EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka pt. Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności jest wynikiem dwóch dopełniających się aktywności, dwóch sposobów mojego „bycia w świecie”, dwóch rodzajów mojego zaangażowania. Pierwszy z nich to moja profesjonalna rola – rola badacza rzeczywistości społecznej. Edukacja i wychowanie stanowią dwa procesy, które angażują moje myślenie, moje teoretyczne poszukiwania, moje empiryczne działania na wielu bardzo różnych poziomach ogólności. Społeczno-kulturowe, ideologiczne źródła i ograniczenia procesów wychowania i edukacji, przypisywane i realizowane w nich cele, bariery na drodze do ich osiągania, możliwości i przykłady przezwyciężania tych barier – to tylko niektóre z rodzajów zaangażowania. Drugi wiąże się z krytycznym spojrzeniem na codzienność, jest odpowiedzią na wpisane w nią problemy, niebezpieczeństwa, a nawet absurdy. Codzienność może być okazją do uczenia się lub kontekstem twórczych, satysfakcjonujących działań, sposobem realizacji zamierzeń. Może także ograniczać, zawodzić, spychać na margines czy wykluczać. Edukacja i wychowanie, jako dwa podstawowe procesy wpisane w ludzką egzystencję, kształtujące, determinujące jej przebieg, są opisywane, badane, porządkowane i interpretowane przez dyskurs nauki. Są jednak także obecne w każdym przejawie, w każdym momencie naszej codzienności – w mediach, w debacie publicznej, w naszych rodzinnych domach, na ulicy, w instytucjach, ujawniają się w naszych wyborach, zachowaniach, w każdym naszym działaniu. Tak je właśnie w zaprezentowanych w tej książce tekstach odczytuję.
Dlatego książka Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności składa się z dwóch części.
Autorka
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 172 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-970-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp; | 7 |
Część pierwsza | |
Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki | |
Możliwości poznawania, rozumienia i zmiany | |
Typy wiedzy o współczesnej rodzinie jako przykład normatywizmu pedagogiki; | 15 |
Narracja. Tożsamość. Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany; | 25 |
Podmiot w narracjach. Biografia. Autobiografia. Tożsamość; | 49 |
Pedagogika dyskursywna – nadzieje i możliwości; | 63 |
Dwa światy rozwoju. Szkoła wobec iluzji pomocy i wsparcia; | 93 |
Nieadekwatna. Nowoczesna szkoła w ponowoczesnym społeczeństwie; | 101 |
Przystosowanie czy rozwój? Pytanie o jakość i cel edukacji w szkole wyższej; | 107 |
Część druga | |
Codzienność i edukacja | |
Eseje krytyczne | |
Na czym oparta jest Polska?; | 125 |
Piękne, miłe, ale czy na pewno mądre? Głos przy okazji debaty o parytetach; | 128 |
Młodzi 2011. Czy czuję Wasz oddech na plecach?; | 131 |
Inni, różni, odmienni. Dziewczynki i chłopcy w wychowaniu domowym i edukacji szkolnej; | 134 |
Nie chcemy do szkoły, czyli krótka historia pewnej reformy; | 140 |
Czy prawo może szkodzić?; | 145 |
Przez żołądek do... żłobka; | 147 |
Pusta szkoła, czyli jak spełniają się marzenia; | 150 |
Lekcja języka polskiego; | 153 |
O nauczycielu doskonałym; | 155 |
O globalnym nastolatku i Nauczycielu Mistrzu; | 158 |
Elitarne czy egalitarne? Pytanie o szkołę wyższą; | 161 |
Zawiedzione nadzieje; | 163 |
Zamiast zakończenia – „Po życie sięgać nowe”, czyli pedagodzy o sobie, pedagogice i szkole; | 168 |