INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Złożona problematyka funkcjonowania szkoły i współczesnego nauczyciela w kontekście zmiany społecznej znajduje odbicie w treści niniejszej książki, która składa się z dwóch części.
W części pierwszej analizie poddano specyfikę zmiany społecznej, scharakteryzowano funkcjonowanie społeczeństwa i człowieka w czasach późnej nowoczesności, omówiono edukacyjny wymiar przemian demokratycznych. Podkreślono znaczenie technologii informacyjnych w kształtowaniu się społeczeństwa wiedzy. Dużo miejsca poświęcono problematyce funkcjonowania człowieka w wymiarze społecznym i ekonomicznym. Zwrócono uwagę na edukacyjne problemy współczesności, zagrożenia zdrowotne i ekologiczne oraz wyzwania etyczne czasu przemian społecznych. Na ich tle ukazano zadania edukacji wobec zmiany społecznej.
W części drugiej scharakteryzowano funkcjonowanie nauczyciela w nowych realiach społecznych. Przedstawiono rolę nauczyciela w kształtowaniu kapitału społecznego, zwrócono uwagę na jego funkcje, role i kompetencje oraz podmiotowe relacje w szkole. Omówiono zjawisko partnerstwa edukacyjnego nauczycieli, uczniów, rodziców i społeczności lokalnej. Wyeksponowano istotne zadanie nauczyciela w czasach zmiany społecznej: doradztwo społeczne i zawodowe. Zwrócono też uwagę na dylematy moralne nauczyciela w kontekście jego funkcjonowania w zmieniającym się społeczeństwie i w realiach otwartej, samorządnej i innowacyjnej szkoły. Zaproponowano także kierunki zmian w kształceniu nauczycieli dla potrzeb zmieniającej się szkoły i społeczeństwa.
Analiza wymienionych zjawisk wskazuje na związek dyscyplin pedagogicznych z innymi naukami, których postęp powinien być uwzględniany w badaniach empirycznych i dociekaniach teoretycznych w obrębie pedagogiki. Rozważania te mogą okazać się przydatne dla wszystkich, którzy stają przed trudnymi problemami i wyzwaniami teraźniejszości i przyszłości, a szczególnie dla nauczycieli, nadzoru pedagogicznego, polityków oświatowych, rodziców i innych osób zainteresowanych problemami funkcjonowania rodzimej edukacji i szkoły.
W Polsce trwa ożywiona debata edukacyjna. Dołączam do niej refleksje zawarte w niniejszej książce. Jeżeli w jakiś sposób ożywią tę debatę i skierują myślenie o edukacji – w kontekście zmian współczesnego świata i egzystencji człowieka – w dobrym kierunku, trud włożony w jej napisanie nie będzie daremny...
Autorka
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-956-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część pierwsza | |
Zmiana społeczna a edukacja | 11 |
1. Specyfika zmiany społecznej | 11 |
2. Społeczeństwo i człowiek w czasach „płynnej nowoczesności” | 21 |
3. Edukacyjny wymiar przemian demokratycznych | 40 |
4. Technologie informacyjne a kształtowanie się społeczeństwa wiedzy | 63 |
5. Funkcjonowanie człowieka w wymiarze społecznym | 82 |
6. Funkcjonowanie człowieka w wymiarze ekonomicznym | 119 |
7. Zagrożenia zdrowotne i ekologiczne problemami edukacyjnymi współczesności | 132 |
8. Wyzwania etyczne okresu przemian społecznych | 141 |
9. Zadania edukacji wobec zmiany społecznej | 152 |
Część druga | |
Nauczyciel w nowych realiach społecznych i edukacyjnych | 159 |
1. Nauczyciel w kształtowaniu kapitału społecznego | 159 |
2. Funkcje i role współczesnego nauczyciela | 176 |
3. Kompetencje nauczyciela | 186 |
4. Podmiotowość nauczyciela w szkole | 199 |
5. Partnerstwo edukacyjne w szkole | 210 |
6. Nauczyciel jako doradca społeczny i zawodowy | 219 |
7. Kwestie moralne nauczyciela | 229 |
8. Szkoła otwarta, samorządna i innowacyjna | 238 |
9. Kształcenie nauczycieli w kontekście zmian i prognoz społeczno-kulturowych | 257 |
Konstatacje i wnioski dla teorii i praktyki edukacyjnej | 269 |
Bibliografia | 277 |