INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja dr Doroty Krzemińskiej porusza zagadnienia, którym w literaturze pedagogiki specjalnej poświęcono niewiele uwagi. Kwestia porozumiewania się osób z niepełnosprawnością intelektualną traktowana była dotychczas głównie w kontekście trudności i deficytów komunikacyjnych. […] Praca Doroty Krzemińskiej odchodzi od jednostronnej oceny, nazwę to umownie „zdolności do dyskursu” osób z niepełnosprawnością intelektualną, a przybliża nas do poznania samej istoty tego dyskursu. Inaczej mówiąc, z normatywnego, dyscyplinującego, obnażającego deficyty, naznaczającego, itd. spojrzenia na język niepełnosprawnych, poszukuje w nim „normalności”, specyficznego kodu językowego podzielanych przez ludzi znaczeń, symboli, uczuć, emocji. W pewnym sensie praca ta jest zaprzeczeniem, a przynajmniej podaniem w wątpliwość jednoznacznej tezy o trudnościach osób z niepełnosprawnością intelektualną do wyrażania swoich myśli i rozumienia innych. […] We wnioskach z badań Dorota Krzemińska podważa ugruntowane przekonanie, że opóźnienie czy utrudnienie mowy osób głębiej upośledzonych uniemożliwia im komunikowanie się z innymi, w tym też współkonstruowanie dyskursu. W swoich badaniach krok po kroku wykazuje, że osoby te, pomimo ograniczonego kodu językowego, są w stanie przekazywać treści pozwalające odbudowywać wiedzę o rzeczywistości, w której żyją i którą kreują. […] Inaczej mówiąc, badania Doroty Krzemińskiej wychodzą nie tyle poza to, co wypowiedziane, ile bardziej poza to, co usłyszane z perspektywy poprawności językowej. Poza tą poprawnością, której ramy wyznacza pełnosprawność, jest bowiem inny świat komunikacji osoby radzącej sobie z niepełnosprawnością. To dostrzeżenie owej zdolności jest najlepszą rekomendacją wydawniczą dla tej książki.
prof. zw. dr hab. Amadeusz Krause
(fragment recenzji)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-987-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wstęp | 9 |
1. Rozważania o społecznej naturze języka | 17 |
1.1. Teza Herdera–Humboldta | 18 |
1.2. Hipoteza Sapira–Whorfa | 20 |
1.3. Socjolingwistyczna teoria dwóch kodów językowych Basila Bernsteina | 22 |
1.4. Symboliczny interakcjonizm a zjawiska językowe | 34 |
2. Filozoficzne inspiracje w podejściu do języka | 39 |
2.1. Język w hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera | 39 |
2.2. Fenomenologiczna koncepcja Alfreda Schütza jako źródło do namysłu | |
nad rzeczywistością oraz rolą badacza naukowego zainteresowanego językiem | 45 |
3. Funkcjonowanie językowe osób z niepełnosprawnością intelektualną | 51 |
3.1. Dwa nurty badań nad sferą języka osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich ustalenia | 51 |
4. Metodologiczne założenia badań własnych | 63 |
4.1. Wprowadzenie w zamysł badawczy | 63 |
4.2. Obszar zainteresowań a jakościowa orientacja metodologiczna | 67 |
4.3. Metoda etnograficzna jako droga gromadzenia danych empirycznych | 72 |
4.3.1. Techniki badawcze w realizacji metody etnograficznej | 76 |
4.3.2. Dobór miejsca badań i grupy badawczej | 81 |