POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
„Antropomotoryka” to kompendium wiedzy na temat motoryczności człowieka. Publikacja omawia przede wszystkim procesy i mechanizmy leżące u podstaw motorycznego zachowania człowieka, dokonuje analizy czynności motorycznej jako celowego zachowania i motorycznych kompetencji, przedstawia nowe teorie i modele z tego zakresu. Podręcznik przeznaczony jest głównie dla doktorantów, studentów, a także wykładowców akademii wychowania fizycznego oraz wydziałów wychowania fizycznego innych uczelni. Może być użyteczny również dla nauczycieli, trenerów i instruktorów.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Medycyna sportowa |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5695-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Motoryczność człowieka jako swoisty przedmiot poznania naukowego | 1 |
.1. Podstawy wyodrębniania problematyki motoryczności z całości aspektów poznania człowieka | 1 |
1.2. Antropomotoryka jako dyscyplina naukowa oraz przedmiot dydaktyki akademickiej | 3 |
1.3. Miejsce antropomotoryki w strukturze nauk o kulturze fizycznej | 6 |
2. Teoretyczna koncepcja motoryczności człowieka | 9 |
2.1. Podstawowe pojęcia i zakres ich interpretacji | 9 |
2.2. Strukturalny model motoryczności człowieka | 12 |
3. Uwarunkowania motoryczności | 17 |
3.1. Znamiona motoryczne - teoretyczne założenia i kryteria podziału | 18 |
3.2. Zdolności motoryczne | 20 |
3.2.1. Istota zdolności motorycznych - pojęcie, definicja | 21 |
3.2.2. Teoretyczno-metodologiczne podstawy wyodrębnienia zdolności motorycznych | 23 |
3.2.3. Klasyfikacja zdolności motorycznych | 24 |
3.3. Umiejętności ruchowe | 33 |
3.3.1. Istota, pojęcie, definicja | 33 |
3.3.2. Podział umiejętności ruchowych | 34 |
3.3.3. Strategie porządkowania umiejętności sportowych | 35 |
3.4. Zdolności motoryczne a umiejętności ruchowe | 36 |
3.5. Koncepcja zdolności motorycznych - wątpliwości i uwagi krytyczne | 38 |
3.6. Nowe koncepcje ujęcia uwarunkowań motorycznych | 40 |
3.6.1. Moduły motoryczne | 41 |
3.6.2. Motoryczne kompetencje i ekspertyzy | 43 |
4. Przejawy motoryczności | 51 |
4.1. Cechy ruchu | 51 |
4.1.1. Koncepcje systematyzacji cech ruchu | 52 |
• Cechy mechaniczne | 52 |
• Cechy morfologiczne | 53 |
4.1.2. Cechy ruchu - problemy i kontrowersje | 59 |
4.2. Sprawność motoryczna | 62 |
5. Ruch jako podstawowa forma czynności człowieka | 67 |
5.1. Podstawowe założenia teorii czynności | 67 |
5.2. Zarys systematyki zachowań ruchowych człowieka | 70 |
5.3. Istota czynności ruchowej | 71 |
5.3.1. Czynność ruchowa jako proces systemowy | 71 |
5.3.2. Czynność ruchowa jako proces optymalizacji sytuacji | 73 |
5.3.3. Czynność ruchowa jako intencjonalna organizacja zachowania | 74 |
5.4. Kryteria czynności ruchowej | 76 |
5.4.1. Cel czynności ruchowej | 77 |
5.4.2. Plan czynności ruchowej | 78 |
5.4.3. Kontrola i ocena czynności ruchowej | 79 |
5.5. Struktura czynności ruchowej | 80 |
5.5.1. Formalna struktura czynności | 80 |
5.5.2. Funkcjonalna struktura czynności | 82 |
• Subsystemy czynności - struktury regulacyjne | 82 |
• Poziomy regulacyjne - struktura hierarchiczna | 84 |
• Fazy czynności - struktura czasowa | 87 |
• Zintegrowane ujęcie struktury funkcjonalnej czynności | 89 |
5.6. Zasady organizacji czynności ruchowej | 90 |
5.7. Problemy i uwagi krytyczne | 91 |
5.8. Czynność motoryczna a cechy ruchu | 91 |
6. Koordynacja motoryczna człowieka | 95 |
6.1. Istota i funkcje koordynacji motorycznej | 96 |
6.2. Znaczenie koordynacji motorycznej człowieka | 99 |
6.3. Teoretyczne problemy koordynacji motorycznej | 100 |
6.4. Neurofizjologiczne mechanizmy koordynacji motorycznej | 103 |
7. Teorie i modele kontroli motorycznej | 109 |
7.1. Podstawy wyodrębnienia i rozwoju teorii kontroli motorycznej | 110 |
7.2. Koncepcje mechanistyczno-cybernetyczne (preskryptywne) | 111 |
7.2.1. Teorie reaferentnej kontroli motorycznej (regulacji) | 113 |
• Modele regulacji ruchu | 114 |
- Zasada reaferencji (v. Holst, Mittelstaedt) | 114 |
- Model funkcjonalny (Anochin) | 116 |
- Model pierścienia ruchowego (Bernstein) | 117 |
- Model „dwupierścieniowy" regulacji ruchów (Czchaidze) | 119 |
- Model koordynacji ruchu (Schnabel) | 121 |
- Teoria „poziomów budowy ruchów" (Bernstein) | 121 |
- Model „zamkniętej pętli" (Adams) | 126 |
- Kompleksowy model regulacji czynności ruchowej | 127 |
7.2.2. Teorie programowej kontroli motorycznej (sterowania) | 129 |
• Koncepcje wewnętrznych reprezentacji ruchowych | 130 |
- Programy motoryczne | 132 |
- Teoria uogólnionych programów motorycznych (Schmidt) | 135 |
- Teoria schematów (Schmidt) | 138 |
• Modyfikacje oraz nowe ujęcia koncepcji programów i schematów | 144 |
- Dwustopniowy model (Roth) | 145 |
- Schemat motoryczny (Munzert) | 145 |
- Hipoteza punktu równowagi - przestrzenna reprezentacja ruchu | 146 |
7.2.3. Ogólne uwagi o koncepcjach mechanistyczno-cybernetycznych | 149 |
7.3. Koncepcje dynamiczno-systemowe (emergentne) | 150 |
7.3.1. Teorie ekologiczne | 153 |
7.3.2. Teorie synergetyczne | 157 |
7.3.3. Modele kontroli motorycznej - ujęcia sformalizowane | 171 |
• Modele koneksyjne | 171 |
- Wewnętrzne modele kontroli | 174 |
- Model prosty | 173 |
- Model odwrotny | 173 |
- Modele kombinowane | 174 |
- Koncepcja wielokrotnych połączeń modeli prostych i odwrotnych | 175 |
- Model budowy ruchów MOSAIC | 177 |
7.3.4. Nowe narzędzia opisu kontroli motorycznej | 182 |
• Koncepcja niekontrolowanej rozmaitości | 182 |
• Kontrola w optymalnym sprzężeniu zwrotnym | 184 |
7.3.5. Ogólne uwagi o koncepcjach dynamiczno-systemowych | 187 |
7.4. Rozbieżności między mechanistyczno-cybernetycznymi a dynamiczno -systemowymi koncepcjami kontroli motorycznej | 188 |
7.5. Próby integracji koncepcji kontroli motorycznej | 190 |
8. Motoryczne uczenie się | 195 |
8.1. Uczenie się - istota, definicje | 196 |
8.2. Pamięć - przechowywanie wyników uczenia się | 198 |
8.2.1. Procesy, rodzaje i systemy pamięci | 198 |
8.2.2. Anatomiczne i neurofizjologiczne podstawy pamięci | 201 |
8.3. Teoretyczne podstawy motorycznego uczenia się | 204 |
8.3.1. Ustalenia terminologiczne | 204 |
8.3.2. Teorie i modele motorycznego uczenia się | 207 |
8.4. Motoryczne uczenie się z punktu widzenia teorii czynności | 212 |
8.5. Strukturyzacja procesu motorycznego uczenia się | 213 |
8.5.1. Trójfazowe modele motorycznego uczenia się | 215 |
• Model Fittsa/Posnera | 215 |
• Model Meinela/Schnabla | 215 |
• Model Bernsteina | 216 |
8.5.2. Dwufazowe modele motorycznego uczenia się | 218 |
• Model Rüssela | 218 |
• Model Müllera Model Müllera | |
8.5.3. Model „spiralny" (Pöhlmann) | 220 |
8.5.4. Przebieg i kryteria oceny procesu motorycznego uczenia się | 223 |
• Krzywe uczenia się | 223 |
• Kryteria i wskaźniki motorycznego uczenia się | 224 |
8.6. Kompleksowy charakter motorycznego uczenia się | 225 |
8.7. Wnioski dydaktyczne wynikające z teorii motorycznego uczenia się | 227 |
9. Rozwój motoryczny człowieka - problemy teoretyczne i metodologiczne | 231 |
9.1. Rozwój - istota i definicje oraz zakres analizy problemu | 231 |
9.2. Współczesne koncepcje rozwoju człowieka | 234 |
9.3. Podstawowe aspekty określające rozwój człowieka | 239 |
9.3.1. Otwartość rozwoju | 239 |
9.3.2. Wielość stopni swobody rozwoju | 240 |
9.3.3. Wielorakość i różnorodność rozwoju | 240 |
9.3.4. Nieliniowość rozwoju | 240 |
9.3.5. Plastyczność rozwoju | 240 |
9.3.6. Własna dynamika przebiegu rozwoju | 241 |
9.3.7. Zmienność oraz stałość rozwoju | 241 |
9.4. Specyficzne problemy ontogenezy motorycznej | 243 |
9.4.1. Ontogeneza motoryczna jako rozwój kompetencji i jej zasobów | 243 |
9.4.2. Inter- i intraindywidualne zróżnicowanie rozwoju motorycznego | 246 |
9.4.3. Interkulturowe zróżnicowanie rozwoju motorycznego | 253 |
9.4.4. Aspekty stabilności w rozwoju motorycznym | 258 |
9.4.5. Strategia stymulacji motorycznej w rozwoju ontogenetycznym | 263 |
9.4.6. Rozwój a problem motorycznego uczenia się | 271 |
9.4.7. Tendencje zmian w rozwoju sprawności motorycznej | 274 |
9.4.8. Ogólne refleksje | 280 |
10. Problemy badawcze w antropomotoryce | 281 |
10.1. Poznanie naukowe w antropomotoryce - ustalenia metodologiczne | 282 |
10.2. Aktualne trendy w badaniach antropomotorycznych | 284 |
10.3. Problemy związane z wykorzystaniem metod i narzędzi w badaniach antropomotorycznych | 286 |
Podsumowanie | 293 |
Podstawowe terminy i definicje | 295 |
Piśmiennictwo | 319 |
Skorowidz | |