Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną

-24%

Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,45  34,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 34,80 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 22,27 zł  


26,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja dr Doroty Krzemińskiej porusza zagadnienia, którym w literaturze pedagogiki specjalnej poświęcono niewiele uwagi. Kwestia porozumiewania się osób z niepełnosprawnością intelektualną traktowana była dotychczas głównie w kontekście trudności i deficytów komunikacyjnych. […] Praca Doroty Krzemińskiej odchodzi od jednostronnej oceny, nazwę to umownie „zdolności do dyskursu” osób z niepełnosprawnością intelektualną, a przybliża nas do poznania samej istoty tego dyskursu. Inaczej mówiąc, z normatywnego, dyscyplinującego, obnażającego deficyty, naznaczającego, itd. spojrzenia na język niepełnosprawnych, poszukuje w nim „normalności”, specyficznego kodu językowego podzielanych przez ludzi znaczeń, symboli, uczuć, emocji. W pewnym sensie praca ta jest zaprzeczeniem, a przynajmniej podaniem w wątpliwość jednoznacznej tezy o trudnościach osób z niepełnosprawnością intelektualną do wyrażania swoich myśli i rozumienia innych. […] We wnioskach z badań Dorota Krzemińska podważa ugruntowane przekonanie, że opóźnienie czy utrudnienie mowy osób głębiej upośledzonych uniemożliwia im komunikowanie się z innymi, w tym też współkonstruowanie dyskursu. W swoich badaniach krok po kroku wykazuje, że osoby te, pomimo ograniczonego kodu językowego, są w stanie przekazywać treści pozwalające odbudowywać wiedzę o rzeczywistości, w której żyją i którą kreują. […] Inaczej mówiąc, badania Doroty Krzemińskiej wychodzą nie tyle poza to, co wypowiedziane, ile bardziej poza to, co usłyszane z perspektywy poprawności językowej. Poza tą poprawnością, której ramy wyznacza pełnosprawność, jest bowiem inny świat komunikacji osoby radzącej sobie z niepełnosprawnością. To dostrzeżenie owej zdolności jest najlepszą rekomendacją wydawniczą dla tej książki.


prof. zw. dr hab. Amadeusz Krause
(fragment recenzji)


Rok wydania2012
Liczba stron232
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-987-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     7
   Wstęp     9
  
  1. Rozważania o społecznej naturze języka     17
   1.1. Teza Herdera–Humboldta     18
   1.2. Hipoteza Sapira–Whorfa     20
   1.3. Socjolingwistyczna teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina     22
   1.4. Symboliczny interakcjonizm a zjawiska językowe     34
  
  2. Filozoficzne inspiracje w podejściu do języka     39
   2.1. Język w hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera     39
   2.2. Fenomenologiczna koncepcja Alfreda Schütza jako źródło do namysłu
   nad rzeczywistością oraz rolą badacza naukowego zainteresowanego językiem     45
  
  3. Funkcjonowanie językowe osób z niepełnosprawnością intelektualną     51
   3.1. Dwa nurty badań nad sferą języka osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich ustalenia     51
  
  4. Metodologiczne założenia badań własnych     63
   4.1. Wprowadzenie w zamysł badawczy     63
   4.2. Obszar zainteresowań a jakościowa orientacja metodologiczna     67
   4.3. Metoda etnograficzna jako droga gromadzenia danych empirycznych     72
   4.3.1. Techniki badawcze w realizacji metody etnograficznej     76
   4.3.2. Dobór miejsca badań i grupy badawczej     81
RozwińZwiń