W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej

-24%

W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej

Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,88  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


28,88

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów. W dalszej części pracy odsłania fenomenologiczne aspiracje w naukach społecznych. Efektem pracy jest podjęta próba aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Praca jawi się jako jedna z niewielu prac tego typu w pedagogice polskiej i wpisuje się w coraz szerzej reprezentowany motyw budowania pedagogiki w tzw. perspektywie podmiotowej.


Punktem wyjścia swojej rozprawy Andrzej Ryk czyni przekonanie, że: O ile fenomenologia nie jest obca dla profesjonalistów z dziedziny filozofii, o tyle nie jest już tak, jeśli chodzi na przykład o pedagogów. Powtarza to we wstępie dwukrotnie, przy czym niniejszy akapit jest tego najsilniejszym akcentem:


Dlaczego więc fenomenologia? Po pierwsze dlatego, że choć sam kierunek jest na scenie filozofii już ponad sto lat to ciągle jest mało znany i rozumiany – szczególnie w środowisku pedagogów. Zarówno teoretyków jak i praktyków. Po drugie wydaje się, że wciąż istnieje w polskiej pedagogice niedosyt opracowań, monografii czerpiących z dorobku filozofii jako takiej. Ta swoista „czarna dziura” - jak wiemy - jest z jednej strony wynikiem okresu ideologicznego „zamrożenia” pedagogicznego pluralizmu, z drugiej zaś strony, wyraża chyba wciąż zbyt niski stan kultury filozoficznej wśród pedagogów. Po trzecie fenomenologia jest jednym z kierunków reprezentujących tzw. przełom antypozytywistyczny w nauce i kulturze. Jej znaczenie jest dla współczesnego rozwoju rozumienia tożsamości wiedzy fundamentalne. Próba więc uchwycenia najważniejszych „przyczółków” myślenia fenomenologicznego wydaje się być ważna i istotna z punktu widzenia podnoszenia ogólnohumanistycznej kultury pedagogicznej. [...]
z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusława Śliwerskiego


Rok wydania2010
Liczba stron258
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7850-004-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp;    7
  
  I. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla jako nauka pewna i ścisła;    15
  
  1. Fenomenologia jako odpowiedź na zbłąkany racjonalizm pozytywizmu;    15
  
  2. Fenomenologiczny genesis;    22
  
  3. Husserlowski kartezjanizm;    28
  
  4. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla;    32
  
  5. Próba rekapitulacji – wydobycia najważniejszych wyznaczników fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla;    86
  
  6. Wybrane oceny transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla;    88
  
  II. Wokół myśli Edmunda Husserla – wybrane egzemplifikacje;    93
  
  1. Diltheyowski świat życia;    93
  
  2. Istota aktów wczucia Edyty Stein;    101
  
  3. Hermeneutyka jestestwa Marti na Heideggera;    110
  
  4. Hermeneuta myśli Edmunda Husserla – Roman Ingarden;    113
  
  5. Fenomenologia Edmunda Husserla według Józefa Tischnera;    118
  
  6. Maurice’a Merleau-Ponty’ego fenomenologia percepcji;    124
  
  7. Hans-Georg Gadamer a Edmund Husserl;    128
  
  III. Fenomenologiczne inspiracje w naukach społecznych;    131
  
  1. Fenomenologiczne inspiracje w socjologii;    135
  
  2. Fenomenologiczne inspiracje w psychologii według Amadeo Giorgiego i Clarka E. Moustakasa;    154
  
  3. Fenomenologiczne inspiracje w pedagogice – wybrane ujęcia;    163
  
  IV. Własne poszukiwania możliwości aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice;    193
  
  1. Podstawowe założenie teoretyczne;    193
  
  2. Założenia metodologii badawczej w pedagogice fenomenologicznej;    209
  
  3. Etapy badania przeprowadzonego w perspektywie fenomenologicznej;    211
  
  4. Kierunki badań w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla;    216
  
  Wnioski i zakończenie;    229
  
  Bibliografia;    233
  
  Spis tabel;    255
  
  Spis schematów;    257
RozwińZwiń