Komunikacja w terapii

Komunikacja w terapii

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

74,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


74,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Komunikacja w terapii w atrakcyjny i przystępny sposób wprowadza w tematykę komunikowania się w sytuacjach terapeutycznych. Omawia podstawowe cechy relacji terapeuta-klient (początkową fazę terapii, rozwój i postępy, komunikację emocjonalną i kierowanie rozmowami terapeutycznymi). Przedstawia przykładowe dialogi między terapeutą a klientem oraz wskazówki dotyczące rozwijania umiejętności terapeutycznych. Ukazuje różnice między codziennymi relacjami społecznymi a relacją terapeutyczną.


Książka zawiera:


- podstawowe informacje dotyczące granic komunikacji, motywacji klientów i ich otwierania się przed terapeutą, zagadnień etycznych i aspektów prawnych;


- protokoły z kilku sesji terapeutycznych, ukazujące najważniejsze elementy zintegrowanych umiejętności z zakresu komunikacji w terapii;


- praktyczne ćwiczenia, wspomagające rozwijanie poszczególnych umiejętności terapeutycznych;


- etyczne standardy pracy terapeutów;


- przejrzysty i wyczerpujący wykaz najważniejszych terminów.


Nie spotkałem podobnej pracy w języku polskim, owszem - tematy i kwestie poruszane tutaj pojawiają się i w innych pracach z zakresu klinicznej psychologii, terapii i poradnictwa (np. antyalkoholowego), jednak ten podręcznik przekracza i uporządkowaniem, i dojrzałością myśli tamte publikacje.


Z recenzji prof. dr hab. Zbigniewa Nęckiego


Rok wydania2009
Liczba stron274
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-012-1807-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
    Odgrywanie ról – wskazówki do ćwiczeń     11
      Omówienie     12
      Udzielanie informacji zwrotnych    13
      Zaawansowane techniki udzielania informacji zwrotnych    14
    Podziękowania    16
  Rozdział 1. Rozumienie pojęcia relacji terapeutycznej 19
    Osoby biorące udział w terapii    19
    Proces terapeutyczny    20
      Wybór    20
      Kontakt początkowy    20
      Zakończenie terapii    21
      Czas trwania terapii    21
      Cel terapii    22
      Tematy rozmów     24
      Porady    24
      Perspektywa    26
    Czynniki społeczne i emocjonalne     26
      Zaangażowanie emocjonalne     26
      Obiektywność     27
      Dystansowanie się wobec własnego ego    28
      Kontakt osobisty    28
      Zaangażowanie     30
    Profesjonalizm    31
      Regulacje prawne    31
      Poufność    32
      Zakres kompetencji    33
      Granice    33
      Odpowiedzialność za czas spędzony z klientem     34
      Szacunek    35
      Postawa nieoceniająca    35
      Pozytywne nastawienie do klienta    36
    Otwartość terapeuty wobec klienta     37
      Zalety otwartości terapeuty     38
      Wady otwartości terapeuty    39
      Prawdomówność w otwieraniu się    42
      Wskazówki dotyczące otwierania się terapeuty przed klientem     42
    Odgrywanie ról – ćwiczenia     44
      1.1. Dyskrecja    44
      1.2. Nieprzyjemne sny    45
      1.3. Mój terapeuta, mój przyjaciel?    46
      1.4. Komputerowy dylemat    47
      1.5. Zbyt wiele zajęć    48
  Rozdział 2. Początek terapii 49
    Wywiad wstępny    49
    Czynniki ułatwiające tworzenie sprzyjającej atmosfery    50
      Porozumienie    50
      Wspomaganie klienta w jego otwieraniu się     52
    Kontakt początkowy     57
      Wprowadzenie oraz podstawowe reguły    57
      Prezentowany problem     58
      Radzenie sobie z ciszą    58
      Rozpoczynanie od etapu, na którym znajduje się klient     60
      Poszanowanie granic klienta    62
      Dopasowanie    64
      Właściwości wokalne     66
      Ukryte problemy     67
    Odgrywanie ról – ćwiczenia     70
      2.1. Wyjątkowy Błażej    70
      2.2. Milczenie klienta    71
      2.3. Problemy nastolatki    72
      2.4. Nieszczerze twój    73
      2.5. Zysk czy strata?    74
  Rozdział 3. Kontynuowanie terapii 75
    Słuchanie    75
    Uczestnictwo     76
      Obserwacja sygnałów    76
      Niewerbalna uważność     78
      Krótkie reakcje werbalne    80
      Przerwy    81
    Weryfikowanie własnej percepcji    84
      Odzwierciedlenie/parafrazowanie     85
      Odwrócone odzwierciedlenie    87
      Podsumowanie    89
      Klaryfikacja    92
    Odgrywanie ról – ćwiczenia     95
      3.1. Wypadek samochodowy    95
      3.2. Wszystko dla Edyty    96
      3.3. Rodzina na pogrzebie     97
      3.4. Na pomoc    98
      3.5. Zwolnienie z pracy    99
  Rozdział 4. Komunikacja emocjonalna    100
    Język emocji    100
      Emocje pozytywne    102
      Emocje negatywne    102
    Komunikacja emocjonalna     103
      Empatia    103
      Walidacja     107
      Normalizowanie    109
      Samoświadomość    110
      Poznawanie własnej perspektywy    111
      Monitorowanie własnych emocji    111
      Kierowanie przeciwprzeniesieniem     112
      Radzenie sobie z uprzedzeniami    112
    Odgrywanie ról – ćwiczenia    114
      4.1. Problem z psami    114
      4.2. Powrót do książek    115
      4.3. Choroba    116
      4.4. Pożar     117
      4.5. Interes czy przyjemność?    118
  Rozdział 5. Prowadzenie terapii    119
    Gromadzenie informacji    119
      Uzupełnianie informacji    119
      Zachęcanie klienta do mówienia    121
      Prośby o potwierdzenie o charakterze otwartym     122
    Zadawanie pytań    123
      Zadawanie pojedynczych pytań    124
      Buforowanie     125
      Powtarzanie pytania     127
      Pytania zamknięte i otwarte    128
      Unikanie pytań oskarżających    130
      Unikanie pytań zaczynających się od dlaczego     131
      Unikanie pytań z wielokrotnym wyborem    132
      Unikanie pytań sugerujących/naprowadzających    133
    Kierowanie    134
      Powracanie    134
      Streszczanie     135
      Zmiana kierunku rozmowy    137
      Specyficzność    139
      Ogniskowanie uwagi    140
    Proponowanie różnych perspektyw    142
      Przeformułowanie    143
      Interpretacja    144
      Generalizacja    146
    Identyfikacja i rozwiązywanie kwestii rozbieżności    149
      Podważanie    149
      Konfrontacja    151
    Edukacja    154
      Udzielanie informacji    154
      Udzielanie porad    156
    Odgrywanie ról – ćwiczenia    161
      5.1. Bez pracy    161
      5.2. Trudna pomoc     162
      5.3. Problem mieszkaniowy    163
      5.4. Pułapka cioci    164
      5.5. Problemy Patryka    165
  Ćwiczenie: Ocena własnych umiejętności z wykorzystaniem nagrania wideo    166
    Przegląd     166
    Ustalenia    166
      Partner w odgrywaniu ról    166
      Inscenizacja    166
    Rozpoczęcie    167
      Odgrywanie ról     167
      Omówienie    168
    Wskazówki dotyczące dokonywania samooceny    168
  Przegląd załączników A, B i C    170
    Integracja umiejętności     170
    Terapia krótkoterminowa    170
    Zakończenie terapii    171
  Załącznik A. Sesja terapeutyczna z Martą. Pierwszy tydzień: sesja wprowadzająca     172
  Załącznik B. Sesja terapeutyczna z Martą. Piąty tydzień: sesja środkowa    199
  Załącznik C. Sesja terapeutyczna z Martą. Dziesiąty tydzień: zakończenie terapii    225
  Załącznik D. Standardy etyczne dla pracowników służb społecznych     247
    Preambuła     247
    Część I. Standardy dla pracowników służb społecznych    247
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec klientów    248
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec społeczności lokalnych oraz społeczeństwa    249
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec współpracowników    250
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec innych przedstawicieli zawodu    250
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec pracodawców    251
      Odpowiedzialność zawodowa pracowników służb społecznych wobec samych siebie    251
    Część II. Standardy dla trenerów i osób zajmujących się kształceniem pracowników służb społecznych    251
  Wykaz najważniejszych pojęć     254
  Bibliografia     264
  Indeks nazwisk    268
  Indeks rzeczowy    270
  O Autorze    273
RozwińZwiń