Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej

-24%

Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,48  48,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 48,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,72 zł  


36,48

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Złożona problematyka funkcjonowania szkoły i współczesnego nauczyciela w kontekście zmiany społecznej znajduje odbicie w treści niniejszej książki, która składa się z dwóch części.
W części pierwszej analizie poddano specyfikę zmiany społecznej, scharakteryzowano funkcjonowanie społeczeństwa i człowieka w czasach późnej nowoczesności, omówiono edukacyjny wymiar przemian demokratycznych. Podkreślono znaczenie technologii informacyjnych w kształtowaniu się społeczeństwa wiedzy. Dużo miejsca poświęcono problematyce funkcjonowania człowieka w wymiarze społecznym i ekonomicznym. Zwrócono uwagę na edukacyjne problemy współczesności, zagrożenia zdrowotne i ekologiczne oraz wyzwania etyczne czasu przemian społecznych. Na ich tle ukazano zadania edukacji wobec zmiany społecznej.
W części drugiej scharakteryzowano funkcjonowanie nauczyciela w nowych realiach społecznych. Przedstawiono rolę nauczyciela w kształtowaniu kapitału społecznego, zwrócono uwagę na jego funkcje, role i kompetencje oraz podmiotowe relacje w szkole. Omówiono zjawisko partnerstwa edukacyjnego nauczycieli, uczniów, rodziców i społeczności lokalnej. Wyeksponowano istotne zadanie nauczyciela w czasach zmiany społecznej: doradztwo społeczne i zawodowe. Zwrócono też uwagę na dylematy moralne nauczyciela w kontekście jego funkcjonowania w zmieniającym się społeczeństwie i w realiach otwartej, samorządnej i innowacyjnej szkoły. Zaproponowano także kierunki zmian w kształceniu nauczycieli dla potrzeb zmieniającej się szkoły i społeczeństwa.
Analiza wymienionych zjawisk wskazuje na związek dyscyplin pedagogicznych z innymi naukami, których postęp powinien być uwzględniany w badaniach empirycznych i dociekaniach teoretycznych w obrębie pedagogiki. Rozważania te mogą okazać się przydatne dla wszystkich, którzy stają przed trudnymi problemami i wyzwaniami teraźniejszości i przyszłości, a szczególnie dla nauczycieli, nadzoru pedagogicznego, polityków oświatowych, rodziców i innych osób zainteresowanych problemami funkcjonowania rodzimej edukacji i szkoły.
W Polsce trwa ożywiona debata edukacyjna. Dołączam do niej refleksje zawarte w niniejszej książce. Jeżeli w jakiś sposób ożywią tę debatę i skierują myślenie o edukacji – w kontekście zmian współczesnego świata i egzystencji człowieka – w dobrym kierunku, trud włożony w jej napisanie nie będzie daremny...
Autorka


Rok wydania2012
Liczba stron304
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-956-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  
  Część pierwsza
   Zmiana społeczna a edukacja     11
   1. Specyfika zmiany społecznej     11
   2. Społeczeństwo i człowiek w czasach „płynnej nowoczesności”     21
   3. Edukacyjny wymiar przemian demokratycznych     40
   4. Technologie informacyjne a kształtowanie się społeczeństwa wiedzy     63
   5. Funkcjonowanie człowieka w wymiarze społecznym     82
   6. Funkcjonowanie człowieka w wymiarze ekonomicznym     119
   7. Zagrożenia zdrowotne i ekologiczne problemami edukacyjnymi współczesności     132
   8. Wyzwania etyczne okresu przemian społecznych     141
   9. Zadania edukacji wobec zmiany społecznej     152
  
  
  Część druga
   Nauczyciel w nowych realiach społecznych i edukacyjnych     159
   1. Nauczyciel w kształtowaniu kapitału społecznego     159
   2. Funkcje i role współczesnego nauczyciela     176
   3. Kompetencje nauczyciela     186
   4. Podmiotowość nauczyciela w szkole     199
   5. Partnerstwo edukacyjne w szkole     210
   6. Nauczyciel jako doradca społeczny i zawodowy     219
   7. Kwestie moralne nauczyciela     229
   8. Szkoła otwarta, samorządna i innowacyjna     238
   9. Kształcenie nauczycieli w kontekście zmian i prognoz społeczno-kulturowych     257
  
  Konstatacje i wnioski dla teorii i praktyki edukacyjnej     269
  
  Bibliografia     277
RozwińZwiń