Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia

-22%

Świadomość i obraz. Studia z filozofii przedstawienia

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,60  20,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 20,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 12,40 zł  


15,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest prezentacją kilku ujęć z zakresu filozofii przedstawienia (wszelkiej filozoficznej refleksji nad przedstawieniem), które wykraczają poza tradycyjny, wywodzący się od Platona sposób widzenia tej problematyki. Autorkę interesuje taki obszar przedstawień, które mają postać autonomicznych, rządzących się swoimi prawami tworów kultury; punktem wyjścia prezentowanych studiów jest status przedstawień kulturowych: językowych i obrazowych, a w szczególności przedstawień artystycznych. Iwona Lorenc w swoich analizach kieruje się przede wszystkim ku przeobrażeniom zachodzącym w filozoficznej świadomości przedstawień oraz zmianom w filozoficznym ich ujmowaniu.


Rok wydania2001
Liczba stron242
KategoriaEstetyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-8849-518-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  CZĘŚĆ I ONTOLOGIA POZORU    16
  WPROWADZENIE    16
  ROZDZIAŁ 1: PLATOŃSKI MODEL MIMESIS    28
  Bios theoretikos a tragiczny wymiar praxis    28
  Ontologia pozoru a miejsce filozofa    35
  ROZDZIAŁ 2: LOGOS I POCZUCIE RZECZYWISTOŚCI    48
  KARTEZJAŃSKA GRANICA ONTOLOGU POZORU    48
  ROZDZIAŁ 3: SCHOPENHAUER I NIETZSCHE: KRYTYCZNA    64
  TRANSFORMACJA PLATOŃSKIEGO MODELU    64
  ROZDZIAŁ 4: OD BYCIA POZOREM DO BYCIA POZORU (HEIDEGGER)    70
  CZĘŚĆ II    84
  SCENA ŚWIADOMOŚCI    84
  WPROWADZENIE    84
  Perspektywa powierzchni lustra    84
  Schemat ontoteologiczny a transcendentalne ujęcie problematyki przedstawienia    89
  ROZDZIAŁ 1: PRZEDSTAWIENIA MENTALNE (REPREZENTACJONIZM A HUSSERL)    97
  ROZDZIAŁ 2: OKO I UCHO ŚWIADOMOŚCI (WITTGENSTEINOWSKA KRYTYKA HUSSERLA)    102
  ROZDZIAŁ 3: RZECZY I PRZEŻYCIA (HUSSERLOWSKA GRA CIENI)    109
  ROZDZIAŁ 4: JĘZYK SAMOTNEGO ŻYCIA DUSZY (UJĘCIE DERRIDY)    120
  ROZDZIAŁ 5: ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU A FANTAZJA I WYOBRAŹNIA (HUSSERL)    125
  ROZDZIAŁ 6: CZAS JAKO KRES I WARUNEK PRZEDSTAWIENIA NA SCENIE ŚWIADOMOŚCI TRANSCENDENTALNEJ.    134
  CZĘŚĆ III    142
  OBRAZ I JĘZYK    142
  WPROWADZENIE    142
  ROZDZIAŁ 1: LOGOS WIDZIALNEGO (MERLEAU-PONTY)    150
  ROZDZIAŁ 2: FIGURA DYSKURSU I FIGURA OBRAZU (LYOTARD).    159
  „Inne” przedstawienia    160
  Gry językowe a problem uzasadnienia    160
  Lyotardowska dialektyka nietożsamości a wytwarzanie form    162
  Poza architekturą subiektywności    168
  Monoteizm i polityka satyryczna    170
  Dyskurs jako milczenie    175
  Fenomenologia kontra Hegel: protest antydialektyczny    175
  Figura-forma i figura-obraz    179
  Maszyneria teatralizacji i deteatralizacji świata    184
  ROZDZIAŁ 3: RZECZYWISTOŚĆ PRZEMIENIONA W SŁOWO (BARTHES, DERRIDA)    192
  Odsuwanie prawdy: Roland Barthes    192
  Tekstologiczne uwikłania: Jacques Derrida.    201
  ROZDZIAŁ 4: UCIECZKA WIDZENIA (OBRAZ I DYSKURS U LOUISA MARINA)    210
  ZAKOŃCZENIE    226
  WYKAZ LITERATURY CYTOWANEJ    230
  RÉSUMÉ    234
  INDEKS NAZWISK    239
RozwińZwiń