Epika Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych

Epika Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych

1 ocena

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,00

Format: pdf

12,00

cena zawiera podatek VAT

Świat przedstawiony, narrator, postacie, akcja, fabuła, wątek, tematyka, problematyka – to tylko podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o epice, a z kolei terminologia to zaledwie część wiedzy ucznia dotycząca epiki. Właściwe wyzwanie to umiejętność identyfikacji i opisania cech gatunkowych analizowanego utworu.


EPIKA. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych to publikacja, która daje szanse przyswojenia kolejnych terminów w toku analizy ponad 20 lektur z podstawy programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Przykłady zostały tak dobrane, aby obejmowały różne gatunki literackie: baśń, mit, podanie, legenda, opowiadanie, nowela, pamiętnik literacki, poemat rycerski, powieść.


Ponadto opracowanie zawiera przykłady organizacji zajęć poprzedzających pracę z lekturą, w celu, między innymi:


- określenia znaczenia elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu,


- wnioskowania o treści na podstawie okładek różnych wydań utworu,


- przewidywania rozwoju wydarzeń na podstawie fragmentu utworu,


- określenia rodzaju fabuły na podstawie fotosów, ekranizacji lektury,


- odczytania archetypu postaci w literaturze na podstawie różnych tekstów kultury.


Autorki proponują także metody czytania ukierunkowanego, podając modele, np. tworzenia fiszek:


o postaciach, wydarzeniach, narratorze i narracji, o autorze i genezie, o gatunku literackim.


Joanna Piasta-Siechowicz i Mirosława Iwasiewicz to polonistki, które łączy pasja w wykonywaniu zawodu i poszukiwaniu metod pracy z uczniem, najskuteczniej motywujących go do rozmów na temat literatury i innych tekstów kultury. Współautorki programu nauczania w bloku humanistycznym Myślę sobie…, autorki wielu artykułów, opracowań metodycznych dla nauczycieli, zeszytów ćwiczeń i kart pracy dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.


Egzaminatorki.


Liczba stron68
WydawcaWydawnictwo Pedagogiczne ZNP
ISBN-13978-83-7173-258-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp ...    5
  
  Wiedza i umiejętności kształtowane dzięki modelom pracy, zgodnie z wymaganiami ogólnymi nowej podstawy programowej ...    7
  
  Opis wykorzystania MODELI PRACY EPIKA ...    8
  Sposoby organizacji pracy poprzedzające lekturę ...    8
  Sposoby organizacji pracy podczas czytania lektury ...    17
  Opis stopniowego tworzenia modelu EPIKA ...    24
  
  MODEL PRACY 1 ...    27
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, gatunek)
  René Goscinny, Jean Jacques Sempé „Mikołajek”, Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera”, Jan Brzechwa „Akademia pana Kleksa”, Clive Staples Lewis „Opowieści z Narnii. Lew,
  czarownica i stara szafa”, Cecylia Niewiadomska „Podanie o Popielu”, Marcin Orłoń, Jan Tyszkiewicz „O Piaście Kołodzieju i tajemniczych wędrowcach”, Stanisław Lem „Uranowe
  uszy”, John Ronald Reuel Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”, Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze”, Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, Bolesław
  Prus „Kamizelka”, Zofi a Kossak-Szczucka „Bursztyny”
  
  MODEL PRACY 2 ...    41
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, fabuła, akcja, gatunek)
  Jakub i Wilhelm Grimmowie „Kopciuszek”, Frances Hodgson Burnett „Tajemniczy ogród”, Dorota Terakowska „Władca Lewawu”, Bolesław Prus „Katarynka”, Sławomir Mrożek „Słoń”,
  „Pieśń o Rolandzie”
  
  MODEL PRACY 3 ...    49
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, fabuła, akcja: czas i miejsce wydarzeń; gatunek)
  Jan Parandowski „Syzyf ”, Stefan Żeromski „Syzyfowe prace”, Henryk Sienkiewicz „Bartek Zwycięzca”, Ida Fink „Zabawa w klucz”
  
  MODEL PRACY 4 ...    55
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, fabuła: wątki, bohaterowie; akcja: wydarzenia, czas i miejsce; gatunek)
  Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”, Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni”, Alfred Szklarski „Tomek w krainie kangurów”, Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy”
  
  MODEL PRACY 5 ...    61
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, fabuła: wątki, bohaterowie; akcja: wydarzenia, czas i miejsce; temat, problematyka,
  gatunek)
  Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”, Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”
  
  MODEL PRACY 6 ...    65
  (autor, adresat, tytuł, podtytuł, świat przedstawiony, narrator, fabuła: wątki, bohaterowie; budowa akcji noweli: przedakcja, rozwój akcji,
  punkt kulminacyjny, rozwiązanie akcji, puenta; temat, problematyka, gatunek)
  Eliza Orzeszkowa „A…B…C…”
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia