Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich

Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

e-ISBN: 978-83-233-8674-2


Książka systematyzuje wyniki badań empirycznych oraz rozważań teoretycznych podejmowanych przez obie autorki, dotyczących roli mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich. Jej głównym celem jest uzupełnienie istniejącej w polskich badaniach luki w systematycznych badaniach empirycznych dotyczących medialnego wizerunku Polski i Polaków w mediach niemieckich oraz wizerunku Niemiec i Niemców w mediach polskich. Wyniki tych badań (zestawione z wynikami badań opinii) mogą się stać rzetelną podstawą do formułowania wniosków na temat związków pomiędzy treścią przekazu mediów a procesem kształtowania, utrwalania czy też zmian stereotypów narodowych, a dzięki temu być pomocne w nakreśleniu roli mediów we współczesnych stosunkach miedzy oboma krajami.


Zauważalną cechą polskiej nauki o komunikowaniu ostatniej dekady jest dominacja prac o charakterze teoretyczno-deskryptywnym, nastawionych na popularyzację bądź odwoływanie się do badaczy zachodnich, głównie anglosaskich. Pomost medialny może być pierwszą w polskiej literaturze przedmiotu książką traktującą o roli mediów w międzynarodowym komunikowaniu politycznym, wykorzystującą rezultaty badań empirycznych przeprowadzonych przez obie autorki.


Z recenzji dr hab. Zbigniewa Oniszczuka


Rok wydania2009
Liczba stron202
KategoriaKomunikacja społeczna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2812-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wstęp    11
  2. Międzynarodowa komunikacja polityczna    19
    2.1. Złożoność wzajemnych relacji mediów i polityki – media jako aktor polityczny    19
    2.2. Dyplomacja mediów    28
    2.3. Znaczenie różnych typów mediów we współczesnej komunikacji politycznej na przykładzie Niemiec    37
  3. Wzajemne wizerunki narodowe oraz bilateralne relacje polsko-niemieckie w świetle badań opinii i analizy zawartości przekazu mediów    51
    3.1. Polacy i Niemcy – społeczna geneza stereotypów i wzajemnego postrzegania    52
    3.2. Polacy i Niemcy – asymetria wzajemnego postrzegania w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej    56
    3.3. Wzajemny sposób postrzegania Polaków i Niemców – badania opinii publicznej    57
      3.3.1. Badanie emocjonalnych treści stereotypów    57
      3.3.2. Badania deskryptywnych treści stereotypów    62
      3.3.3. Badania opinii dotyczące konkretnych wydarzeń w relacjach polsko-niemieckich    64
    3.4. Badania treści przekazu mediów jako jedna z perspektyw badawczych w międzynarodowej komunikacji politycznej    69
      3.4.1. Media jako uczestnik stosunków międzynarodowych    70
      3.4.2. Polacy i Niemcy w polskich badaniach treści przekazu mediów    71
  4. Czynniki wpływające na proces powstawania materiałów dziennikarskich w kontekście komunikacji międzynarodowej    79
    4.1. Zmiana samoświadomości zawodowej dziennikarzy i postrzegania ich roli społecznej w Polsce    79
    4.2. Wiedza, postawy i intencje dziennikarzy jako czynniki wpływające na proces powstawania materiałów dziennikarskich dotyczących relacji międzynarodowych    83
    4.3. Czynniki wpływające na mechanizmy edukacyjne dziennikarzy – komunikacja międzynarodowa w skali mikro – case study Pomost Medialny/Medienbrücke    86
      4.3.1. Model komunikacji międzynarodowej w skali mikro    87
      4.3.2. Tematyzowanie zagadnień    88
      4.3.3. Stereotypizacja    90
      4.3.4. Luki informacyjne i dysproporcja wiedzy    91
      4.3.5. Bariery komunikacyjne    92
      4.3.6. Podsumowanie    93
  5. Specyfika niemieckiego dyskursu medialnego na temat Polski i Polaków na przykładzie tygodnika „Der Spiegel” (1990–2004)    95
    5.1. Pozycja tygodnika „Der Spiegel’ w niemieckim krajobrazie mediów    95
    5.2. Wyniki ilościowej i jakościowej analizy zawartości treści tygodnika „Der Spiegel”    98
      5.2.1. Wyniki ilościowej analizy zawartości treści tygodnika „Der Spiegel” na temat Polski    98
      5.2.2. Wyniki analizy tematyki przekazu    106
      5.2.3. Nacechowanie publikacji    109
      5.2.4. Wizerunek Polski jako kraju    110
      5.2.5. Wizerunek polskiej sceny politycznej/głównych postaci polskiej elity politycznej    115
      5.2.6. Wizerunek polskiej gospodarki    120
    5.3.Wnioski z badań    121
  6. Dyskurs medialny w odniesieniu do tematyki historycznej w Polsce i w Niemczech – problematyka wypędzonych na łamach dzienników „Frankfurter Allgemeine Zeitung” i „Rzeczpospolita” (1996–2006)    123
    6.1. Cel i ramy czasowe badań    123
    6.2. Wyniki ilościowej analizy zawartości treści dzienników „Rzeczpospolita” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung”    125
    6.3. Wyniki jakościowej analizy zawartości treści dzienników „Rzeczpospolita” i „Frankfurter Allgemeine Zeitung”    128
    6.4. Wnioski z badań    130
  7. Modele zachowań prasy polskiej w kontekście międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich (2008)    133
    7.1. Zakres tematyczny i ramy czasowe badań    134
    7.2. Wskaźniki analizy    137
      7.2.1. Częstotliwość i systematyczność przekazu    140
      7.2.2. Płaszczyzny przekazu    141
      7.2.3. Tematyka przekazu    143
      7.2.4. Nacechowanie przekazu    147
      7.2.5. Charakter przekazu – analiza gatunków dziennikarskich    149
      7.2.6. Autor przekazu    152
    7.3. Charakterystyka dyskursu badanych tytułów w odniesieniu do kwestii niemieckich    154
      7.3.1. „Gazeta Wyborcza”    154
      7.3.2. „Dziennik Polska–Europa–Świat”    158
      7.3.3. „Nasz Dziennik”    163
      7.3.4. „Fakt”    167
    7.4. Modele zachowań badanych tytułów w odniesieniu do Niemiec i Niemców oraz relacji polsko-niemieckich    172
  8. Zakończenie    177
  Spis tabel    185
  Spis rysunków    188
  Spis wykresów    189
  Bibliografia    191
RozwińZwiń