INNE EBOOKI AUTORA
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest prezentacją kilku ujęć z zakresu filozofii przedstawienia (wszelkiej filozoficznej refleksji nad przedstawieniem), które wykraczają poza tradycyjny, wywodzący się od Platona sposób widzenia tej problematyki. Autorkę interesuje taki obszar przedstawień, które mają postać autonomicznych, rządzących się swoimi prawami tworów kultury; punktem wyjścia prezentowanych studiów jest status przedstawień kulturowych: językowych i obrazowych, a w szczególności przedstawień artystycznych. Iwona Lorenc w swoich analizach kieruje się przede wszystkim ku przeobrażeniom zachodzącym w filozoficznej świadomości przedstawień oraz zmianom w filozoficznym ich ujmowaniu.
Rok wydania | 2001 |
---|---|
Liczba stron | 242 |
Kategoria | Estetyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-8849-518-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
CZĘŚĆ I ONTOLOGIA POZORU | 16 |
WPROWADZENIE | 16 |
ROZDZIAŁ 1: PLATOŃSKI MODEL MIMESIS | 28 |
Bios theoretikos a tragiczny wymiar praxis | 28 |
Ontologia pozoru a miejsce filozofa | 35 |
ROZDZIAŁ 2: LOGOS I POCZUCIE RZECZYWISTOŚCI | 48 |
KARTEZJAŃSKA GRANICA ONTOLOGU POZORU | 48 |
ROZDZIAŁ 3: SCHOPENHAUER I NIETZSCHE: KRYTYCZNA | 64 |
TRANSFORMACJA PLATOŃSKIEGO MODELU | 64 |
ROZDZIAŁ 4: OD BYCIA POZOREM DO BYCIA POZORU (HEIDEGGER) | 70 |
CZĘŚĆ II | 84 |
SCENA ŚWIADOMOŚCI | 84 |
WPROWADZENIE | 84 |
Perspektywa powierzchni lustra | 84 |
Schemat ontoteologiczny a transcendentalne ujęcie problematyki przedstawienia | 89 |
ROZDZIAŁ 1: PRZEDSTAWIENIA MENTALNE (REPREZENTACJONIZM A HUSSERL) | 97 |
ROZDZIAŁ 2: OKO I UCHO ŚWIADOMOŚCI (WITTGENSTEINOWSKA KRYTYKA HUSSERLA) | 102 |
ROZDZIAŁ 3: RZECZY I PRZEŻYCIA (HUSSERLOWSKA GRA CIENI) | 109 |
ROZDZIAŁ 4: JĘZYK SAMOTNEGO ŻYCIA DUSZY (UJĘCIE DERRIDY) | 120 |
ROZDZIAŁ 5: ŚWIADOMOŚĆ OBRAZU A FANTAZJA I WYOBRAŹNIA (HUSSERL) | 125 |
ROZDZIAŁ 6: CZAS JAKO KRES I WARUNEK PRZEDSTAWIENIA NA SCENIE ŚWIADOMOŚCI TRANSCENDENTALNEJ. | 134 |
CZĘŚĆ III | 142 |
OBRAZ I JĘZYK | 142 |
WPROWADZENIE | 142 |
ROZDZIAŁ 1: LOGOS WIDZIALNEGO (MERLEAU-PONTY) | 150 |
ROZDZIAŁ 2: FIGURA DYSKURSU I FIGURA OBRAZU (LYOTARD). | 159 |
„Inne” przedstawienia | 160 |
Gry językowe a problem uzasadnienia | 160 |
Lyotardowska dialektyka nietożsamości a wytwarzanie form | 162 |
Poza architekturą subiektywności | 168 |
Monoteizm i polityka satyryczna | 170 |
Dyskurs jako milczenie | 175 |
Fenomenologia kontra Hegel: protest antydialektyczny | 175 |
Figura-forma i figura-obraz | 179 |
Maszyneria teatralizacji i deteatralizacji świata | 184 |
ROZDZIAŁ 3: RZECZYWISTOŚĆ PRZEMIENIONA W SŁOWO (BARTHES, DERRIDA) | 192 |
Odsuwanie prawdy: Roland Barthes | 192 |
Tekstologiczne uwikłania: Jacques Derrida. | 201 |
ROZDZIAŁ 4: UCIECZKA WIDZENIA (OBRAZ I DYSKURS U LOUISA MARINA) | 210 |
ZAKOŃCZENIE | 226 |
WYKAZ LITERATURY CYTOWANEJ | 230 |
RÉSUMÉ | 234 |
INDEKS NAZWISK | 239 |