunowie     157
  Kobiety wobec siebie. Kopciuszek, siostry i macocha królewny Śnieżki     160
  Mężczyzna i jego „charakter ekonomiczny”     160
  Macocha Królewny Śnieżki     161
  Konstruowanie kobiecości     164
  Zazdrosne siostry i maskarada. „Kopciuszek” bez Kopciuszka     168
  2. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE NEGATYWNE     171
  Czarownica w literaturze dla dzieci     171
  Kiedy zło przybiera postać pięknej kobiety     173
  3. PIĘKNE I BESTIE     180
  Struktura opowieści i współczesne pytania     180
  Matka, której nie ma     183
  Piękna i Bestia jako antybaśń     185
  Urok śmiertelnych zaślubin     189
  Bestia jako Inny     193
  Kto zdejmie zaklęcie?     196
  Rozdział III. TOPIKA FEMINISTYCZNA     201
  1. OBUDZENIE ŚPIĄCEJ KRÓLEWNY     201
  Po rewolucji seksualnej     201
  Z ducha Matki. Znaczenie psychoseksulnej symboliki matriarchalnej     203
  Silniejsze od Ojca. Przekroczenie perspektywy Freuda     208
  2. PERSWAZYJNOŚĆ MAŁEJ SYRENY I CZERWONEGO KAPTURKA     219
  Moje ciało jest moim głosem     219
  Opowiedzenie traumy     226
  „Zejście w wilczość”     233
  3. CZAROWNICA JAKO WYOBRAŻENIE AFIRMATYWNE     234
  Magia mężczyzn, magia kobiet     235
  Czarownica: Kobieta-Natura     238
  Czarownica-Bogini     241
  ZAKOŃCZENIE     249
  BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA     256
  BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA     260
  ABSTRACT     268
  NOTA BIBLIOGRAFICZNA     270
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia