EBOOKI WYDAWCY
Format:
ibuk
Niniejsza książka stanowi szkic najważniejszych, zdaniem autorów, aspektów odwzorowania problematyki płci we współczesnym języku polskim, zwłaszcza występujących w nim asymetrii w tym zakresie. Jest to próba usystematyzowania omawianego zjawiska, a przede wszystkim zbadania jego wielu istotnych, wcześniej niedostrzeżonych elementów. W centrum uwagi autorek znajduje się zasób leksykalny polszczyzny, zarówno literackiej, jak i potocznej, a nawet slangowej. Praca ma charakter językoznawczy.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-2273-084-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ PIERWSZY. ASYMETRIE RODZAJOWO-PŁCIOWE W JĘZYKU | 11 |
1. Wprowadzenie | 13 |
2. Androcentryzm w językach świata | 15 |
2.1 Imiona i nazwiska, zwroty adresatywne | 15 |
2.2 Słowotwórstwo rzeczowników pospolitych | 16 |
2.3 Luki leksykalne | 17 |
2.4 Gatunkowość rzeczowników męskoosobowych | 18 |
2.5 Asymetryczny wizerunek płci w słownictwie, frazeologii, powiedzeniach i przysłowiach | 23 |
2.6 Pejoratywizacja rzeczowników | 22 |
2.7 Asymetrie w systemie rodzajowym | 23 |
2.8 Nierównorzędność płci w różnych rodzajach tekstów | 24 |
3. Androcentryzm w języku polskim | 26 |
3.1 Słowotwórstwo nazwisk i imion | 26 |
3.2 Słowotwórstwo rzeczowników pospolitych | 29 |
3.3 Luki leksykalne | 32 |
3.4 Gatunkowość rzeczowników męskoosobowych | 35 |
3.5 Słownictwo i frazeologia | 40 |
3.6 Pejoratywizacja rzeczowników żeńskoosobowych | 48 |
3.7 System rodzajowy | 50 |
3.8 Powiedzenia i przysłowia | 53 |
4. Podsumowanie | 56 |
ROZDZIAŁ DRUGI. WYBRANE ASPEKTY SEKSIZMU WE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYŹNIE | 59 |
I. O CZŁOWIEKU, SEKSIE I URODZIE | 59 |
1. Człowiek | 59 |
1.1. Uwagi wstępne | 59 |
1.2. Definicje słownikowe | 60 |
1.3. Kobieta też człowiek? | 62 |
1.4. Wielki człowiek, szlachetny człowiek | 65 |
1.5. Człowiek pierwotny | 68 |
2. Ona, on i sprawy damsko-męskie | 75 |
2.1. Uwagi wstępne | 75 |
2.2. Cnota i dziewictwo | 75 |
2.3. Rozwiązłość | 77 |
2.4. Akt płciowy | 79 |
2.5. Małżeństwo i bezżenność | 81 |
2.6. Wierność i zdrada | 84 |
2.7. Nierząd | 85 |
2.8. Asymetrie semantyczne | 86 |
3. Piękna i bestia, czyli rzecz o urodzie | 91 |
3.1. Uwagi wstępne | 91 |
3.2. Atrakcyjność fizyczna | 92 |
3.3. Nieatrakcyjność fizyczna | 95 |
3.4. Inne cechy powierzchowności | 98 |
II. NIEWIDZIALNOŚĆ KOBIET WE WSPÓŁCZESNYCH TEKSTACH | 101 |
1. Wprowadzenie | 101 |
2. Regulaminy, ustawy, przepisy | 103 |
3. Podręczniki szkolne | 106 |
4. Inne teksty, czyli Pan Kowalski w Unii Europejskiej | 119 |
5. Podsumowanie | 124 |
III. SEKSIZM NA OPAK, CZYLI O TYM, CZY JĘZYK POLSKI DYSKRYMINUJE MĘŻCZYZN? | 125 |
1. Wprowadzenie | 125 |
2. Nadużywanie alkoholu i abstynencja | 126 |
3. Czarny charakter i awanturnictwo | 128 |
4. Konflikt z prawem | 130 |
5. Zaradność życiowa i nieudacznictwo | 131 |
6. Inteligencja oraz brak inteligencji | 133 |
7. Odmienność seksualna | 136 |
8. Podsumowanie | 137 |
ROZDZIAŁ TRZECI, PROBLEMATYKA PŁCI W JĘZYKU MŁODZIEŻY LICEALNEJ | 139 |
I. DZIEWCZYNA I CHŁOPAK, CZYLI LASKA O MENIE, MENO O LASCE | 140 |
1. Uwagi wstępne | 140 |
2. Skojarzenia | 142 |
3. Łączliwość słów dziewczyna/chłopak z przymiotnikami | 148 |
4. Dziewczyna i chłopak w synonimach | 152 |
5. Definicje | 154 |
6. Porównania | 160 |
7. Podsumowanie | 167 |
II. BABSKIE GADANIE A MĘSKA ROZMOWA – MŁODZIEŻ WOBEC ASYMETRII | 168 |
RODZAJOWO-PŁCIOWYCH | 168 |
1. Wprowadzenie | 168 |
2. Stosunek licealistów do seksistowskich frazeologizmów | 170 |
3. Jeszcze o rozumieniu przysłów i porzekadeł | 188 |
3.1. Uwagi wstępne | 188 |
3.2. Brak rozumienia frazeologizmu w części lub w całości. | 189 |
3.3. Właściwe rozumienie frazeologizmów | 192 |
3.4. Inne cechy wypowiedzi uczniowskich | 193 |
3.4.1. Emocjonalność | 193 |
3.4.2. Interpretacje humorystyczne | 194 |
3.5. Kobieta najlepszym przyjacielem człowieka | 194 |
3.6. Podsumowanie | 196 |
III. CZE JOŁOPIE! CZYLI O GRZECZNOŚCI UCZNIOWSKIEJ | 197 |
1. Wprowadzenie | 197 |
2. Pozdrówka, czyli o powitaniach i pożegnaniach | 200 |
3. Elo, Ziomek!, czyli o zwrotach adresatywnych | 202 |
4. Jestem ci wdzięczny do śmierci i o jeden dzień dłużej, czyli o podziękowaniach | 203 |
5. Sorniaczek, czyli o przeprosinach | 205 |
6. Tak wyglądasz, że mógłbym cię dziś zjeść, czyli o komplementowaniu | 207 |
7. Ale paszczur!, czyli o wyrażaniu dezaprobaty | 209 |
8. Nie martw się, jutro będzie Lepper, czyli o pocieszaniu | 212 |
9. Czy warto być grzecznym? | 214 |
10. Po co jesteśmy grzeczni? | 217 |
11. Podsumowanie | 220 |
ROZDZIAŁ CZWARTY. REAKCJE WOBEC ANDROCENTRYZMU JĘZYKOWEGO | 225 |
1. Uwagi wstępne | 225 |
2. Międzynarodowa recepcja językowej nierównorzędności płci | 226 |
2.1. Wprowadzenie | 226 |
2.2. Językoznawstwo feministyczne | 228 |
2.3. O relacjach między językiem, społeczeństwem i zachowaniami ludzkimi | 230 |
2.4. Konsekwencje seksizmu językowego | 232 |
2.5. Nieseksistowskie reformowanie języka | 244 |
3. Asymetrie rodzajowo-płciowe w polskiej refleksji językoznawczej | 250 |
3.1. Uwagi wstępne | 250 |
3.2. Niedostrzeganie problemu | 251 |
3.3. Podejście informująco-relacjonujące | 252 |
3.4. Podejście relacjonująco-krytyczne | 253 |
3.5. Akceptacja lub negacja seksizmu | 257 |
3.6. Stanowisko najbardziej radykalne – językoznawstwo feministyczne | 260 |
4. Nieseksistowska polszczyzna? | 265 |
4.1. Uwagi wstępne | 265 |
4.2. Językoznawcy a reforma języka | 267 |
4.3. Młodzież wobec seksizmu językowego | 269 |
4.4. Zmiany, ale jakie? | 275 |
5. Uwagi końcowe | 282 |
LITERATURA | 285 |
Materiały źródłowe | 285 |
Prace cytowane w tekście | 286 |