INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Współczesna psychologia społeczna buduje wiele teorii pozwalających powiązać znane fakty w spójne narracje, wyjaśniające w jaki sposób dochodzi do tego, że ludzie postępują, myślą i czują w ten, a nie inny sposób. Wielość teorii czyni uprawianie psychologii tym ciekawszym, że można sprawdzać, która z wykluczających się koncepcji jest bardziej prawdziwa. Czytając tę książkę, można przekonać się, jak dalece psychologia społeczna dotyczy rzeczywistych problemów – każdego z nas jako jednostki, a także i naszego społeczeństwa jako całości. To podręcznik wprowadzający w podstawy psychologii społecznej ze szczególnym uwzględnieniem polskich realiów i dorobku rodzimych autorów. Potoczna wiedza o świecie społecznym, spostrzeganie ludzi i samego siebie, postawy, wartości i ich zmiana, sympatia i miłość, pomaganie innym i agresja, funkcjonowanie grup społecznych i zróżnicowanie płci ? to wszystko składa się na 12 rozdziałów książki, obejmujących niemal cały kanon tej dyscypliny. We wszystkich rozdziałach zostały zamieszczone dwa wydzielone bloki tekstu zatytułowane ogólnie Z ŻYCIA, gdzie Autor omawia różne konkretne problemy życiowe napotykane przez każdego człowieka W zakończeniu każdego z rozdziałów są przedstawione (pod nagłówkiem KONCEPCJA) ważniejsze teorie, które wykraczają swoim zakresem poza prezentowaną problematykę. Autor przyjął, że Czytelnika o wiele bardziej interesują ludzie niż wewnętrzne problemy zajmującej się nimi nauki. Dlatego unika rozważań definicyjnych i szczegółów metodologicznych. Większość uwagi skupia natomiast na prawidłowościach rządzących ludzką psychiką i postępowaniem, starając się pokazać, w jak fascynujący sposób psychologia społeczna odpowiada na pytanie, kim jest człowiek.
Liczba stron | 551 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-181-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autora | 15 |
Rozdział 1. Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna | 17 |
1.1. Czym zajmuje się psychologia społeczna? | 17 |
1.2. Podstawowe podejścia teoretyczne | 17 |
1.2.1. Perspektywa poznawcza | 20 |
1.2.2. Perspektywa motywacyjna | 21 |
1.2.3. Perspektywa teorii uczenia się | 23 |
1.2.4. Perspektywa społeczno-kulturowa | 24 |
1.2.5. Perspektywa ewolucjonistyczna | 26 |
1.3. Eksperyment i logika badania w psychologii społecznej | 27 |
1.3.1. Eksperyment | 29 |
1.3.2. Replikacje i logika programu badawczego | 32 |
1.4. Pozostałe metody badawcze | 37 |
1.4.1. Obserwacja | 38 |
Z życia 1.a Czego kobiety chcą od mężczyzn, czego mężczyźni chcą od kobiet | 41 |
1.4.2. Badania korelacyjne | 42 |
Z życia 1.b Bezradność intelektualna w szkole | 47 |
1.4.3. Modele zwierzęce i komputerowe | 48 |
1.4.4. Wartość i dopełnianie się różnych metod badawczych | 49 |
1.5. Podsumowanie | 52 |
Koncepcja 1. Teoria dysonansu poznawczego | 52 |
• Podstawowe pojęcia | 55 |
• Literatura zalecana | 56 |
Rozdział 2. Wiedza i sądy o świecie społecznym | 57 |
2.1. Wiedza o świecie społecznym | 57 |
2.1.1. Struktury wiedzy: schematy, skrypty i teorie | 57 |
2.1.2. Funkcjonowanie wiedzy | 60 |
2.1.3. Regulacja zachowania | 65 |
2.2. Stereotypy i uprzedzenia | 68 |
Z życia 2.a Stereotyp spiskowy, czyli antysemityzm po polsku | 69 |
2.2.1. Źródła i funkcje | 70 |
2.2.2. Wpływ na przetwarzanie informacji | 75 |
2.2.3. Modyfikacja i kontrola | 77 |
Z życia 2.b Redukowanie uprzedzeń etnicznych na Opolszczyźnie | 80 |
2.3. Heurystyki formułowania sądów | 80 |
2.3.1. Heurystyka dostępności | 81 |
2.3.2. Heurystyka zakotwiczenia/dostosowania | 82 |
2.3.3. Heurystyka symulacji | 84 |
2.3.4. Heurystyka reprezentatywności | 87 |
2.4. Zależność sądów od kontekstu i emocji | 88 |
2.4.1. Wyrazistość | 89 |
2.4.2. Kontrast i asymilacja | 90 |
2.4.3. Wpływ stanów emocjonalnych na sądy | 93 |
2.5. Podsumowanie | 96 |
Koncepcja 2. Automatyczne i kontrolowane przetwarzanie informacji | 96 |
• Podstawowe pojęcia | 97 |
• Literatura zalecana | 98 |
Rozdział 3. Spostrzeganie osób | 99 |
3.1. Atrybucje: wnioskowanie na podstawie zachowania | 99 |
3.1.1. Klasyczne modele atrybucji | 99 |
3.1.2. Deformacje procesu atrybucji | 105 |
Z życia 3.a Fałszywa powszechność i wojownicze mniejszości | 108 |
3.1.3. Procesualne modele atrybucji | 110 |
3.2. Asocjacje: wnioskowanie na podstawie wiedzy | 113 |
3.2.1. Ukryte teorie osobowości | 113 |
3.2.2. Zachowania, cechy i stereotypy | 116 |
3.3. Ocenianie osób | 120 |
3.3.1. Oddolna integracja danych | 120 |
Z życia 3.b Polska norma negatywnej oceny świata społecznego | 125 |
3.3.2. Odgórne wykorzystywanie schematów | 126 |
3.3.3. Tendencyjne sprawdzanie hipotez | 128 |
3.4. Podsumowanie | 133 |
Koncepcja 3. Reguły atrybucji: zasada pomniejszania i powiększania | 134 |
• Podstawowe pojęcia | 134 |
• Literatura zalecana | 135 |
Rozdział 4. Ja i wizerunek własnej osoby | 136 |
4.1. Ja | 136 |
4.1.1. Co zawiera ja | 137 |
4.1.2. Geneza: skąd się bierze ja | 139 |
4.1.3. Funkcje: po co mamy ja | 141 |
Z życia 4.a Optymizm defensywny, czyli przyszłość bez wydarzeń | 142 |
4.2. Samoocena i autowaloryzacja | 147 |
4.2.1. Samoocena jako cecha | 147 |
4.2.2. Motywy związane z ja | 149 |
Z życia 4.b Rząd jako chłopiec do bicia | 154 |
4.2.3. Mechanizmy autowaloryzacji | 155 |
4.2.4. Dlaczego chcemy dobrze o sobie myśleć? | 162 |
4.3. Autoprezentacja: kształtowanie własnego wizerunku | 164 |
4.3.1. Życie społeczne jako przywdziewanie masek | 164 |
4.3.2. Obronne taktyki autoprezentacji | 166 |
4.3.3. Asertywne taktyki autoprezentacji | 170 |
4.3.4. Skutki autoprezentacji | 173 |
4.4. Podsumowanie | 174 |
Koncepcja 4. Obserwacyjna samokontrola zachowania | 175 |
• Podstawowe pojęcia | 177 |
• Literatura zalecana | 177 |
Rozdział 5. Postawy i wartości | 178 |
5.1. Struktura postaw i wartości | 178 |
5.1.1. Struktura wartości | 178 |
5.1.2. Struktura postaw | 178 |
5.1.3. Funkcje postaw | 180 |
5.2. Geneza postaw | 184 |
5.2.1. Postawa jako rezultat przekonań | 185 |
5.2.2. Postawa jako rezultat emocji | 186 |
5.2.3. Postawa jako rezultat zachowania | 191 |
Z życia 5.a Telewizja a nierealistyczny obraz świata społecznego | 195 |
5.3. Wpływ postaw i wartości na przetwarzanie informacji | 197 |
5.3.1. Selektywność poszukiwania informacji | 197 |
5.3.2. Tendencyjność spostrzeżeń i wniosków | 197 |
5.3.3. Selektywność pamięci | 199 |
Z życia 5.b Wpływ telewizji na wybory polityczne: oni ulegają, ja nie | 200 |
5.4. Wpływ postaw na zachowanie | 201 |
5.4.1. Dopasowanie postaw i zachowań | 202 |
5.4.2. Moderatory zgodności | 203 |
5.4.3. Mediatory zgodności | 205 |
5.5. Podsumowanie | 209 |
• Koncepcja 5. Teoria autopercepcji | 210 |
• Podstawowe pojęcia | 211 |
• Literatura zalecana | 211 |
Rozdział 6. Zmiana postaw | 212 |
6.1. Teorie zmian postaw | 212 |
6.1.1. Procesualny model perswazji | 212 |
6.1.2. Model reakcji poznawczych | 214 |
6.1.3. Teorie dwutorowości perswazji | 216 |
6.2. Wyznaczniki zmiany postaw . | 218 |
6.2.1. Nadawca | 219 |
6.2.2. Treść przekazu | 225 |
6.2.3. Organizacja przekazu | 232 |
6.2.4. Środek przekazu | 233 |
6.2.5. Odbiorca | 235 |
Z życia 6.a Czy reklamy działają na podświadomość? | 236 |
Z życia 6.b Skuteczność cenzury | 241 |
6.3. Trwałość zmiany postaw | 241 |
6.4. Podsumowanie | 243 |
Koncepcja 6. Teoria reaktancji | 244 |
• Podstawowe pojęcia | 245 |
• Literatura zalecana | 245 |
Rozdział 7. Wpływ społeczny | 246 |
7.1. Przejawy wpływu społecznego | 246 |
7.1.1. Naśladownictwo | 246 |
7.1.2. Konformizm | 247 |
Z życia 7.a Zaraźliwość samobójstw | 248 |
7.1.3. Posłuszeństwo autorytetom | 252 |
7.2. Mechanizmy wywierania wpływu | 255 |
7.2.1. Zaangażowanie | 255 |
7.2.2. Słuszność | 258 |
Z życia 7.b Dlaczego tak różne psychoterapie są skuteczne? | 259 |
7.2.3. Lubienie | 262 |
7.2.4. Wzajemność | 263 |
7.2.5. Niedostępność | 264 |
7.3. Techniki manipulacji społecznych | 266 |
7.3.1. Stopa w drzwiach | 266 |
7.3.2. Ukryte koszty i znikająca przynęta | 267 |
7.3.3. Nieproszone ustępstwo | 269 |
7.3.4. „A to nie wszystko” i odwrócenie uwagi | 270 |
7.3.5. Huśtawka emocjonalna | 270 |
7.3.6. Uwikłanie w dialog | 271 |
7.4. Obrona przed wpływem innych | 272 |
7.4.1. Asertywność | 272 |
7.4.2. Przerwanie automatyzmów | 273 |
7.5. Podsumowanie | 275 |
Koncepcja 7. Teoria społecznego uczenia się | 276 |
• Podstawowe pojęcia | 277 |
• Literatura zalecana | 277 |
Rozdział 8. Atrakcyjność i miłość | 278 |
8.1. Teorie atrakcyjności | 278 |
8.1.1. Teoria kar i nagród | 278 |
8.1.2. Teorie zgodności | 280 |
8.2. Wyznaczniki atrakcyjności | 281 |
8.2.2. Zalety | 283 |
8.2.3. Podobieństwo | 284 |
8.2.4. Atrakcyjność fizyczna | 286 |
8.2.5. Komplementy, przysługi i zachowania wiążące | 289 |
Z życia 8.a Dlaczego wcięcie w pasie jest pociągające | 290 |
8.3. Miłość i bliskie związki | 293 |
8.3.1. Przywiązanie | 294 |
8.3.2. Trójskładnikowa teoria miłości | 295 |
8.3.3. Dynamika bliskiego związku | 300 |
Z życia 8.b Wpływ rozwodu rodziców na dobrostan dzieci | 306 |
8.3.4. Rodzaje miłości | 307 |
8.4. Podsumowanie | 309 |
Koncepcja 8. Teoria równowagi poznawczej | 309 |
• Podstawowe pojęcia | 312 |
• Literatura zalecana | 312 |
Rozdział 9. Pomocność i prospołeczność | 313 |
9.1. Skąd bierze się dobro: teorie pomocności | 313 |
9.1.1. Decyzyjny model interwencji kryzysowej | 313 |
9.1.2. Teorie pobudzenia | 317 |
9.1.3. Teorie norm | 321 |
9.1.4. Teorie ewolucjonistyczne | 324 |
Z życia 9.a Komu pomagają Polacy? | 329 |
9.2. Wyznaczniki pomocności | 330 |
9.2.1. Obecność i postępowanie innych | 330 |
9.2.2. Właściwości biorcy pomocy | 331 |
9.2.3. Relacje między dawcą a biorcą pomocy | 332 |
9.2.4. Właściwości osoby pomagającej | 335 |
Z życia 9.b Jasne i ciemne strony rywalizacji | 338 |
9.3. Reagowanie na pomoc | 339 |
9.4. Podsumowanie | 341 |
Koncepcja 9. Podstawowe typy relacji społecznych | 342 |
• Podstawowe pojęcia | 344 |
• Literatura zalecana | 344 |
Rozdział 10. Agresja | 345 |
10.1. Skąd bierze się zło: teorie agresji | 345 |
Z życia 10.a Być ofiarą gwałtu | 346 |
10.1.1. Agresja jako instynkt | 347 |
10.1.2. Agresja jako popęd | 349 |
10.1.3. Agresja jako rezultat uczenia | 352 |
10.2. Wyznaczniki agresji | 356 |
10.2.1. Prowokacja | 356 |
10.2.2. Pobudzenie emocjonalne | 358 |
Z życia 10.b Temperatura a przestępczość | 360 |
10.2.3. Przemoc w mass mediach | 361 |
10.2.4. Normy i oczekiwania społeczne | 364 |
10.2.5. Alkohol | 365 |
10.2.6. Czynniki genetyczne | 367 |
10.3. Jak zahamować agresję? | 368 |
10.3.1. Katharsis, czyli rozładowanie | 369 |
10.3.2. Karanie agresji | 371 |
10.3.3. Złożone interwencje psychologiczne | 373 |
10.4. Podsumowanie | 373 |
Koncepcja 10. Teoria transferu pobudzenia emocjonalnego | 374 |
• Podstawowe pojęcia | 375 |
• Literatura zalecana | 375 |
Rozdział 11. Grupa społeczna | 376 |
11.1. Struktura i funkcjonowanie grupy | 376 |
11.1.1. Interakcje i różnicowanie statusu | 378 |
11.1.2. Spójność grupy | 381 |
11.1.3. Wzajemne wpływy większości i mniejszości | 383 |
11.2. Zadaniowe funkcjonowanie grupy | 386 |
Z życia 11.a Gronowy model zmian społecznych | 387 |
11.2.1. Facylitacja i hamowanie społeczne | 388 |
11.2.2. Próżniactwo społeczne | 392 |
11.2.3. Skład grupy i struktura zadania | 398 |
11.2.4. Decyzje grupowe | 399 |
11.3. Przywództwo i władza | 403 |
Z życia 11.b Punktowość, przedziałowość i przystosowanie do zmian systemowych w Polsce | 404 |
11.3.1. Wyłanianie przywódcy | 405 |
11.3.2. Style kierowania | 408 |
11.3.3. Podstawy władzy | 411 |
11.4. Podsumowanie | 413 |
Koncepcja 11. Teoria wpływu społecznego | 4014 |
• Podstawowe pojęcia | 416 |
• Literatura zalecana | 417 |
Rozdział 12. Kobiety i mężczyźni: psychiczne zróżnicowanie płci | 418 |
12.1. Stereotypy płci | 418 |
12.1.1. Stereotyp męskości i kobiecości | 418 |
12.1.2. Konsekwencje stereotypów płci | 420 |
12.2. Faktyczne zróżnicowanie płci | 423 |
Z życia 12.a Postawy Polaków wobec kobiety jako szefa | 424 |
12.2.1. Zdolności umysłowe | 428 |
12.2.2. Funkcjonowanie motoryczne | 430 |
12.2.3. Cechy osobowości | 430 |
12.2.4. Funkcjonowanie społeczne | 433 |
12.2.5. Zachowania i relacje heteroseksualne | 439 |
12.2.6. Różnice między kobietami i mężczyznami – konkluzje | 441 |
12.3. Teorie wyjaśniające zróżnicowanie płci | 442 |
12.3.1. Koncepcje zróżnicowanej socjalizacji kobiet i mężczyzn | 442 |
12.3.2. Koncepcje ewolucjonistyczne | 445 |
12.3.3. Koncepcja strukturalno-społeczna | 449 |
Z życia 12.b Mężczyźni, kobiety a zdrada seksualna i emocjonalna | 450 |
12.4. Podsumowanie | 453 |
• Podstawowe pojęcia | 454 |
• Literatura zalecana | 454 |
Słownik | 455 |
Bibliografia | 478 |
Indeks haseł | 526 |
Indeks nazwisk | 536 |