INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8595-0
Przedmiotem rozmyślań autora są zagadnienia teoretyczne (zakresy przedmiotowe, paradygmaty, podstawowe pojęcia, misja) i metodologiczne (heurystyka, metody badawcze, rodzaje źródeł, relacje z innymi dyscyplinami wiedzy), z którymi boryka się współczesna etnologia, jak również niektóre tematy szczegółowe (m.in. kultura popularna, polityka, etykieta, konsumpcja, technika). Obie te perspektywy, ogólna i szczegółowa, służą potwierdzeniu głoszonej w pracy tezy, podważającej wyobrażenie o etnologii jako dyscyplinie i wiedzy cokolwiek peryferyjnej. Jest bowiem odwrotnie: za jej antyperyferyjnością przemawia nie tylko źródłowe skupienie na antropologicznie rozumianej kulturze, stanowiącej wszak sam rdzeń kondycji ludzkiej, oraz jakościowe metody jej badania, ukazujące istoty, a nie liczby, lecz także swoista epistemologiczna centralność refleksji wynikajaca z usytułowania etnologii pomiędzy różnymi dyskursami kulturowymi, co pozwala jej realizować misję tłumacza na osi partykularyzm–uniwersalizm kulturowy. Etnologia okazuje się całkiem centralna i konieczna jest jej obecność w debatach na takież centralne tematy, co robią wszak inne dyscypliny humanistyki i nauk społecznych, sięgając częstokroć po jej ustalenia i metody.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 430 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3005-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Etnologia / antropologia | 15 |
1. Koniec etnologii czy koniec wieku etnologii – uwagi u progu nowego wieku | 17 |
Od Levy-Bruhla do Baudrillarda | 17 |
Etnologia i antyetnologia | 21 |
Etnografia i antropologia | 24 |
Chwalenie cudzego | 27 |
Etnologizacja poza etnologią | 31 |
Powrot do źrodeł? | 35 |
2. Moszyński i inni – znaczenie klasyki antropologicznej dla etnografi i wspołczesności | 43 |
Era antropologii wspołczesności | 43 |
Etnografia wspołczesności? | 51 |
Dokąd prowadzi esencjalistyczny tekstualizm? | 55 |
W stronę „żywej” kultury | 60 |
3. Antropolog badaczem czy działaczem? | 69 |
Wielość możliwych gatunkow (zmąconych) | 69 |
Od antropologii stosowanej do antropologii publicznej | 73 |
Przemożna siła tubylczego punktu widzenia | 76 |
Niezbędność starego dobrego relatywizmu kulturowego | 82 |
Znaczenie studiow kulturowych i krytyki kulturowej | 84 |
Animacja kultury jako antropologia zaangażowana | 88 |
Końcowa aporia – obiektywność/solidarność | 90 |
II. Okolice etnologii | 97 |
1. Kulturoznawstwo – nowa superdyscyplina nauk o człowieku? | 99 |
Geneza antropologii i cultural studies | 99 |
Krytycyzm postmarksowski | 104 |
Tekstualizm, esencjalizm, elitaryzm | 107 |
Inspiracje etnograficzne | 110 |
Zwrot postmodernistyczny | 111 |
Taktyki codzienności | 115 |
2. Kulturoznawstwo postantropologią czy erzacem filozofii? | 121 |
Antropologia, kulturoznawstwo, studia kulturowe | 121 |
Kulturoznawstwo postantropologią? | 124 |
Jak to się robi na Zachodzie? | 127 |
Kolonizacja antropologii | 130 |
Dylematy interdyscyplinarności i zaangażowania | 133 |
Kulturoznawstwo postnauką? | 138 |
3. Rola antropologii w badaniach kultury popularnej i tożsamości | 143 |
Prehistoria badań kultury popularnej | 143 |
Zwrot etnograficzny | 148 |
Antropologiczne rozumienie kultury | 153 |
Struktura a działanie sprawcze | 156 |
Refleksyjność estetyczna | 161 |
Aksjologia codzienności | 165 |
4. Wojna jako system kulturowy | 171 |
Transgresja | 171 |
Potrzeba identyfikacji | 174 |
Kosmogonia wojenna | 177 |
Przemoc ofiarnicza | 179 |
Teatr wojenny jako całościowy fakt społeczny | 181 |
... oraz jako hiperrzeczywistość | 183 |
III. Okolice rytuału | 189 |
1. Etykieta – rytuał estetyczny | 191 |
Etykieta jako rodzaj „mowy zachowaniowej” | 191 |
Etykieta jako rytuał | 196 |
Performatywność etykiety | 198 |
Pojęcie rytualności | 201 |
Habitus | 205 |
Teatralność etykiety | 209 |
Homo aestheticus | 211 |
2. Szkolny habitus – rzecz nie tylko o mundurkach szkolnych | 217 |
Liminalność ubioru | 217 |
Mundurek elementem szkolnego habitusu | 221 |
Szkoła przestrzenią enkulturacji | 225 |
Za i przeciw mundurkom | 230 |
Szkoła a społeczeństwo obywatelskie | 233 |
Polidyskursywność mundurka | 235 |
3. Potęga i urok zakupów | 241 |
Potrzeba nowej antropologii ekonomicznej | 241 |
Zakupy jako praktyka kulturowa | 247 |
Rytualność zakupów | 250 |
Sklepowe theatrum | 252 |
Zakupy jako dar ofiarny | 258 |
... i akt ofiarny | 261 |
4. Dom – świat życia poważnego | 267 |
Dom – urządzenie egzystencjalne | 268 |
Społeczna funkcja domu | 272 |
Rytualna funkcja domu | 275 |
Autokomunikacja jako aspekt rytualności | 278 |
Dom – uogolniony inny | 283 |
Domowa epifania | 287 |
IV. Okolice rzeczy | 291 |
1. Antropologia techniki | 293 |
Heideggerowskie bycie techniki | 293 |
Technika w ujęciu klasyki antropologicznej | 299 |
Produkcja jako kosmogonia | 302 |
System kulturowo-techniczny | 305 |
Metafizyka użyteczności | 309 |
Rytualna rola techniki | 312 |
2. Dyskurs gęsty – w poszukiwaniu interpretatywnej teorii przedmiotu muzealnego | 319 |
Dualizm ducha i materii | 320 |
Wielofunkcyjność „zwykłych” rzeczy i muzealiów | 323 |
Mityczno-magiczna funkcja muzealiow | 326 |
Potrzeba empatii transkulturowej | 332 |
Muzeum miejscem samopoznania | 337 |
Muzeologia zerwania | 340 |
Lokalne kompleksy muzealne | 343 |
Muzealia – uogolnieni inni | 347 |
O większą autonomię muzeum | 351 |
3. Muzeum etnograficzne XXI wieku | 357 |
Meandry polityk antropologicznych i muzealnych | 357 |
Odmienność kulturowa – pierwotna stała antropologiczna | 360 |
Komunistyczna spuścizna w muzeum etnograficznym | 366 |
Odmienność kulturowa redivivus | 373 |
Musaeum mundi – etnografi czny kompleks muzealny | 379 |
World anthropologies w muzeum etnograficznym | 384 |
Literatura | 389 |
Nota bibliograficzna | 409 |
Indeks osób | 411 |
Indeks rzeczowy | 417 |