POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
W obrębie mickiewiczologii rozumianej jako dzieje badań nad twórczością Adama
Mickiewicza ukształtował się lingwistyczny nurt dociekań, który z dzisiejszej perspektywy można nazwać mickiewiczologią językoznawczą. Dyscyplina ta kształtuje się już przez ponad sto trzydzieści lat. Cały ten okres wypełniały próby poszukiwania źródeł języka Mickiewicza, rozumianego w sensie antropologicznym, a jednocześnie poezjotwórczych mocy tego języka. Był to więc czas formowania się naukowego programu badawczego tej dyscypliny, określanego przez pytania dotyczące jej miejsca i roli w badaniach nad twórczością poety, a także pytania o postawy i koncepcje teoretyczne wyznaczające kierunki opisu fenomenu języka twórcy. Spojrzenie z dzisiejszego punktu widzenia uświadamia zmagania się językoznawców-mickiewiczologów w tym zakresie. Poszukiwanie metod adekwatnych do opisu języka Mickiewicza biegło równolegle z procesem kształtowania się metodologii lingwistyki, która w pierwszej kolejności wpływała na dobór narzędzi badawczych w toku rozwoju mickiewiczologii językoznawczej – od przełomu XIX i XX wieku związanego z rozwojem paradygmatu historyczno-porównawczego przez paradygmat strukturalistyczny – do przełomu XX i XXI wieku, czyli epoki poststrukturalizmu (kognitywizmu). Każda z tych metodologii znalazła swoje urzeczywistnienie w podejściach badawczych do języka poety.
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 215 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-179-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział I | |
Przegląd różnych koncepcji metodologicznych jako tła opisu badań nad językiem dzieł Adama Mickiewicza | 10 |
1. 1. Paradygmaty badań w naukach przyrodniczych i humanistycznych w kontekście teorii Thomasa S. Kuhna | 10 |
1. 2. Dyskusja wokół paradygmatów nauki w badaniach lingwistycznych | 18 |
1. 3. Paradygmat historyczno-porównawczy | 23 |
1. 4. Strukturalistyczne szkoły badawcze i metody badań | 27 |
1. 4. 1. Genewska szkoła strukturalistyczna | 28 |
1. 4. 2. Praska Szkoła Lingwistyczna | 29 |
1. 4. 3. Strukturalizm kopenhaski | 30 |
1. 4. 4. Amerykańskie strukturalistyczne szkoły badawcze | 31 |
1. 5. Generatywizm w lingwistyce | 34 |
1. 6. Semiotyka językoznawcza | 36 |
1. 7. Tekstologia | 39 |
1. 8. Paradygmat kognitywistyczny | 41 |
1. 9. Językoznawstwo polskie w paradygmatach | 44 |
1. 10. Teoria paradygmatu a lingwistyczne teorie znaczenia | 50 |
Rozdział II | |
Wieloparadygmatyczny charakter badań mickiewiczologicznych. Programy, projekty badawcze i postulaty | 54 |
Rozdział III | |
Pierwsze studia lingwistyczne – kształtowanie się metod w badaniach mickiewiczologicznych | 69 |
3. 1. Pierwsze prace badawcze określające kierunki metodologicznych dociekań nad językiem dzieł Adama Mickiewicza (ogólne propozycje i szczegółowe rozwiązania) | 69 |
3. 2. Koncepcje opisu wyrażeń, zwrotów, konstrukcji składniowych. Próby pierwszych studiów leksykalnych (eklektyzm badawczy) | 76 |
3. 3. Między prozą a poezją – pierwsze badania nad rymami Mickiewicza | 93 |
Rozdział IV | |
Perspektywa zmian w koncepcjach opisu tworzywa językowego dzieł poety – Rok Mickiewiczowski 1955 w tradycji badawczej | 102 |
4. 1. Badania autografów dzieł Mickiewicza jako dokumentów kształtowania przez niego warsztatu artystycznego | 102 |
4. 2. Źródła języka Mickiewicza – różne perspektywy badawcze | 115 |
4. 3. Badania nad językiem otoczenia Mickiewicza | 122 |
Rozdział V | |
Między stylistyką strukturalną a integralną. Kształtowanie się nowych koncepcji badawczych | 129 |
5. 1. Słownik języka Adama Mickiewicza a kształtowanie się nowych koncepcji badawczych | 129 |
5. 2. Przegląd różnych propozycji badawczych | 131 |
5. 3. Interpretacja języka dzieł Mickiewicza na tle różnych propozycji badawczych (pola semantyczne, wyrazy-klucze, statystyka) | 143 |
Rozdział VI | |
Interpretacja Pana Tadeusza jako „tekstu kultury” z perspektywy etnolingwistyki i semantyki kognitywnej | 146 |
6. 1. Od „szczeliny słowa” do „słowa” w koncepcji „językoznawstwa otwartego” – zmiany metodologii badań języka poety | 146 |
6. 2. Językoznawcza tradycja badań mickiewiczologicznych w perspektywie „wiedzy scalonej” | 172 |
Zakończenie | 175 |
Summary | 178 |
Bibliografia | 179 |
Indeks nazwisk | 206 |