POLECAMY
Format:
ibuk
Książka, którą oddajemy w ręce Czytelnika, stanowi owoc drugiej już z serii międzynarodowych komparatystycznych konferencji naukowych organizowanych przez Katedrę Komparatystyki literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w dniach 17-19 października 2007. Miała ona charakter interdyscyplinarny: wzięli w niej udział znawcy różnych literatur, sztuki i muzyki, filozofowie, teatrolodzy, krytycy.
Podjęty temat „obecność autora w dziele” stał się okazją do pasjonujących rozważań na temat artystycznych realizacji mitu Narcyza w dziełach literatury, malarstwa, muzyki od starożytności po czasy współczesne, na temat związanych z mitem motywów zwierciadła, echa, odbicia w literaturze i sztuce, a także autotematyzmu, autobiografii, autoportretu, przekształcenia literatury w legendę osobistą. Nie mniej interesującą kwestią okazał się różnorodny i niejednokrotnie bardzo złożony charakter sposobów ujawniania się bądź ukrywania autora w dziele oraz związek tych zabiegów z kształtem artystycznym dzieła.
Książka Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele przyciągnie z pewnością uwagę szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych różnymi dziedzinami kultury i sztuki, a także relacją autora i jego dzieła.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 624 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2556-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redakcji | 7 |
Kazimierz Korus, Narcyz i Plotyn: od piękna ku Pięknu | 9 |
Andrzej Borowski, O renesansowej Filautii | 23 |
Katarzyna Mroczkowska-Brand, Don Kichote – Narcyz i Cervantes – anty-Narcyz | 35 |
Maria Cieśla-Korytowska, Sadźmy, przyjacielu, róże..., czyli o optymizmie | 51 |
Jacek Brzozowski, Obraz autora w lirykach lozańskich | 67 |
Michał Kuziak, Ślad Mickiewicza | 79 |
Michał Masłowski, Kilka uwag o hymnie Smutno mi, Boże!... Juliusza Słowackiego oraz o aporiach tłumaczenia | 101 |
Kwiryna Ziemba, Juliusz Słowacki w Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu i w Beniowskim | 115 |
Agnieszka Ziołowicz, Autoportret i cywilizacyjna parabola. Kreacja poety w dramatach współczesnych Cypriana Norwida | 127 |
Barbara Sosień, Narcyz romantyczny, czyli co można zobaczyć w lustrze (proza Théophile’a Gautier) | 147 |
Magdalena Siwiec, Oblicza Narcyzy. Czy romantyczna poetka jest poetą? O Szczęściu poety Narcyzy Żmichowskiej | 167 |
Iwona Puchalska, Deotyma – „ja” improwizatorki | 191 |
Elżbieta Nowicka, Zwierciadlane odbicia? Autor i wykonawca w dziewiętnastowiecznej kulturze | 209 |
Iwona Węgrzyn, W labiryntach własnej biografii. Ludwik Sztyrmer – Wincenty Pantofel – Eleonora Sztyrmer | 223 |
Anna Czabanowska-Wróbel, Odbicia i powtórzenia. Młodopolski „traktat o Narcyzie” | 241 |
Joëlle Prungnaud, Miasto-zwierciadło: refleksja na temat sztuki | 259 |
Olga Płaszczewska, O zacieraniu granic między fikcją a rzeczywistością: Gabriele D’Annunzio – mistrz autokreacji | 269 |
Dorota Wojda, Kobieta przed lustrem. Reprezentacje narcystyczne Bolesława Leśmiana i Sylvii Plath | 297 |
Hana Voisine-Jechova, Obcy albo wieloraki. Kilka rozważań na temat motywu tożsamości w powieściach pierwszej połowy XX wieku | 315 |
Stanisław Jaworski, W lustrze postaci | 333 |
Marcin Wołk, Sygnatury ukryte: Rudnicki, Stryjkowski, Brandys | 345 |
Brigitte Gautier, Refleksja miłosna: temat Narcyza u Valéry’ego i Herberta | 365 |
Marcin Całbecki, „a wszystko to ty”. Narcyzm Czechowicza | 375 |
Tomasz Kunz, Zasnuwanie pustki. Wokół projektu poetyckiego autoportretu Tadeusza Różewicza | 387 |
Jakub Momro, Spojrzenia negatywności (Blanchot, Giacometti, Beckett) | 397 |
Justyna Miklaszewska, Obecność autora w dziele filozoficznym: od metodologii – do metafizyki | 419 |
Izabela Szyroka, Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej Stanisława Brzozowskiego jako filozoficzny pamiętnik | 435 |
Andrzej Zawadzki, Rysy autora. Ślad jako nowa formuła obecności podmiotu w tekście | 457 |
Monika Schmitz-Emans, Refl eksje pisarzy na temat własnej obecności w tekstach literackich | 469 |
Dorota Kozicka, Czy krytyk musi być kochany, czyli o narcystycznych skłonnościach krytyki literackiej | 489 |
Elżbieta Tabakowska, Obecność tłumacza w tekście – spojrzenie językoznawcy | 503 |
Dorota Kudelska, Oni, żony i sztuka. Jacka Malczewskiego i Stanisława Wyspiańskiego autoportrety małżeńskie | 519 |
Wojciech Bałus, Pustoszenie i ujarzmianie. Stanisław Wyspiański wobec umierania | 537 |
Grażyna Królikiewicz, „Ja” w zwierciadle ogrodu. Kilka uwag o geniuszu ogrodowym Brytyjczyków | 547 |
Jarosław Mianowski, Kompozytor w zwierciadle liturgii, czyli kilka uwag o agnostyckich mszach. Mozart – Schubert – Rossini | 565 |
Leszek Polony, Autobiograficzne rysy twórczości Mieczysława Karłowicza | 581 |
Bartosz Dąbrowski, Narcyz i echo. Obsesja muzyczna i fantazmat autobiograficzny we wczesnych pieśniach Karola Szymanowskiego | 591 |
Aleksandra Wojda, Głos kompozytora w wierszu: o podmiotowości cyklu Les Nuits d’Eté Hectora Berlioza do słów Th éophile’a Gautier | 609 |
Spis ilustracji | 621 |