Dlaczego istnieje raczej ''Ja'' niż ''to''? Ontologia podmiotu w Upaniszadach

Dlaczego istnieje raczej ''Ja'' niż ''to''? Ontologia podmiotu w Upaniszadach

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest znakomitym opracowaniem naukowym zagadnienia stanowiącego jeden z najważniejszych problemów w całej filozoficznej myśli Indii – podmiotu w jego szczególnej relacji do świata, w jakim istnieje i jaki zarazem konstytuuje. Problem ten został oparty na Upaniszadach – materiale źródłowym, który prof. Marta Kudelska już wcześniej przetłumaczyła i którego jest znawczynią. To zupełnie nowe przedstawienie problemu, który jest istotny także dla późniejszych historycznie ujęć filozoficznych i który w dzisiejszej epoce żywo interesuje zarówno badaczy Wschodu, jak i Zachodu. Nie jest to jednak tylko analiza pojęcia podmiotu, gdyż w przedstawionej przez Autorkę koncepcji to podmiot ustawia świat, który w jego perspektywie poznawczej jest zarazem rozpoznawany i poznawczo zniekształcany, a przezwyciężenie tych zniekształceń jest swoistą drogą soteriologiczną.


Książka jest tekstem stricte naukowym, napisanym przez badacza-specjalistę, ale mimo to może stanowić interesującą lekturę dla szerszego grona czytelników poszukujących rzetelnego przedstawienia najważniejszych problemów myśli indyjskiej, który to obszar tematyczny cieszy się dziś dużym zainteresowaniem. (...) Praca jest cenną propozycją wydawniczą, pozwalającą czytelnikom nie tylko na poszerzenie wiedzy na temat filozofii i religii Indii, ale także na odnalezienie pewnej spójnej koncepcji filozoficznej otwierającej nową perspektywę w odczytywaniu wielkich filozofów Zachodu zajmujących się problematyką podmiotowości.


Z recenzji prof. dr hab. Beaty Szymańskiej


Rok wydania2009
Liczba stron230
KategoriaKlasyczne teksty filozoficzne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2785-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Nasadijasukta – Hymn o zaistnieniu świata    14
  Kosmogonia Upaniszad    30
  Mandukjakarika – tłumaczenie upaniszady Mandukja wraz z komentarzem Gaudapady    50
  Atman – byt absolutny pojmowany jako źródło i zasada rzeczywistości    86
  Aham – „Ja” uniwersalne, pierwotna postać bytu absolutnego    103
  Purusza – archetyp Boga    114
  Sakszin – widz a zasada podmiotowości    127
  Antarjamin – wewnętrzny Zarządca, immanentny charakter bytu absolutnego    140
  Dźiwa – dusza indywidualna    144
  Funkcje i role narządu poznawczego    154
    1. Ćitta – wewnętrzny narząd poznawczy    154
    2. Buddhi – oświetlająca moc świadomości empirycznej    156
    3. Ahankara – „Ja” działające, organ tworzący „Ja” empiryczne    161
    4. Manas – umysł, szeroko pojęta dziedzina poznawczo-emocjonalna    162
  Bhutatman – dusza żywiołów, etyczny podmiot działający. Praćodajita – poruszyciel    182
  Terminy buddyjskie w upaniszadzie Maitri    193
  Dlaczego istnieje raczej „Ja” niż „to”? Rozważania podsumowujące, prowadzone na kanwie analizy metafory łuku i strzały    202
  
  Bibliografia    223
RozwińZwiń