Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele

Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka, którą oddajemy w ręce Czytelnika, stanowi owoc drugiej już z serii międzynarodowych komparatystycznych konferencji naukowych organizowanych przez Katedrę Komparatystyki literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w dniach 17-19 października 2007. Miała ona charakter interdyscyplinarny: wzięli w niej udział znawcy różnych literatur, sztuki i muzyki, filozofowie, teatrolodzy, krytycy.


Podjęty temat „obecność autora w dziele” stał się okazją do pasjonujących rozważań na temat artystycznych realizacji mitu Narcyza w dziełach literatury, malarstwa, muzyki od starożytności po czasy współczesne, na temat związanych z mitem motywów zwierciadła, echa, odbicia w literaturze i sztuce, a także autotematyzmu, autobiografii, autoportretu, przekształcenia literatury w legendę osobistą. Nie mniej interesującą kwestią okazał się różnorodny i niejednokrotnie bardzo złożony charakter sposobów ujawniania się bądź ukrywania autora w dziele oraz związek tych zabiegów z kształtem artystycznym dzieła.


Książka Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele przyciągnie z pewnością uwagę szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych różnymi dziedzinami kultury i sztuki, a także relacją autora i jego dzieła.


Rok wydania2008
Liczba stron624
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2556-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Redakcji    7
  Kazimierz Korus, Narcyz i Plotyn: od piękna ku Pięknu    9
  Andrzej Borowski, O renesansowej Filautii    23
  Katarzyna Mroczkowska-Brand, Don Kichote – Narcyz i Cervantes – anty-Narcyz    35
  Maria Cieśla-Korytowska, Sadźmy, przyjacielu, róże..., czyli o optymizmie    51
  Jacek Brzozowski, Obraz autora w lirykach lozańskich    67
  Michał Kuziak, Ślad Mickiewicza    79
  Michał Masłowski, Kilka uwag o hymnie Smutno mi, Boże!... Juliusza Słowackiego oraz o aporiach tłumaczenia    101
  Kwiryna Ziemba, Juliusz Słowacki w Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu i w Beniowskim    115
  Agnieszka Ziołowicz, Autoportret i cywilizacyjna parabola. Kreacja poety w dramatach współczesnych Cypriana Norwida    127
  Barbara Sosień, Narcyz romantyczny, czyli co można zobaczyć w lustrze (proza Théophile’a Gautier)    147
  Magdalena Siwiec, Oblicza Narcyzy. Czy romantyczna poetka jest poetą? O Szczęściu poety Narcyzy Żmichowskiej    167
  Iwona Puchalska, Deotyma – „ja” improwizatorki    191
  Elżbieta Nowicka, Zwierciadlane odbicia? Autor i wykonawca w dziewiętnastowiecznej kulturze    209
  Iwona Węgrzyn, W labiryntach własnej biografii. Ludwik Sztyrmer – Wincenty Pantofel – Eleonora Sztyrmer    223
  Anna Czabanowska-Wróbel, Odbicia i powtórzenia. Młodopolski „traktat o Narcyzie”    241
  Joëlle Prungnaud, Miasto-zwierciadło: refleksja na temat sztuki    259
  Olga Płaszczewska, O zacieraniu granic między fikcją a rzeczywistością: Gabriele D’Annunzio – mistrz autokreacji    269
  Dorota Wojda, Kobieta przed lustrem. Reprezentacje narcystyczne Bolesława Leśmiana i Sylvii Plath    297
  Hana Voisine-Jechova, Obcy albo wieloraki. Kilka rozważań na temat motywu tożsamości w powieściach pierwszej połowy XX wieku    315
  Stanisław Jaworski, W lustrze postaci    333
  Marcin Wołk, Sygnatury ukryte: Rudnicki, Stryjkowski, Brandys    345
  Brigitte Gautier, Refleksja miłosna: temat Narcyza u Valéry’ego i Herberta    365
  Marcin Całbecki, „a wszystko to ty”. Narcyzm Czechowicza    375
  Tomasz Kunz, Zasnuwanie pustki. Wokół projektu poetyckiego autoportretu Tadeusza Różewicza    387
  Jakub Momro, Spojrzenia negatywności (Blanchot, Giacometti, Beckett)    397
  Justyna Miklaszewska, Obecność autora w dziele filozoficznym: od metodologii – do metafizyki    419
  Izabela Szyroka, Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej Stanisława Brzozowskiego jako filozoficzny pamiętnik    435
  Andrzej Zawadzki, Rysy autora. Ślad jako nowa formuła obecności podmiotu w tekście    457
  Monika Schmitz-Emans, Refl eksje pisarzy na temat własnej obecności w tekstach literackich    469
  Dorota Kozicka, Czy krytyk musi być kochany, czyli o narcystycznych skłonnościach krytyki literackiej    489
  Elżbieta Tabakowska, Obecność tłumacza w tekście – spojrzenie językoznawcy    503
  Dorota Kudelska, Oni, żony i sztuka. Jacka Malczewskiego i Stanisława Wyspiańskiego autoportrety małżeńskie    519
  Wojciech Bałus, Pustoszenie i ujarzmianie. Stanisław Wyspiański wobec umierania    537
  Grażyna Królikiewicz, „Ja” w zwierciadle ogrodu. Kilka uwag o geniuszu ogrodowym Brytyjczyków    547
  Jarosław Mianowski, Kompozytor w zwierciadle liturgii, czyli kilka uwag o agnostyckich mszach. Mozart – Schubert – Rossini    565
  Leszek Polony, Autobiograficzne rysy twórczości Mieczysława Karłowicza    581
  Bartosz Dąbrowski, Narcyz i echo. Obsesja muzyczna i fantazmat autobiograficzny we wczesnych pieśniach Karola Szymanowskiego    591
  Aleksandra Wojda, Głos kompozytora w wierszu: o podmiotowości cyklu Les Nuits d’Eté Hectora Berlioza do słów Th éophile’a Gautier    609
  Spis ilustracji    621
RozwińZwiń