INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Dydaktyczne i pozadydaktyczne uwarunkowania efektów nauczania indywidualnego dzieci przewlekle chorych (z badań uczniów klas III szkół podstawowych) jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka. Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej, może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów, warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę, że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-892-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp .......... | 9 |
Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie | |
dziecka w bliższym i dalszym środowisku .............. | 13 |
Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej ........... | 16 |
Integracyjny model choroby Ivana B. Plessa i Philipa Pinkertona ........ | 17 |
Model choroby jako kryzysu życiowego – Rudolf H. Moos | |
i Vivien D. Tsu .......... | 19 |
Model choroby przewlekłej jako ryzyka i plastyczności ........... | 21 |
Transakcyjny model stresu i radzenia sobie z nim ............. | 22 |
Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci .......... | 23 |
Choroby przewlekłe wieku dziecięcego ............ | 28 |
Charakterystyka wybranych (będących najczęściej podstawą orzeczenia | |
o potrzebie nauczania indywidualnego) chorób przewlekłych | |
wśród dzieci ............. | 30 |
Charakterystyka dziecka przewlekle chorego ......... | 36 |
Psychologiczne następstwa choroby .......... | 43 |
Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka .......... | 47 |
Model strukturalny Salvadora Minuchina ............. | 49 |
Model kołowy Davida H. Olsona .......... | 52 |
Model systemowy Williama R. Beaversa ......... | 53 |
Model McMastera ........ | 54 |
Model Murraya Bowena ............ | 55 |
Funkcjonowanie rodziny w kontekście teorii przywiązania ............. | 57 |
Środowisko rodzinne dziecka chorego .............. | 59 |
Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego ............ | 65 |
Zachowania przystosowawcze w sytuacji przewlekłej choroby ............. | 66 |
Środowisko rodzinne i pozarodzinne a rozwój społeczny dziecka ......... | 70 |
Środowisko szkolne i rówieśnicze a rozwój społeczny dziecka .............. | 73 |
Kształcenie dzieci w klasach I–III szkół podstawowych ......... | 79 |
Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej .... | 81 |
Czynniki warunkujące efektywność kształcenia .............. | 87 |
Charakterystyka dziecka w młodszym wieku szkolnym ......... | 90 |
Kształcenie uczniów przewlekle chorych .............. | 97 |
Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej) ..... | 103 |
Kształcenie w szkole szpitalnej ........... | 108 |
Nauczanie indywidualne ........... | 110 |
Przepisy prawne i organizacyjne dotyczące nauczania indywidualnego ........... | 110 |
Kwalifikacja dzieci do nauczania indywidualnego .......... | 113 |
Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w nauczaniu indywidualnym ........ | 115 |
Założenia badań własnych .......... | 123 |
Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze .............. | 124 |
Cel badań .............. | 124 |
Pytania i hipotezy badawcze ............. | 125 |
Metody badawcze .......... | 128 |
Metoda sondażu diagnostycznego ............ | 129 |
Teren i organizacja badań .............. | 137 |
Charakterystyka badanych grup ........ | 139 |
Płeć a zachowanie przystosowawcze i osiągnięcia szkolne badanych dzieci ......... | 146 |
Zasady opracowania wyników badań ............ | 149 |
Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego | |
dzieci nauczanych indywidualnie ......... | 151 |
Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych .... | 151 |
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie | |
edukacji polonistycznej .............. | 155 |
Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie | |
edukacji matematycznej ............. | 159 |
Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci | |
nauczanych indywidualnie i w klasie szkolnej ............ | 164 |
Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych | |
indywidualnie i w klasie szkolnej .............. | 175 |
Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje | |
z zakresu edukacji polonistycznej dzieci nauczanych | |
indywidualnie ............ | 191 |
Poziom zachowania przystosowawczego | |
a kompetencje z zakresu edukacji matematycznej | |
dzieci nauczanych indywidualnie ........ | 216 |
Wnioski i podsumowanie .............. | 237 |
Bibliografia ........ | 241 |
Netografia .......... | 249 |