POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Komunikacja w terapii w atrakcyjny i przystępny sposób wprowadza w tematykę komunikowania się w sytuacjach terapeutycznych. Omawia podstawowe cechy relacji terapeuta-klient (początkową fazę terapii, rozwój i postępy, komunikację emocjonalną i kierowanie rozmowami terapeutycznymi). Przedstawia przykładowe dialogi między terapeutą a klientem oraz wskazówki dotyczące rozwijania umiejętności terapeutycznych. Ukazuje różnice między codziennymi relacjami społecznymi a relacją terapeutyczną.
Książka zawiera:
- podstawowe informacje dotyczące granic komunikacji, motywacji klientów i ich otwierania się przed terapeutą, zagadnień etycznych i aspektów prawnych;
- protokoły z kilku sesji terapeutycznych, ukazujące najważniejsze elementy zintegrowanych umiejętności z zakresu komunikacji w terapii;
- praktyczne ćwiczenia, wspomagające rozwijanie poszczególnych umiejętności terapeutycznych;
- etyczne standardy pracy terapeutów;
- przejrzysty i wyczerpujący wykaz najważniejszych terminów.
Nie spotkałem podobnej pracy w języku polskim, owszem - tematy i kwestie poruszane tutaj pojawiają się i w innych pracach z zakresu klinicznej psychologii, terapii i poradnictwa (np. antyalkoholowego), jednak ten podręcznik przekracza i uporządkowaniem, i dojrzałością myśli tamte publikacje.
Z recenzji prof. dr hab. Zbigniewa Nęckiego
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 274 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-012-1807-2 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Odgrywanie ról – wskazówki do ćwiczeń | 11 |
Omówienie | 12 |
Udzielanie informacji zwrotnych | 13 |
Zaawansowane techniki udzielania informacji zwrotnych | 14 |
Podziękowania | 16 |
Rozdział 1. Rozumienie pojęcia relacji terapeutycznej 19 | |
Osoby biorące udział w terapii | 19 |
Proces terapeutyczny | 20 |
Wybór | 20 |
Kontakt początkowy | 20 |
Zakończenie terapii | 21 |
Czas trwania terapii | 21 |
Cel terapii | 22 |
Tematy rozmów | 24 |
Porady | 24 |
Perspektywa | 26 |
Czynniki społeczne i emocjonalne | 26 |
Zaangażowanie emocjonalne | 26 |
Obiektywność | 27 |
Dystansowanie się wobec własnego ego | 28 |
Kontakt osobisty | 28 |
Zaangażowanie | 30 |
Profesjonalizm | 31 |
Regulacje prawne | 31 |
Poufność | 32 |
Zakres kompetencji | 33 |
Granice | 33 |
Odpowiedzialność za czas spędzony z klientem | 34 |
Szacunek | 35 |
Postawa nieoceniająca | 35 |
Pozytywne nastawienie do klienta | 36 |
Otwartość terapeuty wobec klienta | 37 |
Zalety otwartości terapeuty | 38 |
Wady otwartości terapeuty | 39 |
Prawdomówność w otwieraniu się | 42 |
Wskazówki dotyczące otwierania się terapeuty przed klientem | 42 |
Odgrywanie ról – ćwiczenia | 44 |
1.1. Dyskrecja | 44 |
1.2. Nieprzyjemne sny | 45 |
1.3. Mój terapeuta, mój przyjaciel? | 46 |
1.4. Komputerowy dylemat | 47 |
1.5. Zbyt wiele zajęć | 48 |
Rozdział 2. Początek terapii 49 | |
Wywiad wstępny | 49 |
Czynniki ułatwiające tworzenie sprzyjającej atmosfery | 50 |
Porozumienie | 50 |
Wspomaganie klienta w jego otwieraniu się | 52 |
Kontakt początkowy | 57 |
Wprowadzenie oraz podstawowe reguły | 57 |
Prezentowany problem | 58 |
Radzenie sobie z ciszą | 58 |
Rozpoczynanie od etapu, na którym znajduje się klient | 60 |
Poszanowanie granic klienta | 62 |
Dopasowanie | 64 |
Właściwości wokalne | 66 |
Ukryte problemy | 67 |
Odgrywanie ról – ćwiczenia | 70 |
2.1. Wyjątkowy Błażej | 70 |
2.2. Milczenie klienta | 71 |
2.3. Problemy nastolatki | 72 |
2.4. Nieszczerze twój | 73 |
2.5. Zysk czy strata? | 74 |
Rozdział 3. Kontynuowanie terapii 75 | |
Słuchanie | 75 |
Uczestnictwo | 76 |
Obserwacja sygnałów | 76 |
Niewerbalna uważność | 78 |
Krótkie reakcje werbalne | 80 |
Przerwy | 81 |
Weryfikowanie własnej percepcji | 84 |
Odzwierciedlenie/parafrazowanie | 85 |
Odwrócone odzwierciedlenie | 87 |
Podsumowanie | 89 |
Klaryfikacja | 92 |
Odgrywanie ról – ćwiczenia | 95 |
3.1. Wypadek samochodowy | 95 |
3.2. Wszystko dla Edyty | 96 |
3.3. Rodzina na pogrzebie | 97 |
3.4. Na pomoc | 98 |
3.5. Zwolnienie z pracy | 99 |
Rozdział 4. Komunikacja emocjonalna | 100 |
Język emocji | 100 |
Emocje pozytywne | 102 |
Emocje negatywne | 102 |
Komunikacja emocjonalna | 103 |
Empatia | 103 |
Walidacja | 107 |
Normalizowanie | 109 |
Samoświadomość | 110 |
Poznawanie własnej perspektywy | 111 |
Monitorowanie własnych emocji | 111 |
Kierowanie przeciwprzeniesieniem | 112 |
Radzenie sobie z uprzedzeniami | 112 |
Odgrywanie ról – ćwiczenia | 114 |
4.1. Problem z psami | 114 |
4.2. Powrót do książek | 115 |
4.3. Choroba | 116 |
4.4. Pożar | 117 |
4.5. Interes czy przyjemność? | 118 |
Rozdział 5. Prowadzenie terapii | 119 |
Gromadzenie informacji | 119 |
Uzupełnianie informacji | 119 |
Zachęcanie klienta do mówienia | 121 |
Prośby o potwierdzenie o charakterze otwartym | 122 |
Zadawanie pytań | 123 |
Zadawanie pojedynczych pytań | 124 |
Buforowanie | 125 |
Powtarzanie pytania | 127 |
Pytania zamknięte i otwarte | 128 |
Unikanie pytań oskarżających | 130 |
Unikanie pytań zaczynających się od dlaczego | 131 |
Unikanie pytań z wielokrotnym wyborem | 132 |
Unikanie pytań sugerujących/naprowadzających | 133 |
Kierowanie | 134 |
Powracanie | 134 |
Streszczanie | 135 |
Zmiana kierunku rozmowy | 137 |
Specyficzność | 139 |
Ogniskowanie uwagi | 140 |
Proponowanie różnych perspektyw | 142 |
Przeformułowanie | 143 |
Interpretacja | 144 |
Generalizacja | 146 |
Identyfikacja i rozwiązywanie kwestii rozbieżności | 149 |
Podważanie | 149 |
Konfrontacja | 151 |
Edukacja | 154 |
Udzielanie informacji | 154 |
Udzielanie porad | 156 |
Odgrywanie ról – ćwiczenia | 161 |
5.1. Bez pracy | 161 |
5.2. Trudna pomoc | 162 |
5.3. Problem mieszkaniowy | 163 |
5.4. Pułapka cioci | 164 |
5.5. Problemy Patryka | 165 |
Ćwiczenie: Ocena własnych umiejętności z wykorzystaniem nagrania wideo | 166 |
Przegląd | 166 |
Ustalenia | 166 |
Partner w odgrywaniu ról | 166 |
Inscenizacja | 166 |
Rozpoczęcie | 167 |
Odgrywanie ról | 167 |
Omówienie | 168 |
Wskazówki dotyczące dokonywania samooceny | 168 |
Przegląd załączników A, B i C | 170 |
Integracja umiejętności | 170 |
Terapia krótkoterminowa | 170 |
Zakończenie terapii | 171 |
Załącznik A. Sesja terapeutyczna z Martą. Pierwszy tydzień: sesja wprowadzająca | 172 |
Załącznik B. Sesja terapeutyczna z Martą. Piąty tydzień: sesja środkowa | 199 |
Załącznik C. Sesja terapeutyczna z Martą. Dziesiąty tydzień: zakończenie terapii | 225 |
Załącznik D. Standardy etyczne dla pracowników służb społecznych | 247 |
Preambuła | 247 |
Część I. Standardy dla pracowników służb społecznych | 247 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec klientów | 248 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec społeczności lokalnych oraz społeczeństwa | 249 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec współpracowników | 250 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec innych przedstawicieli zawodu | 250 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec pracodawców | 251 |
Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec samych siebie | 251 |
Część II. Standardy dla trenerów i osób zajmujących się kształceniem pracowników służb społecznych | 251 |
Wykaz najważniejszych pojęć | 254 |
Bibliografia | 264 |
Indeks nazwisk | 268 |
Indeks rzeczowy | 270 |
O Autorze | 273 |