POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka jest znakomitym opracowaniem naukowym zagadnienia stanowiącego jeden z najważniejszych problemów w całej filozoficznej myśli Indii – podmiotu w jego szczególnej relacji do świata, w jakim istnieje i jaki zarazem konstytuuje. Problem ten został oparty na Upaniszadach – materiale źródłowym, który prof. Marta Kudelska już wcześniej przetłumaczyła i którego jest znawczynią. To zupełnie nowe przedstawienie problemu, który jest istotny także dla późniejszych historycznie ujęć filozoficznych i który w dzisiejszej epoce żywo interesuje zarówno badaczy Wschodu, jak i Zachodu. Nie jest to jednak tylko analiza pojęcia podmiotu, gdyż w przedstawionej przez Autorkę koncepcji to podmiot ustawia świat, który w jego perspektywie poznawczej jest zarazem rozpoznawany i poznawczo zniekształcany, a przezwyciężenie tych zniekształceń jest swoistą drogą soteriologiczną.
Książka jest tekstem stricte naukowym, napisanym przez badacza-specjalistę, ale mimo to może stanowić interesującą lekturę dla szerszego grona czytelników poszukujących rzetelnego przedstawienia najważniejszych problemów myśli indyjskiej, który to obszar tematyczny cieszy się dziś dużym zainteresowaniem. (...) Praca jest cenną propozycją wydawniczą, pozwalającą czytelnikom nie tylko na poszerzenie wiedzy na temat filozofii i religii Indii, ale także na odnalezienie pewnej spójnej koncepcji filozoficznej otwierającej nową perspektywę w odczytywaniu wielkich filozofów Zachodu zajmujących się problematyką podmiotowości.
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Szymańskiej
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2785-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Nasadijasukta – Hymn o zaistnieniu świata | 14 |
Kosmogonia Upaniszad | 30 |
Mandukjakarika – tłumaczenie upaniszady Mandukja wraz z komentarzem Gaudapady | 50 |
Atman – byt absolutny pojmowany jako źródło i zasada rzeczywistości | 86 |
Aham – „Ja” uniwersalne, pierwotna postać bytu absolutnego | 103 |
Purusza – archetyp Boga | 114 |
Sakszin – widz a zasada podmiotowości | 127 |
Antarjamin – wewnętrzny Zarządca, immanentny charakter bytu absolutnego | 140 |
Dźiwa – dusza indywidualna | 144 |
Funkcje i role narządu poznawczego | 154 |
1. Ćitta – wewnętrzny narząd poznawczy | 154 |
2. Buddhi – oświetlająca moc świadomości empirycznej | 156 |
3. Ahankara – „Ja” działające, organ tworzący „Ja” empiryczne | 161 |
4. Manas – umysł, szeroko pojęta dziedzina poznawczo-emocjonalna | 162 |
Bhutatman – dusza żywiołów, etyczny podmiot działający. Praćodajita – poruszyciel | 182 |
Terminy buddyjskie w upaniszadzie Maitri | 193 |
Dlaczego istnieje raczej „Ja” niż „to”? Rozważania podsumowujące, prowadzone na kanwie analizy metafory łuku i strzały | 202 |
Bibliografia | 223 |