INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Ostatnia, niedokończona przez Floriana Znanieckiego za życia, praca. Zebrany maszynopis jest pełen zapowiedzi przyszłych analiz, które wskazują kierunek myślenia uczonego i jego zamysł zintegrowania wiedzy na gruncie teorii systemów społecznych. Dokonując porównawczej analizy kolejnych, coraz bardziej złożonych systemów, Znaniecki przechodzi od relacji społecznych do teorii ról społecznych, zaskakując bogactwem historycznych i antropologicznych przykładów.
Czym jest socjologia? Oto pytanie, które od dawna zadaje wielu: przedstawiciele nauk ścisłych oraz humanistycznych niebędący socjologami; przywódcy religijni, polityczni, wojskowi i gospodarczy, którzy zastanawiają się, czy z ich punktu widzenia socjologia może być przydatna, czy raczej szkodliwa; wreszcie studenci próbujący zdecydować, czy warto uczęszczać na kursy socjologii. Sami socjologowie nie są w stanie udzielić nań jednogłośnej odpowiedzi. Zgadzają się oni w pewnym stopniu co do tego, czym socjologia jest lub powinna być, jednak w odniesieniu do innych zagadnień ich zdania są różne. Przyjrzymy się kwestiom, w których są zgodni, odnotujemy główne rozbieżności w ich opiniach, następnie zaś postaramy się odkryć, czy rozbieżności te da się pogodzić i w jaki sposób to uczynić.
(Z tekstu)
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 494 |
Kategoria | Podstawy socjologii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16761-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego (Elżbieta Hałas) XI | |
Od Wydawcy XXXIII | |
Florian Znaniecki i jego życie (Helena Znaniecka Lopata) XXXV | |
Wybrane dzieła Floriana Znanieckiego XLV | |
[Część pierwsza. Zakres socjologii] | 1 |
Rozdział 1. Czym jest socjologia? | 3 |
1. Zbieżności i rozbieżności stanowisk wśród socjologów | 3 |
2. Socjologia jako nauka o społeczeństwie | 7 |
3. Czy społeczeństwa pojmowane zgodnie z definicją dziewiętnastowiecznych socjologów i ich następców poddają się klasyfikacji? | 12 |
4. Socjologia jako nauka o człowieku | 16 |
5. Socjologia jako nauka o interakcjach społecznych | 18 |
6. Współdziałanie społeczne a systemy społeczne | 22 |
Rozdział 2. Pola badań socjologicznych | 27 |
1. Koncepcja pola badań | 27 |
2. Miejsca zbiorowych spotkań | 30 |
3. Habitaty społeczności | 36 |
4. Miasta jako pola badań | 45 |
5. Regiony metropolii | 50 |
6. Świat współczesny jako pole badań | 58 |
Rozdział 3. Humanistyczne a naturalistyczne podejście do pól socjologii | 59 |
1. Naturalistyczne założenia wyjściowe w badaniach ludzkich zbiorowości | 59 |
2. Dane przestrzenne jako wartości ludzkie | 65 |
3. Podejście humanistyczne do populacji | 73 |
4. Humanistyczne przedefiniowanie potrzeb ludzkich | 87 |
5. Przedefiniowanie procesu zaspokajania potrzeb | 92 |
6. Humanistyczne przedefiniowanie technik materialnych | 101 |
7. Podsumowanie i wnioski | 107 |
[Część druga. Relacje społeczne] | 109 |
Rozdział 4. Studia nad relacjami społecznymi w społecznościach | 111 |
1. Wstęp | 111 |
2. Wielość i zróżnicowanie działań oraz reakcji społecznych w obrębie społeczności | 113 |
3. Poszukiwanie wybranych relacji społecznych w obrębie społeczności | 116 |
4. Wpływ konfliktów społecznych na relacje społeczne | 120 |
5. Generalizacje socjologiczne dotyczące relacji społecznych | 124 |
6. Teoria zależności relacji społecznych od czynników psychologicznych | 128 |
7. Teoria zależności relacji międzyjednostkowych od środowiska społecznego | 130 |
8. Teoria zależności relacji społecznych od całokształtu kultury | 135 |
9. Wnioski | 140 |
Rozdział 5. Relacje matka–dziecko | 143 |
1. Socjologiczne znaczenie relacji matka–dziecko | 143 |
2. Różne koncepcje macierzyństwa | 146 |
3. Odrzucenie dziecka przez biologiczną matkę | 148 |
4. Akceptacja dziecka przez matkę | 151 |
5. Obowiązki matki w odniesieniu do ciała dziecka | 153 |
6. Obowiązek matki, aby uczynić dziecko świadomym partnerem w ich relacji | 160 |
7. Obowiązki w dziedzinie kierowania procesem wychowania | 164 |
8. Obowiązki dziecka względem matki | 170 |
9. Obowiązek wdzięczności | 172 |
10. Powierzanie wybranych matczynych obowiązków innym | 174 |
Rozdział 6. Relacje braterskie | 177 |
1. Więzi społeczne między rodzeństwem | 177 |
2. Tworzenie oraz poszerzanie relacji między braćmi | 180 |
3. Dobrowolne tworzenie relacji podobnych do braterstwa | 183 |
4. Braterski obowiązek sympatetycznego rozumienia | 186 |
5. Wzajemna pomoc w formie darów | 188 |
6. Wzajemna pomoc poprzez czynne usługi | 191 |
7. Współpraca | 194 |
Rozdział 7. Relacje małżeńskie i erotyczne | 197 |
1. Różnice między relacjami małżeńskimi a erotycznymi | 197 |
2. Wspólny cel relacji małżeńskich | 200 |
3. Wybór partnerów małżeńskich | 206 |
4. Zaślubiny | 210 |
5. Wzajemne obowiązki męża i żony | 212 |
6. Wybór partnerów w relacjach erotycznych | 215 |
7. Wzajemne obowiązki kochanków | 220 |
8. Rozszerzenie ideałów erotycznych na relacje małżeńskie | 226 |
Rozdział 8. Uprzejme relacje towarzyskie | 231 |
1. Wspólna przyjemność jako cel uprzejmych relacji towarzyskich | 231 |
2. Uprzejme relacje towarzyskie na dworach książęcych | 234 |
3. Relacje między mężami stanu a gośćmi | 238 |
4. Swobodne uprzejme relacje towarzyskie wśród szlachty | 240 |
5. Upowszechnienie się uprzejmych relacji towarzyskich wśród kapitalistów i przedstawicieli poszczególnych profesji. | 243 |
6. Wartość osobista jako kryterium w wyborze partnerów uprzejmych relacji towarzyskich | 246 |
7. Obowiązki partnerów w uprzejmych relacjach towarzyskich | 249 |
Rozdział 9. Integracja relacji społecznych | 253 |