Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim

Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka stanowi szkic najważniejszych, zdaniem autorów, aspektów odwzorowania problematyki płci we współczesnym języku polskim, zwłaszcza występujących w nim asymetrii w tym zakresie. Jest to próba usystematyzowania omawianego zjawiska, a przede wszystkim zbadania jego wielu istotnych, wcześniej niedostrzeżonych elementów. W centrum uwagi autorek znajduje się zasób leksykalny polszczyzny, zarówno literackiej, jak i potocznej, a nawet slangowej. Praca ma charakter językoznawczy.


Liczba stron296
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-2273-084-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  ROZDZIAŁ PIERWSZY. ASYMETRIE RODZAJOWO-PŁCIOWE W JĘZYKU    11
  1. Wprowadzenie    13
  2. Androcentryzm w językach świata    15
    2.1 Imiona i nazwiska, zwroty adresatywne    15
    2.2 Słowotwórstwo rzeczowników pospolitych    16
    2.3 Luki leksykalne    17
    2.4 Gatunkowość rzeczowników męskoosobowych    18
    2.5 Asymetryczny wizerunek płci w słownictwie, frazeologii, powiedzeniach i przysłowiach    23
    2.6 Pejoratywizacja rzeczowników    22
    2.7 Asymetrie w systemie rodzajowym    23
    2.8 Nierównorzędność płci w różnych rodzajach tekstów    24
  3. Androcentryzm w języku polskim    26
    3.1 Słowotwórstwo nazwisk i imion    26
    3.2 Słowotwórstwo rzeczowników pospolitych    29
    3.3 Luki leksykalne    32
    3.4 Gatunkowość rzeczowników męskoosobowych    35
    3.5 Słownictwo i frazeologia    40
    3.6 Pejoratywizacja rzeczowników żeńskoosobowych    48
    3.7 System rodzajowy    50
    3.8 Powiedzenia i przysłowia    53
  4. Podsumowanie    56
  
  ROZDZIAŁ DRUGI. WYBRANE ASPEKTY SEKSIZMU WE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYŹNIE    59
  
  I. O CZŁOWIEKU, SEKSIE I URODZIE    59
  1. Człowiek    59
    1.1. Uwagi wstępne    59
    1.2. Definicje słownikowe    60
    1.3. Kobieta też człowiek?    62
    1.4. Wielki człowiek, szlachetny człowiek    65
    1.5. Człowiek pierwotny    68
  2. Ona, on i sprawy damsko-męskie    75
    2.1. Uwagi wstępne    75
    2.2. Cnota i dziewictwo    75
    2.3. Rozwiązłość    77
    2.4. Akt płciowy    79
    2.5. Małżeństwo i bezżenność    81
    2.6. Wierność i zdrada    84
    2.7. Nierząd    85
    2.8. Asymetrie semantyczne    86
  3. Piękna i bestia, czyli rzecz o urodzie    91
    3.1. Uwagi wstępne    91
    3.2. Atrakcyjność fizyczna    92
    3.3. Nieatrakcyjność fizyczna    95
    3.4. Inne cechy powierzchowności    98
  
  II. NIEWIDZIALNOŚĆ KOBIET WE WSPÓŁCZESNYCH TEKSTACH    101
  1. Wprowadzenie    101
  2. Regulaminy, ustawy, przepisy    103
  3. Podręczniki szkolne    106
  4. Inne teksty, czyli Pan Kowalski w Unii Europejskiej    119
  5. Podsumowanie    124
  
  III. SEKSIZM NA OPAK, CZYLI O TYM, CZY JĘZYK POLSKI DYSKRYMINUJE MĘŻCZYZN?    125
  1. Wprowadzenie    125
  2. Nadużywanie alkoholu i abstynencja    126
  3. Czarny charakter i awanturnictwo    128
  4. Konflikt z prawem    130
  5. Zaradność życiowa i nieudacznictwo    131
  6. Inteligencja oraz brak inteligencji    133
  7. Odmienność seksualna    136
  8. Podsumowanie    137
  
  ROZDZIAŁ TRZECI, PROBLEMATYKA PŁCI W JĘZYKU MŁODZIEŻY LICEALNEJ    139
  
  I. DZIEWCZYNA I CHŁOPAK, CZYLI LASKA O MENIE, MENO O LASCE    140
  1. Uwagi wstępne    140
  2. Skojarzenia    142
  3. Łączliwość słów dziewczyna/chłopak z przymiotnikami    148
  4. Dziewczyna i chłopak w synonimach    152
  5. Definicje    154
  6. Porównania    160
  7. Podsumowanie    167
  
  II. BABSKIE GADANIE A MĘSKA ROZMOWA – MŁODZIEŻ WOBEC ASYMETRII    168
  RODZAJOWO-PŁCIOWYCH    168
  1. Wprowadzenie    168
  2. Stosunek licealistów do seksistowskich frazeologizmów    170
  3. Jeszcze o rozumieniu przysłów i porzekadeł    188
    3.1. Uwagi wstępne    188
    3.2. Brak rozumienia frazeologizmu w części lub w całości.    189
    3.3. Właściwe rozumienie frazeologizmów    192
    3.4. Inne cechy wypowiedzi uczniowskich    193
      3.4.1. Emocjonalność    193
      3.4.2. Interpretacje humorystyczne    194
    3.5. Kobieta najlepszym przyjacielem człowieka    194
    3.6. Podsumowanie    196
  
  III. CZE JOŁOPIE! CZYLI O GRZECZNOŚCI UCZNIOWSKIEJ    197
  1. Wprowadzenie    197
  2. Pozdrówka, czyli o powitaniach i pożegnaniach    200
  3. Elo, Ziomek!, czyli o zwrotach adresatywnych    202
  4. Jestem ci wdzięczny do śmierci i o jeden dzień dłużej, czyli o podziękowaniach    203
  5. Sorniaczek, czyli o przeprosinach    205
  6. Tak wyglądasz, że mógłbym cię dziś zjeść, czyli o komplementowaniu    207
  7. Ale paszczur!, czyli o wyrażaniu dezaprobaty    209
  8. Nie martw się, jutro będzie Lepper, czyli o pocieszaniu    212
  9. Czy warto być grzecznym?    214
  10. Po co jesteśmy grzeczni?    217
  11. Podsumowanie    220
  
  ROZDZIAŁ CZWARTY. REAKCJE WOBEC ANDROCENTRYZMU JĘZYKOWEGO    225
  1. Uwagi wstępne    225
  2. Międzynarodowa recepcja językowej nierównorzędności płci    226
    2.1. Wprowadzenie    226
    2.2. Językoznawstwo feministyczne    228
    2.3. O relacjach między językiem, społeczeństwem i zachowaniami ludzkimi    230
    2.4. Konsekwencje seksizmu językowego    232
    2.5. Nieseksistowskie reformowanie języka    244
  3. Asymetrie rodzajowo-płciowe w polskiej refleksji językoznawczej    250
    3.1. Uwagi wstępne    250
    3.2. Niedostrzeganie problemu    251
    3.3. Podejście informująco-relacjonujące    252
    3.4. Podejście relacjonująco-krytyczne    253
    3.5. Akceptacja lub negacja seksizmu    257
    3.6. Stanowisko najbardziej radykalne – językoznawstwo feministyczne    260
  4. Nieseksistowska polszczyzna?    265
    4.1. Uwagi wstępne    265
    4.2. Językoznawcy a reforma języka    267
    4.3. Młodzież wobec seksizmu językowego    269
    4.4. Zmiany, ale jakie?    275
  5. Uwagi końcowe    282
  
  LITERATURA    285
  Materiały źródłowe    285
  Prace cytowane w tekście    286
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia